Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


مدیریت ارتباطات پروژه چیست؟ شما در کدام بخش آن توانمندتر هستید؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۰۳۰۳
از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس
  • بتوانند مدیریت ارتباطات پروژه (Project Communications Management) را تعریف کنند.
  • بتوانند مفهوم استانداردسازی ارتباطات و علت نیاز به آن در پروژه‌ها را شرح دهند.
  • بتوانند قیف ارتباطی را توضیح داده و مثال‌های آن را در اطراف‌شان تشخیص دهند و بیابند.
  • بتوانند تفاوت مدیریت ارتباطات داخلی و مدیریت ارتباطات بیرونی را شرح دهند و برای هر کدام مثال بزنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
تعریف مدیریت ارتباطات پروژه چیست

ارتباطات را یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر موفقیت و شکست پروژه‌ها می‌دانند.

البته ارتباطات همیشه مهم است؛ اما مدیریت ارتباطات در پروژه‌ها بسیار حیاتی‌تر از فعالیت‌های روتین و فرایندهای تکراری است.

سازمانی را در نظر بگیرید که کار آن چندان ماهیت پروژه‌ای ندارد. مثلاً یک کارخانه‌ی تولید قوطی کبریت که چند سال است یک محصول را تولید می‌کند و حتی طرح روی قوطی را هم تغییر نداده است.

در چنین مجموعه‌هایی هر چقدر هم ضعف و خطای ارتباطی وجود داشته باشد، به تدریج کاهش می‌یابد و کمرنگ می‌شود.

هر بار یک مشکل یا بحران یا تعارض به وجود می‌آید به هر حال با گفتگو و مذاکره یا حتی تنش و درگیری،‌ یا فرایندها کمی اصلاح می‌شوند یا برخی افراد تغییر می‌کنند و در بلندمدت، مجموعه راهکاری برای مدیریت مسائل ارتباطی خود پیدا می‌کند.

اما در فعالیت‌های پروژه‌محور، به خاطرِ ماهیت‌ِ غیرتکراریِ فعالیت‌ها، فرصت چندانی برای آزمایش و خطا وجود ندارد و برخی خطاهای ارتباطی به سادگی می‌توانند کلِ پروژه را با شکست مواجه کنند.

توجه داشته باشید که این حرف، به معنای ساده‌تر بودن یا بی‌چالش بودنِ مدیریت فرایندها نیست. اما مهم است به خاطر داشته باشیم که در کارهای روتین و فرایندهای تکراری، تجربه‌ی خطای امروز معمولاً می‌تواند وضعیتِ فردا را بهتر کند؛ اما در پروژه‌ی شکست‌خورده، یادگیری از خطا حداکثر به کار پروژه‌های آتی می‌آید؛ و نمی‌تواند شکست پروژه‌ی فعلی را جبران کند.

تعریف مدیریت ارتباطات پروژه

با توجه به همه‌ی توضیحاتی که ارائه شد، مهم است به خاطر داشته باشیم که مدیریت ارتباطات پروژه چیزی فراتر از مهارتهای ارتباطی است که معمولاً در روانشناسی و علوم ارتباطی می‌شنویم.

تعریفی که معمولاً برای مدیریت ارتباطات پروژه ارائه می‌شود به صورت زیر است:

مدیریت ارتباطات پروژه‌ دانش و مهارتی است که با استفاده از فرایندهای مختلف می‌کوشد تولید، انباشت و گردآوری، نگهداری، بازیابی، توزیع و نیز سرنوشت نهایی اطلاعات پس از پایان پروژه را به بهترین شکل ممکن اداره کند.

اگر چه مدیریت ارتباطات پروژه را وظیفه‌ی مدیر پروژه می‌دانند، اما باید به خاطر داشته باشیم که همه‌ی اعضای پروژه به سهم خود برای شکل‌گیری الگوی ارتباطی مناسب، مسئول هستند.

مدیریت ارتباطات داخلی و ارتباطات بیرونی پروژه، هر یک تخصصی بسیار ارزشمند هستند که اصول و جزئیات و تکنیک‌ها و چارچوب‌ها و ابزارهای خاص خود را دارند.

در این درس، فعلاً فقط قرار بود مفهوم مدیریت ارتباطات پروژه و نیز تفاوت ارتباطات داخلی و ارتباطات بیرونی را بررسی کنیم تا در آینده، مدیریت ارتباطات پروژه را با مفاهیمی مانند مهارت ارتباطی مدیر پروژه اشتباه نگیریم.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث مدیریت ارتباطات پروژه برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان مدیریت پروژه مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  تصمیم گیری

  مهارت کار تیمی

  تفکر سیستمی

تمرین

چه تجربه‌ای از شکست کامل یا نسبی یک پروژه به خاطر ضعف در مدیریت ارتباطات پروژه دارید؟

مهم نیست این پروژه کوچک باشد یا بزرگ؛ اما مهم است که پس از ذکر تجربه‌ی خود توضیح دهید که این ضعف را از جنس ارتباطات داخلی می‌بینید یا بیرونی.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    روح الله یعسوبی ، نریمان درافشان ، سیده مینا ، مهدی دهقانی ، شهرزاد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت پروژه های کوچک به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت پروژه های کوچک
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶ نظر برای مدیریت ارتباطات پروژه چیست؟ شما در کدام بخش آن توانمندتر هستید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد مقیمی

    شرکتی که من توش کار میکردم پیمانکار تهیه غذای مراکز متعددی در وزارت نفت بود. منم توی یکی پروژه تهیه غذای باشگاه سیدخندان سمت داشتم. تعداد پروژه های مشابه توی شرکت ما زیاد بود و پراکنده. از شمال تا جنوب ایران. مدیر پروژه توی دفتر مرکزی می نشست و همه ی پروژه ها رو همزمان با سلام و صلوات مدیریت می کرد. هر کارگاه یه سرپرست و یه نماینده پیمانکار و یه ناظر داشت که می بایست پروژه رو کنترل کنن تا از مسیر خارج نشه. از همان بدو ورودم به پروژه سیدخندان متوجه ضعف در مدیریت ارتباطات پروژه شدم. پروژه انباردار نداشت و مدیر پروژه بی خبر. مدیرپروژه دستور خرید ۳۰۰ کارتن سس یکنفره به مسئول خرید داده بود ، غافل از اینکه ته سردخونه ۵۰ کارتن سس هست که کسی از وجودش خبر نداره و تاریخ انقضاش نزدیک شده. ناظر سازمان استفاده از رنگ زعفران رو ممنوع اعلام کرده بود و سرپرست اینو به گوش مدیرپروژه نرسونده بود. لذا کلی رنگ زعفران خریداری شده بود که نه اجازه مصرف داشت نه میشد مرجوع کرد. بازرسان بهداشت و بازرسان ایزو ، زمان بازدید از پروژه رو با مدیر پروژه هماهنگ میکردن(لابی) و مدیر پروژه که کلی هزینه لابی گری میداد کافی بود به سرپرست خبر بده فلان روز بازرس میاد سر پروژه. ولی این خبر به موقع اطلاع رسانی نمیشد و در نتیجه بازرسان مثل ساعقه بر سر پروژه فرود میامدن و برای همه بخش ها گزارش رد میکردن که خسارت این ناهماهنگی متوجه شرکت بود. بعد از مدتی کار توی پروژه متوجه شدم که از قسمت فستفود پروژه روزانه مبالغی حدود یک میلیون تومان سرقت میشه و هیچکس هم متوجه نمیشه که امروز چند تا پیتزا تحویل داده شده و چقدر پول بایستی توی صندوق باشه. مدیر پروژه میگفت من به سعید اعتماد دارم. همین. فقط کارمندهای مالی شرکت بارها به مدیر مالی گزارش میدادن که هر هفته به اندازه تولید ده هزار پیتزا ، مواد اولیه داره میره تو انبار پروژه، ولی مبالغی که از صندوق جمع آوری میشه حدوداً نشون دهنده تولید ۳۰۰ پیتزا در روز هست. موجودی شناور انبار هم تغییری نسبت به قبل نداشته.
    اینها همه ناشی از این بود که سرپرست کارگاه با ۸ کلاس سواد و فقط به واسطه رابطه فامیلی با مدیر پروژه، استخدام شده بود و خود مدیرپروژه هم که مدرک دیپلم فنی داشت، به خاطر اینکه بازنشسته وزارتخونه بود و ارتباطات خوبی توی شرکت نفت داشت استخدام شده بود. سایر پرسنل پروژه هم با نظر این دو بزرگوار استخدام می شدند. و افرادی مثل من که از طرف دفتر مرکزی برای سر و سامان دادن به پروژه ها، گسیل میشدن، ماه ها طول میکشید تا بتونن ریشه مشکلات رو شناسایی کنن چون کل اعضای پروژه آموخته بودن که باید به نماینده پیمانکار اطلاعات سوخته بدن، وگرنه دستشون خیلی زود رو میشه. خود سرپرست کارگاه و مدیر پروژه هم کافی بود کمی ارتباطات قویتری داخل و بیرون پروژه ایجاد کنن که بتونن به موقع از چالشها خبردار بشن و چاره ای بیندیشن که معمولاً اینطور نمی شد و وقتی مشکل اونقدر جدی میشد که علائمش رو همه میدیدن، این دو نفر تازه به صرافت میفتادن کاری انجام بدن

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .