Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چالش‌های محیط کار | دردسرهای کار با کسانی که تازه مدیر شده‌اند


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۳۰۱۵۳۸

در بررسی نظرات، تجربه‌ها و تمرین‌هایی که دوستان متممی در درس‌های مختلف مطرح می‌کنند، با سوالات و چالش‌هایی مواجه می‌شویم که احتمالاً تجربهٔ مشترک بسیاری از ماست. اما به خاطر محدودیت فضای هر درس و نیز این که همه می‌کوشیم گفتگوها از موضوع اصلی دور نشود، این سوالات و چالش‌ها بی‌پاسخ می‌مانند و گفتگویی بر سر آن‌ها شکل نمی‌گیرد.

به همین علت تصمیم گرفتیم با الهام از محتوای تمرین‌ها و تجربه‌های مطرح شده، به تدریج بحث‌هایی را با عنوان چالش‌های محیط کار مطرح کنیم.

این نوع بحث‌ها را می‌توان مکملی بر درس‌های مذاکره، رفتار سازمانی، مهارت ارتباطی، مدیریت منابع انسانی، کار تیمی و مدیریت تعارض در نظر گرفت.

هم‌چنین اگر قصد دارید مسیر شغلی خود را با سرعت بیشتر و اصطکاک و تنش کمتر طی کنید، احتمالاً مطالعهٔ این بحث‌ها و مشارکت در آن‌ها برایتان مفید و آموزنده خواهد بود.


یکی از چالش‌های محیط کار، مدیرانی هستند که به تازگی بر صندلی مدیریت نشسته‌اند. ما در این جا با چالش‌های خود آن‌ها کار نداریم. بلکه تمرکزمان روی چالش‌های افراد دیگری است که باید با این مدیران کار کنند.

مدیران تازه قاعدتاً از یکی از دو مسیر زیر به جایگاه مدیریت رسیده‌اند:

مسیر اول، ارتقاء از درون تیم است. به این معنا که چند فرد در کنار هم کار می‌کرده‌اند و یکی از آن‌ها به سمت مدیریت ارتقاء پیدا کرده است.  این جایگاه ممکن است قبلاً در اختیار مدیری دیگر بوده باشد و یا این که چون تا کنون تیم کوچک بوده، همه با هم کار می‌کرده‌اند و هیچ‌کس عنوان «مدیر» نداشته است.

مسیر دوم، ورود از بیرون سازمان است. مثلاً مدیرعامل فردی را از بیرون می‌آورد و به جای مدیر بازاریابی قبلی منصوب می‌کند. یا این که برای دو یا سه نفر که کارهایی مانند سئو و ایمیل مارکتینگ انجام می‌داده‌اند، مدیری از بیرون می‌آورند و می‌گویند این فرد از این به بعد مدیر دیجیتال مارکتینگ است و شما باید زیر نظر او فعالیت کنید.

نمودار زیر رایج‌ترین مسیرهای انتصاب یک مدیر تازه را نشان می‌دهد:

چالش مدیر تازه

بسته به مسیری که فرد برای رسیدن به جایگاه مدیریتی طی کرده و نیز با توجه به ویژگی‌های فردی و شخصیتی و تجربه و سبک مدیریتی او، احتمالاً یک یا چند مورد از چالش‌های زیر در محیط کار به وجود می‌آیند:

مدیریت ذره‌بینی

در مدیریت ذره بینی مدیر وارد جزئی‌ترین جنبه‌های کار می‌شود و می‌خواهد تک‌تک گام‌ها و اقدام‌های زیردستان خود را بررسی و کنترل کند. مدیریت ذره‌بینی ریشه‌های متنوعی دارد. مثلاً ممکن است فرد به خاطر این که از جایگاه پایین‌تر به موقعیت مدیر ارتقاء پیدا کرده، با جزئیات عملیاتی کار بسیار آشناست و همین او را وسوسه می‌کند که در همهٔ امور دخالت کند. بی‌اعتمادی به اعضای تیم هم می‌تواند انگیزهٔ دیگری برای مدیریت ذره‌بینی باشد.

اگر پیش از این، تیم سرپرست مشخصی نداشته یا سرپرست قبلی چنین سبکی را به کار نمی‌برده است، مدیریت ذره‌بینی می‌تواند به سرعت به یک چالش جدی تبدیل شود.

هدف‌گذاری‌های غیرواقع‌بینانه

گاهی اوقات مدیر احساس می‌کند باید با هدف‌گذاری‌های بلندپروازانه تیم را ترغیب کند که بیشتر کار کنند و خروجی بهتری داشته باشند. این رفتار را هم در مدیرانی که از داخل تیم ارتقاء پیدا کرده‌اند و هم در مدیرانی که از بیرون می‌آیند می‌بینیم.

مثلاً سه سال متوالی فروش شرکت سالانه بین ۵٪ تا ۱۵٪ رشد کرده است. اما مدیر جدید تیم فروش اصرار می‌کند که ما امسال می‌توانیم فروش را ۲۵٪ افزایش دهیم. فروشندگان، ویزیتورها و تمام کسانی که زیر دست او کار می‌‌کنند، بر این باورند که این هدف واقع‌بینانه نیست. اما او می‌خواهد نشان دهد که مدیری توانمند است و با آمدنش شاخص‌های عملکردی را به سقف تازه‌ای رسانده است.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

مشارکت در بحث

اگر شما هم تجربهٔ کار کردن با مدیر «تازه منصوب‌شده» را داشته‌اید، آیا مشکلات و چالش‌های دیگری بوده که بخواهید به فهرست پیشنهادی متمم اضافه کنید؟

در صورتی که یکی از مواردی مطرح شده را تجربه کرده‌اید، با چنین مدیری چه برخوردی داشته‌اید؟ آیا تجربه یا توصیه‌ای دارید که برای دیگران مفید باشد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    روح الله یعسوبی ، علی کریمی ، فهیمه ، احمد قاسمی ، علیرضا آقامحمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش‌های محیط کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش‌های محیط کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای چالش‌های محیط کار | دردسرهای کار با کسانی که تازه مدیر شده‌اند

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سعیده احمدزاده

    در سال های اخیر من و دوستان در یک تیم دیجیتال مارکتینگ بودیم که به دلایلی این تیم متلاشی شد و چند نفر با هم یک تیم جدید تشکیل دادیم. همکاران و هم تیمی‌های دیروز باز هم همکار بودیم ولی این بار یکی از بین خود ما به دلیل ارتباطات و تجربه بیشتر مدیریت تیم رو برعهده گرفت. ظاهرا ما با این مساله مشکلی نداشتیم ولی بعد از یک مدت چالش‌ها شروع شد. 

    1- اولین چالش این بود که مدیر تازه منصوب شده به دلیل روابط صمیمانه قدرت و توانایی سازماندهی درست به برنامه‌ها رو نداشت و این مساله باعث می‌شد که یک پروژه یک ماهه 3 ماه طول بکشه. 

    2- مدیر تازه منصوب شده نسبت به برخی مسائل بسیار ریزبین بود و با ذره‌بین به دنبال بزرگ کردن اشکالات دیگران بود که این مورد نه تنها باعث دلخوری‌ها و کدورت‌های زیاد می‌شد، روند کار رو بسیار کند می‌کرد. 

    3- گاهی مدیر برای آشنایی با نحوه مدیریت تیم مجبور به مطالعه یا حضور در کارگاه‌های مختلف می‌شد و این مساله باعث کمرنگ شدن حضورش در محیط کار بود. 

    4- مدیر جوان و کم تجربه برای مشاوره از خانمی که با هم روابط عاطفی عمیق داشتن کمک می‌گرفت و حضور این خانم در تیم مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی به وجود آورد که یکی از آنها حذف تدریجی خانم‌های تیم به بهانه‌های مختلف بود و در نهایت مسائل احساسی باعث فروپاشی تیم شد. 

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .