Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آیا سر و صدای محیط را به عنوان عامل استرس زا جدی می‌گیرید؟


بررسی نقش سر و صدای محیط در مقابله با استرس و کاهش استرس محیط زندگی

اگر در محیط کار شما سر و صدای زیادی باشد،

یا دوست و هم‌خانه‌ای داشته باشید که بی‌دلیل و به هر بهانه‌ای سر و صدا ایجاد می‌کند،

یا در هنگام درس خواندن برای مدرسه یا کنکور و دانشگاه، در خانه‌تان یک مهمانی بزرگ و جدی برگزار شده باشد،

احتمالاً‌ بدون هرگونه توضیح علمی و ارائه‌ گزارش مطالعات و تحقیقات، خودتان به این نتیجه رسیده‌اید که سر و صدا و آلودگی صوتی، جدای از برهم زدن تمرکز، نقش یک عامل استرس زا را نیز ایفا می‌کند.

مقابله با استرس از طریق کاهش یا مدیریت سر و صدای محیطی به عنوان یک عامل مهم استرس آوربا توجه به اینکه سر و صدای محیط برای ما عادی می‌شود، منطقی است که به صورت جدی‌تر و آگاهانه برای سنجش و مدیریت آن (در حدی که امکان‌پذیر است) وقت بگذاریم.

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه این درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مدیریت استرس برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. البته با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته شاید بهتر باشد از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  خودشناسی  |  تحلیل رفتار متقابل

  پرورش تسلط کلامی

  افزایش عزت نفس  |  چگونه شاد باشیم

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مجید رضا میرقادری ، دانا مهدوی ، امل ، سعید بیضایی ، Elham

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت استرس به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت استرس
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۸ نظر برای آیا سر و صدای محیط را به عنوان عامل استرس زا جدی می‌گیرید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    واقعاً آلودگی صوتی، به اندازه ی آلودگی هوا برای من آزاردهنده است.

    یکی از روشهای خوبی که میتونیم در صورتی که با آلودگی صوتی (یا سرو صدای سیاه!(من این اسم رو براش گذاشتم!)) مواجه هستیم، ازش استفاده کنیم و کمک خوبی به ما بکنه، استفاده از همون white noise یا سرو صدای سفید! (نویز سفید) هست.

    من قبلاً در موردش تحقیقی انجام داده بودم و مطلبی در این رابطه توی وبلاگم گذاشته بودم که به دلیل ارتباط نزدیکش با این پست، اگه اجازه بدید، برای دوستان خوبم هم اینجا هم بنویسمش:

    .
    سر و صدای سفید، به همان صداها و نواها و یا موزیک های آرام و دلنشین و آرامشبخشی گفته می شود که به ما کمک می کنند تا دمی ریلکس شویم یا استراحت کنیم یا راحت تر و آرام تر بخوابیم. بدون اینکه صداهای مزاحم اطراف، آرامش ما را به هم بزنند.
    اگر بخواهیم با یک تعریف علمی، با نویز سفید آشنا شویم، شاید این توصیف خوبی باشد:
    سر و صدای سفید – مثل نور سفید که تمام طیف های نور را در بر می گیرد – شامل هر فرکانس ای است که در محدوده ی گوش انسان قرار دارد (به طور کلی از ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز) و به میزان مساوی و به طور همزمان، این فرکانس ها را به گوش ما می رساند. چون صدای سفید از ترکیب فرکانسهای مختلف صوتی ایجاد میشود ، میتوان از آن برای پوشش دادن سایر فرکانسها استفاده کرد.
    حالا، هر وقت و در هر شرایطی که برای به خواب رفتن، یا استراحت کردن، یا آرام شدن؛ صداهایی آزاردهنده، مزاحم شما شدند، می توانید از این سر و صداهای سفید کمک بگیرید.
    مثلاً آیا تابحال برای شما پیش آمده که در اتاق خود در هتلی مشغول استراحت بوده اید و صداهای مزاحم از بیرون هتل، یا از اتاق های مجاور آرامش تان را به هم زده است؟ از این به بعد اگر چنین اتفاقی افتاد، می توانید از یک سر وصدای سفید کمک بگیرید. می پرسید چگونه؟ خیلی ساده است. می توانید قبلاً در گوشی یا تبلت خود، موزیک یا صداهای آرامشبخشی ذخیره کنید و در چنین مواقعی به آنها گوش بدهید. حتی اگر آن ها را هم در گوشی خود نداشتید، می توانید به سراغ پنکه ی اتاق تان بروید! آن را روشن کنید تا صدایش، صداهای مزاحم اطراف تان را پوشش دهد و به شما کمک کند تا آرام و ریلکس شوید.
    * برای این منظور، علاوه بر موزیک های آرام و صداهای آرامشبخشی مثل صدای باران و دریا و پرندگان و … که میتوان به وفور در اینترنت یافت، سایت جالبی هست به نام:

    www.whitenoiseplayer.com
    شما می توانید ساعتی را که در این سایت وجود دارد، برای گوش دادن به هر یک از صداهای سفیدی که در اختیارتان قرار داده تنظیم کنید. مثلا می‌توانید ساعت را از لحظه ای که می خواهید بخوابید تا ساعت مشخصی ست کنید تا در طی این مدت، یک سر و صدای سفید مثلا از نوع بارش باران، یا صدای پنکه، یا صدای اقیانوس یا … در اتاق تان پخش شود. میزان بلندی صدای پخش شده را هم می توانید بر روی همین ساعت تنظیم کنید.
    * در سایت زیر هم که البته از روی همان ساعت سایت پیشین، لینک دارد، می توانید به سرو صداهای سفید دیگری شامل صدای زیبای طبیعت، آواز پرندگان، برکه زار و صدای غورباقه ها، موج دریا و مرغان دریایی، جریان آب رودخانه، صدای جیرجیرکها در چمنزار و همچنین صدای آتش و سوختن چوب، که به نظرم یکی از دیگری دوست داشتنی تر هستند هم گوش بدهید:
    www.naturesoundplayer.com

    * در این سایت هم سرو صداهای سفید جالب دیگری موجود هست که می توانید دانلود کنید:
    www.mc2method.org/white-noise
    * اگر هم دوست داشتید اپلیکیشن سر و صداهای سفید را همیشه در گوشی یا تبلت، همراه با خود داشته باشید، تا همیشه و در همه جا از آزار سر و صداهای سیاه! در امان باشید، به این دو جا بروید و آنها را دانلود کنید.

    White Noise Free (for Android)
    White Noise Free (for iPhone)
    .
    منابع: http://whatis.techtarget.com
    http://www.migna.ir

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .