Menu


طراحی رفتار و طراحی برای تغییر رفتار


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۴۰۰

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه درس طراحی رفتار:

  • بتوانند مفهوم طراحی رفتار (Behavior Design) و طراحی برای تغییر رفتار (Behavioral Design) را تعریف کنند.
  • با توجه به مفهوم تغییر رفتار، برای یادگیری عمیق‌تر گیمیفیکیشن یا بازی سازی آماده شوند.
طراحی رفتار و طراحی برای تغییر رفتار

واژه‌ی رفتار برای همه‌ی ما قابل درک است. حتی اگر نتوانیم آن را به شکلی دقیق و علمی توصیف کنیم.

بخش مهمی از آنچه از گذشتگان برای ما باقی مانده است، توصیه هایی در مورد رفتار است.

اینکه چه کارهایی را انجام دهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم. به همین علت گذشتگان ما، واژه‌هایی مانند خوش رفتاری و بدرفتاری و رفتار شایسته و ناشایسته را زیاد به کار می‌بردند.

اما با توسعه‌ی صنعتی، به تدریج رفتار، مفهوم گسترده‌تری پیدا کرد.

تعریف رفتار چیست و طراحی رفتار به چه معناست؟امروز وقتی در فضای مدیریت از رفتار حرف می‌زنیم، بیشترین تمرکز ما بر روی تصمیم‌ها و اقدام‌ها است.

همچنین وقتی از تغییر رفتار حرف می‌زنیم، منظورمان تغییر تصمیم‌ها و اقدام‌هاست.

وقتی می‌گوییم رفتار مشتریان در فضای آنلاین با رفتار مشتریان در فضای فیزیکی تفاوت دارد، منظورمان این نیست که یک رفتار خوب و یک رفتار بد است.

بلکه صرفاً به تفاوت تصمیم‌ها و اقدام‌ها میان مشتریان آنلاین و مشتریان فیزیکی فکر می‌کنیم و در مورد آن حرف می‌زنیم.

البته هنوز هم، مفهوم سنتی رفتار در علوم رفتاری و مدیریت معنا دارد.

هنوز هم می‌توانیم از رفتار نامطلوب رانندگان در شهرها و یا رفتار نادرست مشتریان در فروشگاه‌ها حرف بزنیم. اما مهم است که به خاطر داشته باشیم  چتر واژه‌ی رفتار، امروز بر دامنه‌‌ی گسترده‌‌تری از مفاهیم سایه گسترده است. 

در همین راستا، می‌خواهیم در این درس به دو واژه‌ی طراحی رفتار و طراحی برای تغییر رفتار بپردازیم:

دوست عزیز دسترسی کامل به مطالب مربوط به این بخش ، از طریق ثبت نام به عنوان کاربرویژه امکانپذیر هست

تمرین:

یکی از مشکلاتی که در کشور ما و خیلی نقاط جهان وجود دارد، این است که مردم، درد و دل‌ها و شکایات خود را همزمان با انجام سایر فعالیت‌ها بر روی درب دستشویی ها می‌نویسند.

فرض کنید شما مدیر یک اداره‌ی بزرگ هستید که ارباب رجوع در آن زیاد ناراضی می‌شود و توضیحات متعددی را در رابطه با سازمان و مسئولین سازمان و بستگان آنها، روی درب دستشویی می‌نویسند.

با نگاهی به مفهوم طراحی – چنانکه در این نوشته مطرح شد – چه پیشنهادی دارید که بتواند این مشکل را کمتر کند؟

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار

قوانین کامنت گذاری/ ارسال نظرات غیر مرتبط با این مطلب

164 نکته برای طراحی رفتار و طراحی برای تغییر رفتار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هادی صادقی

    سلام
    در این مورد سعی میکنم یک تجربه و یک پیشنهاد ارایه بدم . امیدوارم برای دوستان مفید باشه.
    1-برای خلبانان مواقعی پیش میاد که مجبورن به سرعت و بدون فکر کردن بطور ناخودآگاه چند کار همزمان رو انجام بدن ، برای این شرایط که در مواقع اضطراری پیش میاد(اشکال در یکی از سیستم های هواپیما)، آموزشی به نامBOLD FACE رو طراحی کردن که در واقع BOLD FACE اسم صفحه ایه که این شرایط اضطراری رو مرتفع میکنه و خلبانا باید هر ماه چند بار و با شرایط خاصی از روی اون بنویسن .
    نکته ای که مطلب بالا رو به بحث ما ارتباط میده ، اینه که روی در دستشویی دانشکده های خلبانی ( در سیستم های قدیمی آموزش آمریکایی ) یه BOLD FACE میزدن . شاید در اون لحظه سر آدم اونقدر شلوغ باشه که اصلا چیزی یاد نگیره ، اما این کار بطور ناخودآگاه اهمیت BOLD FACE رو در ذهن دانشجوی خلبانی حک میکرد ضمن اینکه کارکردی شبیه تمرین ما هم داشت.

    2-به نظر من راه حل معضل دستشویی های عمومی هم میتونه به شرح زیر باشه:
    الف-استفاده از سرامیک و درب های آلومینیومی در ساخت دستشویی بطوریکه تا حدی دستشویی ها رو زیبا کنه که کسی به راحتی دلش نیاد اون خراب کنه.
    ب- رو ی یکی از کاشی ها یا در دستشویی چیزی شبیه سودوکو یا پازل نیمه تمام یا بازی هایی از این دست حک کنن . این باعث میشه ذهن آدم ناخودآکاه به سمت حل معما های اون بازی بره هر چند نتونه جواب اونها رو بنویسه . چون فکر میکنم ذهن انسان معمای حل نشده رو دوست نداره.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .