Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


زمانی برای نگرانی | چگونه نگرانی از آینده را کمتر کنیم؟


درمان نگرانی از آینده

نگرانی از آینده بخشی از زندگی ما انسان‌هاست. البته قاعدتاً سهم نگرانی در زندگی همه‌ی ما یکسان نیست. حجم نگرانی هم در مقاطع مختلف زندگی و در موقعیت‌های متفاوت فرق می‌کند.

موضوع‌های نگرانی هم برای ما یکسان نیست (+).

بعضی از ما نگرانی‌های مالی داریم: نکند روزی پولم تمام شود و پول کم بیاورم؟ نکند در خرید چیزهایی که دوست دارم با محدودیت مواجه شوم؟ نکند در پرداخت اجاره و قبض‌ آب و برق و اینترنت دچار مشکل شوم؟ نکند نتوانم به سطح زندگی متعارف دست پیدا کنم یا سطح زندگی متعارف فعلی را از دست بدهم؟ آیا ممکن است زمانی بودجه برای گذران تعطیلات و رفتن به سفر نداشته باشم؟

نگرانی هم‌چنین می‌تواند در کمبود اعتماد به نفس ریشه داشته باشد: نکند در جلسه نتوانم حرفم را آن جور که دوست دارم بزنم؟ اگر دیگران تأییدم نکنند چه کار کنم؟ نکند ضعیف عمل کنم؟ نکند در فلان جلسه یا مهمانی، کاری کنم که احمق به نظر برسم؟

نگرانی‌های کاری هم بخشی از دغدغه‌های بسیاری از ما را تشکیل می‌دهند: نکند از عهده‌ی این حجم کار برنیایم؟ نکند آن‌قدر که باید کار کنم، کار نمی‌کنم و زحمت نمی‌کشم؟ نکند کارهایم نیمه‌تمام بمانند؟ اگر اشتباه کنم چه می‌شود؟ اگر دیر به جلسه برسم چه خواهد شد؟

حوزه‌ی دوستی و رابطه‌‌ی عاطفی هم یکی دیگر از حوزه‌هایی است که می‌تواند ما را نگران کند: آیا ممکن است کاری کنم که خانواده‌ام از دستم خشمگین شوند؟ نکند رابطه‌ام از بین برود و نتوانم آن را حفظ کنم؟ نکند برای دوستانم چندان جذاب نباشم؟ آیا ممکن است روزی برسد که دیگران دوستم نداشته باشند؟ آیا ممکن است زمانی دوستان نزدیکم رهایم کنند؟

آینده‌ی بی‌مقصد و بی‌دستاورد هم یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که بسیاری از ما تجربه کرده‌ایم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های روانشناسی مثبت گرا برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۲ عدد

  دانشجویان این درس: ۳۹۴۸ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۲۰۵۵ مورد

با عضویت ویژه، علاوه بر امکان مطالعه‌ی درس‌های روانشناسی مثبت‌گرا به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  شخصیت شناسی / حمایت اجتماعی / خودشناسی

  تحلیل رفتار متقابل / عزت نفس | کوچینگ

  پرورش تسلط کلامی

  استرس / چگونه شاد باشیم / مدیریت انگیزه

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سبحان سیدزاده ، سارا درهمی ، ماهان شریفی ، معصومه خزاعی ، مرتضا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری روانشناسی مثبت گرا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه روانشناسی مثبت گرا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۲ نظر برای زمانی برای نگرانی | چگونه نگرانی از آینده را کمتر کنیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن لاله

    سلام به همه عزيزان

    به نظرم يكي از مهمترين عواملي كه به شدت باعث كاهش سطح رضايت ما از زندگي شده است همين موضوع نگراني از آينده مي باشد.

    البته به هيچ عنوان منكر اين واقعيت نيستم كه اگر كسي در تاريخ و جغرافيايي كه ما محكوم به تجربه كردن زندگي در آن هستيم باشد و اضطراب، نگراني، نااميدي و از اين دست مفاهيم را عميقا تجربه نكند شايد بايد در صحت عقلانيتش و يا حتي در ماهيت انسان بودنش شك كرد، اما درست آن است كه يادبگيريم چگونه اين شرايط بد را مديريت كنيم تا كمترين ضربه را بخوريم.

    چندي پيش كه كتاب "سه شنبه ها با موري" از ميچ آلبوم را ميخواندم در بخشي از آن به نقل از موري دقيقا به همين موضوع اشاره ميكرد كه البته آن زمان نميدانستم اين راهكار پشتوانه علمي دارد. در آن بخش موري شوآرتز ميگفت (نقل به مضمون):

    من هر روز صبح براي بدبختي خودم و اينكه ديگر نميتوانم راه بروم، برقصم و ... غصه ميخورم و حتي اشك ميريزم ولي اينكار را فقط 10 دقيقه انجام ميدهم و بعد از آن اشك هايم را پاك ميكنم و به فكر ادامه پرشور زندگي مي انديشم و آنرا ادامه ميدهم.

    البته به نظرم اخيرا اين نگراني و يا در اكثر مواقع تظاهر به نگراني و ابراز آن تبديل به يك سبك رفتاري پسنديده در تعاملاتمان شده است و اگر كسي بخواهد از اين عرف فاصله بگيرد اتهام سرخوشي و مرفه بي درد بودن را بايد بپذيرد.

    از طرف ديگر بسياري از افراد كه حرف در خور گفت و شنودي ندارند موضوع جذابي در دسترس شان براي ابراز وجود قرار گرفته و به شدت به آن پايبند هستند ولي نميدانند كه چه ظلمي در حق خود و ديگران ميكنند.

    با تشكر.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .