Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تعریف تفکر چیست؟ | چه زمان‌هایی فکر می‌کنیم؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۴۷۸
پیش نیاز مطالعه این درس:
  • تعریف شناخت (مطالعه‌ خود درس قطعاً ضروری است. تمرین درس هم بسیار مهم است)
از دوستان متممی انتظار می‌رود پس از پایان این درس:
  • به این شناخت برسند که تفکر نقادانه، فعالیتی نیست که گاه و بیگاه به سراغ آن برویم. بلکه یک شیوه‌ی جدید اندیشیدن و فکر کردن است که قرار است جایگزین شیوه‌های متعارف اندیشیدن ما شود و سپس در طول زمان، توسعه یابد و کامل‌تر شود.
تعریف تفکر چیست؟

سوالات کمی هستند که به اندازه‌ی عنوان این درس (تعریف تفکر) دشوار باشند.

همچنین سوالات کمی هستند که تقریباً همه‌ی اندیشمندان در نقاط مختلف جهان، پاسخ آن را با تردید بدهند و با تمام وجود بپذیرند که می‌دانند پاسخی که می‌دهند هرگز یک پاسخ مطلقاً صحیح نیست.

ظاهراً ما از میان همه‌ی آن چیزهایی که به تفکر مربوط است، نمایش و جلوه‌های بیرونی تفکر را بیشتر و بهتر بلدیم.

تعریف تفکر چیست؟

ما هم در اینجا ادعا نداریم که تعریف تفکر را به شکل مطلق و دقیق ارائه می‌کنیم. اما برخی از ویژگی‌های تفکر را مورد توجه قرار خواهیم داد.

ویژگی‌هایی که به ما کمک می‌کنند برای بهبود شیوه تفکر خود، برنامه ریزی و تلاش کنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

مطالعهٔ مجموعه درس‌های تفکر نقادانه صرفاً برای کسانی امکان‌پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

البته اگر عضو ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان تفکر نقادانه - اگر نخواهند دوره مدیریت کسب و کار متمم را به شکل کامل بخوانند - علاوه بر درس تصمیم گیری معمولاً درس‌های زیر در اولویت قرار می‌دهند:

  تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  تجربه‌های ذهنی

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت تعارض

  ظرافت‌های کلامی  |  مهارت ارتباطی  |  مدل ذهنی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسن پیوسته گر ، حسام مرحمتی ، عزیزه تیموری ، جهانگیری ، محمد لطفی نیا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تفکر نقادانه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تفکر نقادانه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸ نظر برای تعریف تفکر چیست؟ | چه زمان‌هایی فکر می‌کنیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم رئیسی

    تمرین 1 :

    _ اختلاف نظری که چند وقت پیش با دوستم پیدا کردم یکی از تعاملات تاثیرگذار بر مدل ذهنی من بود. چرا که باعث شد به نحوه ی رفتار و برخورد خودم بیشتر دقت کنم و در موردش  فکر کنم و اشتباهات رفتاری و طرز تفکر خودم رو بفهمم و بهشون آگاه بشم.

    کلا مدتی هست که در هر بحث و اختلاف نظر و یا دلگیری که از کسی پیدا میکنم, سعی میکنم رفتار و احساس خودم رو  بررسی و تحلیل کنم و فقط طرف مقابل رو مقصر ندونم. واقعا این عادت خیلی برام مفید و موثر بوده.

    _ هرروزی که درسهای متمم رو میخونم و بهشون فکر میکنم, تصویر درونی من از دنیای بیرون در حال تغییر هست.

    _ هر کتابی که می خونم بر مدل ذهنی من تاثیر میگذاره. به طور مثال کتاب ابوالمشاغل که در حال خوندنش هستم. و همینطور کتاب lucid dreaming که در مورد خواب هست و مباحثی داره که برام خیلی جذابه.

    _ صحبتی که با یکی از دوستان در مورد تمرین درس سیستم های پیچیده داشتم باعث فکر و تحلیل بیشتر و در نتیجه اثر گذاری بر مدل ذهنی من شد.

    تمرین 2 :

    _ به نظرم یکی از مهمترین تعامل ها که بیشتر افراد جامعه ی ما بهش بی توجه هستند کتاب خوندن هست. تاثیری که کتاب خوندن در رشد و توسعه ی مدل ذهنی داره قابل انکار نیست.

    _ تعامل با طبیعت و دقت در جزئیات و زیباییهای دنیای اطراف چیزی هست که کمتر در اطرافیان دیدم. گاهی که بیرون هستم و ماه یا غروب خورشید در زیباترین حالت خود قرار داره و از دیدنشون لذت می برم, گوشه چشمی هم به مردم دارم و دقت میکنم که آیا بقیه هم دارن به این صحنه ی زیبا نگاه میکنند یا نه؟ که خب اغلب می بینم همه سر در گریبان و گوشی خود دارن.

    _ ارتباط با حیوانات هم تاثیر زیادی بر این تصویر داره و متاسفانه کمتر مورد توجه افراد قرار میگیره.

    _ تعامل و ارتباط با هنر یکی دیگه از موارد تاثیرگذار هست. به نظرم فعالیت هنری و سعی برای درک هنر و زیبایی, در بهبود و گسترش تصویر درونی ما از دنیای بیرون بسیار موثره. فکر میکنم برای هر شخصی لازمه که یا فعالیت هنری انجام بده و یا در ارتباط مستقیم و همیشگی با هنر باشه. مثلا دیدن آثار هنری, گوش دادن به موسیقی, خواندن کتب ادبی و ...

    _ سکوت و مراقبه هم به نظر من از موارد تاثیر گذار هست. من به این سکوت و خلوت نیاز دارم و به نظرم در بهبود مدل ذهنیم موثره ولی اغلب بی توجه هستن به این موضوع. البته مراقبه و خلوت با خود برای افراد مختلف متفاوته ولی به نظرم برای هر کسی لازمه.

    _ یه مورد دیگه که در توسعه و رشد مدل ذهنی من بسیار موثر بوده, حل تمرین های متمم و فکرکردن برای پیدا کردن مصداقها در زندگی شخصیم بوده. اینم از مواردی هست که به نظرم بسیاری از دوستان متممی کمتر بهش توجه میکنند.

    _ استفاده ی بیش از اندازه ی کودکان و نوجوانان از وسایل و ابزارهای تکنولوژی تاثیر زیاد و به نظرم بیشتر منفی, بر مدل ذهنی و نگاه بچه ها داره, که اغلب خانواده ها به این موضوع دقت و توجه نمی کنند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .