Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


میراث دیجیتالی ما | زندگی دیجیتال پس از مرگ در دنیای فیزیکی


زندگی پس از مرگ - میراث دیجیتال ما

بهار سال ۱۳۸۴، تقریباً همان زمانی که ایران برای ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد آماده می‌شد، یک کشمکش حقوقی سنگین در آمریکا برای چندمین ماه متوالی ادامه داشت؛ بر سر میراث سربازی که در استان انبار عراق کشته شده بود. این کشمکش، فصل تازه‌ای از حقوق دیجیتال را می‌گشود (یا پیش چشم مردم قرار می‌داد): مفهوم دارایی دیجیتال.

جاستین الس‌ورث (Justin Ellsworth) یکی از نظامیان آمریکایی بود که به عراق اعزام شده و مأموریت خنثی‌سازی بمب‌های کنار جاده‌ای را بر عهده داشت. جاستین با استفاده از ایمیل، مدام با پدرش گفتگو می‌کرد. طی مدت حضور جاستین در عراق، ایمیل‌های بسیاری میان آن دو رد و بدل شد.

جاستین نه‌تنها از پدرش، از افراد دیگری هم ایمیل دریافت می‌کرد؛ ایمیل‌هایی که محتوای بسیاری از آن‌ها از جنس حمایت بود. او به پدرش گفته بود که وقتی از مأموریت برگردد، این ایمیل‌های حمایتی را یک جا در یک دفترچه جمع خواهد کرد.

اما این اتفاق نیفتاد. جاستین هنگام خنثی‌سازی یکی از بمب‌ها کشته شد.

و صرفاً یک ایمیل پس از مرگش به دست خانواده رسید. ایمیلی که در آن، یکی از همراهان جاستین، مجموعه‌ای از عکس‌هایی را که او ثبت کرده بود برای خانواده‌اش فرستاد. عکس‌ها روی یک CD قرار داشت که جاستین روی آن نوشته بود: برای بابا.

پدر جاستین علاقه داشت آرزوی پسرش را محقق کرده و کاری را که او در ذهن داشت – و هرگز فرصتش را نیافت – انجام دهد. او می‌خواست تمام ایمیل‌های مثبت حاوی محبت و حمایت را که پسرش از افراد مختلف دریافت کرده بود، چاپ کرده و یک جا جمع کند. اما برای انجام این کار یک مشکل بزرگ وجود داشت: پدر و مادر جاستین به اکانت او دسترسی نداشتند.

میراث دیجیتال

خانوادهٔ جاستین با یاهو صحبت کردند و توضیح دادند که می‌خواهند به اکانت ایمیل فرزندشان دسترسی داشته باشند. یاهو چنین امکانی را فراهم نکرد. توضیح یاهو کاملاً شفاف بود. یاهو در شرایط استفاده از سرویس خود (همان چیزهایی که عادت داریم نخوانیم و تیک بزنیم) بندی داشت که مشخصاً تأکید می‌کرد اطلاعات اکانت پس از مرگ کاربر، قابل دسترسی نیست و به هیچ فرد دیگری واگذار نمی‌شود. هم‌چنین به محض این که گواهی فوت در اختیار یاهو قرار گیرد، یاهو می‌تواند اکانت را با همهٔ اطلاعاتش پاک کند (+):

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۶۹۵ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۷۳۷ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

عرضهٔ خدمات دیجیتال کاری فراتر از برنامه‌نویسی است

درست است که ما فعلاً در جامعه‌مان در حوزهٔ حقوقی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که حل کردن بعضی از آن‌ها برای مدت‌های طولانی عقب افتاده است. اما نمی‌توانیم با تکیه بر این بهانه به چالش‌های جدیدی که به انبوه ابهام‌های قبلی افزوده شده فکر نکنیم.

ضمن این که فکر کردن به این چالش‌ها این نکته را هم به یاد ما می‌آورد که طراحی و توسعهٔ نرم‌افزارها و خدمات آنلاین، فراتر از اختصاص بودجه و تشکیل چند تیم برنامه‌نویس و پیاده‌سازی تکنیک‌های رایج (از گیمیفیکیشن گرفته تا تست A/B) است:

میراث دیجیتال

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    داود ، مونا محمدی ، Mahya ، احمد بنی‌جمالی ، احسان کارگزارفرد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری پلتفرمها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه پلتفرمها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۷ نظر برای میراث دیجیتالی ما | زندگی دیجیتال پس از مرگ در دنیای فیزیکی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    مهدی جان. در ادامهٔ صحبت‌های تو، من هم یه سری نکاتی به ذهنم رسید که گفتم بد نیست بهش اشاره کنم. هدفم از اشاره به این نکات، صرفاً نشون دادن جنبه‌های پیچیدهٔ این بحثه. اون هم برای ما که هنوز در قوانین‌مون با دنیای مدرن فاصله‌‌ی زیادی داریم؛ مثلاً قوانین و عرف مربوط به جامعهٔ «ماقبل پول (سکه‌محور)» رو به «اقتصاد مدرن پول محور (به معنای پول فیات)» تحمیل می‌کنیم.


    بیا دو نوع اکانت رو با هم مقایسه کنیم: اکانت متمم (یا اینستاگرام) و اکانت نماوا (یا فیدیبو یا فیلمو).

    در اکانت متمم و اکانت اینستاگرام، «محتوای تولیدشده توسط کاربر» وجود داره و این نوع اکانت‌ها رو میشه مغز منفصل افراد دونست. بنابراین استعارهٔ تو در مورد «اکانت به مثابهٔ اعضای بدن» رو در موردشون می‌فهمم.

    اما اکانت نماوا یا فیدیبو یا فیلیمو که سهم مشارکت در اون‌ها بسیار کمتر و نزدیک به صفر هست (همین‌طور اکانت متمم کسی که هیچ حرفی نزده و کامنت نذاشته و فقط به شکل «روح» در متمم حضور داشته) صرفاً ارزش مادی دارن. که اتفاقاً ارزش‌شون کم هم نیست. همین پول اگر در حد یک یا چند میلیون توی بانک وجود داشت، کاملاً از نظر حقوقی پیگیری می‌شد. از نظر قوانین فعلی ایران (مبتنی بر شرع) من و تو فقط می‌تونیم در مورد یک‌سوم دارایی‌مون (اکانت‌مون) نظر بدیم. بقیه با همون قواعد رایج (مثلاً همسر یک‌هشتم) تقسیم میشه و حتی فرزند دختر به اندازهٔ نصف فرزند پسر می‌تونه از این اعتبار ارث ببره (به ازاء هر دو ماه که فرزند پسر می‌تونه از متمم یا فیلیمو یا نماوا استفاده کنه، فرزند دختر یک ماه حق استفاده داره). 

    پیچیدگی اینجاست که ماجرا خیلی هم صفر و یک نیست. یعنی بین اکانتی که به عنوان اندام منفصل حساب میشه (یک اکانت متمم با صدها کامنت یا یک اکانت اینستاگرام با صدها پست) و اکانتی که صرفاً یک دارایی فیزیکیه (اشتراک بلندمدت نماوا و فیلیمو و متمم بدون کامنت) میشه یه طیف در نظر گرفت و هر دارایی دیجیتال در جایی از این طیف قرار می‌گیره.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .