Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پین دوئو دوئو (Pindouduo) | حرکت از سمت تجارت الکترونیک سنتی به تجارت اجتماعی


پین دوئو دوئو

«همه‌ی ما حواس‌مان به جاهای دیگر بود و هیچ‌کدام پین دوئو دوئو یا PDD را ندیدیم.»

این خلاصه‌ی حرف بسیاری از تحلیل‌گران درباره‌ی شرکت پین دوئو دوئو است. از ایلاد ناتالسون که در سال ۲۰۱۹ چنین حرفی را در فوربس نوشت تا اکونومیست که تقریباً همین حرف را در ماه مارس سال ۲۰۲۱ تکرار کرد (+/+).

اتفاق ساده‌ای نیست که یک شرکت در سال ۲۰۱۵ تأسیس بشود و ثروت بنیان‌گذار آن (کالین هوانگ – Colin Huang) در سال ۲۰۲۰ از #جک ما (Jack Ma) بنیان‌گذار علی بابا هم بیشتر شود و خود شرکت هم از نظر ارزش بازار، علی بابا را پشت سر بگذارد.

اگر چه این اعداد و ارقام نوسان دارند و گاهی هم علی بابا و جک ما از پین دوئو دوئو و کالین هوانگ جلو می‌زنند، اما ارزش این شرکت به هر حال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار در نوسان است و بنیان گذار آن هم بیش از ۵۰ میلیارد دلار ثروت دارد. رشد سال ۲۰۲۰ این شرکت هم بیش از ۳۰۰ درصد بود و در آن سال عملاً سریع‌ترین رشد را در میان شرکتهای اینترنتی چینی تجربه کرده است.

اما پین دوئو دوئو چه کرده است که ناگهان توانست به این سرعت رشد کند و در کنار بازیگران بزرگ بازار چین (مثل alibaba و JD) قرار بگیرد؟

کالین هوانگ

کالین هوانگ – بنیان‌گذار PDD (عکس از Ciaxinglobal)

یک معرفی مختصر از پین دوئو دوئو

اگر چه در ادامه‌ی همین مطلب شرکت PDD را بهتر خواهیم شناخت، اما یک معرفی مختصر می‌تواند تصویر بهتری از این کسب و کار در اختیار ما قرار دهد.

ادعای پین دوئو دوئو این بود که می‌خواهد با حذف واسطه‌ها در زنجیره‌ی توزیع کمک کند که محصولات کشاورزی با قیمتی مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده‌ی نهایی برسند. PDD به‌ عنوان یک پلتفرم می‌خواست دست مشتری را در دستان تولیدکننده بگذارد و با این کار دو اتفاق خوشایند را رقم بزند:

  • کشاورزان بتوانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر از آن‌چه به واسطه‌ها می‌فروختند بفروشند
  • مشتریان بتوانند محصولات مورد نیازشان را با قیمتی کمتر از آن‌چه از فروشگاه‌ها می‌خریدند بخرند

این پلتفرم به سراغ کشاورزان کوچک و خُرد رفت. کسانی که کسب و کارهای دیگر رغبتی به همکاری با آنان نشان نمی‌دادند. از سوی دیگر، در سمت خریدار، مشتریانی را هدف قرار داد که به قیمت حساس بودند و دوست داشتند محصولات مورد نیازشان را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنند.

البته پین دوئو دوئو قابلیت‌های دیگری هم برای مشتریان و تأمین‌کنندگان خود در نظر گرفت. از جمله این‌که به مشتریان امکان داد خرید را به صورت انفرادی یا تیمی انجام دهند. به کشاورز (تأمین‌کننده) هم می‌گفت که دو قیمت مجزا اعلام کند. یک قیمت برای فروش خُرد و یک قیمت برای فروش عُمده.

حالا مشتریان می‌توانستند یکدیگر را پیدا کنند و با هم به یک گروه تبدیل شوند و خرید خود را به صورت عمده (و با تخفیف) انجام دهند.

البته پین دوئو دوئو به سبزیجات و میوه و محصولات کشاورزی محدود نماند و پس از این‌که توانست پایگاه مشتریان خود را توسعه دهد، به سرعت به سراغ کالاهای تندمصرف (FMCG) و سایر ملزومات زندگی هم رفت.

همان‌طور که حدس می‌زنید و انتظار دارید، ابزارهای بازی‌سازی (گیمیفیکیشن) هم به شکل گسترده در Pinduoduo به کار گرفته شده‌اند.

پین دوئو دوئو

حرکت به سمت تجارت اجتماعی (Social Commerce)

ممکن است مدل کسب و کار شرکت Pinduoduo در ظاهر به نظر شما چندان جدید نباشد. یا حداقل اجزای احساس کنید که اجزای آن را قبلاً دیده‌اید و شناخته‌اید.

مثلاً تخفیف گروهی یک مدل کسب و کار کاملاً شناخته شده است که ما آن را با شرکت‌هایی مثل Groupon یا تخفیفان می‌شناسیم. خرید و فروش محصولات کشاورزی هم کار تازه‌ای نیست و چه در سطح جهان و چه در ایران، نمونه‌های فراوانی دارد (مثلاً کشمون در زعفران، عسل، خرما و برخی محصولات دیگر).

اما آن‌چه در پین دوئو دوئو اتفاق افتاده، چیزی فراتر از ترکیب چند مدل آشنای شناخته‌شده است. چند تصمیم کلیدی باعث شده که الگوی ارزش آفرینی و رشد در پین دوئو دوئو متفاوت با سایر پلتفرم‌هایی باشد که دیده‌ایم و می‌شناسیم:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری پلتفرمها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه پلتفرمها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹ نظر برای پین دوئو دوئو (Pindouduo) | حرکت از سمت تجارت الکترونیک سنتی به تجارت اجتماعی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بهناز مقدم

    سایت "باسلام " هم بنظر میاد برپایه همین اصل یعنی پیداکردن تولید کنندگان خرد و معرفی محصولات اونها پایه ریزی شده. شخصا خودم بارها از این سایت خرید کردم و آدم حس خوبی داره وقتی می بینه خانمی در بیرجند یا قاین یا استهبان خودش رو معرفی می کنه و سابقه فعالیتش رو توضیح میده و خلاقیت زیادی در بسته بندی و... داره. اینجوری خرید مستقیم از تولید کننده لذت خاصی داره.

    بتازگی یک قابلیت جدید هم راه اندازی کردن که همین تخفیف گروهی ? هست که باید با دوستانت گروه تشکیل بدی تا شامل تخفیف بشی!

    یکی از سایتهایی که دوست دارم درش بچرخم همین سایته .چون از شهرهای کوچک که حتی ندیدمشون محصول دارن و برام جالبه.

    بنظرم یکی از سایتهای موفقه و این مطلب رو که خوندم تشابهات زیادی با  PDD در اون دیدم.شاید با سلام نخواسته چرخ رو از اول اختراع کنه و استراتژی خودش رو در راستای سایت موفقی همچون PDD قرار داده.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .