Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


گزارشهای مدیریتی | شاخص یا بارومتر اعتماد ادلمن (Edelman)


بارومتر اعتماد ادلمن

معمولاً وقتی کسی از اعتماد حرف می‌زند، به اعتماد میان انسان‌ها فکر می‌کنیم: اعتمادی که به دوست یا همسر یا همکار خود داریم، یا اعتمادی که آن‌ها به ما دارند.

اما شکل دیگری از اعتماد هم هست که اهمیت زیادی دارد و می‌تواند روی سرنوشت جوامع و کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان تأثیرگذار باشد: اعتماد به نهادها و اجزای سازنده‌ی یک جامعه. مثلاً اعتماد به دولت، اعتماد به رسانه‌ها، اعتماد به کسب‌و‌کارها و نیز اعتماد به سازمان‌های مردم نهاد یا اصطلاحاً سمن‌ها.

این‌که اعتماد به نهادها تا چه حد در یک جامعه وجود دارد،‌ روی کارکرد نهادها و اثربخشی آن‌ها تأثیر جدی می‌گذارد:

  • رسانه‌ها فقط زمانی می‌توانند نقش‌آفرین باشند که مردم به آن‌ها اعتماد کنند
  • موفقیت بازارها در گرو این است که مردم تا چه حد به آن‌ها اعتماد داشته باشند
  • سرمایه‌گذاران به شکل مستقیم و غیرمستقیم، میوه‌ی اعتماد مردم را می‌چینند
  • مصرف‌کنندگان بر پایه‌ اعتماد خود به برندها خرید می‌کنند و پول خود را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهند
  • قوانین به اندازه‌ی اعتمادی که مردم به قانون‌گذارها دارند رعایت می‌شوند
  • عبور از بحران‌های بزرگ ملی و جهانی به واسطه‌ی اعتمادی که مردم به مجریان و سیاست‌مداران دارند امکان‌پذیر می‌شود

شاید برایتان جالب باشد که از حدود دو دهه قبل، یک شرکت آمریکایی به نام ادلمن (Edelman) تصمیم گرفت اعتماد به نهادها را در سطح بین‌المللی و در جامعه‌ی بزرگی متشکل از مردم کشورهای مختلف جهان بسنجد و ارزیابی کند و ببیند که روند تغییر اعتماد مردم چگونه است و در طول زمان چه مسیری را طی می‌کند.

نتیجه‌ی این مطالعات به شکل سالانه (و گاهی در قالب گزارش‌های مکمل فصلی) با عنوان بارومتر اعتماد ادلمن (Edelman Trust Barometer) منتشر می‌شود و می‌توانید آن‌ها را روی سایت این شرکت بخوانید.

جامعه‌ی آماری مورد بررسی

مطالعات ادلمن روی بیست‌و‌هشت کشور انجام می‌شود که متأسفانه ایران در میان این کشورها نیست. آمریکا، انگلیس، آلمان، برزیل، سنگاپور، تایلند، کنیا، روسیه، هند و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که ادلمن روی آن‌ها مطالعه می‌کند. در منطقه‌ی خاورمیانه صرفاً کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نظرسنجی‌ها تقریباً در دهه‌ی اول به شکل تلفنی انجام می‌شده و در دهه‌ی اخیر به شکل آنلاین انجام شده است و بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ تا کنون مجموعاً بیش از دو میلیون نفر در نظرسنجی‌های ادلمن شرکت کرده‌اند.

بارومتر اعتماد ادلمن

همان‌طور که در گزارش‌های این شرکت هم تأکید شده است، در کشورهای توسعه‌یافته می‌توان فرض کرد که نظرسنجی آنلاین تا حد زیادی نظر کل جامعه را منعکس می‌کند. اما در کشورهای در حال توسعه، باید پذیرفت که این شکل نظرسنجی بیشتر دیدگاه‌های طبقات بالاتر اجتماعی، تحصیل‌کرده‌ها و شهرنشینان را بازتاب می‌دهد و نمی‌تواند تصویری دقیق از نگاه و نگرش تمام جامعه به دست دهد.

با توجه به این‌که ایران جزو کشورهای مورد بررسی در بارومتر اعتماد ادلمن نیست، طبیعتاً نمی‌توانیم یافته‌ها و خروجی‌های این گزارش را به سادگی به کشور خودمان تعمیم دهیم.

اما آشنایی با این گزارش و مرور دستاوردهای آن هم‌چنان می‌تواند مفید باشد. نخست به این علت که چارچوبی برای فکر کردن و تحلیل کردن اعتماد در سطح کلان در اختیارمان قرار می‌دهد و دیگر این‌که برخی از روندهای استخراج‌شده در این گزارش جهانی هستند و ما هم کمابیش شبیه آن‌ها را در کشور خودمان تجربه کرده‌ایم و برایمان ناآشنا نیستند. بنابراین حداقل می‌توانیم برداشت‌های ذهنی خودمان را از وضعیت کشورمان با شاخص‌های استخراج‌شده در کشورهای دیگر مقایسه کنیم.

اعتماد را چگونه می‌توان سنجید؟

وقتی از اعتماد حرف می‌زنیم باید ببینیم آن را چگونه تعریف کرده‌ایم و با استفاده از چه پرسش یا پرسش‌هایی آن را می‌سنجیم و ارزیابی می‌کنیم.

موسسه‌ی ادلمن پرسش‌های خود را در انتهای گزارش‌هایش منتشر می‌کند و شرح می‌دهد، اما چنان‌که خود این مجموعه توضیح داده، تمام سوال‌ها را می‌توان در یک قالب کلی جا داد: چقدر فکر می‌کنید که موسسه یا نهاد یا مجموعه‌ی … کاری را که درست است و باید انجام بدهند انجام می‌دهند؟

همین سوال ساده،‌ یافته‌های بسیار جالبی را رقم زده که در ادامه برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

دو وجه اعتماد

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

این مطلب برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت ویژه‌ متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب و سایر بحث‌هایی که تحت عنوان #ایده متمم مطرح می‌شوند، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به مطالبی از جنس ایده‌ی متمم علاقه دارید، می‌توانید ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

 پرسش‌ها و پاسخ‌ها (دن اریلی)

 مجموعه مطالب ست گادین

  تجربه های ذهنی

 سبک زندگی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آشنایی با سیستم کنترل مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آشنایی با سیستم کنترل مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای گزارشهای مدیریتی | شاخص یا بارومتر اعتماد ادلمن (Edelman)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیر جافری

    اعتماد ملت به حکومت در کتاب چرا ملت ها شکست می خورند
    در کتاب چرا ملت ها شکست می خورند یکی از پارامترهای اصلی که می تونه منجر به جرقه و پیشرفت یه ملت بشه رو اعتماد ملت به سیستم حاکم می دونن، چیزی که اگر پایین باشه، جنبش های اصلاحی رو عقیم می ذاره و کشور وارد یه دور باطل می افته.

    اجازه بدین یه مثال آشنا بزنم:
    فرض کنید حکومت اعلام می کنه که از الان به بعد قراره کارآفرین هارو حمایت کنه، و با قوانین جدیدش راه رو برای اونا هموار کرده. اگر ملت به حکومت اعتماد داشته باشن، افراد زیادی به سمت کارآفرینی سوق پیدا می کنن و می دونن که حکومت حامی اوناست. در نتیجه حکومت به هدفش در افزایش رشد اقتصادی کشور می رسه و ملت از این رشد اقتصادی بهره مند میشن. ولی شما تصور کن ملت به این نتیجه رسیدن که این بار هم حکومت داره شعار میده و اگر وارد میدان کارآفرینی بشن، اولین و بزرگترین دشمنشون که قراره جاهای مختلف کلی دردسر جدید براشون درست کنه، دقیقا خود حکومته. نتیجه این میشه که ملت به جای حرکت به سمت کارافرینی،‌ پولاشون و انرژیشونو میبرن جاهای دیگه صرف می کنن و کشور در بلندمدت آسیب های بزرگتری می بینه.

    مادامی که این اعتماد وجود نداشته باشه، کشور مسیر افت رو طی می کنه تا زمانی که به قول نویسنده های کتاب، شکست می خوره.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .