Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آیا حالات صورت روی احساسات‌ و هیجانات ما تأثیر می‌گذارند؟


علائم چهره و تأثیر روی احساسات

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند: «اگر غمگین هستی سعی کن چهره‌ی خودت را شاد نشان بدهی. چون با این کار به تدریج احساس شادمانی در تو به وجود خواهد آمد.»

یا این‌که: «کسی که علائم عصبانیت و خشم را در چهره‌ی خود نمایش می‌دهد، واقعاً چنین احساسی را هم تجربه خواهد کرد. بنابراین حتی اگر خشمگین هستی سعی کن که چهره‌ات این خشم را نشان ندهد.»

این نوع توصیه‌ها بر پایه‌ی این فرض بنا شده‌اند که حالات صورت و علائم چهره‌ی ما روی احوال درون و احساسات و هیجانات ما تأثیر می‌گذارند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که آیا چنین فرضی درست است؟ و این‌که تا چه حد می‌توان به این توصیه‌ها متکی بود؟

چنین سوال‌هایی برای کسانی که در زمینه‌ی هوش هیجانی مطالعه می‌کنند یا می‌خواهند هوش هیجانی خود را افزایش دهند، بسیار کلیدی است. چون یکی از مولفه‌های هوش هیجانی،‌ قدرت کنترل و تنظیم و مدیریت احساسات است و اگر بتوان با کنترل علائم چهره روی احساسات و هیجانات تأثیر گذاشت، طبیعتاً چنین تکنیکی بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

ریشه‌ی این بحث‌ از کجاست؟

موضوع «تأثیر حالت چهره بر احساسات و هیجانات» بیش از یک قرن قدمت دارد. می‌توان گفت نخستین کسی که این بحث را به شکل صریح و شفاف در یک کتاب علمی مطرح کرده، چارلز داروین است (در کتاب نمایش عواطف در انسان و حیوانات):

داروین بر این باور بود که اگر به شکل آگاهانه و عامدانه، یک احساس خاص (مثلاً غم یا شادی یا خشم) را در چهره‌ی خود نمایش دهیم، شدت این احساس در ما افزایش پیدا خواهد کرد.

او متناسب با همین فرض می‌گفت که اگر بکوشید علائم یک احساس خاص را در چهره‌ی خود نشان ندهید، آن احساس را در درون خود کمرنگ خواهید کرد.

اما داروین تنها کسی نبود که چنین فرضی را مطرح می‌کرد. دو دانشمند بزرگ دیگر به نام‌های ویلیام جیمز (William James) و کارل لانگه (Carl Lange) هم تقریباً هم‌زمان با داروین، نظریه‌ای درباره‌ی هیجانات ارائه کرده بودند. بر اساس این دیدگاه که امروزه آن را به عنوان تئوری جیمز-لانگه می‌شناسند: «هیجانات ابتدا خودشان را در بدن نشان می‌دهند و سپس مغز با توجه به تغییراتی که در بدن به وجود آمده، آن احساس را تجربه می‌کند.»

مثلاً مغز شما ابتدا می‌بیند ضربان قلب بالا رفته و تنفس تند شده و رطوبت سطح بدن بالا رفته و بر این اساس شما حس می‌کنید که دچار استرس شده‌اید. یا به زبان روزمره، ابتدا احساس می‌کنید حال‌تان آشوب است و انگار چیزی در شکم‌تان به هم ریخته و سپس نتیجه می‌گیرید که استرس و اضطراب به سراغ‌تان آمده است.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های هوش هیجانی

دسترسی کامل به درس‌های هوش هیجانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۶۹۶ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۲۲۸ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های هوش هیجانی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی  | کار تیمی

  خودشناسی | شخصیت شناسی  |  تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ  |  مدیریت تعارض  | رابطه عاطفی

  افزایش عزت نفس  |  زندگی شاد

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زهرا پورعلی بیک ، mehdi ameri ، مهدی کلانترزاده ، کامران زیباکردار ، وحید قاسمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری هوش هیجانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه هوش هیجانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۷ نظر برای آیا حالات صورت روی احساسات‌ و هیجانات ما تأثیر می‌گذارند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد رضا پارسائی

    برای بنده هم درس و مطالب آن جالب بود و فارغ از اینکه بخواهم نظریه مطرح شده را رد یا تائید کنم یک تجربه شخصی دارم که بیان آن در اینجا خالی از لطف نیست و شاید برای برخی از دوستان جالب باشد.

    من در این چند ماه اخیر ریش گذاشتم و ریش من بر خلاف موی سر در دو طرف آن به نسبت سفید شده است با اینکه در حال حاضر بنظرم این مدل از صورتم، بد نیست و به نسبت زیبا ست اما نسبت به قبل حس می کنم سنم بیشتر شده است. هر روز صبح که در آینه خودم را می بینم یک تضاد مختصری در احوالم بوجود می آید. به بیان شفاف تر بنظرم این حالت از صورتم باعث شده در برخی از روزها در ابعاد بسیار کمی بی دلیل دچار غم شوم! البته نسبت به مواقعی که ریش نمی گذارم هر چند با ریش کامنت های خوبی دریافت می کنم و قاعدتا نباید اینگونه باشد.

    نکته مهم که نباید غافل بود آن هم در این روز و روزگار این است که احتمالا دلایل بسیاری باعث این تغیر در احوالم شده است، ولی با دوستان دیگر هم که درباره این موضوع صحبت کردم تجربه مشابهی داشته اند(ریش داشتن و نداشتن) بنابراین توجه من بیشتر به آن جلب شد. هرچند باز تاکید می کنم این تنها یک تجربه شخصی بود و هیچ مبنای مستدل برای آن ندارم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .