Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


ویژگی های یک مدیر موفق چیست؟ دراکر پاسخ می‌دهد


ویژگی های یک مدیر موفق چیست

در درس‌های قبل با تعریف و معنی مدیریت و نیز شرایط کاری مدیران از نگاه مینتزبرگ آشنا شدیم. دیدیم که مینتزبرگ معتقد است تصویری که ما از سبک رفتار و زندگی روزمرهٔ مدیران داریم، با آن‌چه در دنیای واقعی وجود دارد متفاوت است.

مینتزبرگ تأکید می‌کند که مدیران زیر فشار فعالیت‌ها، سطحی می‌شوند؛ خیلی وقت‌ها نمی‌توانند به برنامه‌ریزی‌های خود وفادار بمانند؛ اطلاعات غیررسمی را بیشتر از اطلاعات رسمی جدی می‌گیرند و بخش زیادی از وقت‌شان در ارتباطات افقی (و نه با زیردست و بالادست) صرف می‌شود.

می‌توانیم بگوییم حرف‌های مینتزبرگ از جنس توصیفی (Descriptive) است. او نمی‌گوید که مدیران باید چگونه باشند و به چه شکل رفتار کنند. بلکه توضیح می‌دهد که مدیران این‌گونه و آن‌گونه هستند و چنین و چنان رفتار می‌کنند. اما از میان بزرگان مدیریت کسانی هستند که ترجیح داده‌اند در این زمینه تجویز‌های خود (Prescriptions) را نیز مطرح کنند.

به عنوان مثال، دراکر در این زمینه تجویزی عمل کرده و مشخصاً گفته: «اگر در پی مدیریت اثربخش هستید، باید اصول مشخصی را رعایت کنید.دراکر این نکات و توصیه‌ها را در مقاله‌ای با عنوان The Effective Executive در نشریه کسب‌و‌کار هاروارد شرح داد و بعدها نسخهٔ کامل‌تر آن را در کتابی با همین عنوان منتشر کرد.

در ادامه برخی از ویژگی های یک مدیر موفق و اثربخش را از منظر دراکر شرح می‌دهیم.

از خود بپرسید «الان باید چه کاری انجام شود؟»

سوال اشتباهی که ممکن است یک مدیر از خود بپرسد این است که: «من» می‌خواهم چه کاری انجام شود؟

چنین سوالی مدیر را از تماس با دیگران، دریافت اطلاعات و درک بهتر محیط دور کرده و به کاوش در درون خود ترغیب می‌کند. اما وقتی «من» را از جمله حذف می‌کنید و به جای «من چه می‌خواهم» از خود می‌پرسید که «الان چه کاری باید انجام شود؟» ناگزیر به سراغ دیگران می‌روید و حرف‌ها و دیدگاه‌های دیگران را می‌شنوید و اطلاعات تازه به دست می‌آورید.

در یک لحظه نمی‌توانید بیش از یک یا دو اولویت داشته باشید

ممکن است چند مورد مهم برای شما وجود داشته باشد و کارهای متعددی هم در ذهن‌تان باشد که به نتیجه رسیده‌اید همهٔ آن‌ها باید انجام شوند. اما به خاطر داشته باشید که در یک لحظه، بیشتر از یک یا دو هدف را نمی‌توانید تعقیب کنید.

ضمناً اگر هدف و اولویت سوم را کنار می‌گذارید، به خاطر داشته باشید که پس از حرکت در راستای اولویت اول و دوم و رسیدن به نتیجهٔ مطلوب، بلافاصله به سراغ اولویت سوم نروید: شاید الان اولویت‌های دیگری شکل گرفته باشند.

مدیر موفق اولویت های خود را چگونه ارزیابی می‌کند

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ی رفتار سازمانی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های رفتار سازمانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۴۳ عدد

  دانشجویان این درس: ۵۸۲۴ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۴۸۸۳ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های رفتار سازمانی به مباحث متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به رفتار سازمانی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره | مدیریت تعارض

مهارت ارائه | فن بیان | گزارش نویسی | تصمیم گیری

مشاوره مدیریت | کوچینگ | تحلیل رفتار متقابل

مسیر شغلی | خودشناسی

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

دراکر علاوه بر نکات فوق، هم در این مقاله و هم در کتاب‌ها و مقالات دیگرش، به این نکته هم می‌پردازد که توانایی مدیریت جلسات، نقش مهمی در موفقیت یک رهبر ایفا می‌کند. اما از آن‌جا که این بحث بر اساس سرفصل‌های متمم بیشتر از جنس مدیریت زمان است، آن را به عنوان زیرمجموعهٔ مدیریت زمان مطرح کرده‌ایم:

مدیریت جلسات – نکاتی برای برگزاری یک جلسه کاری موفق

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    منصور گلچین ، علی رسولی ، محمد سیف اللهی ، علیرضا داداشی ، علی ستایش

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی رفتار سازمانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای ویژگی های یک مدیر موفق چیست؟ دراکر پاسخ می‌دهد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا داداشی

    سلام.

    من می خواهم درباره ی این جمله بنویسم:

    کارهایی که به علت محدودیت های اخلاقی، حقوقی و سیاست گذاری نمی تواند بکند و نمی خواهد بکند هم، باید در برنامه اش مشخص شود. 

     

    مهم است که مدیر حواسش به خط قرمزهایش باشد. چه بسا به مرور که درگیری هایش بیشتر و بیشتر  می شوند، احتمالا ندانسته کم کم از خط قرمزهایش بگذرد و حساسیتش نسبت به آنها کاهش پیدا کند و چون این اتفاق به مرور و به آهستگی رخ می دهد، یک وقت به خود بیاید و ببیند که مجموعه ای از خطوط قرمز دارد که با بی توجهی فراموش شان کرده و از آنها عبور کرده و تبدیل به کسی شده که نمی خواسته و کارهایی می کند که نمی خواسته است.

    مدیر نباید اصول اخلاقیش را فراموش کند

    برقرار باشید.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .