Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تعریف محتوا چیست؟ محتوای دیجیتال چیست؟


تعریف محتوا چیست؟ سه هدف از تولید محتوا

منطقی است هر بحثی با تعریف کلیدواژه‌های آن آغاز شود و طبیعی است برای صحبت از استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا هم، ابتدا به تعریف محتوا (و به طور خاص: محتوای دیجیتال) بپردازیم.

اما مشکل این‌جاست که تقریباً هیچ توصیف مشخص و شفافی به عنوان تعریف محتوا یا تعریف محتوای دیجیتال وجود ندارد که بتوانید ادعا کنید صاحب‌نظران بر سر‌ آن اتفاق‌نظر دارند.

کافی است به فهرستی که TopRank منتشر کرده نگاه کنید و تنوع تعریف‌ها را ببینید تا مطمئن شوید نمی‌شود به یک جمع‌بندی مشخص از تعریف محتوا رسید.

این نکته‌ای است که CMI هم در یکی از مطالب خود با عنوان Content Definition به آن اشاره می‌کند.

البته اگر اهل مطالعات دانشگاهی هستید و بخواهید در مقالات و پایان‌نامه‌های خود، توضیحاتی «دانشگاه‌پسند» درباره‌ی محتوا مطرح کنید، کتاب باب بویکو (Bob Boiko) با عنوان The Content Management Bible می‌تواند منبع مناسبی باشد (درست است که کتاب در سال ۲۰۰۴ منتشر شده؛ اما طی این سال‌ها صرفاً بسترهای ارائه‌ی محتوا تغییر کرده‌اند و نه خود محتوا).

بویکو اصطلاحات داده (Data)، اطلاعات (Information)، محتوا (Content) و دانش (Knowledge) را از یکدیگر جدا می‌کند می‌کوشد حد و مرز هر یک از آن‌ها را مشخص کند.

تعریف محتوا در درس‌های متمم چیست؟

با توجه به توضیحات بالا، مناسب‌تر است وقتی کسی از محتوا صحبت می‌کند، تعریف محتوا از نگاه خود او را بپرسیم و بدانیم تا بتوانیم حرف‌هایش را بهتر بفمیم و اصرار هم نداشته باشیم در دنیای گسترده و متنوع فعالان عرصه‌ی محتوا، به تعریف واحدی دست پیدا کنیم.

ما در متمم – تا حدی با الهام از حرف‌های باب بویکو – تعریف زیر را برای محتوا در نظر می‌گیریم:

تعریف محتوا

شکلی از اطلاعات که ساختار مشخص دارد؛

برای انسان به عنوان مخاطب قابل درک و استفاده است؛

و فرایند ویرایش (حداقل پیش از عرضه و ترجیحاً حتی پس از عرضه) در مورد آن معنا دارد و قابل اعمال است.

محتوای دیجیتال دارای همه‌ی ویژگی‌های بالا است. اما یک ویژگی دیگر هم دارد و آن این است که برای انتقال و ذخیره‌سازی و مصرف آن از بستر و زیرساخت دیجیتال استفاده می‌شود.

چنین تعریفی می‌تواند مواردی مانند کتاب‌ها، مقالات، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها، ویدئو‌ها و انیمیشن‌ها، بسته‌ها و محصولات آموزشی، پست‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی و ایمیل‌ها دیجیتال را پوشش دهد.

ما – به عنوان یک سلیقه – این تعریف را برای درک بهتر مباحث استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ در متمم مناسب و کاربردی می‌دانیم و هنگام استفاده از اصطلاح محتوا یا Content ویژگی‌های مطرح شده را مد نظر داریم.

ویژگی‌های این شکل از تعریف محتوا چیست؟

تعریف محتوا و سه ویژگی اصلی محتوا در بازاریابی محتوا

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۵۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۳۸ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

این نوع تعریف محتوا بسیار سخت‌گیرانه، محدود و اصطلاحاً Narrow محسوب می‌شود. اما با این حال، کمک می‌کند در درس‌های مختلف مربوط به محتوا در متمم، از حاشیه‌ها دور بمانیم و بهتر بر روی جنبه‌های اقتصادی استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا متمرکز شویم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رایحه اصغرپور ، یوسف میرمحمدی ، ریحانه ریحانی ، حامد محمدی سپاسی ، محمدرسول تصاعدیان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۸ نظر برای تعریف محتوا چیست؟ محتوای دیجیتال چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سروش رضایی

    سلام امین طاها
    این تستای اولیه در غالب گروه کانونی و نمونه کوچک و دیگر مواردمشابه، خیلی برای هدفمندتر کردن تحقیق و پرسش و پیمایش  و رفع ایرادهای اولیه عالیه.

    فقط نکته‌ای که به نظرم میاد اینه که از این دو تا آزمایش احتمالا نشه همچین نتیجه‌ای که گقتی بگیریم (البته صحبت منم محدود به همین تعداد و دو آزمایش هست). یعنی به نظرم بر عکس شاید نشون میده که مخاطب تو تا 7 دقیقه میتونه به محتوا توجه کنه.

    شاید اول بهتر باشه منظورمون رو از محتوای کوتاه مشخص کنیم.

    احتمالا خودت عمدا چنین تفاوتی بین این دو آزمایش گذاشتی. اما ده دقیقه برای معرفی یک محصول زمان طولانی هست و شاید برای بررسی حدّ نهاییِ تحمل و توجه مخاطب بهتر به کار بیاد. درسته 59 ثانیه در مقابل 10 دقیقه کوتاهه اما همینکه تا 7 دقیقه هم به اون معرفی توجه داشتند نباید از نظر دور بمونه.

    اگر به جای 59 ثانیه همون مطلب رو در 5 یا 10 ثانیه گفته بودی چی؟

     

    شاید اگر بجای ده دقیقه یک آزمایش در 20 ثانیه و دیگری رو مثلا در 1 دقیقه یا 2 دقیقه برگزار می‌کردی برای بررسی صحت اون فرضیه بهتر بود.

    یه چنتا مثال می‌زنم که شاید نشون بده 59 ثانیه یا 20 ثانیه هم برای معرفی محصول طولانیه. تبلیغات بین فیلم‌ها و سریال‌ها با اینکه شاید در مجموع 5 تا 10 دقیقه باشن و هر آیتم معمولا 15 تا 20 ثانیه ولی به نظر خیلی طولانی میاد.

    اگر از یو تیوب استفاده کرده باشی حتما دیدی اون

    5seconds to skip

    چقد دیر می‌گذره و گاهی به سرعت منتظریم تا روی اون بزنیم و بقیه ویدیو رو ببینیم.

    البته مدت زمان‌ تبلیغ‌ها در یوتیوب میتونه مورد جالبی برای تحقیق تو باشه . من اوایل که از این برنامه استفاده می‌کردم همون ابتدا بعد از 5 ثانیه رد می کردم. بعد از مدتی تصمیم گرفتم بنا به دلایلی بعضیا رو نگاه کنم. و این چند خطی که در ادامه می‌خونی، بیشتر چیزیه که از کلّ تجربیات این مدت در ذهنم مونده و احتمالا خطا داشته باشه.

    با توجه به اینکه برای استفاده از این اپلیکیشن در ایران باید به صورت غیرحضوری و به صورت اسمی در نقاط مختلف دنیا قدم بزنی و هربار در یک کشور به سر ببری (استفاده از ف.ی.ل.ت.ر ش.ک.ن) کم کم چیزهایی رو فهمیدم:

    مثلا هلندی‌ها چقدر آدمای با حوصله‌ای هستن. چون هروقت ساکن این کشور بودم بیشتر اوقات تبلیغایی رو نمایش می‌داد که 6-7 دقیقه زمان می‌برن.
    همینطور انگار نظر سنجی زیاد ازشون میشه و عادیه براشون.

    از طرفی وقتایی که در آمریکا زندگی کردم، تبلیغات عمدتا کوتاه بودن. چیزی در حدود 7 تا 10 ثانیه و اگر تبلیغی بلند بود، چیزی که در ذهنم مونده، بیشتر از همه  مربوط به معرفی یک کتاب بوسیله نویسندش هست.

    البته این رو هم باید در نظر گرفت که تبلغیاتی که ارایه میشه از یک نفر به نفر دیگه در همون زمان و مکان کاملا متفاوت و متناسب با رفتار هرکدوم هست.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .