Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


گوگل ترندز چیست | معرفی ابزار استخراج آمار جستجوی کلمات در گوگل


گوگل ترند یا Google Trends

اگر به حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند باشید، بررسی آمار جستجو در گوگل حتماً برایتان جذاب است و احتمالاً نام سرویس گوگل ترندز را هم شنیده‌اید.

شرکت گوگل حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرد. البته سرویس ترند گوگل به نسبت سایر خدمات این شرکت اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده است.

نام آن به شکل‌های مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی هم روزها و هفته‌ها به روز نشده؛ هم‌چنین گاه وعده‌های داده شده در زمینه‌ی توسعه‌اش، عملی نشده است.

اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گه‌گاه مورد بی‌توجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه می‌دهد و به شدت مورد استفاده‌ وب‌مسترها و کاربران وب قرار می‌گیرد.

از طریق آدرس http://www.google.com/trends می‌توانید به سرویس ترند گوگل دسترسی پیدا کنید.

منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟

واژه‌ی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظه‌ای برایمان مهم نیست و روند تغییرات مد نظر ماست.

با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم.

به عنوان مثال نمودار زیر، میزان جستجوی کلمه‌ی کنکور در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان می‌دهد. همانطور که می‌شد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.

گوگل ترندز - google trends واژه‌ی کنکور میزان سرچ کلمات در گوگل

استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی

یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسه‌ی حجم جستجو برای واژه‌های مختلف است.

به عنوان مثال در نمودار زیر می‌توان میزان جستجوهای انجام شده برای واژه‌های استراتژی و بازاریابی را با یکدیگر مقایسه کرد:

گوگل ترندز یا google trends

همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیب‌هایی است که در جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال در تصویر زیر می‌بینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی ادامه تحصیل در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیب‌هایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفته‌اند را نیز معرفی می‌کند.

google-trends-education

کسانی که در زمینه‌ی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فعالیت می‌کنند، با استفاده از این اطلاعات، می‌توانند در زمینه‌ی انتخاب واژه‌ها، اصطلاحات و ترکیب‌ها در نوشته‌های خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وب‌سایت‌ها، جایگاه بهتری پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند.

البته این کار، ظرافت‌های زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.

تمرین مشارکت در بحث

در اینجا انتظار داریم با خلاقیت خودتان، جستجوهایی را در گوگل ترندز ارزیابی کرده و ضمن اشاره به نتیجه در حد چند جمله، خطاهای احتمالی را نیز بیان کنید.

به عنوان مثال یکی از دوستان ممکن است با بررسی میزان جستجوی واژه‌های «سقط جنین» و «Abortion» در این مورد تحلیلی ارائه دهد که این مسئله امروز در دنیا کمتر دغدغه است و در ایران دغدغه‌ی جدی‌تری است.

اما باید به خطاهای احتمالی هم اشاره کند و آن اینکه سقط جنین در میان کاربران اینترنت در ایران، جستجوی بیشتری داشته و بر خلاف کشورهای توسعه یافته، کاربران اینترنتی، نماینده‌ی خوبی از کل جمعیت ایران «برای این موضوع خاص» محسوب نمی‌شوند.

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

آیا در بررسی جستجوی کلمات در سرچ فارسی، نتایج نشان داده شده صرفاً مربوط به ایران است؟

شما در گوگل ترندز این امکان را دارید که کشور مد نظر خود را انتخاب کنید. بنابراین بسته به انتخاب خودتان، می‌توانید آمار گوگل مربوط به ایران، کل جهان، یا یک کشور مشخص دیگر را ببینید و بررسی کنید.

 آیا آمار گوگل معیار خوبی برای سنجش میزان فراگیر بودن یک موضوع و بررسی روند توجه به آن است؟

نمی‌توانیم بگوییم آمار گوگل معیار نامناسبی است. اما حتماً باید به خاطر داشته باشید که گوگل ترندز، صرفاً یکی از این ابزارهاست و صرفاً دغدغه‌هایی را که کاربران برای رفع‌شان به گوگل مراجعه کرده‌اند منعکس می‌کند. برای یک کار تحلیلی حرفه‌ای، بهتر است به سراغ سرویس‌های دیگر هم بروید. مثلاً اگر کلمه یا عبارتی انگلیسی مد نظرتان است، سرویس Ngram Viewer می‌تواند تعداد کلمات به کار رفته در آثار مکتوب را به شما گزارش دهد که شاخص مکمل ارزشمندی در کنار میزان سرچ کلمات در گوگل محسوب می‌شود.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، درس‌های زیر بیشتر به فضای دیجیتال نزدیک هستند:

  تولید محتوا  |  استراتژی محتوا  |  آموزش بازاریابی محتوا

  سواد دیجیتال  |  دیجیتال مارکتینگ

  ایمیل مارکتینگ  |  شبکه های اجتماعی | آموزش CRM

  آموزش سئو  |  جستجو در گوگل

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری SEO چیست به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه SEO چیست
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶۶ نظر برای گوگل ترندز چیست | معرفی ابزار استخراج آمار جستجوی کلمات در گوگل

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    خانم مروتی عزیز.

    بحث‌های تخصصی (خصوصاً وقتی دراین مبانی هم مشکل وجود دارد) فراتر از این گفتگو است.

    اما به چند نکته دقت داشته باشید:

    Conversion که من توضیح دادم، نرخ تبدیل مخاطب به مشتری است.
    چیزی که شما مطرح کردید، نرخ تبدیل Impression به Click است.

    بر خلاف توضیح شما، گوگل نمی‌تواند Conversion را اندازه بگیرد!

    چون Conversion بر اساس استراتژی طراح سایت تعیین می‌شود و فقط خودش و تیمش می‌دانند که با چه معیاری Conversion را می‌سنجند.

    گوگل می‌تواند رفتارهایی مانند Stay Time، Bounce، Click و مواردی مشابه را کنترل کند.

    متمم و روزنوشته هم از ابتدا در کلمات کوتاه بالا آمدند.

    ما هم بعداً با مطالعه و تجربه و آشنایی با بزرگانی مانند Chris Anderson و البته صرف وقت و انرژی زیاد، فهمیدیم که کسب رتبه در کلمات بلند، نه تنها ساده تر، بلکه حتی اثربخش تر است.

    اما در کل، این روزها گوگل به یک سیستم Machine Learning از نوع پیچیده و Adaptive تبدیل شده که نمی‌توان برای آن "راز" اعلام کرد. صدها فاکتور دست به دست هم می‌دهند و نهایتاً خروجی را می‌سازند.

    در مورد کلمات کوتاه و بلند و ربط آنها، یکی از ابزارهایی که می‌تواند شما را کمی با فضای تحلیل کلمات آشنا کند، شاخص‌های تحلیل سمانتیک است که من در موردش در وبلاگ انگلیسی خودم نوشته‌ام:

    http://www.shabanali.com/en/?p=960

    البته آن هم، صرفاً یکی از موارد است و نه بیشتر.

    خلاصه‌ی پیام این است که "کوتاه" و "بلند" بودن مهم نیست. ترکیب کلمات و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار هم و ماتریس سمانتیکی که می‌سازند و بردار ویژه‌ی آن ماتریس و زاویه‌ی آن بردار ویژه با بردار متناظر Query کاربر، یکی از ده‌ها عاملی است که به تعیین رتبه‌ی صفحه کمک می‌کند.

    ضمناً "منظور" من و شما مهم نیست. مهم "چیزی است که می‌نویسیم".

    پس بهتر است با دقت بیشتری بنویسیم و روی هر کلمه، چند ثانیه فکر کنیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .