Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


آیا هدف‌های خود را به دیگران می‌گویید؟


هدف گذاری - گفتن به دیگران

فرض کنیم برای خود این هدف را تعیین کرده‌اید که تا پایان سال، هر هفته یک کتاب بخوانید؛ یا این‌که می‌خواهید گیاه‌خوار شوید و دیگر گوشت و محصولات حیوانی را مصرف نکنید؛ یا این‌که گزارشی از فعالیت‌های سه‌ماهه‌ی اخیر خود تهیه کرده و تا پایان هفته به مدیرتان تحویل دهید.

آیا این هدف را به دیگران می‌گویید؟ یا صبر می‌کنید تا به هدف دست پیدا کنید و سپس، درباره‌ی آن حرف می‌زنید؟

گفتن هدف به دیگران، مزایای متعددی دارد. مهم‌ترین مزیت آن در این است که «متعهد» می‌شوید برای رسیدن به هدف تلاش کنید.

مثلاً وقتی به مدیر خود اعلام می‌کنید که می‌خواهید گزارش عملکرد فصلی خود را تا پایان هفته به او ارائه دهید، عملاً خود را متعهد کرده‌اید که چنین کاری را انجام دهید. یا وقتی به دوستان خود می‌گویید که دیگر سیگار نمی‌کشید، مجبور می‌شوید – حداقل در حضور آن‌ها – دیگر سیگار نکشید و همین هم، خود یک گام به جلو است.

اما آیا همیشه و همه جا، گفتن هدف به دیگران، می‌تواند مثبت باشد؟

مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده و امروز می‌دانیم که گفتن هدف به دیگران، گاهی مفید است و گاهی می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

مثلاً پیتر گالویتزر (Peter Gollwitzer) مطالعه‌ی مهم و تأثیرگذاری در این زمینه انجام داده و توضیح می‌دهد که گفتن هدف‌ها همیشه و همه‌جا مفید نیست (+).

گالویتزر می‌گوید بعضی از هدف‌ها، هدفِ هویتی هستند؛ یعنی به تصویری که شما از خودتان در ذهن دارید و دیگران از شما در ذهن خود می‌سازند، مربوط می‌شوند.

به کتاب خواندن فکر کنید. شما دوست دارید فردی کتاب‌خوان باشید و دیگران شما را به عنوان یک انسان اهل مطالعه بشناسند. پس «کتاب‌خوانی منظم» را می‌توان یک «هدف هویتی» در نظر گرفت.

حالا فرض کنید که به دوستان خود می‌گویید که تصمیم‌ گرفته‌اید برنامه‌ی منظم کتاب‌خوانی داشته‌ باشید و هر هفته یک کتاب بخوانید. تا همین‌جا، این تصویر را در ذهن دیگران ایجاد کرده‌اید که شما کتاب‌خوان هستید و برای کتاب‌خوانی اهمیت قائلید. ذهن خودتان هم کم‌کم باور می‌کند که شما کتاب‌خوان شده‌اید.

پس حسِ خوبِ کتاب‌خوان بودن و اهل‌مطالعه بودن به تدریج در وجودتان شکل می‌گیرد و دیگر «نیاز به مطالعه» را کمتر حس خواهید کرد.

این جنس هدف‌های هویتی، به کلی با هدف‌های عملیاتی فرق دارند. مثال هدف عملیاتی این است که به دوست خود می‌گویید: من امروز پیاده‌روی می‌روم و می‌خواهم ۸۰۰۰ قدم راه بروم و وقتی برگشتم، اسکرین‌شات صفحه‌ی موبایلم را – که تعداد قدم‌ها را شمرده – برایت خواهم فرستاد.

در واقع گالویتزر پیشنهاد می‌کند که قبل از طرح هدف با دوستان و آشنایان، یا اعلام هدف به صورت عمومی، از خودتان بپرسید: آیا این اعلام عمومی، باعث می‌شود من متعهد‌تر شوم؟ یا حال خوب‌تری را که باید چند هفته یا چند ماه بعد تجربه کنم، از همین الان در من ایجاد می‌کند و این حالِ خوشِ زودهنگام، من را شُل و بی‌انگیزه خواهد کرد؟

پس دیدیم که در دوراهیِ «پنهان کردن / اعلام کردن» هدف، یکی از سوال‌ها این است که آیا هدف از جنس هویتی است یا از جنس عملیاتی.

اما ماجرا به همین‌جا تمام نمی‌شود.

مثلاً شاید شما هم تجربه کرده باشید که دوستان ما در این زمینه، با یکدیگر فرق دارند. وقتی اهداف‌مان را با بعضی از آن‌ها مطرح می‌کنیم، انرژی و انگیزه‌مان برای پیگیری اهداف بیشتر می‌شود. در حالی که برخی دیگر، انگیزه‌مان را می‌گیرند یا اساساً تأثیری روی سطح انگیزه‌مان ندارند.

روش به اشتراک‌ گذاشتن هدف هم در این‌جا بی‌تأثیر نیست. مثلاً این‌که هدف خود را به یک یا دو نفر از دوستان‌تان بگویید و با آن‌ها در این باره حرف بزنید، با این‌که هدف خود را به شکل عمومی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنید تفاوت دارد.

فهرستِ این «اما و اگرها» را می‌شود طولانی‌تر هم کرد. در حدی که به نظر می‌رسد انتخاب بین دو گزینه‌ی پنهان کردن و مطرح کردن، به پختگی و تجربه نیاز دارد. خصوصاً که پاسخ مطلق و قطعی در این زمینه وجود ندارد و بسته به شرایط، ممکن است یک روش بهتر از روش دیگر باشد.

به همین علت تصمیم گرفتیم در قالب #دعوت به گفتگو به این موضوع بپردازیم و ببینیم تجربه‌ی شما در این زمینه چیست.

در چه شرایطی هدف‌های خود را با دیگران مطرح می‌کنید و در چه شرایطی آن‌ها را پنهان می‌کنید؟ چه تجربه‌هایی در این زمینه دارید که ممکن است برای دوستان‌تان مفید باشد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی اکبر ملکی کام بخش ، علی یاربیگی درویشوند ، عطیه اشتری ، طاهره خباری ، فرید آقاجانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری انگیزش-و-هیجان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه انگیزش-و-هیجان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰۰ نظر برای آیا هدف‌های خود را به دیگران می‌گویید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامانامیرخانی

    یه سخنرانی توی TED دیدم، میگفت (جمله بندیش رو دقیق یادم نیست، نقل به مضمون میکنم): اهدافتون رو به کسی نگید، چون وقتی به زبان میارید، دیگران تحسینتون میکنن، ذهن فکر میکنه اتفاق افتاده و تموم شده. توی بررسی‌هایی که کرده بودن، کسایی که عادت به صحبت کردن درباره اهدافشون دارن معمولا کاراشون رو نیمه تموم رها میکنن.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .