Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب نظریه هدف گذاری | بهترین کتاب درباره هدف گذاری (با رویکرد علمی)


کتاب نظریه هدف گذاری

در بسیاری از موضوعات مدیریت و توسعه فردی نمی‌توان به سادگی دربارهٔ «بهترین کتاب» صحبت کرد. مثلاً نمی‌توانیم بگوییم یک کتاب مشخص دقیقاً بهترین کتاب درباره استراتژی است. یا این که کتاب دیگری دقیقاً بهترین کتاب درباره مدیریت منابع انسانی است (نهایتاً می‌توانیم بگوییم «یکی از بهترین کتابها»).

اما درباره هدف گذاری وضع فرق می‌کند. چون اگر کسی در پی بهترین کتاب هدف گذاری (البته با رویکرد علمی – پژوهشی) باشد، تکلیف تقریباً مشخص است. او باید به سراغ کتاب نظریه هدف گذاری لاک و لیثام (لاتهام) برود (New Developments in Goal Setting and Task Performance).

این حرف به آن معنا نیست که هیچ نظریه‌پرداز دیگری در حوزه هدف گذاری وجود ندارد و یا این که همهٔ کتابهای دیگر، معمولی و ضعیف هستند. اما کتاب نظریه هدف گذاری، به عللی که در ادامه خواهید خواند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مانند سایر کتاب های مدیریت و کتاب های روانشناسی که در متمم معرفی کرده‌ایم، در این‌جا هم صرفاً به معرفی مختصر کتاب می‌پردازیم و سپس در درس‌های مختلف،‌ بسته به موضوع، نکات و ایده‌ها و پژوهش‌های مطرح شده در این کتاب را نقل خواهیم کرد.

لاک و لیثام؛ دو محقق پیشتاز در هدف گذاری

ادوین لاک (Edwin Locke) و گری لیثام (Gary Latham) که گاهی در فارسی او را لاتهام هم می‌نویسند، از محققان پیشتاز در زمینه هدف گذاری، به‌ویژه هدف گذاری سازمانی محسوب می‌شوند (حتماً معرفی ادوین لاک را بخوانید).

کسانی که در تیم فروش فعالیت می‌کنند و مدام از تارگت‌های فروش ماهانه حرف می‌زنند و نیز مدیرانی که از واحدهای مختلف سازمان‌شان می‌خواهد اهداف فصلی و سالانه خود را مشخص کنند، شاید حواس‌شان نباشد که چند دهه قبل، این شیوهٔ مدیریت و هدف گذاری چندان رایج نبود.

نه این که هدف گذاری وجود نداشته باشد. اما تعیین هدف یک مسئله مدیریتی بود که در سطح ارشد شرکتها تعریف می‌شد. بقیه فقط باید هر چه می‌توانستند، بهتر تلاش می‌کردند تا مدیر از آن‌ها راضی باشد.

در زندگی شخصی هم، این شکل از هدف گذاری که در دهه‌های اخیر رواج پیدا کرده و همه هدف‌های ماهانه و فصلی و سالانه تعیین می‌کنند، پدیدهٔ نسبتاً جدیدی است. به ندرت پیش می‌آید در آثار نویسندگان و دانشمندان قدیمی، این شیوهٔ هدف گذاری شفاف و دقیق و صریح را در روزمره‌ترین جنبه‌های زندگی ببینیم.

لاک و لیثام را نمی‌شود «بنیان‌گذار مفهوم هدف گذاری» دانست. اما قطعاً چارچوبی که برای هدف گذاری مطرح کردند و یکپارچه کردن صدها تحقیق پراکنده باعث شد مفهوم «هدف» در مدیریت، کسب و کار و توسعه فردی جدی گرفته شود.

طبیعتاً‌ کتابی که این دو سرپرستی (ویراستاری) تألیف آن را بر عهده گرفته‌اند، از این منظر ارزشمند است.

عکس کتاب نظریه هدف گذاری

نظریه هدف گذاری؛ یک نظریهٔ باز

نظریه‌پردازان بسیاری در توضیح، توجیه و تبیین نظریه‌های خود کتاب نوشته‌اند و بسیاری از این کتابها مرجع و مورد استناد هستند. اما کار جالبی که لاک و لیثام انجام داده‌اند این است که صرفاً به دفاع از نظریهٔ خود محدود نشده‌اند.

آن‌ها تألیف هر فصل از کتاب را به یک یا چند نفر از صاحب‌نظران آن حوزه سپرده‌اند و آن صاحب‌نظران هم، علاوه بر کاربردها و مصداق‌های نظریه هدف گذاری، محدودیت‌ها و ضعف‌ها و حتی مخالفت‌های خود را با کاربرد نظریه هدف گذاری در آن حوزه اعلام کرده‌اند.

لاک و لیثام در مقدمهٔ کتاب خود تعبیر جالبی به کار برده‌اند و گفته‌اند که نظریه هدف گذاری یک نظریهٔ باز است. آن‌ها صفت «باز» را تقریباً‌ به همان معنای سیستم باز در تفکر سیستمی به کار می‌برند. یعنی معتقدند که این نظریه آغوش خود را برای حرف‌ها و نظریه‌های تازه گشوده و در عین حال آماده است از بخش‌هایی از ادعاها و مفروضات خود عقب‌نشینی کند.

به این شیوه، نظریه هدف گذاری را به یک «چارچوب / framework» برای حرف زدن از هدف و هدف گذاری تبدیل کرده‌اند. و حتی اگر منتقد نظریه هدف گذاری لاک و لیثام باشید، یا بخواهید با نظریه های رقیب آن‌ها آشنا شوید، باز هم بهترین نقدها، آدرس‌ها و ارجاعات را در کتاب خود آن‌ها پیدا خواهید کرد.

آشنایی با مباحث مختلف هدف گذاری

اگر از شما بپرسند در دانش هدف گذاری دربارهٔ چه موضوعاتی صحبت می‌شود، پاسخ‌تان چیست؟ چگونه می‌توانید فهرستی از مباحث مهم، رویکردها و کاربردهای هدف گذاری تهیه کنید؟

کتاب‌های جامعی مثل کتاب هدف گذاری لاک و لیثام از این منظر هم به کار می‌آیند. با مطالعه این کتاب متوجه می‌شوید که اصطلاح ظاهراً سادهٔ هدف گذاری چه طیف گسترده‌ای از مفاهیم را پوشش می‌دهد: از برنامه ریزی تا مدیریت زمان و افزایش بهره وری، از مدیریت انگیزه تا توسعه فردی، از کارآفرینی تا تراپی و درمان، از سلامت تا مذاکره، از خلاقیت  و حل مسئله تا کار تیمی.

توجه کنید که ما در این‌جا از یک اشارهٔ مبهم و کلی حرف نمی‌زنیم (مثلاً این که نویسندگان در مقدمه بگویند هدف گذاری در این موضوع و آن موضوع کاربرد دارد). بلکه تقریباً هر یک از موضوعات پیش‌گفته، یک فصل از کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

آیا متمم ترجمه کتاب هدف گذاری را پیشنهاد می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید ما در متمم فهرستی از کتابهای پیشنهادی برای ترجمه ارائه کرده‌ایم و بعضی از کتاب‌هایی را که معرفی می‌کنیم و ترجمه نشده‌اند در آن فهرست قرار می‌دهیم.

بنابراین منطقی است دربارهٔ کتاب هدف گذاری هم توضیح دهیم که آیا این کتاب مناسب ترجمه به فارسی هست یا نه؟

ما ترجمه این کتاب را به دو علت توصیه نمی‌کنیم. نخست این که به خاطر متن سنگین، مخاطب آن بسیار محدود است و بعید است بازار گسترده‌ای داشته باشد. علت دوم هم این است که صدها اصطلاح تخصصی در این کتاب آمده که معادل فارسی شفاف ندارند. به همین علت ترجمهٔ دقیق کتاب چندان ساده نیست. ضمن این که ممکن است به همین علت، فهم ترجمه حتی برای کسانی که زبان انگلیسی‌شان ضعیف است، از فهم متن اصلی سخت‌تر باشد.

در عین حال، حتماً به کسانی که در زمینهٔ مشاوره مدیریت، روانشناسی صنعتی و سازمانی، کوچینگ، سیستمهای کنترل مدیریت، ارزیابی عملکرد و مدیریت فروش فعالیت می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های مربوط به حوزهٔ فعالیت خود را در این کتاب مطالعه کنند.

فایل صوتی آموزشی | هدف گذاری

فایل صوتی هدف گذاریدر فروشگاه متمم یک فایل صوتی آموزشی ۸ ساعته با عنوان هدف گذاری عرضه شده است.

محمدرضا شعبانعلی در این فایل صوتی توضیح می‌دهد که هدف و هدف گذاری بحثی گسترده است که اغلب ما صرفاً‌ با گوشه‌هایی از آن آشنا هستیم.

تعریف هدف، انواع اهداف، مدلهای مختلف هدف گذاری، تکنیکهای هدف گذاری، علت رها کردن اهداف و روش افزایش تعهد به اهداف از جمله موضوعاتی است که در دوره آموزش هدف گذاری به آن‌ها پرداخته می‌شود.

اگر موضوع هدف گذاری برایتان اهمیت دارد و میل دارید آن را عمیق‌تر و بهتر بیاموزید، ممکن است این فایل برایتان مفید و مناسب باشد.

اطلاعات بیشتر... ]

چند تذکر درباره بخش معرفی کتاب

متمم سایت فروش کتاب نیست. و جز کتاب «از کتاب» محمدرضا شعبانعلی - که خود متمم آن را منتشر کرده - صرفاً به معرفی، بررسی و نقد کتاب می‌پردازد.

صِرف معرفی کتاب در متمم لزوماً به معنای تأیید محتوای آن کتاب نیست. پس حتماً متن معرفی را کامل بخوانید. ممکن است نقاط ضعف برخی کتابها پررنک‌تر از نقاط قوت‌شان باشد.

معرفی کتاب در متمم لزوماً به این معنا نیست که آن کتاب جزو منابع تدوین درس‌ها بوده است (مگر این که صریحاً به این نکته اشاره شده باشد). در باقی موارد صرفاً ممکن است با هدفی مشخص (نقل یک مطلب از کتاب، نقد کتاب، آشنایی با نویسنده و ...) به کتاب اشاره شده باشد.

متمم برای معرفی کتابها هیچ نوع هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و صرفاً اهداف آموزشی خود را مد نظر قرار می‌دهد.بنابراین اگر ناشر هستید و کتابی در متمم معرفی شده، کتاب مرتبط دیگری را که در آن حوزه ترجمه یا تألیف کرده‌اید (یا اگر ترجمه دیگری از همان کتاب را عرضه کرده‌اید) در کامنت‌ها معرفی کنید. متمم ممکن است بعد از بررسی کتاب را به متن بیفزاید یا معرفی آن را در قالب مطلبی مستقل منتشر کند.

دسته‌بندی موضوعی کتاب های مدیریت

دسته‌بندی کتاب های روانشناسی و توسعه فردی

مطالب، فایل‌ها و کتابهای مربوط به کتابخوانی

پاراگراف فارسی | جملات منتخب کتابها

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری هدف گذاری به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه هدف گذاری

سوال‌های پرتکرار دربارهٔ متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.

فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟

هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه»  دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص می‌‌‌کند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری می‌توانید نقشه راه‌های مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.

هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.

هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.

آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

سرفصل‌ها  ثبت‌نام  تجربهٔ متممی‌ها

یک نظر برای کتاب نظریه هدف گذاری | بهترین کتاب درباره هدف گذاری (با رویکرد علمی)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .