Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شرایط احراز شغل یعنی چه؟ | یک نمونه شرایط احراز شغل شامل چه نکاتی است؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۴۰۸۵۰
پیش‌نیاز مطالعه درس شرایط احراز شغل از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس
  • بتوانند معنی شرایط احراز شغل را توضیح دهند.
  • بتوانند بگویند در تدوین شرایط احراز شغل معمولاً به چه موضوعاتی اشاره می‌شود.
  • با برخی از اشتباهات رایج در تنظیم شرایط احراز شغل آشنا شوند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار

زندگی
شرایط احراز شغل

زمانی که درباره‌ی تجزیه و تحلیل شغل صحبت می‌کردیم گفتیم که تجزیه و تحلیل شغل حداقل دو خروجی بسیار مهم دارد: شرح شغل و شرایط احراز شغل.

شرح شغل (Job Description) درباره‌ی ویژگی‌های شغل حرف می‌زند و شرایط احراز شغل (Job Specification) از ویژگی‌های فرد شاغل. برای این‌که تفاوت این دو مفهوم را بهتر درک کنید، کافی است این مثال را به خاطر بسپارید:

فرض کنید یک شرکت پیمانکار، وظیفه‌ی تعویض لامپ‌های روشنایی شهری را بر عهده دارد و می‌خواهد برای شغل متصدی تعویض لامپ فردی را استخدام کند. این‌که «متصدی باید در ارتفاع ارتفاع ۱۲ متری از سطح زمین کار کند» در شرح شغل می‌گنجد و این‌که «متصدی نباید ترس از ارتفاع داشته باشد» به شرایط احراز شغل مربوط می‌شود.

در این درس هم مانند درس شرح شغل، فعلاً نمی‌خواهیم توضیح دهیم که جزئیات شرایط احراز شغل را از کجا بیاوریم و چه مدل‌هایی را به کار بگیریم. در این مرحله می‌خواهیم صرفاً بگوییم در یک فرم شرایط احراز شغل چه نوع مطالبی گفته می‌شود و باید به چه نکاتی پرداخته شود.

یک نمونه شرایط احراز شغل شامل چه چیزهایی است؟

در این‌جا هم مانند شرح شغل، یک فرم استاندارد شرایط احراز شغل وجود ندارد که بگوییم حتماً باید به این شکل بنویسید و هر شکل دیگری که بنویسید اشتباه است.

تدوین شرایط احراز شغل تا حدی سلیقه‌ای است. اما آن را به هر شکلی که می‌نویسید، مهم است که هدف و منظور اصلی را فراموش نکنید: «شما باید مشخص کنید که چه ویژگی‌هایی برای فرد شاغل در یک موقعیت شغلی ضروری است.»

معمولاً برای این‌که چیزی از قلم نیفتد، پیشنهاد می‌‌کنند اصطلاح KSA را به خاطر بسپارید. این اصطلاح مخفف سه کلمه‌ی مهم است:

  • دانش (Knowledge)
  • مهارت‌ها (Skills)
  • ظرفیت‌ها‌ / قابلیت‌ها / توانمندی‌ها (Abilities)

در ادامه هر یک از این سه اصطلاح را کمی توضیح می‌دهیم (+/+):

Knowledge | دانش

همان‌طور که اصطلاح دانش به شکل شفاف و روشن بیان می‌کند، ما در این‌جا به دنبال «دانسته‌های فرد» هستیم. همه‌ی معلومات و آموخته‌های تئوریکی که به نوعی به شغل مورد نظر مربوط هستند.

مثلاً کسی که قرار است به عنوان فروشنده موبایل کار کند لازم است در زمینه‌ی انواع گوشی‌های موبایل موجود در بازار اطلاعات کافی داشته باشد و مشخصات فنی آن‌ها را بداند.

هم‌چنین باید از جنبه‌های اخلاقی شغل فروش آگاهی داشته باشد و بداند که چه کارها و رفتارهایی در این شغل اخلاقی یا غیراخلاقی محسوب می‌شوند (دانش در زمینه‌ی اخلاق حرفه‌ای از جنس مهارت نیست که بگوییم به مرور زمان یاد می‌گیرم و تمرین می‌کنم. فرد یا اصول را می‌داند و یا نمی‌داند).

به عنوان مثالی دیگر، وقتی می‌خواهیم شرایط احراز شغل مدیر بازاریابی را بنویسیم، مهم است در بخش دانش بر این نکته تأکید کنیم که او باید مدل‌های رایج در مدیریت بازاریابی را بداند و با مفهوم ارزش آفرینی آشنا باشد.

Skills | مهارت‌ها

ما در متمم به اندازه‌ی کافی درباره‌ی تعریف مهارت صحبت کرده‌ایم و در صورت نیاز می‌توانید درس‌های مربوط به مهارت را مرور کنید (مهارت چیست؟).

نکته‌ی کلیدی در مفهوم مهارت این است که مهارت از جنس توانستن است و در طول زمان با تمرین و تکرار بهتر می‌شود.

به عنوان مثال وقتی در شرایط احراز شغل برای بخش امور مشتریان معمولاً به مهارت ارتباطی اشاره می‌شود. و یا در شرایط احراز شغل برای کارکنان بخش‌های مختلف یک هتل بین‌المللی معمولاً تأکید می‌شود که مهارت گفتگو به زبان انگلیسی ضروری است و ترجیحاً بهتر است فرد با یک یا دو زبان دیگر هم آشنا بوده یا بر آن‌ها مسلط باشد.

به سبک مشابه معمولاً وقتی شرایط احزار شغل را برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌نویسند، به مهارت سئو اشاره می‌کنند (سئو را نمی‌توان صرفاً‌ مجموعه‌ای از دانسته‌ها در نظر گرفت و بیشتر از جنس مهارت است. چون هم با کار عملی و به مرور زمان بهتر می‌شود و هم رنگ‌و‌بوی فرد را به خودش می‌گیرد).

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدیریت منابع انسانی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های آموزش مدیریت منابع انسانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۲۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۳۱۷۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۱۰۹۴ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های منابع انسانی به مباحث متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به رفتار سازمانی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

رفتار سازمانی | مشاوره مدیریت | مهارت ارتباطی

شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره | مدیریت تعارض

مهارت ارائه | فن بیان | گزارش نویسی | تصمیم گیری

مشاوره مدیریت | کوچینگ | تحلیل رفتار متقابل | خودشناسی

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    صنم ، سما صالحی ، صادق میرباقر ، حمیدرضاریاضتی ، کیوان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت منابع انسانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت منابع انسانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای شرایط احراز شغل یعنی چه؟ | یک نمونه شرایط احراز شغل شامل چه نکاتی است؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا داداشی

    سلام.
    وقتی فهرستی از شرایط احراز شغل فراهم می آوریم، باید در ارزیابی عملکرد کارکنان هم برای تک تک آنها شاخص درست و مناسب سنجش طراحی کنیم.
    مثلا سوالات «فرم ارزیابی»، «آزمون های علمی» ادواری و «تست های مهارت سنجی» دوره ای یا پراکنده مان باید حاوی درست ترین سنجه ها باشند تا با کمک آن سنجه ها، آنچه را با کارکنان خود در ابتدا برای شروع کار و همچنین به عنوان چشم انداز آتی شان شرط کرده ایم به درستی و عادلانه بسنجیم.
    برقرار باشید.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .