Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


بازخوانی و مرور یک نمونه بنچ مارکینگ تاریخی


یک نمونه بنچ مارکینگ

با وجودی که برای مطرح کردن مثال از بنچ مارکینگ، نمونه‌های فراوانی با پیچیدگی بالا و جزئیات بسیار، در دسترس هستند، ما نمونه‌ای را انتخاب کرده‌ایم که از نظر پایه‌ی اصلی و هسته‌ی آن (مقایسه فرایندها) نسبتاً ساده است.

علت انتخاب این نمونه، درس‌ها و نکات آموزنده‌ی متعدد در حاشیه‌ی آن است که می‌توانند مطالبی فراتر از بنچ مارک کردن فرایندها را به ما بیاموزند.

ماجرا به نیمه‌ی اول قرن نوزدهم و تلاش‌های ایگناتس زمل‌وایس (Ignaz Semmelweis) بازمی‌گردد؛ شخصی که به علت نقش‌آفرینی در شناخت عفونت و بیماری‌های عفونی، در تاریخ پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد.

کتاب‌ها و داستان‌های متعددی درباره‌ی زمل‌وایس و تلاش‌ها و زندگی‌نامه‌اش وجود دارند؛ اما در این درس ما از دو کتاب زیر به عنوان منبع اصلی استفاده کرده‌ایم:

بیوگرافی پزشکی نوشته‌ی شروین نولاند (Doctors – The Biography of Medicine)

زندگی و کارهای زمل‌وایس نوشته‌ی گئورگی گورتای (Semmelweis: His Life and Work)

کتاب دوم اختصاصاً به زمل‌وایس (زندگی از ۱۸۱۸ تا ۱۸۶۵) پرداخته است؛ اما کتاب شروین نولاند، تاریخ پزشکی را طی دوهزار سال اخیر بررسی می‌کند و فقط فصل نهم آن به زمل‌وایس اختصاص یافته است.

آن سوی دیوار، احتمال مرگ شما ۱۰ برابر است

زمل‌وایس به عنوان رزیدنت ارشد در بخش زنان و زایمان بیمارستان عمومی وین کار می‌کرد. آن بیمارستان، دو بخش زایمان داشت که دقیقاً مجاور یکدیگر بودند.

یک بخش در اختیار زمل‌وایس و همکارانش بود که همگی پزشک بودند و به همراه دانشجویان‌شان، خدمات پزشکی مرتبط با زایمان را ارائه می‌کردند و بخش مجاور در اختیار ماماها بود.

در هر یک از بخش‌ها در سال حدود ۳۵۰۰ نوزاد به دنیا می‌آمدند و از این نظر، خروجی آن‌ها شبیه هم بود. اما یک تفاوت مهم وجود داشت:

  • در بخشی که متخصصان زنان و زایمان فعالیت می‌کردند، سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ مادر به خاطر تب و عفونت‌ پس از زایمان می‌‌مردند.
  • در بخشی که خدمات مامایی ارائه می‌شد، تعداد مرگ و میر سالانه به خاطر تب و عفونت پس از زایمان، حدود ۶۰ مورد بود.

مردم به تدریج به این نتیجه رسیده بودند که حتی زایمان در خانه و خیابان مطمئن‌تر از گرفتار شدن در دست پزشکان متخصص بیمارستان عمومی وین است.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های سیستم های کنترل مدیریت و شاخص‌های مدیریتی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۲۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۳۰۵۴ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۵۳۲۵ مورد

البته با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به سیستمهای کنترل مدیریتی معمولاً درس‌های زیر را هم دنبال می‌کنند:

  استراتژی | تفکر استراتژیک | مدل ذهنی

  تفکر سیستمی | تصمیم گیری | حل مسئله | مدیریت زمان

  مهارت فروش | مشاوره مدیریت | گزارش نویسی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رضا شعبانی راد ، محمدصالح ناصحی ، افشین فرخ پی ، حمید رحیمی ، مجید جعفری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آشنایی با سیستم کنترل مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آشنایی با سیستم کنترل مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای بازخوانی و مرور یک نمونه بنچ مارکینگ تاریخی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی جلالی

    نکته مهمی که در متن درس به آن اشاره شد، تعریف صحیح دامنه فرایند، و اهمیت توجه به پیش فرایند، پس فرایند، و فرایندهای موازی بود.

    اوایل که به تازگی کار تولید را شروع کرده بودیم، یک کارگاه کوچک داشتیم با تعداد 6 نفر پرسنل (اعم از اداری و تولیدی). با این تعداد پرسنل حداکثر میتوانستیم 10 واحد از محصول موردنظرمان را در طی یک روز تولید کنیم.

    محصولی که تولید میکردیم، انواع دربهای ضدسرقت آپارتمانی بود. در آن سالها، دربهای وارداتی از چین و ترکیه عمده سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده بودند، و تولید این نوع دربها در داخل ایران چندان مقرون به صرفه نبود. کارگاههای تولیدی این محصول، اغلب با همین تیراژ حدود 250 لنگه در ماه فعالیت میکردند. ( شکرِخدا، الان اوضاع خیلی بهتر شده، و تقریبا تمام نیاز بازار توسط دربهای تولید داخل تامین میشود).

    چالش اولیه ما، تعیین قیمت تمام شده، و نتیجتا قیمت فروش محصولات بود. به گونه ای که بتوانیم با نمونه های وارداتی رقابت کنیم. چون تجربه ای در زمینه تولید نداشتیم، و  میدانستیم که حسابداری تولید، تفاوتهای زیادی با حسابداری بازرگانی و فروش دارد. در تولید کارگاهی، بسیاری از هزینه های پیش بینی نشده در قیمت نهایی تاثیر میگذارد؛ و یکی از بهترین روشها برای قیمتگذاری محصولات و خدمات کارگاهی، استفاده از تجربه دیگران است. مگر اینکه بخواهیم در دام آزمون و خطا بیفتیم تا خودمان متوجه هزینه های سربار اضافی بشویم.

    ما هم برای اینکه احتمال خطا را کم کنیم، سعی کردیم از یکی از همکارها که در شهر تبریز مشابه این کار را انجام میدادند، و تجربه بیشتری هم داشتند، الگو برداری کنیم. تعداد پرسنل آنها، همچنین روش تولید، میزان تولید، و میزان فروششان، کاملا شبیه کارگاه ما بود. مواد اولیه مصرفی هر دو کارگاه هم دقیقا از برندهای مشابهی انتخاب شده بود. بنابراین، با خیال راحت همان لیست قیمت فروش آنها را کپی کردیم.

    بعد از حدود شش ماه متوجه شدیم که این قیمت فروش، اصلا به صرفه نیست؛ و اگر به همین منوال پیش برویم آخر سال، سودی نصیبمان نخواهد شد.

    با آن همکار تبریزی تماس گرفتم و این موضوع را با او مطرح کردم. بعد از کمی مشورت و صحبت با ایشان، متوجه شدم ایراد کار در قیمت خرید مواد اولیه است.

    مواد اولیه برای تولید درب عمدتا از کشور ترکیه وارد میشد. ما متریال مورد نیازمان را از بازارهای داخلی تامین میکردیم (یعنی بصورت دست دوم)، اما آنها به علت نزدیکی و آشنایی بیشتر با کشور ترکیه، بصورت دست اول از شرکتهای ترک خرید میکردند. همان چند درصد اختلاف قیمت خرید، باعث شده بود که کارگاه تبریزی، بهتر از ما بتواند با محصولات خارجی موجود در بازار رقابت کند. ضمن اینکه لیست قیمت فروش آنها برایشان سودآور هم بود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .