Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


افزونه Yoast SEO (پلاگین سئو برای سایت‌های وردپرسی)


افزونه سئو Yoast

تأکید ما بر استفاده از افزونه سئو، احتمالاً برای بسیاری از خوانندگان عزیز متممی، نکته‌ی تازه‌ای ندارد.

بسیاری از کسانی که با استفاده از WordPress، سایت یا وبلاگ خود را راه‌اندازی می‌کنند، در همان نخستین لحظات، پلاگین سئوی Yoast را هم نصب می‌کنند.

با این حال، به علت اهمیت این موضوع، ترجیح دادیم با تکرار این نکته و تأکید بر آن، مطمئن شویم که در سایت‌های وردپرسی خود، از پلاگین سئو استفاده می‌کنید.

چرا باید پلاگین سئو نصب کنیم؟ و چرا Yoast؟

ما پیش از این در درس سواد دیجیتال، درباره‌ی پلاگین توضیح داده‌ایم.

پلاگین سئو هم، مانند هر پلاگین دیگر، قرار است بخشی از قابلیت‌هایی را که در هسته‌ی وردپرس پیش‌بینی نشده به آن بیفزاید.

البته معماری وردپرس به‌گونه‌ای است که حتی پیش از نصب افزونه سئو هم، نسبت به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا، برای دیده شدن محتوایتان در موتورهای جستجو، مزیت‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

اما افزونه های سئو کمک می‌کنند تا جزئیات و تنظیمات بسیاری که می‌توانند به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو کمک کنند، از چشم‌تان دور نمانند.

Yoast SEO تنها پلاگین موجود برای بهبود سئو در وردپرس نیست. اما رایگان بودنش، قابلیت‌های گسترده و متنوع، و نیز استفاده‌ی گسترده از آن (در مقیاس میلیونی)‌ باعث شده که بهتر رشد کند و ایرادها و نواقص و باگ‌هایی که معمولاً در بسیاری از پلاگین‌ها وجود دارند، در آن به حداقل ممکن برسد.

البته یوست، نسخه‌ی Premium هم دارد. اما قابلیت‌هایی که به آن اضافه شده، بسیار اندک است.

بنابراین وقتی از نسخه‌ی رایگان آن استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که ابزارهای کلیدی لازم را در اختیار دارید و چیزی را از دست نداده‌اید.

افزونه یواست سئو برای بهبود رتبه سئوی سایت های وردپرس

Yoast با دو کاربرد متفاوت برای حرفه‌ای‌ها و آماتورها

کسانی که در سئو و بهینه سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو حرفه‌ای هستند، با استفاده از Yoast، حجم گسترده‌ای از امکانات و گزینه‌ها را به دست می‌آورند.

اما اگر آماتور هم باشید، Yoast می‌تواند به شکل دیگری به شما کمک کند.

اگر تمام تنظیمات را به شکل پیش‌فرض (Default) رها کنید و تغییر ندهید، Yoast بخش مهمی از مسئولیت‌ها را بر عهده خواهد گرفت.

در این حالت، می‌توانید بیشتر بر روی ابزارِ راهنمای بهینه سازی محتوا متمرکز شوید.

این ابزار در قالب یک باکس، در پایین هر پست شما ظاهر می‌شود و هم‌زمان با نوشتن مطلب، نوشته‌ی شما را ارزیابی می‌کند.

دو تصویر زیر، نمونه‌ی باکس سئو Yoast را در زیر یک پست نشان می‌دهند:

یوست بهترین افزونه سئو برای وردپرس است - نمونه تنظیمات یوست

تنظیمات یواست برای بهینه شدن پست و ارتقاء رتبه جستجو

ما در درس بعد، برخی از نکاتی را که Yoast چک می‌کند، مرور کرده و شرح داده‌ایم:

چگونه در صفحه اول نتایج جستجو دیده شویم

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حمیدرضا شاکر ، نگار قرهی ، محمد حسین مومنی ، بابک یزدی ، حسن کشاورز

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری SEO چیست به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه SEO چیست
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۰ نظر برای افزونه Yoast SEO (پلاگین سئو برای سایت‌های وردپرسی)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    علی جان.

    در رابطه با مسئله‌ای که اشاره کردی، چند نکته وجود داشت که در این‌جا اشاره می‌کنم. قسمت اولش کمی از اصل درس فاصله داره، اما قسمت دوم، اتفاقاً با اصل درس هم بی‌ارتباط نیست.

    اولین نکته این‌که وقتی یک مجموعه‌ی آموزشی، تبلیغ جدی و گسترده انجام می‌ده، احتمالاً به نتیجه رسیده که بخش مهمی از توانش رو به کار گرفته و محصولش به حداقل استانداردی که براش قابل تصور بوده رسیده.

    متمم از نظر ما هنوز با حداقل استانداردی که مد نظر داریم فاصله‌ی زیادی داره و هنوز در حال تکامل هست. بخش مهمی از تغییرات و اصلاحاتش هم با توجه به بازخوردهای رفتاری دوستان متممی انجام می‌شه (این‌که از چه درس‌هایی بیشتر رضایت دارند، چه فرایندهایی بهشون کمک می‌کنه، چه تصمیم‌ها و فرایندهایی مانع‌شون می‌شه یا آزارشون می‌ده).

    با توجه به این‌که‌ چنین بازخوردهایی در طول زمان جمع میشن، ما نمی‌تونیم عجله کنیم و باید منتظر باشیم تا مراحل تکامل متمم به تدریج طی بشه. خوشبختانه چون پروژه سرمایه‌گذار بیرونی هم نداره و با مشارکت مالی من و شماها انجام میشه، لازم نیست به کسی پاسخگو باشیم که چرا زودتر مقیاس متمم رو بزرگ نمی‌کنیم و می‌تونیم با آرامش و دقت بیشتری، به کیفیت فکر کنیم و کمیت رو در اولویت دوم قرار بدیم.

     

    اما یک نکته‌ی دیگه هم وجود داره. ما با وجودی که تبلیغ رسمی جدی نداشتیم، در مقاطعی ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی و سایت‌های دیگه داشتیم. از جمله زمانی که متمم و خود من، در اینستاگرام اکانت داشتیم، یا زمانی که من گاه و بیگاه در سایت‌های خبری مطلب می‌نوشتم.

    به علت این‌که کاربران در متمم لاگین می‌کنند، دست ما در پیگیری رفتار کاربران بر اساس شیوه‌ی ورودشون به متمم، نسبتاً باز هست و می‌تونیم در مدت زمان نسبتاً طولانی، رفتار کاربران رو بر اساس روش ورودشون بررسی و طبقه‌بندی کنیم.

    از بین روش‌های مختلف آشنایی با متمم، سئو بهترین کیفیت مخاطب رو برای متمم آورده. کسانی که مدت زمان بیشتری برای درس‌ها وقت می‌ذارن، مدت طولانی‌تری کاربر متمم باقی می‌مونن، در بحث‌ها بیشتر مشارکت می‌کنند و بازدیدهای مکرر دارند (یعنی خودشون هم، مستقیم دوباره به متمم سر می‌زنند).

    کاربرانی که از سایت‌های دیگه میان یا از شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شن، در همه‌ی این شاخص‌ها بدون استثنا، ضعیف‌تر هستند. حتی اگر مکرر هم سر می‌زنند، هر بار با دیدن مجدد نشانه‌های متمم در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی به یاد متمم می‌افتند. نه این‌که بازدید مستقیم داشته باشند.

    بنابراین، تصمیم ما بر این‌که تبلیغ نکنیم و فقط روی سئو باقی بمونیم، جدا از نکته‌ی اول (که دنبال رشد سریع نیستیم)، به آزمایش‌ها و بررسی‌ها هم مربوطه.

    با وجودی که من به شخصه، رابطه‌ی خوبی با شبکه‌های اجتماعی ندارم، اما فرض اول تیم متمم این نبوده که ما در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشیم یا مخاطب رو از اون کانال‌ها جذب نکنیم.

    ما با نگاه مثبت به سمت اینستاگرام و تلگرام رفتیم و از ترافیک ورودی سایت‌های خبری هم استقبال کردیم، اما در نهایت به نتیجه رسیدیم که کیفیت آموزش در متمم پایین میاد.

    وقتی من و شما کامنت و دیدگاه دوست‌مون رو می‌بینیم که فکر کرده و مطلب ارزشمندی رو مطرح کرده، ما هم به فکر کردن تشویق می‌شیم. اما یک کامنت ساده‌ی معمولی در حد "خیلی خوب بود؛ حال کردم" که در اینستاگرام، کامنت مثبت ارزشمند و انرژی بخش محسوب می‌شه، در متمم می‌تونه انگیزه‌ی بقیه رو هم برای فکر کردن و تحلیل کردن بگیره و این چیزیه که ما رو نگران می‌کنه.

    ورودی‌های سئو در مقایسه با ورودی‌های دیگه، چنین مشارکت‌های ضعیفی رو کمتر از خودشون نشون می‌دن.

    نکته‌ی جالب دیگه هم این‌که حداقل بر اساس بررسی‌های ما، کیفیت ورودی‌های سئو در سال اخیر، حتی از کیفیت ورودی‌های سئو در سال‌های قبل داره بهتر می‌شه.

    به صورت علمی برای این مسئله دلیلی نداریم. اما حدس من اینه که طی این سال‌ها، بخشی از کسانی که در گوگل سرچ می‌کردند، الان مستقیم به سرچ در شبکه‌های اجتماعی مشغول می‌شن و اون کسانی که به سراغ جستجو با گوگل میان، علاقه‌ی بیشتری به یادگیری عمیق و معتبر دارند.

    البته این فقط حدس و توضیح من هست و ممکنه علت‌های دیگری وجود داشته باشه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .