Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


معنی ایموجی، استیکر، اسمایلی و اموتیکون


اسمایلی اموتیکون ایموجی استیکر

در گفتگو و صحبتها و چت‌های دیجیتال خود، از کدامیک از ابزارهایی که گفته شد بیشتر استفاده می‌کنید؟

اسمایلی یا اموتیکون؟ ایموجی یا استیکر؟

نمایش گرافیکی احساسات و پیام‌ها در فضای دیجیتال اتفاق تازه‌ای نیست.

چت کردن در فضای دیجیتال حتی قبل از اختراع وب شکل گرفت و رواج یافت.

[ درس مرتبط: تفاوت وب و اینترنت ]

می‌توانید حدس بزنید که از همان ابتدا این ضعف بزرگ حس می‌شد که در ارتباط نوشتاری نمی‌توان احساسات و هیجانات را منتقل کرد.

از طرفی گفتگوهای دیجیتال مختصرتر و سریع‌تر از نامه‌نگاری‌های قدیمی بودند و کاربران نمی‌توانستند (یا میل نداشتند) سر حوصله و با فرصت کافی احساسات و حال و هوای خود را بیان کنند.

اموتیکون ها (Emoticon)

اولین خلاقیتی که در این زمینه شکل گرفت، استفاده از اموتیکون بود. به این معنا که از ترکیب علامت‌هایی مثل ; و ( و ) و : و – برای بیان احساسات استفاده شد.

البته هنوز هم استفاده از اموتیکون‌ها در گفتگوهای دیجیتال رواج دارد.

حتماً به این نکته توجه کرده‌اید که این کلمه از ترکیب دو واژه‌ی Emotion و Icon (نماد / احساس و هیجان) شکل گرفته است.

ژاپنی ها در توسعه اموتیکون ها و ایموجی ها نقش مهمی داشتند

صورتک‌ها یا اسمایلی‌ها (Smiley)

نسل دوم پیام‌های گرافیکی احساسی، اسمایلی‌ها بودند.

صورتک‌های زرد رنگی که لبخند و تعجب و احساسات دیگر را نشان می‌دادند.

اگر چه Smile به معنای لبخند است، اما کاربران اینترنت به سرعت عادت کردند که اسمایلی گریه و ناراحتی و عصبانیت هم داشته باشند.

اسمایلی چیست

شکلک‌ها یا ایموجی ها (Emoji)

بعید است لازم باشد توضیح دهیم که ایموجی هم واژه‌ای ژاپنی است. در حدی که همان E اول آن به معنای تصویر است.

ایموجی هم شبیه اسمایلی است. با این تفاوت که به صورت انسان محدود نیست و هر نوع تصویر و علامت و شکل دیگر را شامل می‌شود.

به همین علت دیگر نمی‌شود آن را به صورتک (که به عنوان معادل اسمایلی به کار می‌بریم) ترجمه کرد (به همین علت از ترجمه‌ی شکلک استفاده می‌شود).

امروز تقریباً همه‌ی کیبوردهای موبایل، به شما اجازه استفاده از ایموجی می‌دهند.

همچنین بسیاری از نرم‌افزارهای پیام رسان از ایموجی‌های خاص خود استفاده می‌کنند.

ایموجی چیست و چه تفاوتی با استیکر دارد

استیکرها (Sticker)

همان کسانی که به همه‌ی دستمال کاغذی‌ها، کلینکس و به همه‌ی مخازن آب، کلمن و به همه‌ی مواد شوینده، تاید و به فتوکپی گرفتن، زیراکس و به همه‌ی حشره‌کش‌ها پیف‌پاف می‌گویند، یاد گرفته‌اند که به هر چیزی که متن نیست، استیکر بگویند.

این عادت هم از زمان تلگرام رایج شد.

چون علاوه بر ایموجی‌ها، این قابلیت را داشت که عکس‌هایی با تعداد پیکسل بالاتر و با قابلیت تعریف توسط کاربر، دریافت و ارسال کند.

فراموش نکنیم که ایموجی‌ها در کاراکترهای استاندارد تعریف شده‌اند. یعنی به همان اندازه که حرف A یا B برای کامپیوترها معنا دارد، چتر یا قلب هم برایشان معنا دارد.

شاید واضح‌تر شود اگر بگوییم که در جدول حروف الفبا، مثلاً حرف پ و نیز تصویر میمونی که جلوی دهانش را گرفته است، هر دو از یک جنس و از الفبای ارتباطی محسوب می‌شوند.

اما استیکرها صرفاً عکس‌هایی هستند که فرستنده برای گیرنده ارسال می‌کند و گیرنده هم به کمک نرم‌افزار تلگرام، آن‌ها را می‌بیند و برای دسترسی بهتر و سریع‌تر، مجموعه‌ی آنها را روی موبایل یا لپ‌تاپ خود ذخیره می‌کند.

رایج ترین ایموجی ها

طبیعتاً نمی‌توان آماری دقیق و فراگیر از میزان استفاده‌ی هر ایموجی ارائه داد.

چون پلتفرم‌های مختلف آمارهای متفاوتی دارند و یک‌جا جمع کردن این آمار هم کار ساده‌ای نیست.

اما بر اساس گزارش اپل، ایموجی معروف به Tears of Joy (اشک خوشی یا اشک شوق) پرکاربردترین ایموجی میان کاربران آیفون است.

آمار استفاده از ایموجی ها

سایت Emojitracker هم که ایموجی‌های شبکه اجتماعی توییتر را بررسی می‌کند، استفاده از اشک خوشی و قلب را به عنوان دو ایموجی برتر تایید کرده است.

استفاده از ایموجی‌ها و اثرات آنها در گفتگو و نیز مطالعات روانشناسی انجام شده در این زمینه بحث مستقل و گسترده‌ی دیگری است که در آینده به آن می‌پردازیم.

معنی هر ایموجی چیست؟

اگر توضیحات و تاریخچه و معنی ایموجی ها را نمی‌دانید، یکی از بهترین منابع سایت ایموجی پدیا است که می‌تواند در زمینه معنی ایموجی ها اطلاعات جالبی را در اختیار شما قرار دهد.

چه اطلاعات یا توضیحات دیگری دارید که فکر می‌کنید در زمینه‌ی اموتیکون، اسمایلی، ایموجی و استیکر برای دوستان‌تان مفید یا جذاب باشد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، درس‌های زیر بیشتر به فضای دیجیتال نزدیک هستند:

  تولید محتوا  |  استراتژی محتوا  |  آموزش بازاریابی محتوا

  سواد دیجیتال  |  دیجیتال مارکتینگ

  ایمیل مارکتینگ  |  شبکه های اجتماعی | آموزش CRM

  آموزش سئو  |  جستجو در گوگل

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۵ نظر برای معنی ایموجی، استیکر، اسمایلی و اموتیکون

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حمید طهماسبی

    ?

    این ایموجی یکی از ایموجی های هست که در بین علما در مورد معنایش تفسیر زیاد دارد اما برای اینکه از این به بعد از شک و شبه در بیایم معنی که در emojipedia دارد رو می نویسم.

    1- "لطفا" یا "ممنون" در فرهنگ ژاپنی

    2- دعا کردن

    3- high-five

     

  1. mp گفت: (عضو ویژه)

    بنظرم رسید که این عبارت که ایموجی مانند حروف الفبا برای کیبوردها تعریف شده‌اند کمی بتواند توسعه پیدا کند.
    تمام حروف و اعداد روی کیبورد یک کد استاندارد از یک تا ۲۵۶ دارند. مثلا حرف a به عدد ۹۷ الصاق شده است و وقتی ما این حرف را تایپ میکنیم به کامپیوتر فهمانده میشود که عدد ۹۷ وارد شده است.
    اینکه هر حرف به چه عددی الصاق می‌شود در جدولی به نام ASCCII قرار داده شده است و یک استاندارد بین‌المللی‌ست.
    ایموجی ها در این استاندارد قرار ندارند. دلیلش هم تا جایی که من متوجه شدم به این خاطر هست که هر ایموجی (برخلاف حروف و عددهای روی کیبورد که یک بایت هستند(با ظرفیت حداکثر ۲۵۶، در حالیکه ایموجی‌ها بیشتر هستند))، اندازه‌شون ۴ بایت هستند.
    برای مثال در ورد برای اینکه ایموجی معروف اشک خوشحالی رو تایپ کنید می‌تونید از ۱F502 استفاده کنید(بعلاوه ALT+X)
    بنابراین بنظر میرسه که حروف و ایموجیها دقیقا یکسان نیستند.

  2. مهدی پاشایی گفت: (عضو ویژه)

    چقدر خاطره  برام زنده شده

    از زمان چت و چت روم‌ها تو یاهو، یاهو ۳۶۰ و وبلاگ‌ها

    اصلا خود استفاده کردن از این اموتیکون‌ها خودش مهارتی بود.من که اولین بار دیدم نمی شناختم و بلد نبودم و اوایل هی میپرسیدم که این چیه و اون چی میشه ؟

    گاهی اوقاتم از خخخخ و LOL  و هاهاها و  هوم و اوهوم و کش دادن یه حرف تو یه کلمه برای بیان احساسات و لحن حرف زدنا استفاده میکردیم.

    ایموجی‌ها هم برام خاطرات آدما رو یادم میاره، هر کی از یه ایموجی اینقدر که استفاده میکرد مثه تکیه کلامش شده بود، انگار اون شکلکه رو مخصوص برا اون طراحی کردن. 

    استیکر‌ها که اومدن اولش جذاب بودن اونقدر که هر کی میرفت دنبال پیدا کردن جدیدترینش اما بعدش دیگه شورشو در آوردن از بس که همه چی خلاصه شد، سلام دادن‌ها، خداحافظی‌ها ، جواب دادن به سؤال‌ها  حتی یه جمله طولانی از توصیف حالات روحی شخصی تو یه استیکر خلاصه شده  حالا باید تلاش کنی و حدس بزنی که منظور چی بوده و معما رو پیدا کنی و شانس بیاری که سوءتفاهمی پیش نیاد. چون خیلیامون همه ایموجی‌ها و استیکر‌ها رو نمیشناسیم و گاهی به جای هم به کار می‌بریم.

    الانم که از همه اینا رد شده و  رسیدیم به استیکر عکس شخصی  و  گیف 

    استفاده از ایموجی هم خوبه من خودم استفاده میکنم. البته بعد از نوشتن جمله‌ام تا لحن و احساسم رو بهتر و درست تر منتقل کرده باشم. شایدم به دلیل اینکه وقت و حوصله توصیف بیشتر با کلمات رو ندارم یا بهتر است بگم تسلط کلامی ندارم.

     

     

     

     

  3. نیلوفر بیرانوند گفت: (عضو ویژه)

    جقدر از خوندن این مطلب ذوق کردم D:
    مدت هاست که از اموتیکون استفاده میکنم و نمیدونستم که اگر ۹۰ درصد بچرخونم قابل تشخیص میشن. 

  4. سامان نجاتی گفت: (عضو ویژه)

    باسلام

    به نظر من تعاریف هر ایموجی (به جز اسمایلی ها) در فرهنگ های مختلف با هم متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است یک استیکر در کشوری معنای معمولی اما در کشور دیگر نماد معنی خاصی داشته باشد. به طبع در بعضی از کشورها یک استیکر پرکاربرد تر و در یک کشور به علت معنای نامناسب به هیچ وجه در شرایط عادی استفاده نشود.

  5. استفاده از ایموجی ها در ارتباط پیامکی نقش مهمی دارد. مثلا می تواند یک جمله را دارای دو برداشت متفاوت کند و همچنین در استفاده از آنها نیز باید دقت کرد چون باعث می شود پیام نادیده گرفته شود. استفاده از ایموجی ها امروزه شاید اهمیتی مثل استفاده از نقطه و ویرگول و غیره داشته باشد به اندازه و جای درست می تواند سودمند باشد.

  6. پـوریا‌ پرهیـزکار گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۵ درس)

    تجربه‌ی من در زمینه استفاده از اموتیکون ها (Emoticon)، مربوط به کشور روسیه‌ است. استفاده از اموتیکون‌ها در این کشور خیلی رایجه! به طوریکه وقتی افراد با هم شروع به چت می‌کنند، توی خط اول بعد از حال و احوال، از  علامت :) استفاده می کنن که نشون دهنده حالت لبخندشونه!

  7. نمیشه منکر این موضوع شد که استفاده از ایموجی ها در ارتباطات روزمره خیلی محبوبه و یه جورایی مکالمه رو از حالت کسل کننده خارج می کنه؛ اما به نظر من تو خیلی از موارد نمی تونه احساسات آدمو به درستی منتقل کنه… مثلا در مواقع ناراحتی. من خودم حس می کنم استفاده از ایموجی برای ابراز غم و ناراحتی واقعی، مضحکه و اینجور مواقع ترجیح میدم از متن خالی استفاده کنم.

  8. درس جالبی بود. با وجودی  که یک زمانی از تمام این نوع ابزارهای بیان احساس و هیجان استفاده کردم، اما خب اسامیشون رو کامل نمیدونستم. اما چیزی که میتونم راجع به این موضوع بگم اینه که خیلی باید برای استفاده از این ابزار دقت کرد.

    اجازه بدین خاطره ای رو در این باره تعریف کنم. من مدت زیادی رو به عنوان طراح جواهر به شکل دورکار برای یک شرکت بلژیکی کار می کردم و خب ارتباطات دیجیتالی من با کارکنان دیگه ی شرکت، بیشتر از ارتباطات رو در روم بود. یادمه دو ماه از شروع کارم گذشته بود که رئیس دپارتمان ما یک خانم جوان تبّتی تقریبا هم سن و سال خودم شد. در اولین گفتگوی نوشتاری که برای آشنایی با هم داشتیم، ایشون از ایموجی "زبون درازی" همون اول کار استفاده کردند و بعد بحث رو شروع کردند. نگم که من چه گندی زدم! چون ایشون تقریبا همسن خودم بودن، فکر کردم سر شوخی رو همون اول باز کردن که بحث خیلی سنگین نشه. منم دیگه هر چی تو چنته داشتم ریختم بیرون. ولی همش با خودم فک میکردم آخه این چه کاری بود اول صحبت، آدم واسه بار اول زبون درازی می کنه آخه!؟ تا اینکه آخر صحبتمون چون متوجه شده بودن که من دچار سوء تفاهم شدم، توضیح دادن که این رسم سلام دادن تبّتی هاست. دلیلشم اینه که چون پادشاه مستبد تبّت تو قرن ۹ میلادی زبونش سیاه بوده، تبّتی ها برای اینکه نشون بدن نسبتی با اون پادشاه ندارن، اول زبون خودشون رو نشون میدن. درسته که اون لحظه من از شرمندگی کبود بودم، ولی این ماجرا یک درس بزرگ به من داد که بعد از اون کلا استفاده از این ابزار رو کنار گذاشتم. چون عدم شناخت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و حتی خانوادگی متفاوت بین آدم ها می تونه سوء تفاهمات زیادی رو به وجود بیاره.

    از طرفی هم فکر می کنم استفاده از این ابزار امکان گفتگو کردن و مکالمه رو از ما آدمها گرفته. گاهی وقت ها با استفاده و ارسال یکی از اینها در جواب یک متن یا عکس یا ویدئویی که برامون ارسال شده، از خودمون رفع تکلیف کرده و احساسمون را فقط با یک استیکر بیان می کنیم. در صورتی که شاید اگر اون پیام رو رودررو دریافت می کردیم، حتما در کنار بیان احساسمون، جمله ای رو هم به زبون میاوردیم.

  9. اگر توییتر فارسی رو دیده باشید شاهد پدیده‌ی جدیدی خواهید بود که در نگاه اول "استفاده‌ی نادرست ایموجی" خطابش خواهید کرد و اگر دقیق‌تر بررسی کنید متوجه خواهید شد که این ایموجی‌ها -در گذر زمان و برای افراد خاصی- معنای متفاوتی با آن چیزی که در ابتدا (یا در ظاهر) داشتند خواهد داشت!

    برای مثال می‌تونیم به استفاده از ایموجی ناراحتی برای بیان خوشحالی اشاره کرد که در نوع خودش عجیب و جالب است!

  10. مهدیار گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    یسری شکلک‌طورهای دیگه‌ای هم هستن که فکر می‌کنم بشه اونارو نوع پیشرفته‌تری از اموتیکون دونست که امروزه به مراتب بیشتر از اموتیکون‌های معمولی استفاده می‌شن :

    ಥ⁠‿⁠ಥ

    (⁠ʘ⁠言⁠ʘ⁠╬⁠)

    ಠ⁠ᴥ⁠ಠ

    ರ⁠╭⁠╮⁠ರ

    این اموتیکون‌ها هم حاصل کنارهم گذاشتن کاراکترهایی هستن که معمولا زیاد ازشون استفاده نمی‌کنیم. مثلا بعضی‌هاشون از حرف‌های زبان چینی یا ژاپنی هستن (مورد دومی)

    برای استفاده از اونها هم میشه از کیبورد گوگل کمک گرفت که تعدادی از اونها رو به‌صورت پیشفرض داخل بخشی که اموجی‌هاش هستن هم داره و توی این دو سایت هم می‌شه تعداد زیادی از اونها رو دید و کپی کرد (جهت استفاده) :

    https://textfac.es

    https://www.textfacescopy.com

     

    همچنین اگر Text Faces رو توی گوگل جستجو کنیم هم تعداد زیادی سایت مشابه رو برامون میاره.

  11. این پیشرفت به من مبانی فروش را یادآوری می کند. فروش بر پایه احساسات است و سیر تکامل این نوع به سمتی رفته است که ما بتوانیم احساساتمان را هر چه دقیق تر و راحتتر بیان کنیم.
    بر این باورم که احساساتی که از این طریق منتقل می شوند به نسبت احساساتی که از طریق کلمات منتقل می شوند سطحی تر اند.
    آمار جالبی هم وجود داره مثلا اینکه با افزایش سن ، استفاده از ایموجی ها کاهش پیدا می کنه.(منبع)

  12.      (*_*) 

    سورپرایز شدم.

  13. طاهره گفت:

    تا به حال کلمه اموتیکون رو نشنیده و ندیده بودم، هیچ وقت نمیدونستم که این علایم هم برای خودشان استاندارد و اصولی دارند، و یک مجموعه هستند که میتوانند تعاریف و معانی قراردادی داشته باشند.

     البته توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که واقعا بعضی مواقع واضح ترین ایموجی ها هم ممکن هست توسط گیرنده به عنوان مفهوم کاملا متفاوتی تعبیر بشوند.

  14. سید مجتبی افشانی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    بسم الله و سلام به متممی های عزیز

    به نظرم جدیدا داریم وارد فضای GIF ها میشیم. GIF ها معمولا از تکرار چند عکس مرتب ساخته میشن و میشه گفت الان GIF های کوکسل بابا درحال فراگیر شدن بین عامه ی مردمه:)