Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اهمیت وقفه و خوابیدن روی یک مسئله


دوره نهفتگی - خوابیدن روی مسئله

همه‌ی ما داستان ارشمیدس و آن فریادهای «یافتم! یافتم!» را شنیده‌ایم و می‌دانیم؛ اما بعید است کسی کلید حل مسئله را خوش‌یُمن بودن حمام ارشمیدس جستجو کند.

داستان‌هایی از این جنس، کم نیستند و چه‌بسا شما هم، نمونه‌هایی از آن‌ را در زندگی خود تجربه کرده باشید: مسئله‌ای که مدت‌ها حل نمی‌شود و ناگهان در یک لحظه، پاسخ آن در ذهن‌مان جرقه می‌زند.

مشهور است که درباره‌ی موفقیت یک‌ شبه می‌گویند: «چنین چیزی امکان‌پذیر است؛ به شرطی که پیش از آن، صدها و هزاران شب، با تلاش و زحمت سپری شده باشد.»

مشابه همین حرف را درباره‌ی حل مسئله هم می‌توان گفت:

ممکن است پاسخ مسئله در یک لحظه به ذهن ما خطور کند؛ اما معمولاً لحظات و ساعت‌ها و روزهای زیادی زمان لازم است تا چنین لحظه‌ای بتواند به وجود بیاید.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که پس از خسته‌شدن از پیگیری یک مسئله، مدتی آن را رها می‌کنید تا بعداً دوباره به سراغش بروید، باید بگوییم که این روش شما یک تکنیک شناخته‌شده در حل مسئله است که معمولاً از آن با عنوان Incubation یا وقفه یا خوابیدن روی مسئله یاد می‌شود.

تکنیکی که در این درس قصد داریم با جزئیات بیشتر به آن بپردازیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۵ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۱۹۹۶ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۳۴۸۹ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

آیا اصطلاح نهفتگی ترجمه‌ی مناسب‌تری برای Incubation نیست؟

اگر منابع و مقالات فارسی مربوط به تصمیم گیری و حل مسئله را مرور کرده باشید، احتمالاً با اصطلاح نهفتگی یا دوران نهفتگی به عنوان معادل Incubation روبرو شده‌اید.

اما این برابرسازی در پزشکی کاربرد دارد. Incubation Period در ادبیات پزشکی، به دوره‌ای که طی آن، یک ویروس وارد بدن می‌شود تا زمانی که در بدن تکثیر شده و عوارض بیرونی آن بروز پیدا می‌کند، دوره‌ی Incubation می‌گویند. در این کاربرد، اتفاقاً دوران نهفتگی معادلی زیبا و دقیق است. اما در تصمیم‌گیری و حل مسئله، این تعبیر نمی‌تواند چندان گویا و مناسب باشد.

تمرین و مشارکت در بحث

شما از تکنیک وقفه انداختن (خوابیدن روی مسئله) چه تجربیاتی دارید؟ در چه شرایطی و به چه شیوه‌ای از این روش استفاده کرده‌اید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت حل مسئله به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۸۹ نظر برای اهمیت وقفه و خوابیدن روی یک مسئله

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    من تجربه‌ای در این زمینه همین اواخر داشتم. (که البته هنوز هم در حال کار کردن روی اون هستم)

    (به طور خلاصه) موضوع اینه که من تصمیم گرفتم پوسته‌ی سایت جدیدم رو عوض کنم و در نتیجه پوسته‌ی جدیدی خریداری کردم که ویژگیها و امکاناتی که برای طراحی در اختیارم میذاره رو خیلی دوست دارم و ازش راضی هستم.

    اما متاسفانه مشکلی که باهاش مواجه شدم اینه که این پوسته جدید، به طور کامل، ووکامرس رو پشتیبانی نمیکنه و خیلی از امکاناتی که قبلاً برای فروشگاه آنلاین سایتم در اختیار داشتم رو از دست دادم. (قبل از نصب پوسته این موضوع رو خیلی جدی نگرفته بودم) به عنوان نمونه یکی از مشکلاتش اینه که این پوسته جدید، فاقد سایدبار هست.

    مدت زمانی رو صرف فکر کردن روی این موضوع و بررسی و تحقیق و جستجو در وب و همچنین تماسهایی از طریق تیکت با برنامه‌نویس پوسته کردم که چگونه میتونم برای این پوسته، سایدبار ایجاد کنم. چندین افزونه رو برای این منظور امتحان کردم و تنظیمات بسیاری روی سایت انجام دادم، اما در مورد هیچ کدوم به نتیجه‌ی دلخواه نرسیدم.

    در حالی که این موضوع، برای من به یک موضوع فرسایشی تبدیل شده بود و خستگی ذهنی بهم اجازه بهتر فکر کردن و به دنبال پاسخ بهتری یافتن رو نمیداد، سعی کردم برای مدتی رهاش کنم و در حل این مسئله وقفه ایجاد کنم. که حدوداً یک هفته طول کشید. تمرکز صرف‌ام رو از روی این مساله برداشتم و به کارهای دیگه‌ام پرداختم و به ناخودآگاه‌ام مجال حضور دادم. شهودم بهم میگفت حتما راه بهتری باید باشه.
    و یک روز دوباره و اینبار با رویکرد تفکر واگرا بهش برگشتم. و یک دفعه ایده‌ای جدید به ذهنم رسید که تا پیش از اون به ذهنم نرسیده بود. اینکه یک یک ساب‌دامین (subdomain) ایجاد کنم و فروشگاه آنلاین رو روی ساب دامین ببرم تا بتونم پوسته‌ی مستقلی براش نصب کنم که به طور کامل از ووکامرس پشتیبانی کنه.

    تا پیش از اون من همه‌اش میخواستم مساله رو با همون پوسته‌ی فعلی کل سایت حل کنم و همه‌اش با بن‌بست رو به رو می‌شدم و بهم اجازه نمیداد محدودیت‌های دست و پا گیری که فکرم رو تماما به خودشون مشغول کرده بودند، فراموش کنم.

    در همین بین، مشغول خواندن کتاب «هنر دستیابی» بودم که نشانه‌ها و اطلاعات تازهای نیز به یاری‌ام اومد.

    برنارد راث، در بخشی به نام «خلاص شدن» در این کتاب، خیلی به موقع، نکته‌ی شگفت‌انگیزی رو بهم یاد داد. اینکه وقتی سوال رو تغییر بدیم، دیدگاهمون هم تغییر خواهد کرد و این موضوع باعث می‌شود که تعداد پاسخ‌های ما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

    مثلا در مورد مسئه‌ی من:

    سوال فعلی: ایجاد سایدبار در پوسته فعلی، به هر قیمتی که شده!

    برای من چه چیزی به دنبال دارد؟: داشتن یک فروشگاه آنلاین با طراحی و امکانات بیشتر و جذاب‌تر

    سوال جدید: چگونه می‌توانم یک فروشگاه آنلاین با طراحی و امکانات بیشتر و جذاب‌تر داشته باشم؟

    چندین پاسخ و انتخاب بهترین و مناسب ترینِ آنها: یکی از پاسخ‌ها همین انتقال فروشگاه به ساب دامین (زیر دامنه) هست.

    و احتمالاً چند پاسخ دیگر که دارم بررسی می‌کنم و سپس باید تصمیم بگیرم که از بین‌شون بهترین پاسخ و مناسب‌ترین راه حل رو انتخاب کنم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .