Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تفکر نقادانه | ادعا و ادعاشناسی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۴۲۳۴۱
پیش نیاز مطالعه درس ادعا و ادعاشناسی: از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند تشخیص دهند که از میان گزاره‌هایی که طرف مقابل مطرح می‌کند، کدام را باید ادعا در نظر گرفت.
  • به خاطر بسپارند که انعطاف پذیری، بسته به شکل کاربرد آن می‌تواند به معنای استقبال از نقد و یا به معنای گریز از نقد باشد.
  • بین ادعاهای توصیفی و ادعاهای ارزشی تفاوت و تمایز قائل شوند.
ادعا و ادعاشناسی

احتمالاً تا اینجا به این نتیجه رسیده‌اید که چند واژه‌ی کلیدی تفکر نقادانه مانند ادعا و گزاره و استدلال کاملاً برای شما واضح و شفاف هستند.

با چنین فرضی، احتمالاً منتظر هستید که وارد مراحل بعدی یادگیری تفکر نقادانه شویم.

اما از آنجا که تقریباً تمام بحث تفکر نقادانه حول همین سه مفهوم کلیدی شکل می‌گیرد، لازم است که برای آشنایی با آنها و شناخت جزئیات مربوط به آنها، وقت بیشتری صرف کنیم.

تعریف ادعا و انواع ادعا در تفکر نقادانه

تا اینجا آموخته‌ایم که:

 ادعا، یکی از انواع گزاره است. اما هر گزاره‌ای یک ادعا نیست.

 ادعا، به معنای حرف دروغ یا نادرست نیست. ادعا می‌تواند درست یا نادرست باشد.

در این درس سعی می‌کنیم ادعا‌ها را با دقت و عمق بیشتری بشناسیم. چون تفکر نقادانه بدون مهارت ادعاشناسی نمی‌تواند چندان مفید و کاربردی باشد.

اگر درس‌هایتان را به خوبی خوانده باشید و آموخته باشید، حتماً توجه داشته‌اید که ما خیلی آرام و بی‌سر و صدا، یک ادعا را مطرح کردیم و از آن عبور کردیم:

تفکر نقادانه بدون مهارت ادعاشناسی نمی‌تواند چندان مفید و کاربردی باشد.

ادعا‌ها به همین سادگی، در میانه‌ی بحث‌ها و گفتگوهای ما مطرح می‌شوند و اگر به آنها توجه نکنیم، می‌توانند ذهن ما را تسلیم و تسلیم خود کنند.

البته همین جمله‌ی آخر هم خود یک ادعا است:

اگر به آنها توجه نکنیم، می‌توانند ذهن ما را تسلیم و تسلیم خود کنند.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

مطالعهٔ مجموعه درس‌های تفکر نقادانه صرفاً برای کسانی امکان‌پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

البته اگر عضو ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان تفکر نقادانه - اگر نخواهند دوره مدیریت کسب و کار متمم را به شکل کامل بخوانند - علاوه بر درس تصمیم گیری معمولاً درس‌های زیر در اولویت قرار می‌دهند:

  تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  تجربه‌های ذهنی

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت تعارض

  ظرافت‌های کلامی  |  مهارت ارتباطی  |  مدل ذهنی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین:

یکی از دوستان شما بعد از مطالعه‌ی این درس می‌گوید: کلیت درس را فهمیدم. اما بحث فشرده و مثال‌هایش کم بود.

می‌توانی در چند سطر، برایم موضوع را با مثال‌های بیشتر و بهتر توضیح بدهی؟

منتظر هستیم تا توضیحات شفاف کننده‌ی شما را بخوانیم و از آنها بیاموزیم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محبوبه سادات میروکیلی ، سامان کرمپور ، اسماعیل راستی پور ، حسام مرحمتی ، جلیل شجاع زاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تفکر نقادانه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تفکر نقادانه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۳ نظر برای تفکر نقادانه | ادعا و ادعاشناسی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان عزیزی

    احتمالاً بتونم این کار رو بکنم ( ادعا شماره یک).

    اگر تو بهم بگی که کدوم قسمت های درس برات جا نیفتاده، شاید بتونم مثالهایی پیدا کنم که موضوع رو برات شفاف تر کنه. (ادعا شماره دو)

    خوب اگه دقت کنی میبینی در همین دو جمله ای که من در جواب تو گفتم دوتا ادعا کردم. بیا با همین ها شروع کنیم.

    یکی از بحث هایی که در درس مطرح شد، تقسیم بندی ادعاها به 1-ادعای توصیفی 2-ادعای ارزشی بود.

    ادعای شماره یک با توجه به تعریف،  احتمالاً یک ادعای ارزشی است چون گوینده بدون اینکه از مفروضات این ادعا صحبت کنه، باتوجه به مدل ذهنی خودش فکر میکنه(یا باور داره) میتونه این بحث رو شفافتر کنه.که ممکنه با شناختی که شما از من دارید همسو نباشه.

    ادعای شماره دو هم احتمالاً یک ادعای توصیفی است. چون گوینده داره ادعا میکنه که مثال زدن برای یک مفهوم میتونه باعث شفاف شدن اون مفهوم در ذهن مخاطب بشه.که این ادعا میتونه توسط مخاطب صحت سنجی بشه و در نهایت درستی یا نادرستی اون مشخص بشه.

     

    در قسمت دیگه ای از درس گفته شد که ادعاها همیشه قطعیتی توشون وجود داره حتی اگه با کلمات مختلفی از قطعیت اونها کم کنیم.

    اینجا در هردو ادعای شماره یک و دو، با استفاده از دو واژه "احتمالاً" و "شاید" از تلاش شده از قطعیت ادعا کاسته بشه ولی در هر صورت میشه گفت که قطعیت در هر دو ادعا وجود داره.

     

    در جای دیگه ای از درس گفته شد که هر ادعایی شامل یک رابطه است. یعنی ما در ادعاهامون دو مفهوم یا دو واژه(چه واژه عینی و چه واژه ذهنی) رو به هم ربط میدیم.

    در ادعای شماره یک، گوینده ، دانسته های ذهنی خودشو با درک بهتر مطلب برای شما مرتبط کرده.

    در ادعای شماره دو،گوینده مثال زدن بیشتر رو با شفافتر شدن موضوع به هم ربط داده.

     

    و در نهایت این درس میخواد به ما بگه که درسته که ما در هر حرف زدن و نوشتنی ممکنه ادعاهای مختلفی بگیم و بشنویم ولی الزاماً هر گزاره ای که میشنویم یا میخوانیم یک ادعا نیست (و همین چند نکته ای که صحبت کردیم خوش کمک میکنه تا ادعاها رو بهتر بتونیم تشخیص بدیم).

    حالا یکی دوتا مثال دیگه هم مینویسم ولی فقط داخل پرانتز اشاره میکنم از چه جنسی هستند:

    -اگر ورود گردشگران به کشور به شرایط نرمال و مساعدی برسه ما میتونیم حدود چهار میلیون شغل در سال ایجاد کنیم (ادعای توصیفی-ورودگردشگران در شرایط نرمال در رابطه است با ایجاد چهار میلیون شغل در سال)

    -اوج هنر رو میتونیم در هنر هنرمندانی که حرم امام رضا(ع) کار کرده اند ببینیم(ادعای ارزشی-اوج هنر در رابطه است با هنرهای سنتی و مذهبی)

    -من برنامه ای دارم که درآمد ارزی کشور رو 2.5 برابر میکنه (ادعای ارزشی-برنامه من در رابطه است با افزایش درآمد ارزی)

    -کشور باید از طریق مدیریت علمی مدیریت بشه (ادعای ارزشی-مدیریت علمی در رابطه است با انواعی از مدیریت که وجود دارند)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .