Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معرفی کتاب کسب و کار پلتفرمها | راهنمای آشنایی با انواع پلتفرم و اقتصاد پلتفرمی به زبان ساده


کتاب کسب و کار پلتفرمها

در درس‌های قبل به اندازهٔ کافی دربارهٔ مفهوم پلتفرم و اهمیت پلتفرمها صحبت کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که این روزها بسیاری از کارهای پیش‌پا‌افتاده و روزمره – که زندگی مدرن متعارف بدون آن‌ها نمی‌گذرد – به نوعی با پلتفرم‌ها گره خورده‌اند: از تبادل پیام با دوستان و آشنایان تا حضور در شبکه های اجتماعی، از کارت کشیدن در دستگاه پوز یک فروشگاه تا خرید آنلاین از سایت‌هایی مثل آمازون و دیجیکالا، از جستجو در گوگل تا چرخیدن در ویکی پدیا. بنابراین بدون مقدمهٔ طولانی‌تر، به سراغ معرفی کتاب کسب و کار پلتفرمها (The Business of Platforms) می‌رویم.

سنت همیشگی ما در متمم این بوده که وقتی قرار است به دفعات به یک کتاب ارجاع دهیم، یک درس مستقل را به معرفی آن اختصاص می‌دهیم. در عین حال، دقیقاً به همین علت که بارها به این کتاب ارجاع خواهد داد، در این درس صرفاً به معرفی مختصر اکتفا می‌کنیم.

پیش از شروع بحث باید به این نکته اشاره کنیم که این کتاب یک ویژگی مهم دارد: کوسومانو، گور و یوفی، نویسندگان کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها، از صاحب‌نظران مطرح در حوزهٔ پلتفرم هستند. هر سه نویسنده، زمانی مطالعه و پژوهش در زمینهٔ پلتفرم را آغاز کرده‌اند که واژهٔ پلتفرم به شکل و معنای امروزی آن رواج نداشت و در میان دانشگاهیان هم کمتر کسی به این حوزه به عنوان یک موضوع مهم نگاه می‌کرد. به همین علت، جایگاه این کتاب را می‌توان بالاتر از کتاب‌های مشابه در حوزهٔ پلتفرم‌ها (و تقریباً هم‌‌قد‌و‌قوارهٔ کتاب انقلاب پلتفرم دانست).

کسب و کارهای پلتفرمی

اقتصاد پلتفرمی

نویسندگان کتاب، بحث خود را این‌گونه آغاز می‌کنند که اقتصاد بزرگی در حال شکل‌گیری است. اقتصادی که می‌توان آن را اقتصاد پلتفرمی نامید. آن‌ها تأکید می‌کنند که اگر شرکت‌های دنیا را بر اساس ارزش بازار بررسی کنیم، می‌بینیم که برخی از بزرگ‌ترین شرکتهای بین‌المللی از جنس پلتفرم هستند: اپل، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، آمازون،‌ مایکروسافت، متا (مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتس‌اپ) و ویزا (ارائه‌دهندهٔ خدمات کارت اعتباری و پرداخت دیجیتال و …) نمونه‌‌هایی از این شرکت‌های بزرگ پلتفرمی محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، بررسی صنایع مختلف نشان می‌دهد که هر جا پلتفرم‌ها وارد بازی شده‌اند، به سرعت توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از صنعت را به‌‌دست آورند:

طی سه دههٔ گذشته پلتفرمهای دیجیتال در بازه‌های زمانی به نسبت کوتاه،‌ حدود بیش از ۷۰٪‌ سهم بازار در بخش‌های مختلف را به دست آورده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت و مجموعه برنامه‌های آفیس، ریزپردازنده‌های اینتل و اِی‌آراِم برای رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند، فناوری جستجوی اینترنتی گوگل و سیستم عامل تلفن همراه اندروید و هم‌چنین کسب‌و‌کار اشتراک‌گذاری خودروی اوبر در آمریکا اشاره کرد […].

امروزه با وجود رایانه‌های شخصی، اینترنت و تلفن‌های هوشمند، ما در دنیایی از فناوری‌های پلتفرمی و شبکه‌هایی زندگی می‌کنیم که به پلتفرم‌ها و شبکه‌های دیگر اعم از فیزیکی و مجازی، متصل هستند.

این واقعیت‌ها ما را قانع می‌کنند که اقتصاد پلتفرمی (Platform Economy) را جدی بگیریم. به‌ویژه اگر صاحب یک کسب و کار هستیم، فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد پلتفرمی را بشناسیم. چرا که دیر یا زود یا باید از خدمت این پلتفرم‌ها استفاده کنیم و یا درگیر رقابت با آن‌ها شویم.

آشنایی با درس‌های متمم و عضویت در متمم      روش ثبت نام    فهرست درس‌ها

ضعف نظریه‌های سنتی در تحلیل پلتفرم‌ها

حتماً نویسندگانی را دیده‌اید که معتقدند دوران جدید ویژگی‌های تازه‌ای دارد که نظریه‌ای قدیمی اصلاً به‌کار نمی‌آید. آن‌ها می‌گویند شما در کتاب‌های اقتصاد و مدیریت چیزهایی می‌خوانید که برای ادارهٔ سازمان‌های سنتی مفیدند. احتمالاً نویسندگان و صاحب‌نظران دیگری را هم دیده‌اید که تأکید می‌کنند مبانی استراتژی و کسب و کار تغییر نکرده و صرفاً لباس تازه‌ای بر تن کرده است. نظریه‌های کلاسیکی که در کتاب‌های درسی دانشگاهی آمده‌اند و آموزش داده می‌شوند، هنوز کاملاً مفیدند. نویسندگان کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها جایی در میانهٔ این طیف قرار می‌گیرند:

مدیران و کارآفرینان در عصر دیجیتال باید یاد بگیرند که در دو جهان زندگی کنند: اقتصاد متعارف و اقتصاد پلتفرمی.

نویسندگان این کتاب، ضمن استفاده از مبانی کلاسیک مدیریت و اقتصاد، کوشیده‌اند ابزارهای تازه‌ای برای درک بهتر پلتفرم‌ها و مدلسازی و تحلیل اقتصاد پلتفرمی و کسب و کارهای پلتفرمی ارائه کنند.

انواع پلتفرمها | پلتفرمهای مبادلاتی در برابر پلتفرمهای نوآوری

کتاب کسب و کار پلتفرمها با تعریف پلتفرم و طبقه‌بندی پلتفرم‌ها آغاز می‌شود. نویسندگان کوشیده‌اند همهٔ انواع پلتفرمها را در دو دستهٔ کلی بگنجانند. این دسته‌بندی که نخستین بار در مقالات قبلی همین نویسندگان پیشنهاد شده، امروز کاملاً جاافتاده و بسیاری از تحلیل‌گران از آن استفاده می‌‌کنند:انواع پلتفرم

پلتفرم‌های مبادلاتی (Exchange Platforms) چنان‌که از نام‌شان پیداست، واسطه‌ای برای تبادل اطلاعات و خریدوفروش محصول و خدمات هستند. در مقابل، پلتفرم‌های نوآوری (Innovation Platforms) بستری برای خلق محصولات و خدمات مکمل ایجاد می‌کنند.

اینستاگرام،‌ توییتر، اوبر، اسنپ، تپسی، علی‌بابا، دیجی‌کالا و آپارات را در نظر بگیرید. همهٔ این‌ها پلتفرم مبادلاتی هستند. چون صرفاً در نقش واسطه، عرضه و تقاضا را به هم وصل می‌کنند. اینستاگرام و توییتر، تولیدکنندهٔ محتوا و مصرف‌کنندهٔ محتوا را به یکدیگر متصل می‌کنند. تاکسی‌های اینترنتی، به مسافر و راننده کمک می‌کنند یکدیگر را پیدا کنند و علی‌بابا و دیجی‌کالا هم نقش واسطه را در معاملات ایفا می‌کنند.

در مقابل، پلتفرم‌هایی مانند ویندوز و سیستم‌‌عامل‌های اندروید و iOS کار دیگری انجام می‌دهند: آن‌ها بستری ایجاد می‌کنند تا توسعه‌دهندگان دیگر محصولات تازه‌ای خلق کنند. قاعدتاً چون این محصولات، هستهٔ یکسانی دارند و بر پایهٔ پلتفرم یکسانی خلق شده‌اند، ممکن است مکمل یکدیگر هم باشند.

پردازشگرهای شرکت اینتل را هم می‌توان مصداقی از پلتفرم نوآوری در نظر گرفت. چون عرضه‌کنندگان متنوعی می‌توانند بر پایهٔ آن‌ها محصولات خود را عرضه کنند. اینتل پلتفرمی ایجاد کرده که شرکت‌هایی مانند دل، اچ‌پی و لنوو، محصولات خود را بر پایهٔ آن بنا می‌کنند. در سال‌های اخیر هم با گسترش اینترنت اشیا و خودران‌ها و محصولات جدید دنیای فناوری، کسب‌و‌کارهای بسیاری خارج از قلمرو لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی، بر پلتفرم اینتل سوار شده‌اند.

البته همهٔ شرکت‌ها لزوماً خود را به یکی از این دو نوع پلتفرم محدود نمی‌کنند. شرکتهای هیبریدی متعددی وجود دارند که هم‌زمان در هر دو حوزه فعالیت می‌کنند. اپل و گوگل را در نظر بگیرید. اپل و گوگل با اپ‌استور و پلی‌استور، بستری برای فروش اپلیکیشن ایجاد کرده‌اند و نقش واسطه را ایفا می‌کنند (پلتفرم مبادلاتی). از سوی دیگر اندروید گوگل و iOS اپل از جنس پلتفرم نوآوری هستند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند بر پایهٔ آن‌ها محصولات خود را خلق کنند.

تقسیم‌بندی پلتفرمها چه فایده‌ای دارد؟

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که تقسیم‌بندی پلتفرم‌ها چه اهمیتی دارد؟

پاسخ این است که اگر به تفاوت ماهیت پلتفرم‌ها توجه نکنیم، ممکن است حکم‌هایی صادر کنیم که چندان درست یا دقیق نیستند. درست است که هیچ تقسیم‌بندی‌ای بی‌عیب نیست. اما هر نوع تقسیم‌بندی که بتواند چشم ما را به دنیای پلتفرم‌ها بازتر کند، مفید است. نویسندگان کتاب کسب و کار پلتفرمها با تکیه بر این تقسیم‌بندی به نتایج جالبی رسیده‌اند:

[در شرکت‌هایی که ما بررسی کردیم،] پلتفرم‌های نوآوری در مقایسه با پلتفرم‌های مبادلاتی، از نظر میانهٔ فروش و تعداد کارکنان، چهار تا پنج برابر بزرگتر بودند و میانگین ارزش بازار آن‌ها حدود سه‌برابر بیشتر بود.

پلتفرم‌های نوآوری همچنین درصد بیشتری از درآمدهای خود را صرف تحقیق‌و‌توسعه کرده و میزان کمتری را صرف هزینه‌های فروش، بازاریابی و هزینه‌های عمومی و اداری کرده‌اند.

بااین‌حال، پلتفرم‌های مبادلاتی، از منظر کسب درآمد و سرمایهٔ بازار، رشد سریع‌تری داشته‌اند و با نسبت‌های بالاتری از ارزش‌ بازار نسبت به فروش، معاملات خود را انجام داده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذارن از نظر کسب درآمد، پلتفرم‌های مبادلاتی را نسبت به پلتفرم‌های نوآوری، با‌ارزش‌تر می‌دانند.

بسیاری از توضیحات و توصیه‌هایی که نویسندگان این کتاب مطرح کرده‌اند، برای اغلب پلتفرم‌ها مصداق دارد. اما هر جا که احساس کرده‌اند نمی‌توان به‌شکل کلی نظر داد، مشخص کرده‌اند که منظورشان کدام نوع از پلتفرم‌ها است.

محورهای اصلی محتوای کتاب کسب و کار پلتفرمها

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، قرار نیست در این‌جا خلاصه کتاب را مرور کنیم. بلکه صرفاً به معرفی کلی کتاب می‌پردازیم تا در بخش‌های مختلف به آن ارجاع دهیم و نکاتی را از آن نقل کنیم. بنابراین صرفاً در حد چند جمله، محورهای اصلی کتاب را مرور می‌‌کنیم (عملاً از اصطلاح محور استفاده کرده‌ایم، چون عناوین انتخاب‌شده، متناظر با فصل‌های کتاب نیستند و این موضوعات گاهی به شکل پراکنده در فصل‌های مختلف مطرح شده‌اند):

روش راه‌اندازی و مسیر رشد پلتفرمها

نویسندگان – مثل بسیاری از صاحب‌نظران حوزهٔ پلتفرم – پایهٔ رشد پلتفرمها را اثر شبکه ای (Network Effect) می‌دانند. به این معنا که یک پلتفرم زمانی موفق می‌شود که بتواند به بهترین شکل ممکن از اثر شبکه‌ای استفاده کند.

آن‌ها هم‌چنین توضیح می‌دهند که در رقابت میان پلتفرم‌ها معمولاً «یک» شرکت، تمام بازار یا بخش بزرگی از بازار را به‌دست می‌آورد و رقیبان را حذف کرده یا کم‌رنگ می‌کند. بنابراین صِرفِ توجه به اثر شبکه‌ای کافی نیست. بلکه مهم است که یک پلتفرم بتواند سریع‌تر از بقیه از تمام ظرفیت اثر شبکه‌ای استفاده کند.

موضوع دیگری نویسندگان این کتاب به آن پرداخته‌اند، مدلی برای تحلیل رقابت در صنایع پلتفرمی است. می‌توان گفت آن‌ها مدل پنج نیروی رقابتی مایکل پورتر را برداشته‌ و با فضای پلتفرمی تطبیق داده‌اند (مثلاً‌ توضیح داده‌اند که دیوار ورود در کسب و کارهای پلتفرمی چگونه شکل می‌گیرد یا رقابت میان پلتفرم‌های فعال در یک بازار چگونه بر درآمد و سود تأثیر می‌گذارد).

یکی از بحث‌های بسیار مهمی که حول این محور مطرح شده، حل مسئله مرغ و تخم مرغ در پلتفرم‌هاست (حتماً آن سوال معروف را به‌خاطر دارید: اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ؟)

یکی از تصمیم‌های استراتژیک در راه اندازی کسب و کارهای پلتفرمی این است که کدام سمت را باید زودتر و بیشتر جذب کرد؟ و این کار را چگونه باید انجام داد؟ به عنوان مثال، فرض کنید پلتفرمی می‌خواهد بیماران را به پزشکان وصل کند. اگر پزشکی نباشد، بیمارها به سراغ پلتفرم نمی‌آیند و اگر بیماری نباشد، پزشک‌ها شوقی برای عضویت در پلتفرم ندارند.

هر کتابی که به راه اندازی پلتفرمها بپردازد و بحث مرغ و تخم‌مرغ را باز نکند،‌ عملاً ناقص است.

مدل کسب و کار پلتفرمی

بعید است بتوانید فعالیتی را پیدا کنید که مدل کسب و کار آن از مدل کسب و کار پلتفرمی پیچیده‌تر باشد. علت هم ساده است. بر خلاف کسب و کارهای پایپلاین که دقیقاً می‌دانید ارزش افزودهٔ شما چیست و چگونه ایجاد شده و به چه کسی عرضه می‌شود، در کسب و کار پلتفرمی پاسخ به چنین سوال‌هایی اصلاً ساده نیست.

منافع دو یا چند طرف به یکدیگر گره خورده‌اند و دقیقاً معلوم نیست که هر کس چه سهمی در خلق ارزش دارد. بسیاری از پلتفرم‌های شکست‌خورده هم دقیقاً به همین علت باخته‌اند که به درستی تشخیص نداده‌اند که ارزش اقتصادی ایجاد‌شده را باید چگونه و به چه نسبت و در چه زمانی بین طرف‌های پلتفرم تقسیم کنند.

حتی می‌توانیم بگوییم که بحث مدل کسب و کار تا زمانی که پلتفرم‌ها رواج پیدا نکرده‌ بودند، چندان مطرح نبود. وقتی پلتفرم‌ها رشد کردند، به علت پیچیدگی‌شان، لازم بود ابزاری برای توصیف شفاف نحوهٔ عملکرد‌شان به وجود بیاید و به همین علت، همه به سراغ مدل کسب و کار رفتند.

با این توضیح، کاملاً واضح است که چرا بحث «مدل کسب و کار پلتفرمی» یکی از محورهای اصلی این کتاب است.

موضوعاتی مانندروش‌های خلق ارزش و استخراج ارزش اقتصادی، رابطهٔ سود و مقیاس پلتفرم، پرداخت یارانه به یکی از طرف‌ها در برخی از دوره‌ها با هدف رونق بخشیدن به پلتفرم یا تقویت اثر شبکه‌ای و قانون‌گذاری برای استفاده‌کنندگان از پلتفرم، همگی حول این محور مطرح شده‌اند.

اشتباهات کسب و کارهای پلتفرمی

مطالب بسیاری دربارهٔ اشتباهات کسب و کارهای پلتفرمی نوشته و منتشر شده است. بعضی از این مطالب، بسیار فنی و انتزاعی هستند و صرفاً افرادی که اقتصاد و تکنولوژی را به شکل عمیق می‌فهمند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برخی دیگر، صرفاً از جنس داستانند.

اما نویسندگان این کتاب کار ارزشمندی کرده‌اند. آن‌ها کوشیده‌اند به جای طرح مطالب انتزاعی و یا اتکای صِرف به داستان‌ها و روایت‌ها، چهار مورد از رایج‌ترین اشتباهات پلتفرم‌ها را به زبان بسیار ساده شرح دهند: قیمت‌گذاری اشتباه، ناتوانی در ایجاد و حفظ اعتماد، بی‌توجهی به رقبا و تشخیص نادرست زمان ورود به بازار (غالباً: تأخیر در ورود).

چالش‌های حقوقی و اجتماعی کسب و کارهای پلتفرمی

پلتفرم‌ها به محض این‌که رشد می‌کنند و قدرت به دست می‌آورند، از طرف جامعه، مشتریان، تأمین‌کنندگان و سیاست‌گذاران تحت فشار قرار می‌گیرند. هر یک از این ذی‌نفعان، ملاحظات و خواسته‌هایی دارند که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها هم قابل‌درک است (اما نه همهٔ آن‌ها).

مشتری آمازون می‌خواهد کالای اصلی بخرد یا اگر کالای فیک می‌خرد، بداند که کالایش فیک است. کاربر توییتر نمی‌خواهد از افراد ناشناس فحش بشنود. کاربر دیگر نمی‌خواهد وقتی فحش می‌دهد شناخته شود. دولت‌ها علاقه دارند هر چقدر می‌توانند از پلتفرم‌ها اطلاعات بیرون بکشند و آن‌ها را به بازوی خود تبدیل کنند. کسب‌و‌کارهای کوچک معتقدند که پلتفرم‌ها – برخلاف شعارهایشان – اگر بزرگ شوند و قدرت چانه‌زنی پیدا کنند، دیگر منافع آن‌ها را مانند قبل تأمین نمی‌کنند. پلتفرم‌هایی مثل اوبر دوست ندارند رانندگان را کارمند خود بدانند (چون تعهدات سنگین ایجاد می‌شود). آن‌ها ترجیح می‌دهند راننده را پیمانکار در نظر بگیرند.

این‌ها نمونه‌هایی از چالش‌هایی هستند که پلتفرم‌ها در مسیر رشد خود و نیز پس از تسلط بر بازار با آن‌ها مواجه می‌شوند.

در کتاب کسب و کار پلتفرمها به بسیاری از این مسائل به خوبی اشاره شده، اما به اندازهٔ سایر بحث‌ها به آن‌ها پرداخته نشده است. مواردی هم که مطرح شده، غالباً از دید مدیران و سهام‌داران پلتفرم است (مثلاً به جای این‌که بگوید چه کاری بکنید که به نفع جامعه باشد، بیشتر به این سمت تمایل دارد که چه کاری بکنید که بتوانید جلوی بهانه‌گیری جامعه را بگیرید و کار خودتان را بکنید).

در مجموع، اگر بخواهیم بگوییم یک بحث در کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها کمتر از سایر موضوعات جدی گرفته شده، آن بحث، چالش‌های حقوقی و اجتماعی کسب و کارهای پلتفرمی است. اما آن‌قدر «نکته و داستان و سرنخ» مطرح شده است که خوانندهٔ علاقه‌مند بتواند بعداً مسیر مطالعاتی خود را در این موضوع ادامه دهد.

ترجمه کتاب کسب و کار پلتفرمها

کتاب The Business of Platforms را شهرام خلیل نژاد، میثم ورزی و نجمه ناظمی ترجمه کرده‌اند و انتشارات #آریاناقلم آن را به بازار عرضه کرده است. کیفیت نسخهٔ فیزیکی کتاب، به‌ویژه در مقایسه با نسخهٔ اصلی، بسیار خوب است و ترجمه نیز تا حد خوبی دقیق و امانت‌دارانه انجام شده است.

البته باید این نکته را هم مد نظر قرار دهید که هر سه نویسندهٔ کتاب، پژوهشگر و دانشگاهی هستند. دانشگاهیان – چنان‌که یک بار در راهنمای ساخت پادکست برای دانشگاهیان گفتیم – سبک نگارش ویژهٔ خود را دارند. مهم‌ترین ویژگی متن‌شان هم معمولاً چگالی بالای متن است.

در بسیاری از کتاب‌هایی که ما در متمم آن‌ها را کتاب‌های جریان اصلی سیلیکون ولی می‌نامیم، یک موضوع بارها و بارها به شکل‌های مختلف تکرار می‌شود (در معرفی کتاب روانشناسی رهبری توضیح داده شده). به این معنا که گاهی اوقات اگر بخش‌هایی از کتاب کسانی مثل استروالدر، اریک ریس، سایمون سینک و … حذف شود، نه‌تنها شما، بلکه شاید خودشان هم متوجه نشوند که چیزی کم شده است. اما در این کتاب و این نوع کتاب‌ها، متن کمی فشرده‌تر است و لازم است جمله‌به‌جمله و با دقت خوانده شود.

البته ناگفته نماند که نویسندگان، توانسته‌اند بحث پیچیدهٔ پلتفرم‌ها را بسیار ساده کرده و با داستان‌ها و مثال‌های فراوانی که در سراسر کتاب آورده‌اند، پیام‌شان را به‌خوبی به مخاطب منتقل کنند.اقتصاد پلتفرمی

خلاصه مشخصات کسب و کار پلتفرم ها

عنوان کسب و کار پلتفرمها
عنوان فرعی استراتژی در عصر رقابت دیجیتال، نوآوری و قدرت
نویسندگان مایکل کوسومانو (Michael A. Cusomano) | آنابل گور (Annabelle Gawer) | دیوید یوفی (David B. Yoffie)
مترجمان شهرام خلیل نژاد – میثم ورزی – نجمه ناظمی
ناشر آریاناقلم (سایر کتابهای نشر آریاناقلم در متمم)
تعداد صفحات ۳۴۴
سایر کتابهای نویسندگان مایکل کوسونامو (نویسنده)

کتاب کسب و کار نرم افزار (Business of Software)

آنابل گور (ویراستار)

کتاب پلتفرمها، بازارها و نوآوری (Platforms, Markets, and Innovation)

دسته‌بندی کتاب کتاب های مدیریتی  |  کتاب های اقتصاد دیجیتال
شابک ۹۷۸۶۰۰۷۶۷۷۴۴۵
فهرست مطالب کتاب تفکر پلتفرمی و مدلهای کسب و کار پلتفرمی
همه یا بیشترین از آنِ برنده
استراتژی و مدلهای کسب و کار
اشتباهات متداول
شرکتهای قدیمی و ترفندهای جدید
شمشیرهای دولبه
نگاهی به آینده
ترجمه های دیگر
کسب و کارهای پلتفرمی – ترجمه احمد جعفرنژاد، حسین فرخی و لیلا فرخی – انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
ارزیابی متمم  

فشار ذهنی هنگام مطالعه
استناد به منابع معتبر
کاربرد فراگیر در کسب و کارها
مفید برای زندگی شخصی
مفاهیم کلیدی
پلتفرم  |  مدل کسب و کار

لینک مرتبط:

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری پلتفرمها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه پلتفرمها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲ نظر برای معرفی کتاب کسب و کار پلتفرمها | راهنمای آشنایی با انواع پلتفرم و اقتصاد پلتفرمی به زبان ساده

  1. من هر دو کتاب انقلاب پلتفرم و کسب‌وکار پلتفرم‌ها را پشت سرهم و بدون فاصله با دقت مطالعه کردم. اگرچه کتاب کسب‌وکار پلتفرم‌ها خوش‌خوان‌تر و روان‌تر نوشته شده است اما به نظرم لازم است ابتدا کتاب انقلاب پلتفرم را بخوانیم و بعد به سراغ این کتاب برویم. در خود کتاب کسب‌وکار پلتفرم‌ها بارها به نویسندگان اثرگذار کتاب انقلاب پلتفرم که در دنیای پلتفرم‌ها حرف بسیاری برای گفتن دارند یعنی پارکر، آلستاین و چودری اشاره و ارجاع داده شده است.
    کتاب کسب‌وکار پلتفرم‌ها به نظر من چارچوب بهتری برای راه‌اندازی و ایجاد مانع برای ورود رقبا می‌دهد.

  2. سجاد رحیمی مدیسه گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۵ درس)

    من این کتاب رو یک ماه پیش مطالعه کردم و به نظر من برای کسانی که دغدغۀ ایجاد یک کسب و کار رو دارند، بسیار مناسب و کاربردی هست؛ پر از ایده و تجربه‌های ارزشمند.

    این نوع مدل کسب و کار پیچیدگی‌های خاص خودش رو داره که از حوصلۀ این کامنت خارجه؛ اما در درس به خوبی بهش اشاره شد.