Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۰۹۳۶۶
پیش نیاز مطالعه درس لینک سازی از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند لینک سازی داخلی را تعریف کرده و اهمیت آن در سئو را شرح دهند.
  • بتوانند با استفاده از لینک سازی داخلی، جایگاه مطالب خود را در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو، بهبود دهند.
  • بتوانند استراتژی سایت‌های مختلف را از نظر لینک سازی داخلی، بررسی و تحلیل کنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
لینک داخلی چیست؟ لینک سازی داخلی چه نقشی در سئو دارد؟

لینک سازی داخلی (Internal Link-building) یکی از اصول مهم در سئو است که معمولاً کمتر از حدی که شایسته‌ی آن است، جدی گرفته می‌شود.

البته منظور ما این نیست که کسی به لینک سازی داخلی توجه نمی‌کند، بلکه مسئله این است که لینک سازی به شکل حرفه‌ای و جدی پیگیری نمی‌شود.

گاهی حتی افرادی که با تولید محتوا درگیر هستند، به لینک سازی‌های اتوماتیک که در بسیاری از پلتفرم‌های مدیریت محتوا وجود دارد، اکتفا می‌کنند و معتقدند که همین اندازه، می‌تواند برای بهبود جایگاه مطالب آن‌ها در صفحه‌ی نتایج جستجو کافی باشد.

تعریف لینک داخلی چیست؟

پیش از این‌که به اهمیت لینک سازی داخلی در سئو بپردازیم، مناسب است لینک داخلی یا Internal Link را تعریف کنیم:

هر لینکی در سایت شما که به صفحه‌ای دیگر از سایت‌تان اشاره می‌کند، یک لینک داخلی نامیده می‌شود.

به عبارت دیگر، لینک داخلی صفحه‌ای روی یک دامین مشخص را به صفحه‌ی دیگری روی همان دامین پیوند می‌دهد.

شما معمولاً در درس‌های متمم، نمونه‌های بسیاری از لینک‌های داخلی را مشاهده کرده‌اید: لینک‌هایی که شما را به مطلب دیگری در خود متمم هدایت می‌کنند.

یکی از صفحات متمم که تعداد زیادی لینک داخلی در خود دارد، صفحه‌‌ی نقشه‌ی راه است:

مثال لینک بیلدینگ یا لینک سازی داخلی در متمم - صفحه نقشه راه یادگیری

چرا لینک سازی داخلی مهم است؟

نخستین علت و در واقع فلسفه‌ی وجودی لینک سازی داخلی این است که بازدیدکنندگان از سایت شما، بتوانند مطالب مختلف را پیدا کنند و به سادگی در سایت‌تان بچرخند.

اگر بخواهیم این مسئله را به زبان رسمی‌تر بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که کاربرد لینک سازی داخلی برای Site Navigation است.

کسی که به سایت سر می‌زند، اگر مطلبی را دید و آن را پسندید، باید بتواند سایر مطلب مشابه و مربوط به آن را پیدا کند. هم‌چنین باید بتواند به خوبی متوجه شود که ساختار کلی سایت شما چیست و چه نوع مطالبی را می‌تواند در آن بیابد.

بنابراین:

لینک سازی داخلی باید ساختار سایت را مشخص کند

از کارکرد اصلی لینک سازی داخلی که بگذریم، به کاربرد آن در سئو می‌رسیم.

لینک سازی داخلی، می‌تواند عمق کلیک بازدیدکنندگان را در سایت شما افزایش دهد. عمق کلیک، متوسط تعداد صفحاتی است که یک بازدیدکننده، هنگام حضور در سایت شما می‌بیند.

عمق کلیک یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند به موتورهای جستجو این سیگنال را بدهد که مخاطب از حضور در این سایت راضی است و می‌خواهد مطالب بیشتری از آن را بخواند.

طبیعتاً افزایش عمق کلیک، به معنای کاهش نرخ بانس هم هست. می‌دانیم که کاهش نرخ بانس هم اگر به صورت واقعی (نه با فشارِ تکنیکی و آزار مخاطب) انجام شود، می‌توان آن را یک بهبود در وضعیت سایت در نظر گرفت.

مستقل از بحث سئو، بسیاری از سیستم‌های ارزیابی دیگر هم به عمق کلیک توجه دارند و بالا بودن آن را یک ویژگی مثبت برای یک سایت می‌دانند. سرویس‌هایی که عملکرد سایت‌های مختلف را ارزیابی و مقایسه می‌کنند، معمولاً شاخص Page View را هم اعلام می‌کنند که برآورد عمق کلیک مخاطب محسوب می‌شود.

طبقه بندی لینک های داخلی

لینک‌های داخلی را به شیوه‌های مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. هیچ‌یک از این دسته‌بندی‌ها، خوب یا بد نیستند و هر یک، بسته به هدفی که شما از تولید محتوا دارید و مدل کسب و کارتان می‌توانند مناسب یا نامناسب باشند.

ما در این‌جا یک نوع دسته‌بندی را که خود در متمم به‌کار می‌گیریم معرفی می‌کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کسانی در نظر گرفته شده است که:

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های سئو، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  اتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا

  دیجیتال مارکتینگ

  ایمیل مارکتینگ

  سواد دیجیتال

  شبکه های اجتماعی

  تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

تمرین و مشارکت در بحث

چه نکات و تجربه‌های دیگری درباره‌ی لینک سازی داخلی دارید که می‌تواند برای دوستان‌تان مفید باشد؟

مثل همیشه، لطفاً پیش از طرح توصیه‌های خود، لینک مطلبی را که در سایت‌تان با استفاده از این تکنیک‌ها تولید کرده‌اید و جایگاه خوبی در نتایج جستجو دارد ارائه کنید تا پشتوانه‌ی توصیه‌تان محسوب شود.

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  درسی که تحت عنوان سنگ زیربنا (Cornerstone) مطرح شده، دقیقاً ادامه‌ی این بحث است. حتماً آن را در کنار لینک سازی داخلی بخوانید تا بتوانید لینک سازی را به شکلی اثربخش‌تر به‌کار بگیرید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری SEO چیست به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه SEO چیست
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا احمدی طامه

    در متن به روش های اتوماتیک خود ورپرس برای لینک سازی اشاره شد.مثل برچسب ها و دسته بندی ها

    این لینک های اتوماتیک همان طور که گفته شد شاید باعث جریان ثابت نمی شوند و شاید مخاطب آنها را ندیده بگیرد به این ترتیب به اندازه لینک های داخلی که در دل محتوا استفاده می شوند مزیت نداشته باشد.

    یکی از روش های لینک سازی اتوماتیک در دل محتوا استفاده از افزونه Seo Auto linker (برگه افزونه در سایت وردپرس) هست که در مخزن وردپرس نیز ثبت شده، این افزونه از نظر فنی بررسی شده و آسیب هایی که یک افزونه ممکن است با خود داشته باشند را ندارد ( حتما از مخزن وردپرس نصب کنید و از افزونه های مشابه که حتی در مخزن وردپرس هستند استفاده نکنید - سایر افزونه های مشابه را بررسی نموده ام هرکدام آسیب هایی دارند)

     

    روش کار افزونه Seo Auto Linker چگونه است؟

    با فشردن Add new link می توانید یک لینک در همه محتوا های سایت خود تعریف کنید.

    1- عنوان : عنوانی که برای شما ملموس باشد و بعدا بتوانید با دیدن آن عنوان لینک مذکور را مدیریت کنید ( کاربرد اجرایی و فنی ندارد و فقط برای خود شماست)

    2- قسمت key words : در این قسمت شما ،  Anchor Text را وارد می نمایید، در واقع می گویید در هرکجای محتوا که این کلمه یا این ترکیب آمد آن را لینک بده ، می توانید چند انکر تکست معرفی کنید، کلمات انکر های مختلف را می توانید با کاما جدا کنید- به عنوان مثال من در وبسایت خودم " سیستم اعلام حریق" ، " انواع سیستم اعلام حریق، "fire alarm system"  را به عنوان انکر تکست لینک دهی به یک مطلب انتخاب کرده ام ، یعنی قرار است در هرکجای محتوا که یکی از این ترکیب ها آمد به یک مقاله ی خاص ( معرفی و دسته بندی انواع سیستم اعلام حریق) لینک بدهم 

    3- قسمت URL:

    در این بخش طبیعتا لینک محتوا یا مقاله مربوط به انکر تکست هایی که در بخش قبل وارد کرده بودیم را وارد می نماییم

    4-link per page

    این قسمت بسیار خوب این افزونه هست ، که شما تعیین می کنید چند بار در هر محتوا به مقاله مربوط لینک داده شود، اگر عدد 1 را وارد کنیم ، با برخورد به اولین انکر تکست مربوط ، انکرتکست لینک داده می شود و دیگر در ادامه محتوا با دیدن انکر تکست های آن مقاله هیچ لینکی ساخته نمی شود، در واقع در یک مطلب ده بار به یک مقاله لینک داده نمی شود.

    5- تعیین nofollow بودن لینک

    می توانید با انتخاب این گزینه ، لینک را از نوع nofollow قرار دهید

    6- Black List

    این هم یکی از ویژگی های خوب این افزونه هست

    آدرس مربوط به خود انکر تکست ها را می توانید در بلک لیست این لینک قرار دهید با این کار از ساخته شدن لینک در یک مقاله که به خود آن مقاله ارجاع داده می شود جلوگیری می کنید ( لینک داخلی از مقاله به خود مقاله از نظر سئو نامطلوب است)

    می توانید URL های دیگری را معرفی کنید که در آنها با مشاهده شدن انکر تکست  هایی که در بخش key words وارد کرده اید لینکی ساخته نشود.

     

    این افزونه برای من بسیار مفید آمد و باعث شد لینک سازی های داخلی من مفید و مثمر ثمر باشد و دقیق و بدون اشتباه اتفاق بیافتد..

     

    یکی از مزیت های لینک سازی داخلی ، کراول کردن یا خزیدن بهتر خزندگان گوگل در سایت شماست چون با رسیدن به انکر تکست های لینک شده، خزنده هم لینک شما را دنبال می کند و مطالب شما بهتر و سریع تر ایندکس می شود ( لذا در تنظیمات seo auto linker لینک را از نوع nofollow قرار ندهید )

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .