Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


انکر تکست چیست؟ | اهمیت انکر تکست در سئو


انکر تکست چیست

انکر تکست (Anchor Text) از موضوعات ساده اما مهم در سئو است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش اثربخشی لینک سازی داخلی داشته باشد.

اما مسئله این‌جاست که بعضی سایت‌ها آن‌قدر این موضوع ساده را پیچیده کرده‌اند که فقط مانده معادله‌ی دیفرانسیل چندمتغیره برایش طراحی کنند (+). همین باعث می‌شود که برخی افراد نوآموز در سئو از این بحث ساده بترسند و احساس کنند که با موضوعی دشوار و غیرقابل درک روبرو هستند.

در این درس ابتدا به این سوال می‌پردازیم که انکر تکست چیست و سپس انواع انکر تکست را مرور می‌کنیم. در ادامه چند نکته در مورد انکر تکست را بر اساس تجربه‌ای که در طول این چند سال در متمم داشته‌ایم فهرست خواهیم کرد.

این نکته را هم به خاطر داریم و شما هم به یاد داشته باشید که در مورد این موضوع نیز مانند بسیاری از موضوعات مرتبط با سئو،‌ حرف قطعی و حکم قطعی وجود ندارد و ممکن است تجربه‌ی افراد دیگر با آن‌چه ما در این‌جا در متمم مطرح می‌کنیم متفاوت باشد.

انکر تکست چیست؟

به عنوان یک تعریف ساده و کمی غیردقیق می‌توانیم بگوییم هر متن قابل کلیکی که در دنیای وب می‌بینید و شما را به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌کند، یک انکر تکست است.

به چند جمله‌ی ابتدایی همین درس نگاه کنید. عبارت‌های «سئو» و «لینک سازی داخلی» و هم‌چنین علامت «+» نمونه‌هایی از انکر تکست هستند. انکر تکست‌ها مانند برچسب‌هایی هستند که روی یک لینک قرار می‌گیرند.

اگر روی مرورگرهای دسکتاپ خود در حال خواندن متن باشید، معمولاً هنگامی که نشانگر ماوس را روی انکر تکست‌ها می‌برید، در قسمت پایین مرورگر لینک مرتبط با آن‌ها نمایش داده می‌شود. بنابراین شما بدون کلیک کردن برای روی یک انکر تکست هم می‌توانید متوجه شوید که آن انکر تکست شما را به کدام صفحه یا URL هدایت خواهد کرد.

شما معمولاً گزینه‌های بسیار متنوعی برای انکر تکست دارید و همه‌ی چالش انکر تکست هم از همین‌جا آغاز می‌شود.

فرض کنید می‌خواهیم بگوییم: یکی از تمرین‌های اولیه برای نوشتن، رونویسی متن دیگران است و تصمیم داریم رونویسی محتوا را به درسی که در متمم برای آن در نظر گرفته‌ایم لینک کنیم.

گزینه‌های زیر را ببینید:

  • یکی از تمرین‌های اولیه برای نوشتن، رونویسی متن دیگران است
  • یکی از تمرین‌های اولیه برای نوشتن، رونویسی متن دیگران است
  • یکی از تمرین‌های اولیه برای نوشتن، رونویسی متن دیگران است
  • یکی از تمرین‌های اولیه برای نوشتن، رونویسی متن دیگران است (این درس در متمم)
  • یکی از تمرین‌های اولیه برای نوشتن، رونویسی متن دیگران است (+)

همان‌طور که می‌بینید، برای ساده‌ترین شکل لینک دادن هم گزینه‌های متعددی وجود دارد و بحث اهمیت انکر تکست و معنای آن و نقش انکر تکست در سئو از همین‌جا آغاز می‌شود (البته «رونویسی متن» یک عبارت ارزشمند در سئو نیست و ما فقط آن را به عنوان مثال انتخاب کرده‌ایم).

اهمیت انکر تکست | چرا باید به انتخاب انکر تکست دقت کنیم؟

می‌دانیم که موتورهای جستجو و در رأس آن‌ها گوگل، از ده‌ها سیگنال مختلف برای ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌کنند. یکی از این سیگنال‌ها انکر تکست است.

وقتی شما به یک صفحه لینک می‌دهید و در انکر تکست آن از عبارت «دانلود فایل صوتی» استفاده می‌کنید،‌ موتورهای جستجو می‌توانند فرض کنند که محتوای آن صفحه به نوعی با «دانلود فایل صوتی» مرتبط است.

حدود یک یا دو دهه پیش، انکر تکست بیشتر از امروز اهمیت داشت. چون موتورهای جستجو به ابزارهای کمی مجهز بودند. اما الان که ابزارهای موتورهای جستجو (خصوصاً گوگل) بسیار متنوع و قوی شده‌اند، می‌توانیم بگوییم که انکر تکست یکی از ده‌ها سیگنالی است که در ارزیابی صفحات مورد توجه قرار می‌گیرد.

پس همیشه هنگام لینک دادن به یک صفحه کمی تأمل کنید و ببینید با انکر تکست چه پیامی به گوگل می‌دهید.

مثلاً این دو عبارت را با هم مقایسه کنید:

شاید گزینه‌ی اول کمی منطقی‌تر به‌نظر برسد. اما از نظر سئو، گزینه‌ی دوم منطقی‌تر و موثرتر است. ما با انتخاب انکر تکست «درس قبل» تقریباً هیچ پیام مشخصی به گوگل و موتورهای جستجو نمی‌دهیم. اما با انتخاب انکر تکست «لینک سازی داخلی» مشخص می‌کنیم که محتوای آن صفحه درباره‌ی چه موضوعی بوده است.

انواع انکر تکست

انکر تکست‌ها را به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. ما برای این‌که بحث‌مان بیهوده پیچیده نشود، به سراغ دسته‌بندی‌های پیچیده و کم‌کاربرد نمی‌رویم و به یک تقسیم‌بندی ساده اکتفا می‌کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به درس‌های سئو برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۲۳ عدد

  دانشجویان این درس: ۲۷۶۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۱۳۴۲ مورد

با فعال کردن اشتراک ویژه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر در اختیار شما قرار می‌گیرند:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، موضوعات زیر به فضای دیجیتال نزدیک‌تر هستند:

  استراتژی محتوا  |  بازاریابی محتوایی

  دیجیتال مارکتینگ

  ایمیل مارکتینگ  |  تولید محتوا

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی

  اتوماسیون بازاریابی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

مشارکت در بحث

شما چه تجربه‌های دیگری در استفاده از Anchor Text دارید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین ، حسین رمضانیانپور ، معصومه خزاعی ، سارینا اقبال فر ، فرشته غیاثی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری SEO چیست به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه SEO چیست
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای انکر تکست چیست؟ | اهمیت انکر تکست در سئو

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا احمدی طامه

    در لینک سازی داخلی، برای وردپرس افزونه هایی وجود دارند که کار لینک سازی را به صورت اتوماتیک انجام می دهند. اما کیفیت کار در لینک سازی دستی به مراتب بیشتر است

    تجربه ای که آموخته ام اینست که در شروع نویسندگی برای یک بلاگ یک فایل اکسل آماده کنید ، هر ردیف از این فایل متعلق به یکی از پست های وبلاگ شما باشد

    در هر ردیف عنوان پست (عنوان صفحه یا H1)، کلمه کانونی ، کلمه های کلیدی مورد نظر در این پست و URL صفحه باشد ، این کار در آینده به شما کمک می کند وقتی که مثلا پست 101 امی را می نویسی به راحتی صفحه مرتبط با کلمه ای که می خواهی با آن لینک سازی کنی (انکر تکست) و آدرس آن و سایر کلمه های مناسب را پیدا کنی و کار لینک سازی و یافتن انکر تکست ها برایت آسان تر شود

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .