Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


فیک نیوز چیست؟ | اخبار جعلی چگونه فراگیر شد؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۳۴۴۴۰

کافی است روزی یک یا دو ساعت، به سراغ رسانه‌های رسمی یا شبکه‌های غیررسمی (مثل اکانت‌های اینستاگرام و توییتر) بروید و اخبار را دنبال کنید.

در همین مدت کم، با انواع خبرهای دروغ و غیردقیق روبه‌رو می‌شوید. در مورد برخی رسانه‌های رسمی، چاره‌ای ندارید جز این‌که به سراغ دکمه‌ی «خاموش کردن» یا «تغییر کانال» بروید. در اینستاگرام و توییتر هم، احتمالاً کمی حرص می‌خورید و بعد، دنبال دکمه‌ی Report می‌گردید به این امید که دیگران هم مثل شما آن را ریپورت کنند و خبر حذف شود.

البته این حالت خوش‌بینانه‌ی ماجراست. وضعیت تلخ‌تر این است که متوجه نشوید با خبر نادرستی روبه‌رو هستید و خودتان به ابزاری برای نقل و تکثیر آن خبر تبدیل شوید.

اخبار جعلی یا فیک نیوز، مسئله‌ی جدی دوران ماست.

فیک نیوز چیست

سال ۲۰۱۷ بود که دیکشنری Collins کلمه‌ی Fake News را به عنوان کلمه‌ی سال اعلام کرد (+/+). کالینز در توجیه این انتخاب توضیح دادند که کلمه‌ی Fake News در سال ۲۰۱۷ حضوری «فراگیر» داشته و بسیار به کار رفته است.

این دیکشنری در تعریف فیک نیوز به دو نکته‌ی کلیدی اشاره می‌کند: نخست این‌که فیک نیوز از جنس اطلاعات نادرست است و دیگر این‌که شکل ظاهری آن شبیه خبر [های درست و واقعی] است.

اگر تعریف دیکشنری کالینز را بپذیریم، می‌توان گفت خبر جعلی یا اخبار جعلی هم که در فارسی به عنوان معادل Fake News به کار می‌رود، انتخاب درستی است. چون جعل هم به معنای «ساختگی» است و به همین نکته اشاره می‌کند که «چیزی که اصل نیست، به شکلی ساخته شده و نشان داده می‌شود که با نسخه‌ی اصل آن اشتباه گرفته شود.»
فیک نیوزکالینز حق دارد فیک نیوز را کلمه‌ی سال ۲۰۱۷ بداند. چون بسیاری از آمریکایی‌ها – و سایر مردم جهان – این کلمه را نخستین بار از زبان ترامپ شنیدند. ترامپ بر این باور بر این بود که غول‌های رسانه‌ای، همگی بر علیه او و همفکرانش بسیج شده‌اند و تقریباً اخبار و گزارش‌های همه‌ی رسانه‌هایی را که نظری مخالف او داشتند، با واژه‌ی فیک نیوز توصیف می‌کرد.

اما این واژه قبل از ترامپ هم وجود داشت است. اگر به سراغ سرویس Ngram گوگل بروید و تاریخچه کلمه Fake News را بررسی کنید، خواهید دید که این کلمه قبل از سال ۲۰۱۷ هم به کار می‌رفته است (البته واضح است که نمی‌توان نقش ترامپ را در ترویج اصطلاح فیک نیوز نادیده گرفت).

فیک نیوز

با وجود قدمت فیک نیوز (حداقل به اندازه‌ی دو دهه)، مشکلی که اکنون با فیک نیوز داریم این است که ظاهراً قدرت و سرعت آن از هر زمان دیگری در گذشته بیشتر است.

به همین علت، جاستین مک‌بریر (Justin McBrayer) مقدمه‌‌ی کتاب Beyond Fake News را با چنین جمله‌ای آغاز می‌‌کند:

«The news is fake. Or at least a lot of it is.»

هم‌چنین جولین مک‌دوگال (Julian Mcdougall) در کتاب خود درباره‌ی مطالعات رسانه (Media Studies) عنوان یکی از فصل‌ها را چنین انتخاب کرده است:

«All News Is Fake News»

این نوع جمله‌ها و عبارت‌ها نشان می‌دهند که حجم اخبار جعلی آن‌قدر زیاد شده که اگر یک نفر به شکل مطلق حکم بدهد که «فرض من این است که هر نوع خبری، جعلی است» نباید تعجب کنیم.

در این درس می‌خواهیم کمی درباره‌ی فیک نیوز صحبت کنیم تا این مفهوم را بیشتر بشناسیم. در ادامه به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • تعریف فیک نیوز
  • آیا کلمه‌ی فیک نیوز دقیق و شفاف است؟ یا جایگزین‌های بهتری هم برای آن در اختیار داریم؟
  • انواع فیک نیوز (بررسی طبقه بندی هفت‌گانه اخبار جعلی)
  • چرا فیک نیوز در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده؟

در شرح این چهار موضوع، علاوه بر دو کتابی که به آن اشاره شد، از کتاب فیک نیوز و پروپاگاندا نوشته‌ی دونالد بارکلی هم استفاده خواهیم کرد.

تعریف فیک نیوز چیست؟

فیک نیوز یا اخبار جعلی، در شکل ساده‌ی آن، تقریباً به همان شکلی که دیکشنری کالینز بیان کرده تعریف می‌شود (+/+/+):

دروغ‌هایی که آگاهانه و عامدانه ساخته شده و در قالب خبر منتشر می‌شوند تا مردم را گمراه کنند.

اما برخی متخصصان و صاحب‌نظران معتقدند که برای تحلیل دقیق‌تر اخبار جعلی و بحث و بررسی این نوع خبرها، بهتر است تقسیم‌بندی شفاف‌تری انجام شود. به عنوان مثال، تقسیم‌بندی سه‌گانه زیر درباره‌ی اطلاعات، کاملاً‌ شناخته‌شده و رایج است (+):

تعریف اخبار جعلی چیست

منظور از Disinformation اطلاعات نادرستی است که  با قصد ضربه و آسیب زدن به یک فرد، گروه، سازمان یا کشور، تولید و عرضه می‌شود.  به عنوان مثال، در یک انتخابات ممکن است بشنویم فرزند یکی از نامزدها به اعتبار نام پدر در یک شرکت استخدام شده است. در حالی که آن فرد، اساساً فرزند ندارد یا فرزندش در چنان شرکتی کار نمی‌کند.

در تعریف Misinformation هم بر روی این نکته تأکید می‌شود که  یک فرد یا مجموعه، خبری را منتشر می‌کند که نادرست است. اما خود فرد منتشرکننده از نادرستی آن‌چه نشر یا بازنشر کرده خبر ندارد.  به عنوان مثال، یک نفر در یک کانال تلگرامی می‌بیند که گفته‌اند «دولت به کسب و کارهای کوچک وام بلاعوض می‌دهد.» این خبر نادرست است. او به آن کانال اعتماد می‌کند و بدون تحقیق بیشتر، خبر را برای یکی از دوستانش که کسب و کار کوچکی دارد می‌فرستد.

کلمه‌ی Malinformation هم در مورد اطلاعاتی به کار می‌رود که  درست و معتبر هستند، اما عمداً با نیت آسیب زدن به یک فرد یا گروه منتشر شده‌اند.  یکی از مثال‌های رایج در مورد Malinformation، اطلاعاتی است که در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا منتشر شد. این اطلاعات، دقیق و درست بودند. اما چنین مسائلی در مورد همه‌ی احزاب و سیاستمداران کم‌‌و‌بیش وجود دارد و نشر آن‌ها در آن مقطع، مشخصاً با هدف آسیب‌ زدن به کلینتون و حزب دموکرات انجام شد. به عنوان نمونه‌ی دیگری از Malinformation می‌توان به انتشار عکس‌های خصوصی دیگران اشاره کرد. این عکس‌ها، حاوی اطلاعات درستی هستند. اما معمولاً با هدف آسیب‌زدن به یک فرد منتشر می‌شوند.

تعریف اخبار جعلی

از میان این سه دسته، Malinformation را قطعاً نمی‌توان فیک نیوز نامید. اما دو دسته‌ی دیگر، زیرمجموعه‌‌ی اخبار جعلی محسوب می‌شوند. بنابراین:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

البته این‌ها صرفاً چند مورد از عوامل تأثیرگذار بر فضای فعلی هستند و قاعدتاً با مرور خاطرات و تجربیات خود، می‌توانید موارد دیگری را هم به فهرست پیشنهادی دونالد بارکلی بیفزایید.

ما در درس‌های آتی درباره‌ی فیک نیوز، مشکلات و تبعات آن، و نیز نقش تفکر نقادانه در کاهش اثربخشی خبرهای جعلی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بهترین معادل فیک نیوز در زبان فارسی چیست؟

از آن‌جا که اصطلاح فیک نیوز به تازگی رواج پیدا کرده، هنوز مشخص نیست چه اصطلاحی در نهایت به عنوان معادل فیک نیوز در فارسی تثبیت خواهد شد.

در حال حاضر اصطلاح «اخبار جعلی» در رسانه‌ها و مقاله‌ها به کار می‌رود. اما ما معتقدیم که ترکیب‌های مناسب‌تری هم برای توصیف این نوع خبرها وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان از اصطلاح «اخبار ساختگی» استفاده کرد.

تمرین و مشارکت در بحث

به نظر شما چه عوامل دیگری بر گسترش و فراگیر شدن اخبار جعلی تأثیر گذاشته و قدرت آن را افزایش داده است؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تفکر نقادانه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تفکر نقادانه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای فیک نیوز چیست؟ | اخبار جعلی چگونه فراگیر شد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    من دوست دارم به یکی از عواملی که مرتبط به اخبار جعلی هست اشاره کنم: قدرت تکنولوژی و به ویژه هوش مصنوعی.
    احتمالاً با ماجرای Cambridge Analytica که به باور برخی کارشناسان نقش تعیین کننده در پیروزی ترامپ داشت آشنا هستید. بخشی از اون جریان مربوط به استفاده آنها از چند ده میلیون پروفایل کاربران فیسبوک و خوراندن اخبار و محتواهای خاصی به این افراد بود؛ با این هدف که اونهارو سوق بده به سمت مواضع رادیکال تر و محافظه کار تر (یعنی ترامپ).
    اگه علاقمند به این موضوع هستید، مستند The Great Hack براتون جالب و آموزنده خواهد بود.
    (یک اتفاق جالبی که الان شاهدش بودم این بود که من ده دقیقه قبل، درگیر همین ماجرای ترامپ و Fake News در یک کانتکست دیگه بودم. الان که اومدم این مطلب رو خوندم دیدم اینجا هم به این موضوع اشاره شده)
    در حال بررسی یک پژوهش زبانشناختی بودم مربوط به تیمی از دانشگاه کمبریج (به سرپرستی Prof. Stephen Bax) که اومده بودند 57 هزار توییت ترامپ رو از سال 2009 آنالیز کرده بودند. یکی از نکات جالبی که روش تاکید داشتن تنوع کم کلمات ترامپ و تکرار زیاد عباراتی مانند Sleepy Joe و Fake News بود. احتمالاً چنین عادتی روی ترند شدن کلمه Fake News تاثیر قابل توجهی داشته.
    شاید هم این همه تاکید ترامپ به خاطر آگاهی‌ای هست که از استفاده خودش از Fake news و اطلاعات محرمانه ای که در این رابطه داره میاد.
    یک مثال نزدیکتر مربوط به کشور خودمون:
    دوستی دارم که چند سال پیش در پروژه های مربوط به بیگ دیتا و دیپ لرنینگ کار میکرد ( تقریبا تمام این نوع پروژه ها مربوط به برخی نهادهای خاص هستند). اینها حجم بسیار عظیمی از اخبار و داده ها رو روزانه از تلگرام و اینستاگرام و وب جمع آوری و تحلیل میکردن.
    بعد بر اساس خروجی الگوریتمهایی که از این داده ها استفاده میکردن، تصمیمات خاصی گرفته میشد. برای مثال به یک چهره خاص خبر میدادند که جرقه یک ترند در فضای مجازی بر علیه شما خورده شده و فردا جز اخبار داغ روز خواهد بود. در صورت نیاز سعی میکردند که جلوی این اتفاق را بگیرند. مثلاً برای انحراف توجه، یک خبر جعلی، واقعی اما تحریف شده یا حتی خبر ایجاد شده را تبدیل به تیتر روز میکردند یا حتی در مواردی از بعضی ها اخاذی میکردند.
    - بعضی از اخبار جعلی هم در واقع تکذیب اخبار واقعی هستند که دارند انکار و تکذیب می شوند (یک روایت جعلی را برای به زیر سایه بردن یک خبر واقعی میسازند و منتشر میکنند).
    - احتمالاً گاهی هم هدف از اخبار جعلی، سنجش واکنش جامعه و تصمیم گیری بر اساس آن است.
    - در چنین فضایی، سرویسهای Fact-checking (مثل فکتنامه دات کام) میتونن توجه زیادی رو به خودشون جلب کنن.
    - سه فیلم Ace in the Hole و Spotlight و Don't look up رو هم الان در ذهن دارم که تا حدودی مربوط به همین موضوعات هستند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .