Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مکانیک بازی | چند مورد از ساز و کارهای مورد استفاده در بازی سازی


ساز و کار بازی سازی - مکانیک بازی به چه معناست

در درس گذشته (PBL چیست) با سه مورد از ابزارهای مورد استفاده در گیمیفیکیشن آشنا شدیم.

دیدیم که بسیاری از طراحان بازی برای بازی‌سازی به سراغ استفاده از سیستم‌های امتیازدهی (Points)، اعطای نشان و مدال (‌Badge) و همین‌طور اعلام لیست نفرات برتر در بازی (Leader-board) می‌روند.

متخصصان گیمیفیکیشن برای این ابزارها اصطلاح Game Mechanics یا ساز و کار بازی یا مکانیکِ بازی را به‌کار می‌برند. منظور از ساز و کار بازی، همه‌ی ابزارها، الگوریتم‌ها و قواعدی است که برای یک بازی تعریف می‌شود (+).

اما این ساز و کارها، به PBL محدود نیست. در واقع، اگر یک بازی بخواهد شما را فقط با امتیاز دادن و اعطای مدال و لیست نفرات برتر سرگرم کند، بعید است بتواند شما را برای مدت طولانی درگیر نگه دارد. به عبارت دقیق‌تر، نمی‌توان با PBL به تنهایی، به حداکثر Engagement و درگیری ذهنی دست یافت.

بنابراین طراحان بازی همواره دنبال مجموعه‌ی گسترده‌تری از ابزارها برای طراحی ساز و کار بازی می‌روند.

در این درس قصد داریم چند مورد دیگر از ساز و کارهای مورد استفاده در بازی‌سازی را با هم مرور کنیم (+/+).

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    tabi na ، آرش امیدی ، Zeinab Ghadiri ، امیرپویا پاداش بان ، علی میرزازاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای مکانیک بازی | چند مورد از ساز و کارهای مورد استفاده در بازی سازی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیر محمدمسچی‌زاده

    با سلام :)

    زندگی یک بازی با طراحی ماهرانه است ...

    وقتی به دنیا می‌آییم تا مدت‌ها توسط پدر و مادرمان on-boarding می‌شویم. Level ها همان دوره‌های نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری هستند که همه‌مان درگیر گذران‌شان می‌شویم و هرچه بالاتر می‌رویم از داشتن تجربه‌ها و خاطرات تلخ و شیرین بیشتر، احساس رضایتمندی بیشتری می‌کنیم. در این بازی اهداف برای هرکس فرق دارد. یکی به دنبال شهرت است و محبوبیت، یکی با ثروت و رفاه حال می‌کند یکی نیک‌اندیشی و نیک‌رفتاری را می‌پسندد و ... و همین گوناگونی اهداف است که بازی را جذاب کرده است و قدرت اختیار در انتخاب هدف. دستاوردها را می‌توان همان مدارک و نشان‌هایی دانست که در طول زندگی از جاهایی مثل دانشگاه و محیط کار و ... کسب میکنیم. بعضی‌ها به دنبال این دستاوردها میروند و بعضی دیگر دکمه Skip را می‌فشارند. و در پایان این حس باهم بودن و داشتن یک community مشترک است که ما انسانها را زنده نگه داشته است و پردغدغه.

    و آفرین بر طراح بزرگ این بازی ...

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .