Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شرح وظایف مدیر بازاریابی چیست؟ | پیشنهادهایی برای فهرست وظایف مدیر مارکتینگ


شرح وظایف مدیر بازاریابی

یکی از سوال‌های مهمی که در بحث مدیریت بازاریابی مطرح می‌شود، شرح وظایف مدیر بازاریابی است. این سوال از سه جهت اهمیت دارد:

  نخست این‌که شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال جذب و استخدام مدیر بازاریابی هستند، علاقه دارند وظایف مدیر مارکتینگ خود را تا حد امکان به صورت شفاف تعریف کنند. این کار هم برای تدوین شرح شغل و تعیین شرایط احراز شغل لازم است و هم در ادامهٔ مسیر همکاری، چارچوبی را تعیین می‌کند تا بتوان به مدیر مارکتینگ گفت در مقایسه با انتظاراتی که از او وجود داشته، چقدر قوی یا ضعیف عمل کرده است.

  دوم این‌که کسانی که به عنوان مدیر بازاریابی فعالیت می‌کنند، با مرور این فهرست‌ها ببینند که گستردگی حوزهٔ بالقوهٔ فعالیت‌شان چقدر است. شاید با الهام از این نوع فهرست‌ها بتوانند پیشنهادهایی را برای گسترش دایرهٔ مسئولیت‌شان ارائه دهند و حتی اگر در شغل فعلی‌شان چنین فضایی وجود ندارد، بر اساس این شرح وظایف برای یادگیری و توسعهٔ فردی خود تلاش کنند تا در آینده بتوانند موقعیت‌های بهتری را در سازمان‌ها و کسب و کارهای دیگر به دست بیاورند.

  سومین کاربرد فهرست شرح وظایف مدیر مارکتینگ هم برای دانشجویان و کسانی است که قصد دارند بازاریابی را به عنوان مسیر شغلی خود انتخاب کرده و در آینده وارد قلمرو مارکتینگ شوند. آن‌ها با مطالعه و بررسی «شرح وظایف» متوجه می‌شوند که کارفرما از مدیر مارکتینگ چه انتظاراتی دارد و می‌توانند با همسو کردن مطالعه و یادگیری خود با انتظارات و خواسته‌های کارفرما، شانس خود را برای کسب موقعیت‌های بهتر و رشد شغلی سریع‌تر افزایش دهند.

با این مقدمه می‌خواهیم درس حاضر را به شرح وظایف مدیر مارکتینگ اختصاص دهیم.

مدیر بازاریابی چه وظایفی دارد؟

پیش از این‌که فهرست شرح وظایف را بخوانید، لازم است بر این نکته تأکید کنیم که هیچ فهرستی از شرح وظایف مدیر بازاریابی وجود ندارد که همه روی آن متفق‌القول باشند و بگویند این فهرست، جامع و مانع است.

برخی سازمان‌ها و کسب و کارها بازاریابی را بسیار محدود می‌بینند (در حد برندسازی، تبلیغات، تحقیقات بازار و توسعه محصول جدید) و فعالیت‌هایی مثل روابط عمومی، استخدام اعضا و حتی دیجیتال مارکتینگ را به واحدهایی بیرون از دپارتمان بازاریابی می‌سپارند.

در مقابل، کسب و کارهایی هم هستند که حتی فروش را هم زیرمجموعهٔ بازاریابی در نظر می‌گیرند و مدیر بازاریابی عملاً نقش مدیر بازاریابی و فروش را بر عهده دارد.

ما در این میان دو نوع منبع مختلف را بررسی کرده‌ایم:

آن‌چه در ادامه می‌بینید، جمع‌بندی بررسی‌ها و جستجوهای ماست و قرار نیست شما همهٔ آن‌ها را بسپندید و بپذیرید. اما مرور این فهرست و عناوین مطرح شده در آن می‌تواند مرجع مناسبی برای تصمیم‌گیری و تدوین یک فهرست اختصاصی‌تر – با توجه به ویژگی‌های شما و کسب و کار مد نظرتان – باشد.

شناخت و تشخیص ویژگی‌های بازار

شناخت و تشخیص ویژگی‌های بازار از جمله وظایفی است که بدون آن مدیریت بازاریابی بی‌معنا است و فعالیت‌های بازاریابی اثربخش نخواهند بود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مدیر بازاریابی باید به دنبال‌شان باشد را با هم بخوانیم:

مشتریان ما و به طور کلی مشتریان صنعت ما از نظر دموگرافیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

این بازار تا چه حد متمرکز یا خُردشده (Fragmented) است؟ سه یا پنج برند اصلی چند درصد کل بازار را در اختیار دارند؟ انحصار تا چه حد در این بازار معنا پیدا می‌کند؟

روندهای اصلی حاکم بر بازار چیست؟ چه پیش‌بینی‌هایی در مورد آیندهٔ بازار وجود دارد؟ وقتی از روند یا Trend حرف می‌زنیم، باید آن‌ها را در هر سه افق کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جستجو کنیم.

رقیبان اصلی ما در بازار چه کسانی هستند؟ چند گروه استراتژیک اصلی در این صنعت وجود دارد؟

رقبای ما چه مسیرهایی را برای توسعهٔ آتی خود برگزیده‌اند؟

هزینهٔ تولید کالا یا عرضهٔ سرویس در این بازار چگونه است و چه سهمی از کل قیمت را به خود اختصاص می‌دهد؟ (طبیعتاً ممکن است لازم باشد عرضه‌کنندگان را به چند دسته تقسیم کنید).

فعالیت‌های مربوط به استراتژی بازاریابی

بسته به این‌که یک سازمان و کسب و کار چه مقیاسی داشته باشد و مدیران آن چگونه فکر کنند، رابطهٔ میان مدیر بازاریابی و استراتژی بازاریابی فرق خواهد کرد.

گاهی اوقات مولفه‌های اصلی استراتژی بازاریابی به مدیر بازاریابی دیکته می‌شود. یعنی عملاً کسانی مانند مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و یا مدیر تولید مشخص می‌کنند که استراتژی چیست و صرفاً اجرای استراتژی (یا شاید برخی تصمیم‌های خُرد) بر عهدهٔ مدیر بازاریابی قرار می‌گیرد.

مجموعه‌های دیگری هستند که کاملاً برعکس عمل می‌کنند. یعنی دست مدیر بازاریابی را باز می‌گذارند تا استراتژی بازاریابی را تعریف و تدوین کند و سپس بخش‌های دیگر سازمان خود را با این استراتژی تطبیق می‌دهند.

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، گزینهٔ سومی هم وجود دارد و آن این است که استراتژی بازاریابی در تعامل با سایر بخش‌های سازمان شکل بگیرد. یعنی طی گفتگوهای متعدد و جلسات ساختاریافته، استراتژی بازاریابی به شکل رفت و برگشتی تدوین شود. در این حالت، علاوه بر مدیران ارشد، احتمالاً مدیران هم‌رده در دپارتمان‌های دیگر هم نظرات خود را اعلام می‌کنند و قاعدتاً برای کمک به اجرای استراتژی بازاریابی هم آمادگی بیشتری خواهند داشت.

به هر حال، وقتی از استراتژی بازاریابی حرف می‌زنیم، باید موارد زیر را مد نظر قرار دهیم:

  • مولفه‌های کلی استراتژی بازاریابی باید پیشنهاد شده و تصویب شود
  • جزئیات استراتژی بازاریابی باید تدوین شود
  • پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی قطعاً بر عهدهٔ مدیر بازاریابی است
  • ارزیابی موفقیت در پیاده‌سازی (کنترل استراتژیک) هم بر عهدهٔ مدیر بازاریابی است

مواردی مثل ترجمهٔ ارزش‌های سازمان به ارزش‌های متناظر آن‌ها در واحد بازاریابی، تحلیل SWOT برای محصول‌های مختلف، تصمیم‌گیری در مورد درون‌سپاری یا برون‌سپاری هر یک از فعالیت‌های واحد بازاریابی و ترسیم تصویر دقیق مشتریان (پرسونا) از جمله کارهایی هستند که باید در قالب برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی انجام شوند.

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های بازاریابی

دسترسی کامل به درس‌های مدیریت بازاریابی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۶۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۹۵۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۲۵۱۶ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر بازاریابی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به مارکتینگ و بازاریابی معمولاً از میان درس‌های متنوع متمم بیشتر مطالب زیر را پیگیری می‌کنند:

  مذاکره | فروش | آموزش CRM | بازاریابی محتوا

  ارزش آفرینی | تصمیم گیری | برندسازی

  استراتژی | تفکر استراتژيک | تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ | سئو | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

مشارکت در بحث

اگر به عنوان مدیر بازاریابی کار کرده‌اید و یا در مجموعهٔ خود با مدیران بازاریابی کار کرده‌اید، چه نکته‌ها و تجربیات دیگری دارید که بخواهید با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟

آیا موارد دیگری هم هست که بشود در شرح وظایف مدیر مارکتینگ گنجاند؟

آیا این تجربه را داشته‌اید که شفاف نکردن برخی از این وظایف به اختلاف‌نظر و شکل‌گیری تعارض منجر شده باشد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  


ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۹ نظر برای شرح وظایف مدیر بازاریابی چیست؟ | پیشنهادهایی برای فهرست وظایف مدیر مارکتینگ

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی جلالی

    یک مورد خیلی ساده که معمولا وقتی مدیر بازاریابی استخدام می‌کنیم آن‌را فراموش می‌کنیم، شریک کردن مدیر بازاریابی در نتایج حاصل از تصمیمات بخش مارکتینگ است. به نظر من، مدیر بازاریابی باید در سود شرکت سهیم باشد. وقتی یکی از بنیان‌گذارهای کسب و کار، مسئولیت مارکتینگ را به عهده می‌گیرد، خواه ناخواه بعد از مدت کوتاهی نتایج تصمیماتش را در قالب درآمد شرکت خواهد دید. اما وقتی یک نفر از بیرون استخدام می‌شود، و قرار است به او و تصمیماتش اعتماد کنیم، و برای اجرای آن تصمیمات پول و وقت سازمان را هزینه کنیم، بهتر است سازوکاری داشته باشیم که مدیر بازاریابی نتایج عملکرد خودش را بصورت ملموس در فیش حقوقی‌اش ببیند. 

    مورد دیگری که به ذهن من رسید، واگذاری فعالیت‌های مربوط به خدمات پس از فروش به مدیر بازاریابی است. معمولا در قالب پیشنهاد محصول، وعده‌هایی به مشتری داده می‌شود که او را به خرید آن محصول از ما، و نه از رقبا ترغیب می‌کند. اگر این وعده‌ها غلو شده و غیر واقعی باشند، ممکن است در کوتاه مدت میزان فروش را بالا ببرند؛ و یک رزومه خوب برای مدیر بازاریابی بسازند. اما بعد از مدتی نارضایتی مشتری باعث لطمه به فروش می‌شود. از جمله‌ی این وعده‌ها شرایط گارانتی و ضمانت کالاست. حتی برای محصولاتی که مستلزم اعزام نصاب است، آگاهی از کیفیت نصب و رضایت مشتری از برخورد و خوش‌قولی نصاب در روند فروش‌های بعدی شرکت تاثیرگذار است. به همین دلیل بهتر است مدیر بازاریابی روند خدمات پس از فروش و پاسخگویی به ایرادات مشتری‌ها را خودش کنترل کند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .