Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مقاله | تأثیر نوشتن دربارهٔ احساسات بر روی حافظهٔ فعال


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۳۶۸۳

ما در بسیاری از درس‌های متمم شما را به مقالات تحقیقاتی ارجاع داده و به آن‌ها استناد می‌کنیم. اما طی این سال‌ها بارها با مشکل تغییر آدرس URL، جابه‌جا شدن یا حذف مقالات از یک سِروِر و مواردی مانند این‌ها روبه‌رو شده‌ایم.

به همین علت، برخی از مقاله‌های معرفی شده را - که محدودیت کپی‌رایت در موردشان وجود نداشته باشد - روی سِروِر متمم قرار می‌دهیم تا دسترسی شما به آن‌ها ساده‌تر باشد.

در مورد هر مقاله، توضیح مختصری هم ارائه می‌کنیم. اما به خاطر داشته باشید که این مطالب کمی با ماهیت متعارف «درس» فاصله دارند و بیشتر نقش #آرشیو مقالات را ایفا می‌کنند.

مقاله در مورد اهمیت نوشتن

ما در درس‌های مختلف متمم، بارها شما را به «نوشتن» تشویق کرده‌ایم و از مزایای آن گفته‌ایم. فهرستی از این مزایا را می‌توانید در نخستین درس تسلط کلامی ببینید و بخوانید. نوشتن می‌تواند به شکل‌های مختلف و با شیوه‌های مختلفی انجام شود که یکی از آن‌ها «بیان عواطف و احساسات و برون‌ریزی آن‌ها» است.

در تعریف هوش هیجانی هم گفتیم که خودآگاهی احساسی یکی از مولفه‌های مهم در هوش هیجانی است و حتی یک درس مستقل را به نوشتن برای هیچ‌کس اختصاص دادیم و گفتیم که این کار می‌تواند مزایای فراوانی داشته باشد.

در آن درس از قول پنه بیکر نقل کردیم که نوشتن دربارهٔ احساسات می‌تواند ذهن ما را آزادتر کرده و عملکرد مغزمان را افزایش دهد. عنوان مقاله‌ای که پنه بیکر به آن استناد می‌کند، چنین است: «Expressive Writing Can Increase Working Capacity»

این مقاله را کیتی کلین (Kitty Klein) و آدریل بولز (Adriel Boals) در سال ۲۰۰۱ منتشر کرده‌اند و اکنون مقاله‌ای کلاسیک محسوب می‌شود.

موضوع و روش مقاله

کلین و بولز در این مقاله، یک فرض مهم را که کسانی مثل پنه بیکر مطرح کرده بودند، آزموده‌اند.

پنه بیکر می‌گفت که «اگر احساسات و خاطرات هیجانی‌تان را بنویسید، ذهن‌تان نظم پیدا می‌کند و ظرفیتش آزاد می‌شود.»

این محققان، حرف پنه بیکر را به روش جالبی آزموده‌اند. آن‌ها به سراغ ۷۷ نفر (۳۰ پسر و ۴۷ دختر) که در سال اول دانشگاه بوده‌اند رفته‌اند و این جمع را به دو گروه «آزمایش» و «شاهد» تقسیم کرده‌اند.

از گروه آزمایش خواسته‌اند خاطره و تجربیات خود را از ورود به دانشگاه بنویسند (موضوعی که به خاطر تغییر فضا با کمی تنش همراه است). از گروه شاهد هم خواسته‌اند که دربارهٔ یک موضوع خنثی (مثلاً مدیریت زمان) بنویسند و این دو گروه را هفت هفته مد نظر قرار داده‌اند.

فرض پایه در این مطالعه این بوده که اگر نوشتن از تجربیات و خاطراتِ عاطفی و احساسی، بتواند ذهن را خلوت یا مرتب کند، باید حافظهٔ فعال گروه اول (که خاطرات ورود به دانشگاه را نوشته‌اند) بعد از مدتی، بهتر شود.

مطالعهٔ انجام شده، این فرض را تأیید کرده است.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

دانلود فایل PDF مقاله

فایل پی دی اف این مقاله در ۱۵ صفحه و با حجم تقریبی سه مگابایت:

Expressive Writing Can Increase Working Capacity

ارتباط با درس‌های متمم

در درس نوشتن برای هیچکس ما از زبان پنه بیکر به این مقاله ارجاع داده‌ایم. در آن‌ درس به مزیت‌های نوشتن پرداخته‌ایم. نوشتن نه به هدف این که کسی آن را بخواند، بلکه به این قصد که ذهن خودمان خالی و مرتب شود. حتی اگر بعد از نوشتن، کاغذها را پاره کرده یا فایل کامپیوتری آن را پاک کنیم.

بحث پنه بیکر در قالب «محتوای تشویقی» ارائه شده است. متأسفانه چون شما هنوز نظر خود را در آن درس ثبت نکرده و در بحث مشارکت نکرده‌اید، به این بخش دسترسی ندارید. پیشنهاد ما این است که اگر به بحث هوش هیجانی، مدیریت احساسات و نوشتن علاقه دارید، آن درس را بخوانید و نظر خودتان را هم ثبت کنید.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های هوش هیجانی

دسترسی کامل به درس‌های هوش هیجانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۷۴۴ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۲۷۶ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های هوش هیجانی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی  | کار تیمی

  خودشناسی | شخصیت شناسی  |  تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ  |  مدیریت تعارض  | رابطه عاطفی

  افزایش عزت نفس  |  زندگی شاد

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری هوش هیجانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه هوش هیجانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای مقاله | تأثیر نوشتن دربارهٔ احساسات بر روی حافظهٔ فعال

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    متأسفانه ظاهراً فرصت نکرده‌اید مطلب را بخوانید.

    این مقاله برپایهٔ روش علمی و با مطالعهٔ دقیق انجام شده و محققان، حتی کلمات حاوی احساسات و دغدغه‌ها را طبقه‌بندی کرده و در نوشته‌های دانشجویان (هر دو گروه مطالعه و شاهد) شمرده‌اند.

    بنابراین اگر می‌خواهید «در تکمیل این مطلب» نکته‌ای اضافه کنید،‌ باید از جنس اصل مطلب باشد. یعنی یا باید خودتان پژوهش علمی و روش‌مند انجام داده باشید یا به پژو‌هش‌های روش‌مند دیگر اشاره کنید.

    در غیر این صورت، بهتر است به جای «در تکمیل این مطلب» بنویسید: «بلافاصله پس از خواندن تیتر، بدون مرور اصل مقاله، قدری تراوشات ذهنی داشتم که می‌خواهم این‌جا بنویسم...»

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .