Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پروموشن فروش چیست؟ آشنایی با انواع پروموشن های فروش


پروموشن فروش چیست | انواع پروموشن های فروش

در درس گذشته با مفهوم پروموشن آشنا شدیم و دیدیم که پروموشن، یکی از چهار P معروف در بازاریابی کلاسیک (نگاه کاتلر به بازاریابی) است.

گفتیم که شما باید در کنار طراحی محصول (Product) و قیمت گذاری (Price) و روش‌ها و کانال‌های توزیع محصول (Place) به ترویج محصول و شناساندن آن و متقاعد کردن مشتری به خرید (Promotion) هم فکر کنید. در غیر این صورت، فروش چندانی نخواهید داشت.

دیدیم که پروموشن، زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، تبلیغات، حضور عمومی و پروموشن فروش اشاره کرد.

موضوع درس حاضر، پروموشن فروش (Sales Promotion) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پروموشن است. برای پروموشن فروش از اصطلاح‌های ترویج فروش و پیشبرد فروش هم استفاده می‌شود.

انواع روش های پروموشن فروش

تعریف پروموشن فروش

پروموشن فروش یکی از روش های پروموشن است که روی افزایش فروش در کوتاه مدت متمرکز است. این کار با افزایش ارزش پیشنهاد شده یا با کاهش هزینه‌های خرید انجام می‌شود (+).

بنابراین هر زمان که فروش محصول شما کمتر از انتظارتان است، می‌توانید با استفاده از انواع روش های پروموشن فروش، فشار برای فروش را افزایش دهید.

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های بازاریابی

دسترسی کامل به درس‌های مدیریت بازاریابی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۶۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۹۴۵ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۲۵۱۶ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر بازاریابی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به مارکتینگ و بازاریابی معمولاً از میان درس‌های متنوع متمم بیشتر مطالب زیر را پیگیری می‌کنند:

  مذاکره | فروش | آموزش CRM | بازاریابی محتوا

  ارزش آفرینی | تصمیم گیری | برندسازی

  استراتژی | تفکر استراتژيک | تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ | سئو | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

به عنوان مشتری و مصرف‌کننده، اخیراً با کدامیک از روشهای پروموشن فروش مواجه شده‌اید که بتوانید آن را «موفق» و «حرفه‌ای» ارزیابی کنید؟ (روشی که حداقل توانسته باشد شما را به خرید ترغیب کند).

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    کست پلن ، زینب جمالی راد ، محمدصادق ملاتبار ، سامان عزیزی ، کیمیا کلاسنگیانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۸ نظر برای پروموشن فروش چیست؟ آشنایی با انواع پروموشن های فروش

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامانامیرخانی

    لینک دعوت اسنپ یه مثال خوب از پروموشن فروشه : اوایل که تاکسی‌های اینترنتی نظیر اسنپ و تپسی تازه استارت خورده بودن، اسنپ حرکت جالبی زد:به هر کاربرش یک لینک اختصاصی نسبت داده بود که هر کس برای سفر اولش از اون لینک استفاده میکرد ،خودش 8هزار تومن و صاحب لینک 15هزارتومن اعتبار برای سفرهای بعدیش دریافت میکرد، البته فکر میکنم هنوز هم این پروموشن وجود داره ولی سرعت رشدش مثل اون اوایل نیست.
    این حرکت چندتا کارکرد مثبت داشت:
    1-اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی تازه شروع به کار کرده بودن و فرهنگ استفاده از این سرویس شکل نگرفته بود، و این امتیاز انگیزه‌ای بود برای امتحان کردن این سرویس.

    2-اعتباری که به معرفی کننده میداد باعث شد که رغبت کنن به افراد بیشتری معرفی کنن.

    3-اعتباری که به دریافت کننده میداد باعث شد برای یک بار هم که شده از این سرویس استفاده کنن (اون زمان هزینه اکثر سفرها کمتر از 8000تومن بود ومیشه گفت سفر اول رایگان در میومد)

    4-میشه گفت این کار مصداقی از بازاریابی دهان به دهان است که مزیت‌های زیادی دارد نظیر اعتمادسازی (مردم با این سرویس آشنا نبودن، پس سخت اعتماد میکردن)

    5-چون ابتدای راه بودن باید هزینه زیادی برای آگاهی از برند و پروموشن های فروش متقبل میشدن که هزینه جذب مشتری(CAC) رقم بالایی میشد، مثلا اگه هزینه جذب مشتری با تبلیغات 50هزار تومن میشد، با این کار 15هزار تومن به معرفی کننده و 8هزار تومن به مشتری جدید میدادن، که در نهایت هزینه جذب مشتری 23هزار تمون میشد (27هزار تومن کمتر از حالت قبلی)، حتی اگه هزینه جذب مشتری تغییری هم نکرده باشه کیفیت مشتری های جذب شده از این راه، با کیفیت تر از مشتریان جذب شده با تبلیغات و کد تخفیف است که دلیلشم بالا اشاره کردم.

    6-رشد سریع هم یکی از مزیت‌های این روشه، اگر به طور میانگین هر کاربر به دو نفر این اپ رو معرفی کرده باشه پس از 20مرحله 1میلیون کاربر جدید جذب خواهد شد(2 به توان 20)، با این کار اسنپ از نظر تعداد کاربر تونست فاصله زیادی بین خودش و رقیباش بندازه.
     
    پ.ن: البته بعدها خیلی از اپلیکیشن‌ها از این ترفند استفاده کردند و جواب هم گرفتن ولی فکر میکنم اسنپ پیشرو بوده تو این زمینه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .