Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چه کسانی را به کار می‌گیرید: افراد مناسب یا افراد واجد شرایط؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۳۰۴
از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • به تفاوت دو اصطلاح افراد مناسب و افراد واجد شرایط توجه داشته باشند.
  • در واگذاری پروژه‌ها به افراد و یا پذیرش افراد جدید در پروژه، افراد واجد شرایط را با افراد مناسب اشتباه نگیرند.
  • چه در مورد خود و چه در مورد اطرافیان و همکاران، تشخیص دهند که کدام شاخص، وزن بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌ها دارد: مناسب بودن یا واجد شرایط بودن.
انتخاب افراد واجد شرایط

شرکت کوچکی داریم و می‌خواهیم طراحی کمپین تبلیغاتی شرکت را به صورت یک پروژه به یک فرد واگذار کنیم.

شرکت تا امروز سیستم رسمی مدیریت کیفیت نداشته است. با توجه به مناقصه‌های جدیدی که می‌خواهیم در آنها شرکت کنیم، قرار است استقرار نظام مدیریت کیفیت را در قالب یک پروژه به یکی از همکاران شرکت بسپاریم.

یک شرکت کوچک تاسیس کرده‌ایم که قرار است کار کنترل کیفیت محصولات یک کارخانه را به صورت پیمانکاری بر عهده بگیرد و اکنون در حال تکمیل تیم خود هستیم.

می‌خواهیم یک نفر را استخدام کنیم تا تولید محتوای دیجیتال شرکت و حضور ما در فضاهای دیجیتال و پلتفرم های اجتماعی را مدیریت کند.

کدام مسئله را در اولویت قرار می‌دهیم؟ مناسب بودن؟ یا واجد شرایط بودن؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

حرف‌ها و تقسیم‌بندی بلبین، چه نکات و خاطرات و تجربیاتی را برای شما تداعی می‌کند؟ آیا مصداق‌هایی برای آن در استخدام یا در انتخاب یکی از همکاران فعلی برای یک فعالیت جدید، دیده‌اید؟

به فرض که مشاهدات و گزارش‌های بلبین را بپذیریم، آیا راهکارهایی به ذهن‌تان می‌رسد که بتوانند چالش‌های ناشی از این تعارض را کاهش دهند؟ (راهکارهای شما برای چه حالتی مفید است؟ استخدام یک عضو جدید؟ یا تغییر موقعیت یک عضو فعلی در گروه و تیم)

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت پروژه های کوچک به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت پروژه های کوچک
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۴ نظر برای چه کسانی را به کار می‌گیرید: افراد مناسب یا افراد واجد شرایط؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا داداشی

    سلام.

    تجربه ی شخصی:

    در دوره ای با سازمانی در ارتباط بودم که برخورد ویژه ای با کارکنان «مناسب» و «واجد شرایط» داشتند.

    داستان از این قرار بود که بعد از سالها، مدیران سازمان اقدام به استخدام تعدادی افراد با تحصیلات دانشگاهی مرتبط کرده بودند. این افراد ِ جوان ِ تازه استخدام، عمدتا هم دارای سابقه ی کاری مرتبط سه چهار ساله بودند.

    قصد مدیریت ارشد از استخدام این افراد، ایجاد تفاوت در سطح دانش کارکنان و اضافه کردن تجربه ی روز به سازمان و  مجموعا ایجاد مزیت رقابتی بود.

    اما تعدادی از مدیران میانی سازمان که مدارک دانشگاهی نداشتند و  تجربیات شان هم تجربه ی روز و مبتنی بر دانش نبود، در یک حرکت خزنده تصمیم گرفته بودند تا حد امکان بر سر راه پیشرفت این افراد تازه استخدام مانع تراشی کنند.

    تا آنجا که می توانستند در مراحل مختلف استخدامی این افراد مانع ایجاد کردند بلکه بتوانند بین خودشان و این نیروها فاصله بیندازند که این افراد که توان بالقوه ای هم برای احراز سمت های بالای سازمان داشتند نتوانند جای قدیمی تر ها را در سازمان اشغال کنند.

    چند سال بعد، وقتی شرایط جدید سازمان را از دوستانم پرس و جو کردم، گفتند آن افراد ِ قدیمی تر، کم کم از سازمان منفصل شده اند در حالی که تنها تعدادی از آن ها در سمت های بالا قرار داشته اند و از طرف دیگر تاثیرگذارترین سمت های سازمان به نیروهایی که آن موقع تازه وارد بودند رسیده است و اینها برعکس دسته ی قبل، تنها تعداد کمی شان سمت بالا نداشتند.

    راه حل من - که معتقدم بیشتر به کار استخدام های تازه می آید - این است که سازمان تلاش کند با ترکیبی از تجربه های کارکنان قدیمی تر و دانش نیروهای تازه و جوان تر، به ارتقاء سطح عمومی توانایی های همه ی کارکنان قدیمی و جدید اهتمام ورزد و از سویی دیگر برای ترغیب کارکنان به اینکه داشته های شان را در اختیار مجموعه ی سازمان قرار دهند باید میزان مشارکت افراد در این تبادل دانش و تجربه را در سیستم پاداش و مزایا و ترفیعات تاثیر بدهد.

    این مهم با استقرار سیستم مناسب «مدیریت دانش» می تواند اتفاق بیفتد.

    برقرار باشید.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .