Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


گری کلین | کتاب قدرت شهود و بررسی شهود در روانشناسی


تصمیم گیری شهودی - گری کلین - درباره قدرت شهود

گری کلین (Gary Klein) از جمله نام‌های معروف و شناخته‌شده در میان کسانی است که شهود را در مدیریت و روانشناسی بررسی کرده‌اند.

مطالعات و بررسی‌های گسترده‌ی او نشان داده که قدرت شهود، بخشی از مکانیزم مغز ما و مکمل تصمیم گیری منطقی است و نباید به اشتباه، آن را هدیه و ودیعه‌‌ای نهاده‌شده در برخی افراد خاص در نظر بگیریم.

به عبارت دیگر، می‌توان برای افزایش شهود تلاش و تمرین کرد و فاکتورهای متعددی می‌توانند مسیر تقویت شهود را هموار کرده یا مانع آن شوند.

معرفی کوتاه گری کلین

گری کلین (Gary A. Klein) متولد سال ۱۹۴۴ است و اکنون هشتمین دهه‌ی زندگی خود را می‌گذراند.

تقریباً تمام فعالیت‌های گری کلین به حوزه‌ی تصمیم گیری مربوط می‌شود و بخش عمده‌ی این فعالیت‌ها و مطالعات نیز، بر روی یکی از زیرمجموعه‌های دانش تصمیم گیری، یعنی تصمیم گیری شهودی (Intuitive Decision Making) متمرکز بوده است.

او تحصیلات خود را در زمینه‌ی روانشناسی و نیز روانشناسی تجربه‌گرا در دانشگاه‌های سیتی‌کالج نیویورک و پیتسبورگ انجام داده و علاوه بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف، به عنوان مشاور و مدرس با کسب و کارها و نیز مراکز حساس و استراتژیک (سازمان‌های نظامی و فضایی) همکاری کرده است. به عنوان نمونه، او همکاری با نیروی هوایی آمریکا برای بهبود مهارت تصمیم گیری شهودی خلبان‌ها و نیز مصاحبه‌های متعدد با نشریه‌های سازمان فضایی آمریکا (NASA) را در رزومه‌ی خود دارد.

گری گلین، مجموعه‌ای تحقیقاتی تحت عنوان Klein Associates نیز تاسیس کرد تا مطالعات بیشتری در حوزه‌ی تصمیم گیری شهودی انجام دهد. وی این مجموعه را در سال ۲۰۰۵ و در حالی که به یک مجموعه تحقیقاتی ۳۷ نفره تبدیل شده بود، به یک مرکز تحقیقاتی بزرگتر فروخت و البته خود هنوز در آن کار می‌کند.

او از سال ۲۰۰۹ بیشتر وقت خود را در مجموعه‌ای با عنوان Macrocognition می‌گذراند و در قالب این شرکت نیز به آموزش و مشاوره در زمینه‌های شهود، تصمیم‌گیری، مدیریت ریسک و ابهام، عارضه‌یابی و یادگیری در محیط‌های پیچیده می‌پردازد.

زندگینامه گری کلین (که گاهی او را گرین کلاین هم می‌نویسند)

جایگاه شهود در روانشناسی تصمیم گیری

کتاب قدرت شهود (The Power of Intuition) گری کلین یکی از منابع و مراجع مهم و معتبر در زمینه‌ی شهود و جایگاه آن در روانشناسی تصمیم گیری است.

او در این کتاب ضمن تشریح اهمیت تصمیم گیری شهودی، به برخی از روش‌ها و تکنیکهای تقویت شهود پرداخته است.

ممکن است با خود بگویید که اهمیت شهود، برای بسیاری از ما واضح و حتی بدیهی است و این‌که گری کلین چنین مسئله‌ای را مورد توجه قرار داده، چندان هم شگفت‌انگیز و خارق‌العاده نیست.

اما نباید اهمیت کار او را دستِ‌کم بگیرید.

کلین صرفاً به طرح یک ادعا نپرداخته، بلکه با استفاده از روش علمی به بررسیِ کمّی و شفاف تصمیم گیری شهودی در مشاغل مختلف پرداخته است:

کلین روشی را تحت عنوان تحلیل فعالیت‌های ذهنی (Cognitive Task Analysis یا CTA) توسعه داده و به کمک آن، توانسته فعالیت‌ها و فرایندهایی را بررسی کند که پیش از او، به شکلی دقیق و شفاف، قابل بررسی نبودند. از جمله این‌که (+):

  • کارشناسان باتجربه چگونه تصمیم می‌گیرند و شیوه‌ی تصمیم‌گیری آن‌ها چه تفاوتی با افراد تازه‌کار دارد؟
  • تصمیم‌های مختلف در شرایط متفاوت، چه مقدار فشارهای ذهنی برای افراد مختلف ایجاد می‌کنند؟
  • مدل ذهنی افراد باتجربه – که در تصمیم‌گیری شهودی قوی‌تر هستند – چگونه شکل می‌گیرد؟
  • خطاهای تصمیم‌گیری را در مراحل مختلف، چگونه می‌تواند سنجید و برآورد کرد؟

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. مطالعه مجموعه درس‌های تصمیم گیری پیشرفته، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که هر دو شرط زیر را دارا باشند:

ضمناً اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تفکر سیستمی

  مهارت یادگیری

  مدل ذهنی

  تصمیم گیری

و سپس به سراغ تصمیم گیری پیشرفته بیایید.

با توجه به این توضیحات، قاعدتاً برای شما مشخص شده است که چرا ما در متمم، گری کلین را به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی در درس تصمیم گیری پیشرفته مورد توجه قرار داده‌ایم.

مصاحبه با گری کلین

اگر علاقه‌مند هستید مصاحبه‌ای از گری کلین را بشنوید و توضیحات مربوط به قدرت شهود و روش‌های تقویت شهود را از زبان خود او بشنوید، یکی از گزینه‌های خوب، اپیسود زیر از مجموعه پادکست‌های EMCrit است (+):


البته مجموعه‌ پادکست‌های EMCrit به مراقبت‌های ویژه می‌پردازند و محتوای آن‌ها با مباحث مدیریتی و مهارتی مورد توجه ما در متمم فاصله دارد. اما این قسمت خاص، می‌تواند برای علاقه‌مندان به شنیدن پادکست های انگلیسی در زمینه‌ی تصمیم گیری شهودی مفید باشد.

کتابهای گری کلین

گری کلین علاوه بر کتاب The Power of Intuition که در آن به توصیف مفهوم شهود در روانشناسی پرداخته، کتاب‌های متعدد دیگری هم تألیف کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتاب بینش (Insight): دیدن آن‌چه دیگران نمی‌بینند

Sources of Power

Streetlights and Shadows

تمرین و مشارکت در بحث

جدای از توضیحات و دیدگاه‌های عمومی که مطرح می‌کنید، در دو زمینه‌ی زیر هم اگر نکته‌ای به ذهن‌تان رسید خوشحال می‌شویم با دوستان خود در میان بگذارید:

 آیا مورد یا نمونه‌ای از تصمیم‌گیری در ناحیه‌ی بی‌تفاوتی به ذهن‌تان می‌رسد که در تصمیم‌های شخصی یا محیط شغلی، آن را به‌کار گرفته باشید؟

برای یکی از پنج استفاده‌ی شهود که کلین از قول روزنبرگ مطرح می‌کند، مثالی در ذهن دارید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    غزاله راستی پور ، علیرضا محمدی ، سعید بقایی ، منصور سجاد ، مریم جوینده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری پیشرفته به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری پیشرفته
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای گری کلین | کتاب قدرت شهود و بررسی شهود در روانشناسی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .