Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نکاتی در مورد دسته بندی فایلها و فولدرها در کامپیوتر و موبایل


دسته بندی فایل ها و فولدرها در کامپیوتر و لپ تاپ و موبایل

می‌گویند بخش قابل توجهی از زندگی مرد سنتی، به جستجوی جوراب‌هایش می‌گذشته است.

ظاهراً بخش زیادی از زندگی زن در دوران سنتی هم، برای سرزنش کردن مرد و توصیه در مورد جفت کردن جوراب‌ها صرف شده است.

اما در زن و مرد دنیای مدرن، هر دو سر در موبایل و لپ تاپ خود دارند و به جای جوراب‌های گم شده، فایل‌های گم شده، عکس‌های گمشده، پیام‌ها و پیامک‌های گمشده، ایمیل‌های گم شده و سایر فایل‌های گم شده در انبوه داده‌ها را جستجو می‌کنند.

چیزی که اصطلاحاً به آن آشفتگی دیجیتال یا Digital Clutter گفته می‌شود.

این درس از سلسله درس‌های سواد دیجیتال را به برخی از راهکارهای ساده اما اثربخش برای رهایی از آشفتگی دیجیتال اختصاص داده‌ایم.

البته این فهرست کامل نیست. بنابراین،  لطفاً نکات دیگری را که به ذهن‌تان می‌رسد و ما اشاره نکرده‌ایم، در زیر همین بحث اضافه کنید. 

مرتب بودن را از همین الان آغاز کنید

یک فایل موسیقی را از طریق تلگرام برای شما ارسال کرده‌اند.

یک اسلاید آموزشی برای شما ایمیل شده است.

چند فایل PDF را در یک وب‌سایت دیده‌اید و دانلود کرده‌اید.

مرتب سازی فایلها و فولدرها - کامپیوتر و موبایل

از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنید

[درس مرتبط: فضای ذخیره سازی ابری چیست؟]

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۷۰۰ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۷۴۴ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

استفاده از برچسب‌ها (Tags) را فراموش نکنید

طی دهه‌ی اخیر، استفاده از برچسب‌ها بسیار رواج یافته‌اند.

اگر یک فایل موسیقی را در گوشی موبایل خود ذخیره می‌کنید و از طریق یک اپلیکیشن به آن گوش می‌دهید، احتمالاً اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد چند برچسب برای آن انتخاب کنید.

نرم‌افزارهای دیگر هم چنین فرصتی را ایجاد کرده‌اند.

شاید تا به حال دقت کرده باشید که مثلاً نرم افزار Word هم در لحظه‌ی ذخیره‌ی فایل‌ها به شما اجازه می‌دهد برای آنها یک یا چند برچسب تعریف کنید:

هر وقت کار با یک نرم‌افزار جدید را آغاز می‌کنید، کمی جستجو کنید و ببینید چه نوع امکانات برچسب‌گذاری برای شما در نظر گرفته است.

این امکانات می‌توانند به افزایش نظم شما کمک کنند.

تمرین:

شما چه نکات و توصیه‌های دیگری دارید که فکر می‌کنید برای دوستان‌تان مفید باشد؟

ضمناً اگر شما هم دایرکتوری‌های خاصی را با هدف خاص و نام‌های خاص تعریف و نگهداری می‌کنید، لطفاً شیوه‌ی خود را برای دوستان‌تان هم توضیح دهید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴۸ نظر برای نکاتی در مورد دسته بندی فایلها و فولدرها در کامپیوتر و موبایل

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    در کنار نکات بسیار کاربردی و مفیدی که در این درس ارائه شده بود، من هم چند نمونه از تجربیات خودم در این زمینه رو بیان می کنم:

    * قبل از هر چیز، دلم میخواد تجربه ی شیرین خودم رو در استفاده از فضای ذخیره سازی ابری (که در درس هم بهش اشاره شد) با دوستانم در میون بذارم.

    این روش، هر روز بیشتر از روز قبل، داره به کمکم میاد و برام جذابیت پیدا میکنه.

    اولویت اول من در استفاده از این روش، همان ابزار دراپ باکس (Dropbox) هست و در برخی موارد هم از "google drive" استفاده میکنم.

    این روش، ضمن اینکه سازماندهی خوبی به نگهداری و همچنین انتقال فایلها و تصاویر مورد نیازم در device های مختلف بخشیده و نیازم رو به فلش مموری هم بسیار کمتر کرده، حس می کنم آرامش و اطمینان و سرعت و کارایی بیشتری رو در انجام کارهام، بهم میبخشه.

    به عنوان مثال: معمولاً موارد زیادی پیش میاد که من مثلاً پیش نویس پست های وبلاگم رو شب ها، توی منزل آماده می کنم. بعد فایلها یا تصاویری که برای اون پست، مورد نیازم هست - چه عکسهایی که خودم میگیرم، چه تصاویری که با جستجوی اینترنتی پیدا میکنم - که ممکنه برخی از اونها در کامپیوترم باشه، برخی توی تبلتم، برخی توی لپ تاپم و برخی توی موبایلم، هر کدوم رو که مورد نیازمه بدون نگرانی، از روی هر کدوم از این Deviceها، سریع به دراپ باکس ام (که فولدرهای مختلفی هم در اون به منظورهای مختلف ایجاد کردم) به یک فولدر مشخص برای این منظور، منتقل میکنم و بعد فردا که مثلاً از محل کارم که فرصتی به دست آوردم و میخوام پیش نویس وبلاگم رو ویرایش نهایی و منتشر کنم؛ به راحتی و سرعت به اون تصاویر، از دراپ باکس ام دسترسی دارم و از هر کدوم که خواستم به راحتی استفاده میکنم.

    در نهایت هم، بعد از استفاده از اون فایلها، اگر دیگه نیازی بهشون نداشتم، اونها رو از دراپ باکس پاک میکنم یا در صورت نیازهای بعدی، به فولدری به نام Archieve منتقل می کنم.

    * برای دسته بندی فایل ها و فولدرهای کامپیوترم هم از روشها و راهکارهای شخصی مختلفی استفاده میکنم:

    - به عنوان مثال، همیشه یک پوشه دارم با عنوان Mine که فایلهای شخصی ام رو همیشه توی این پوشه نگهداری می کنم. مثل تصویر کارت ملی، تصویر شناسنامه، تصویر عکس پرسنلی و ... (برای هروقت که بهشون نیاز داشتم، راحت و سریع بهشون دسترسی داشته باشم)

    - یا مثلاً یک فولدر برای کتابهای الکترونیکی ام با عنوان Ebooks دارم که از میون اونها، کتابهایی رو که در اولویت گذاشتم - در حد یک یا دو یا سه کتاب - و میخوام زودتر بخونمشون، دوباره در یک فولدر دیگه (درون همون فولدر اصلی) با عنوانی مثل To read earlier یا "برای زودتر خواندن" قرار دادم که بدونم تا کتابهای این فولدر رو نخوندم، نباید به سراغ کتابهای دیگرِ موجود در فولدر اصلی Ebooks برم. یک فولدر دیگه هم توی همون فولدر اصلی دارم مثلا با عنوان "کتابهای خوانده شده" و کتابهایی رو که دیگه خوندم و تموم شده، اگر نیاز به نگهداری شون بود، توی این پوشه قرار میدم.

    یا مثلاً یکی از درایوهای کامپیوترم (مثلا F) رو گذاشتم برای فولدرها و فایلهای قدیمی تر و فایلهایی که میدونم خیلی باهاشون سرو کارندارم و درایو دیگری (مثل D) رو برای فایلهای جدیدتری که میدونم معمولاً روزانه یا هفتگی به میزان بیشتری بهشون نیاز پیدا می کنم.

    - برای متمم هم فولدری با نام Motamem دارم که فولدرهای مختلفی بنا به موضوعات مختلف مورد نظرم در اون ایجاد کردم، که مثلا یکی از اونها فولدر مربوط به "تصاویر حرف های روزمره" در پیام های اختصاصی هست که دوست دارم مجموعه ی اون تصاویر و جملات زیباشون رو برای خودم داشته باشم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .