Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انتخاب بهترین هدیه تبلیغاتی


هدیه تبلیغاتی

معمولاً در اواخر سال، یکی از دغدغه‌های مدیران در شرکتهای مختلف هدایای تبلیغاتی است.

به صورت سنتی، بسیاری از شرکتها در ایران، سررسیدها و تقویم‌های سال نو را به مشتریان و دوستان و شرکای تجاری هدیه می‌دهند.

شرکتهای تبلیغاتی هم بازار خوبی دارند و انواع خودکار و ساعت و تقویم و جاسوییچی و … را با انواع رنگ بندی و کیفیت های مختلف چاپ روی میز ما و شما قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند که ما را متقاعد کنند هزینه هدیه تبلیغاتی در پایان سال، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

ما هزینه‌های سنگینی برای سررسیدها و خودکارها و وسایل تبلیغاتی انجام میدهیم و خوب می‌دانیم که هدیه‌ی شرکت ما خیلی سریع لا به لای هدایای سایر شرکتها گم شده و یا به عنوان دفتر یادداشت، به فرزندان جوانتر خانواده هدیه خواهد شد.

به عبارت دیگر، هزینه های تبلیغاتی نوروزی، هزینه‌ای است که اگر انجام ندهیم تاثیر منفی روی ذهن کارمندان و شرکتهای همکار و … دارد ولی اگر این هزینه را انجام هم بدهیم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

بدیهی است فرض ما بر این است که طرف مقابل از جمله کسانی نیست که برای هدیه‌ی سال نو، (به هر دلیل!) منتظر تعدادی سکه طلا است و هدیه‌ی ما صرفاً قرار است با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی تبلیغاتی و احساسی را داشته باشد.

نکته اول اینکه در حسابداری ذهنی ما انسانها، «پاداش‌های نقدی و مالی» در سرفصل ذهنی «درآمدها» ذخیره می‌شود و به عنوان «هدیه» ثبت نخواهد شد.

به همین دلیل همچنانکه هدیه، به سادگی جای پاداش مالی را نمی‌گیرد، پاداش مالی هم احتمالاً جایگزین هدیه نخواهد شد.

شاید بن خرید از فروشگاه‌ها و لباس‌فروشی‌ها، کمی از پاداش مستقیم نقدی بهتر باشد، اما همچنان همان اثر را در ذهن مخاطب خواهد داشت.

نکته‌ی دومی که می‌بایست در اعطای هدیه تبلیغاتی  مد نظر داشته باشیم این است که هدایایی که از حد مشخصی گران‌تر هستند، الزاماً حس گیرنده را خوب نمی‌کنند.

به دلیل اینکه گیرنده بلافاصله ترغیب می‌شود ارزش هدیه را با ارزش خدمات خود مقایسه کند.

فرض کنید که یک حسابدار خبره‌ی پاره وقت دارید که در سال گذشته با حسابداری خوب و دقیق، هزینه‌های مالیاتی شما را ده میلیون تومان کاهش داده است.

طبیعی است که شما پاداشی مالی برای او در نظر بگیرید.

اما اگر در پایان سال، به عنوان هدیه به او یک خودکار «یک میلیون تومانی» بدهید، اولین پرسشی که در ذهن او ایجاد می‌شود این خواهد بود که: «من برای این شرکت ۱۰ میلیون تومان صرفه‌جویی مالی ایجاد کردم و اینها خواستند با یک هدیه‌ی یک میلیون تومانی من را راضی کنند و از زیر بار لطف و منت من خلاص شوند».

ضمن اینکه شما هزینه‌ی سنگینی را برای هدیه متقبل شده‌اید، نارضایتی طرف مقابل افزایش خواهد یافت. اما اگر یک خودکار پنجاه هزار تومانی به او هدیه دهید، احتمالاً‌ این مقایسه ذهنی شکل نخواهد گرفت.

نکته‌ی مهمی که به عنوان سومین مطلب باید مورد توجه قرار گیرد، «کاربردی بودن هدیه» در مقایسه با «بار احساسی هدیه» است. این دو ویژگی از یکدیگر جدا هستند.

ممکن است هدیه‌ای کاربردی و در عین حال احساسی باشد. اما همیشه اینطور نیست.

انتخاب هدیه تبلیغاتی

چهارمین نکته این است که «نمونه محصول خود شرکت» الزاماً بهترین هدیه تبلیغاتی نیست.

دریافت کنندگان هدیه، زمانی که هدیه‌ای از محصولات یا خدمات شما را دریافت می‌کنند، همیشه احساس می‌کنند این هدیه ارزش کمتری از میزان واقعی خود دارد.

فرض کنید یک آژانس مسافرتی، با قرعه‌کشی به برخی از مشتریان دائمی خود بلیط هواپیما یا کوپن تور نوروزی هدیه کند.

به احتمال زیاد دریافت کننده‌ی هدیه فکر می‌کند که «صندلی خالی مانده‌ی هواپیما» و «تخت خالی مانده‌ی هتل» به او هدیه شده است.

این در حالی است که آژانس مسافرتی، به هر حال برای این خدمت، هزینه‌های متعدد متحمل شده است.

همین مسئله در حوزه‌های دیگر هم صادق است.

اگر شما تولیدکننده‌ی مواد غذایی باشید و بسته‌هایی از محصولات خود را به دیگران هدیه دهید، عموماً دریافت کننده، ارزش محصول را معادل «قیمت تمام شده و یا حتی کمتر!» ارزیابی می‌کند و فراموش می‌کند که اگر این محصول را به او نداده بودید، می‌توانستید به قیمت واقعی به مشتری بفروشید.

پنجمین نکته ساده اما بسیار مهم این است که در سراسر جهان، ماندگارترین هدیه‌ی سال نو، «کارت تبریک» است.

نرخ باز کردن بسته‌های کارت تبریک حدود ۹۰٪ است که هیچ نامه و بسته‌ی دیگری در این حد شانس باز شدن ندارد.

ضمن اینکه بسیاری از افراد و سازمانها، کارتهای تبریک را تا سالها نگاه می‌دارند.

فراموش نکنیم که کارت تبریک به اندازه‌ای که از حالت Generic به دور باشد (طوری که نگویند ۱۰۰۰ کارت خریده‌اند و مستقیم ارسال کرده‌اند) می‌تواند بار احساسی بیشتری داشته باشد.

فاکتورهای زیر روی خاص کردن کارت تبریک و دور کردن آن از حالت جنریک تاثیر دارند:

  • وقتی نام و مشخصات گیرنده روی پاکت تایپ شده و پاکت بدون نام نیست.
  • وقتی متن داخل کارت تبریک به نام فرد دریافت کننده است.
  • وقتی نام فرد تایپ شده باشد (در مقایسه با کارتهایی که همه‌ی متن تایپی است  و جای خالی به صورت دستنویس به نام فرد گیرنده پر شده)
  • وقتی متن با خودکار یا خودنویس امضا شده و از مهر امضا استفاده نشده باشد.
  • وقتی یک جمله‌ی اختصاصی دستنویس به متن تایپی اضافه شده باشد.
  •  وقتی نه تنها مدیرعامل، بلکه چند فرد کلیدی سازمان یا شرکت هم آن را امضا کرده باشند.

ششمین نکته اینکه مدیران و کسانی که طبقه‌ی اجتماعی کمی بالاتر از سایرین دارند، علاقه‌ای به استفاده از هدایای تبلیغاتی که «نام و لوگوی شما» روی آن درج شده است ندارند.

بنابراین شما سه راه حل دارید:

  • روش ارزان‌تر اینکه هدیه‌ی خود را بدون چاپ لوگو و نام تهیه کرده و با کارت تبریک اختصاصی، نام و لوگو و مشخصات خود را به گیرنده یادآوری کنید (مثلاً یک خودکار در بسته‌بندی مناسب اما بدون نام + کارت تبریک با نام و مشخصات).
  • روش کمی گرانتر اینکه نام و لوگوی خود را روی بسته‌بندی حک کنید تا هم مشخصات خود را در ذهن گیرنده ماندگار کنید و هم گیرنده در نهایت بتواند از هدیه‌ی شما به راحتی استفاده کند.
  • روش گرانتر اما اثربخش‌تر اینکه در مورد افراد خاصی که برای شما مهم تر هستند، نام و مشخصات خود آنها را روی محصول (تقویم / ساعت / خودکار) حک کنید. هزینه‌ی این روش به میزان قابل توجهی بالاتر است اما تقریباً این تضمین وجود دارد که هدیه‌ی شما هرگز کنار گذاشته نشده و به فرد دیگری هدیه نخواهد شد. دوختن حروف اول نام فرد بر روی پیراهن، کار بسیار ساده و ارزان اما اثربخشی است که مطمئنا اثر آن خیلی بیشتر از هدیه کردن یک پیراهن گرانقیمت‌تر اما معمولی است.

هفتمین نکته این است که برخی هدیه‌ها «چند بار فروخته می‌شوند!».

اگر شما یک هدیه‌ی مشخص به یک «آقا» بدهید و او از آن هدیه استفاده کند یک بار هدیه‌ی خود را فروخته‌اید. اما اگر هدیه‌ای بدهید که او به همسر یا دختر خود منتقل کند، هم آن مرد احساس می‌کند که هدیه گرفته و هم همسر یا دختر او خوشحال خواهند بود.

انتخاب هدیه تبلیغاتی

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    قاسم کریمی ، احسان صلح چی ، محمد نجفی ، مرتضی نجفی ، فواد انصاری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تبلیغات
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۱ نظر برای انتخاب بهترین هدیه تبلیغاتی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان عزیزی

    گزارش استفاده از توصيه هاي متمم در كار:
    سال گذشته قبل از شروع پروژه هداياي نوروزي مشتريانمان اين مطلب رو خوندم.چند وقت قبلش با همفكري مدير فروشمون به اين تصميم رسيده بوديم كه از نوشتن جملات تبليغي و چاپ لوگوي شركت روي هدايا صرف نظر كنيم و با تاييد اين نكته از طرف متمم،مصمم تر شديم كه حتماً عمليش كنيم.
    هم پارسال و هم امسال(كه خيلي زودتر شروع كرديم)دنبال يه هديه ارزشمند و كاربردي و نه الزاماً گرانقيمت بوديم(در حدي كه اگر خودمون دريافت كننده اون هديه بوديم حداقل براي خودمون ارزشمند و قابل استفاده باشه).بدون هيچ تبليغي روي آن
    يك كارت پستال طراحي كرديم و يك نامه اختصاصي(يعني با تايپ نام مشتري) روي اون براي مشتريان نوشتيم و همراه هديه ارسال كرديم.
    جالبه بدونين كه با توجه به بازخوردهاي مشتريانمان،و گرانقيمت تر بودن هداياي ديگر شركت ها نسبت به ما،و بدون هيچ تبليغي روي هدايا، بيشترين تاثير مثبت و ماندگار رو روي ذهن مشتريان گذاشتيم(در حدي كه بعضي هاشون نامه رو قاب كردن داخل مغازه هاشون!)
    پي نوشت يك: ما خودمون هم قبلاً فكر ميكرديم بايد با يك لوگوي بزرگ هميشه جلو چشم مشتري باشيم ولي فهميديم كه "ماندن در ذهن مشتري" الزاماً از اين مسير نميگذره!
    پي نوشت دو :امروز توي يكي از كامنت ها(تارياد)ديدم كه كار جالب و مفيدي انجام دادن و گزارشي از به كار بردن توصيه هاي متمم رو نوشتن،اين بود كه گفتم منم راهشونو ادامه بدم

    **چهارستاره مشارکت و پاسخ گویی تمرینها به دوستانی تعلق میگیرد که تاثیر دروس متمم بر روی کار و زندگی شان را به صورت گزارش به دیگر دوستان متممی خود ارائه دهند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .