Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


آیزاک آسیموف | تمرین یادگیری کریستالی


آیزاک آسیموف

در درس یادگیری کریستالی گفتیم که اگر می‌خواهیم یادگیری اثربخش‌تری داشته باشیم و با موضوعی بهتر و عمیق‌تر آشنا شویم و آموخته‌های جدید، ماندگاری بیشتری در ذهن‌مان داشته باشند، بهتر است به جای یادگیری قطعه‌قطعه، از یادگیری کریستالی استفاده کنیم.

یادگیری کریستالی، به شکل ساده و مختصر، یعنی این‌که پس از آشنایی با یک عبارت، مفهوم، موضوع، شخص، کتاب یا هر چیز تازه، در این مرحله متوقف نشویم و سعی کنیم نکات بیشتری در ارتباط با آن بیابیم و به این شیوه، شبکه‌ای از دانسته‌ها و مفاهیم را در ذهن‌مان شکل دهیم.

درس یادگیری کریستالی با نقل جمله‌ای از آیزاک آسیموف به پایان رسید. و تعدادی از دوستان‌مان به عنوان تمرین تصمیم گرفتند نکته یا جمله یا اطلاعاتی از آسیموف پیدا کرده و در زیر درس ثبت کنند.

آیزاک آسیموف (Isaac Asimov)

آیزاک آزیموف که ما در فارسی او را به آسیموف می‌شناسیم، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ژانر علمی-‌تخیلی در جهان محسوب می‌شود (۱۹۲۰ تا ۱۹۹۲).

برادرش استنلی آسیموف، در کتاب Yours که گزیده‌ای از نامه‌های آیزاک است، توضیح می‌دهد که آسیموف تا لحظهٔ مرگ در ۷۲ سالگی، مجموعاً بیش از ۴۷۰ کتاب نوشته و تقریباً همهٔ حوزه‌های داستانی و غیرداستانی را پوشش داده است.

کتابهای آیزاک آسیموف

استنلی هم‌چنین می‌گوید که آسیموف در طول زندگی، مجموعاً حدود ۱۰۰۰۰۰ نامه دریافت کرد که به حدود ۹۰۰۰۰ مورد از آن‌ها پاسخ داده است و همین کتاب Yours هم منتخبی از آن پاسخ‌هاست (البته استنلی مکاتبات کاری و متن‌هایی هم که روی کارت‌پستال نوشته،‌ شمرده است).

شاید بسیاری از مردم ندانند که کلمهٔ رباتیک (Robotic) را اولین بار آسیموف خلق کرده و در کتاب Liar به کار برده است (+).

او نقشی چنان تأثیرگذار در ترویج ژانر علمی-‌تخیلی داشته و آن‌قدر برای ایجاد شوق اندیشیدن به فضا کوشیده که به اعتبار کارهایش و به طور خاص، به علت نوشتن داستان راه مریخی (The Martian Way)، یکی از حفره‌های مریخ را آسیموف نام‌گذاری کرده‌اند (+/+).

آیزاک آسیموف

با وجودی که ما بیشتر آسیموف را به عنوان یک نویسنده می‌شناسیم،‌ اما او جایگاه آکادمیک قابل‌اعتنایی هم داشته است (+). آسیموف تحصیلات رسمی خود را در رشتهٔ بیوشیمی در دانشگاه بوستون به پایان رساند و علاوه بر تدریس در این رشته، در زمان خود نویسندهٔ یکی از کتاب‌های مرجع درسی در حوزهٔ بیوشیمی هم بوده است.

آیزاک آسیموف که به علت بیماری قلب و کلیه، چند مرتبه در بیمارستان بستری شده و جراحی هم شده بود، در نهایت در ۷۲ سالگی به علت بیماری ایدز درگذشت. پزشکان به اشتباه و نادانسته، خون آلوده به ایدز را به او تزریق کرده بودند و او چند سال گرفتار عوارض این بیماری هم بود.

البته جنت آسیموف، همسرش، در تمام مدت زندگی او این خبر را تکذیب کرد. اما بعدها در یادداشت پایانی زندگی‌نامهٔ خودنوشتهٔ آسیموف (It’s been a good life) علت را توضیح داد.

او گفت که ایدز آن زمان بسیار ناشناخته بود و حتی مردم از دست زدن به کسی که ایدز داشت اجتناب می‌کردند. پخش عمومی خبر می‌توانست فعالیت آسیموف را مختل کند.

آسیموف تقریباً تا پایان زندگی مشغول نوشتن بود و با وجودی که یکی از پرکارترین نویسندگانی است که این سیاره به خود دیده است، اگر قربانی ایدز نمی‌شد، فاصله‌اش با سایر نویسندگان، از این هم که اکنون هست،‌ بیشتر می‌شد.

جنت آسیموف می‌گوید: آیزاک در یادداشت شخصی‌اش در تاریخ ۳۰ ماه می سال ۱۹۹۰، روزی که نوشتن کتاب زندگی‌نامه‌اش را به پایان رساند، نوشته است: «الان جلوی چشمم است؛ نسخهٔ کامل. فقط ۱۲۵ روز از نخستین روزی که نوشتنش را آغاز کردم گذشته است. کمتر کسی در این مدت، ۲۳۵۰۰۰ کلمه می‌نویسد و در همان زمان، کارهای دیگرش را هم انجام می‌دهد.»

در این‌جا جنت می‌نویسد: من باید جملهٔ دیگری هم به این یادداشت اضافه کنم: «و در عین حال با یک بیماری مر‌گبار دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.»

آیزاک آسیموفمنبع عکس آیزاک آسیموف

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت یادگیری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت یادگیری

سوال‌های پرتکرار دربارهٔ متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.

فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟

هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه»  دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص می‌‌‌کند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری می‌توانید نقشه راه‌های مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.

هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.

هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.

آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

سرفصل‌ها  ثبت‌نام  تجربهٔ متممی‌ها

۲۸۶ نظر برای آیزاک آسیموف | تمرین یادگیری کریستالی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    من همیشه وقتی با آدم‌هایی مواجه می‌شم که مخاطبان، شاگردان و شنوندگان زیادی دارن، همیشه برام سواله که با مخاطبان‌شون چه‌جوری برخورد می‌کنن و چالش‌های رایج در تعامل با مخاطب رو چه‌جوری اداره می‌کنن.

    در مورد آسیموف هم این موضوع برام جذاب بوده و دنبالش گشتم که پاسخش رو پیدا کنم.

    خود آسیموف،‌ حداقل در حدی که من دیدم، خیلی مستقیم به این برخوردها اشاره نمی‌کنه. اما توی همین کتاب Your's که در متن درس هم بهش اشاره شده، یه بخشی به اسم Fans هست که برادرش، یه سری از نامه‌ها و حرف‌های آسیموف خطاب به طرفداران و خوانندگانش رو آورده.

    خود آسیموف در یه نامه‌ای که سال ۱۹۷۶ نوشته می‌گه من روزانه بین ۵ تا ۱۰ نامه از خوانندگانم می‌گیرم که تعدادی از اون‌ها صرفاً تشکره و در تعدادی هم، خواننده خواسته تضادها و تعارض‌هایی که بین نوشته‌های مختلفم اینور و اون‌ور وجود داره توضیح بدم.


    ظاهراً بخشی از این نامه‌ها، داستان‌های کوتاهی بوده که خوانندگانش براش می‌فرستادن و ازش می‌خواستن که بخونه و نظر بده.

    طبیعیه که آدمی با این حجم از مخاطب، نمی‌تونه وقت بذاره و داستان بخونه. اما برای خودم سوال بود که چه جوابی می‌ده که محترمانه باشه.


    توی همین کتاب و در همین بخش Fans جوابش رو به یکی از مخاطبان (در سال ۱۹۸۳) دیدم. توضیح می‌ده که من دستنوشتهٔ هیچ داستانی رو که بدون درخواست خودم برام ارسال شده باشه، نمی‌خونم (یه جورایی به عنوان قانون مرتبه دو برای خودش تعریف کرده).

    می‌گه همیشه هم یه توضیح ثابت براش دارم. اونم اینه که جامعهٔ آمریکا به شدت قانون‌محوره و هر نویسنده‌ای هر روز در معرض این خطر هست که کسی ازش شکایت کنه که سرقت ادبی انجام داده. حتی اگر دادگاه بره و حق رو نهایتاً بهش بدن، هزینهٔ قابل‌توجهی برای وکیل بهش تحمیل میشه.

    بهترین راهکار اینه که اون نویسنده در کل کشور به این مشهور باشه که دست‌نوشته‌های داستان دیگران رو پیش از چاپ نمی‌خونه. و آسیموف می‌گه من شدیداً برای مشهور شدن به این ویژگی تلاش می‌کنم.


    این روش آسیموف، جدا از این که وقتش رو آزاد می‌کنه، یه نوع ادب پنهان هم در خودش داره. به مخاطب نمی‌گه که نوشته‌های تو ارزش نداره. یا تو کی هستی که می‌خوای وقت من رو بگیری بشینم قصه‌هات رو بخونم.

    بلکه می گه تو انقدر نوشته‌هات می‌تونه خوب باشه که ممکنه بعداً برای من دردسرساز بشه و بگن آسیموف از تو الهام گرفته. به همین علت، حاضر نیستم [وقت گران‌بهای خودم رو صرف کنم و] نوشته‌های تو رو بخونم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .