Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu

معرفی کتاب درباره کتابخوانی، روش مطالعه و نویسندگی

معرفی کتاب از کتاب

کتاب از کتاب محمدرضا شعبانعلیکتاب «از کتاب» نوشتهٔ محمدرضا شعبانعلی چنان که در عنوان فرعی‌اش گفته شده به «حرف‌هایی درباره کتاب و کتابخوانی» اختصاص دارد.

محمدرضا شعبانعلی در این کتاب به موضوعات متنوعی می‌پردازد که می‌توانند برای علاقه‌مندان به کتابخوانی جذاب باشند.

علل کتاب نخواندن، معیارهای انتخاب کتاب، سطوح مختلف مطالعه، روش کتابخوانی، پرورش عادت کتابخوانی، نقد تندخوانی و اتیکت هدیه دادن کتاب از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

کتاب «از کتاب» نخستین کتاب انتشارات متمم است.

معرفی کتاب از کتاب

معرفی کتاب چگونه کتاب بخوانیم

چگونه کتاب بخوانیماگر اهل کتاب و کتابخوانی هستید، حیف است مورتیمر آدلر را نشناسید. آدلر به معنای واقعی کلمه، یک فرد عاشق کتاب بود و در طول زندگی‌اش، کتاب‌ها و مقالات متعددی دربارهٔ روش کتابخوانی نوشت و منتشر کرد.

کتاب چگونه کتاب بخوانیم، مشهورترین کتاب اوست. البته این کتاب کمی قدیمی است و لحن و شیوهٔ نگارش آن گاهی اوقات برای خوانندهٔ امروزی خسته‌کننده می‌شود. اما اگر زمان نگارش را در نظر بگیرید، دربارهٔ کتاب آدلر مهربانانه‌تر قضاوت خواهید کرد.

چگونه کتاب بخوانیم؟

معرفی کتاب کتابخانه شخصی شما

کتابخانه شخصی شما

اگر اصلاً‌ شما را نشناسد و فقط کتاب‌ها را ببیند، دربارهٔ شما چه حدس خواهد زد؟ شما را متخصص خواهد دانست یا خواننده‌ای عمومی و تفننی؟ چه برآوردی از سن شما خواهد داشت؟ آیا می‌تواند جنسیت شما را حدس بزند؟ آیا می‌تواند کتاب‌های عزیز را از کتاب‌های دوست‌نداشتنی (مثلاً‌ آن‌ها که هدیه گرفته‌اید و چون هدیه‌دهنده گاه به خانه‌تان می‌آید، باید جلوی چشم بمانند) تشخیص دهد؟

این‌ها نمونه‌هایی از سوالاتی است که احتمالاً با دیدن کتاب گرنت اسنایدر (Grant Snider) به ذهن‌تان می‌رسد. کتابی که روی جلد آن نوشته شده: من از روی کتابخانهٔ شما دربارهٔ شما قضاوت می‌کنم.

کتابخانه شخصی شما چگونه است؟

معرفی کتاب چگونه می نویسم (سفرنامه نویسی)

کتاب چگونه می نویسم درباره سفرنامه نویسیسفرنامه یکی از ژانرهای پرطرفدار در میان خوانندگان و نویسندگان است.

خوانندگان با خواندن سفرنامه، دنیاهایی را تجربه می‌کنند که خود فرصت و امکان دیدنش را نداشته‌اند. و یا حتی اگر جایی را دیده‌اند و تجربه کرده‌اند، از منظری تازه و از دریچهٔ چشم دیگری می‌بینند.

علاقه‌مندان نویسندگی هم نوشتن سفرنامه را دوست دارند و کم نیستند کسانی که تصمیم می‌گیرند چالش نوشتن را با سفرنامه نویسی آغاز کنند. این افراد احتمالاً نوشتن سفرنامه را از آن رو می‌پسندند که دیوار ورود به آن در مقایسه با بسیاری از ژانرهای غیرداستانی دیگر کوتاه‌تر است (در واقع: چنین به نظر می‌رسد.

کتاب چگونه می نویسم مجموعهٔ چند گفتگو با چند سفرنامه نویس است و علاوه بر علاقه مندان به نوشتن سفرنامه، بسیاری از کسانی که به نویسندگی علاقه دارند از خواندن آن لذت خواهند برد.

بریده‌هایی از کتاب چگونه می نویسم؟

معرفی کتاب خود نوشتن

کتاب خود نوشتن

در کتاب خود نوشتن، زوایایی از نوشتن را می‌بینید که شاید پیش از این به آن‌ها فکر نکرده باشید و اگر هم فکر کرده‌اید، شاید ندیده باشید که نویسنده‌ای درباره‌شان بنویسد. از گذاشتن قلم بر کاغذ تا صحنه‌های مختلف نوشتن و شیوهٔ نشستن و ایستادن نویسنده‌ها. از نوشتن در ذهن تا دست‌های نویسنده. از کتابچه‌ای که نویسنده همراه خود دارد تا اضطرابی که در مسیر انتشار تحمل می‌کند. از حاشیه‌نویسی تا نوشتن به اسم دیگری (با اسم مستعار).

کسی که حتی اندکی شوق نوشتن دارد، احتمالاً با خواندن خود نوشتن، آتش این شوق را برافروخته‌تر خواهد یافت و قلم (یا صفحهٔ کلید) را با لذتی بیشتر در دست (یا زیر دست) خواهد فشرد.

چند پاراگراف از کتاب خود نوشتن

معرفی کتاب جهان مکتوب

کتاب جهان مکتوبمارتین پوکنر، استاد زبان انگلیسی و ادبیات تطبیقی دانشگاه هاروارد، در کتاب جهان مکتوب می‌کوشد با استناد به تاریخ ادبیات نشان دهد که ادبیات تا چه حد بر تاریخ سایه انداخته است. او مجموعهٔ متنوعی از مثال‌ها را از نوشته‌های سومریان و داستان‌های بین‌النهرین تا مانیفست کمونیست و هری پاتر را گرد هم آورده تا تأثیر کلام مکتوب بر مسیر زندگی بشر را به خوانندهٔ خود نشان دهد.

ترجمه کتاب جهان مکتوب بسیار روان است و خواننده به‌ندرت وادار می‌شود برای فهم بهتر، جمله‌ها را دوباره و چندباره بخواند. در عین حال باید تأکید کنیم که جهان مکتوب یک کتاب کندخوان است و شیوهٔ نگارش نویسنده به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را به سرعت خواند.

بریده‌هایی از کتاب جهان مکتوب

معرفی کتاب برچیدن کتابخانه‌‌ام | کتابی درباره کتاب

کتاب برچیدن کتابخانه امعلاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی احتمالاً قبول دارند که تجربه جمع کردن و پهن کردن کتابها تجربهٔ عجیبی است.

بعضی کتابها را انگار برای اولین بار کشف می‌کنی،‌ بعضی دیگر وقتی از قفسه کتابخانه خارج می‌شوند و در دست‌هایت قرار می‌گیرند،‌ معنای تازه‌ای پیدا می‌کنند. برخی کتابها انگار باید خودشان را اثبات کنند و قانعت کنند که هنوز حق دارند در کتابخانه بمانند. بعضی دیگر با زبان بی‌زبانی برایت خاطره تعریف می‌کنند:‌ خاطره خریدن یا هدیه گرفتن کتاب، خاطره روزهایی که هم‌نشین تو بوده‌اند و با آن‌ها وقت گذرانده‌ای.

آلبرتو مانگل (آلبرتو مانگوئل) از مشهورترین جستارنویسان حوزهٔ کتاب و کتابخوانی است و جمع کردن کتابخانه را بهانه‌ای کرده تا برای خوانندگانش از تداعی‌ها و خاطرات کتابی خود بگوید.

بریده هایی از کتاب برچیدن کتابخانه ام

 

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۰ نظر برای معرفی کتاب درباره کتابخوانی، روش مطالعه و نویسندگی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .