Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مقایسه انواع عوامل استرس زای ناشی از تغییرات مهم زندگی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۰۵۷۰
پیش نیاز مطالعه درس عوامل استرس زا در زندگی از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند مثال‌های مختلفی از تغییر شرایط محیطی، تغییر منابع در دسترس و تغییر منابع مورد نیاز که به افزایش استرس منجر می‌شود مطرح کنند.
  • بتوانند برای نقش ادراک در استرس مثال بزنند و توضیح دهند که چرا دو نفر ممکن است در شرایط مشابه، استرس متفاوتی را تجربه کنند.
  • با فهرست هولمز-راهه آشنا شوند و این نکته را هم به خاطر بسپارند که چنین فهرست‌هایی تابع فرهنگ هستند و نمی‌توانیم به صورت مطلق و فرافرهنگی به آنها اشاره و استناد کنیم.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
استرس در زندگی

تا اینجا در درس مدیریت استرس به شکل‌های مختلف بر این نکته تاکید کرده‌ایم که ساده‌ترین تعریف استرس چنین است:  مواجهه با تغییراتی است که منابع لازم برای مدیریت آنها، از حد توان تامین و تحمل ما بیشتر باشد. 

اگر تا امتحان سی روز باقی مانده باشد و برای مطالعه درس خود مجموعاً سه روز نیاز داشته باشید، بعید است استرس زیادی را تجربه کنید.

هم‌چنان‌که اگر تا شروع جلسه بیست دقیقه مانده باشد و شما در فاصله‌ی پنج دقیقه‌‌ای محل جلسه باشید، احتمالاً این وضعیت برای شما استرس‌زا نخواهد بود.

البته باید همیشه این نکته را به خاطر داشته باشیم و مدام برای خود تکرار کنیم که وقتی از استرس حرف می‌زنیم، تنها منبع ما زمان نیست:

  اگر برای موقعیت شغلی جدید خود، دانش و تخصص و مهارت کافی نداشته باشید (یا احساس کنید که نمی‌توانید آن دانش و مهارت را در مدت زمان معقولی کسب کنید) احتمالاً استرس قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.

  اگر همیشه جلسات حداکثر ده نفره را مدیریت کرده باشید،‌ برای مدیریت یک جلسه پنجاه نفره احتمالاً متحمل استرس خواهید شد.

بنابراین مجدداً بر این نکته تأکید می‌کنیم:

شرایط محیطی و تأثیر آنها بر استرس

مهم است که جمله‌های بالا را به شکلی عمیق و جدی به خاطر بسپاریم و درک کنیم.

البته باید این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که هر سه مفهوم تغییر شرایط محیطی و منابع در دسترس و منابع مورد نیاز، مفاهیمی ذهنی هستند.

[ درس مرتبط: فرق مفاهیم عینی و ذهنی در چیست؟ ]

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه این درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدیریت استرس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. البته با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  خودشناسی  |  تحلیل رفتار متقابل

  پرورش تسلط کلامی

  افزایش عزت نفس  |  چگونه شاد باشیم

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

تمرین

آیا در زندگی شخصی یا شغلی خود، موردی را سراغ دارید که دوست شما در مقایسه با شما استرس کمتری را برای آن تحمل کند و این استرس کمتر، به خاطر تعریف ساده‌تری باشد که او از صورت آن مسئله و فعالیت دارد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سارا ضیایی ، فیض آبادى ، عاطفه فرد ، حسین بانکی ، نوید

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت استرس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت استرس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸۷ نظر برای مقایسه انواع عوامل استرس زای ناشی از تغییرات مهم زندگی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : عظیمه حسن زاده

    در بسیاری از تجربیاتم، استرس بخش انکارناپذیرش بوده است؛ اما متاسفانه و یا خوشبختانه نسبت به اطرافیان و دوستانم استرس کمتری را تحمل کرده ام.

    در این رابطه که تحمل استرس به خاطر تعریف ساده تر نسبت به مسائل و فعالیت داشته ام، یکی از دلایل اصلی تحمل کمتر استرس برای من همین بوده است. خاطرم هست که وقتی در اولین مصاحبه استخدامی رد شدم، خودم و توانمندی ام را کم ندیدم و برای محیط کاری مناسب با شرایط و توانمندی خود باز هم تلاش کردم. یا زمانی که به یکی از نزدیکترین دوستانم گفتم، برای کسب تجارب بیشتر در کار حسابداری و فراهم شدن رشد بیشتر در این کار از کارشناس حسابداری تا مدیریت مالی در شرکت، لازم است محل کارش را عوض کنم؛ عملا او را به سوی تجربه محیط کار جدید و داشتن مسئولیت های جدید هول میدادم... امروز بسیار از این موفقیت در سمت حسابدار ارشد خوشحال و راضی است. البته بعد از5 سال در همان محیط کاری با یکی از همکارانش نیز ازدواج کرد و به فرد مورد علاقه اش رسید... ;). یا زمانی که کارم را از مدیر اداری به کارشناس بازرگانی تغییر میدادم، خودم را برای انجام فعالیت ها و مسئولیت های جدید هول دادم. و یا زمانی که در مورد یکی از خواستگارانم با تمام موافقت های خانواده، گفتم او مناسب شرایط و خصایصی که برای من مهم است نیست؛ به سادگی آینده نامعلوم را به شرایط نامطلوب معلوم ترجیح دادم. و در بسیاری محیط و شرایط دیگر نیز استرس کمتری داشته ام. همواره این جمله را به خودم یادآور میشوم که، آدم های محیط کاری جدید، مدیرعامل، مصاحبه کننده، مخاطبان در یک سخنرانی، خواستگاری ها و... همه و همه، "آدم هایی هستند مثل خودم" و اگر حتی تجربه ای جدید برای من باشد، آنها نیز طی تجارب پیشین و یا تجربه جدید خودشان می توانند مرا درک کنند... برای همین حتی اگر استرس کمی هم داشته باشم، برایم کاملاً طبیعی است و احساس ناراحتی از این موضوع در آن موقعیت ندارم.

    البته  برای مدیریت استرس، با تامل و دقت به دلایلی که موجب استرس برای من شده بود، و تمرین در خودآگاهی نسبت به استرس و مطالعه در رابطه با راهکارهای کاهش آن در مدیریت استرس نیز توانمندتر شده ام.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .