Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


نظریه انگیزشی مک کللند | کدام انگیزه در شما قوی‌تر است؟


نظریه انگیزشی مک کللند

این سوال که انسان از چه چیزهایی انگیزه می‌گیرد یک پرسش مهم و قدیمی است. نظریه‌پردازان بسیاری در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند.

کتاب‌های بسیاری با عنوان انگیزش و هیجان یا عناوین مشابه، این نظریه‌ها را گرد آورده‌اند و اگر آن‌ها را ورق بزنید، از تعداد و تنوع نظریه‌های انگیزشی شگفت‌زده می‌شوید.

در این میان، بعضی از نظریه‌ها مورد توجه مدیران قرار گرفته‌اند و به دنیای مدیریت و کسب و کار راه یافته‌اند. نظریه انگیزشی دیوید مک کللند یکی از این نظریه‌هاست.

مک کللند با مطالعات متعددی که انجام داده، سه نیاز اصلی را در انسان‌ها شناسایی کرده و معتقد است که هر یک از ما، این سه نیاز را به میزان متفاوتی درون خود حس می‌کنیم و به واسطه‌ی آن‌ها برانگیزه می‌شویم:

نظریه انگیزشی مک کللند

نیاز به موفقیت به چه معناست؟

نیاز به موفقیت یا Need for Achievement که معمولاً آن را با nAch نشان می‌دهند، به این معناست که فرد، دوست دارد مدام و پیوسته برای خود، #هدف گذاری کرده و با تلاش و کوشش، به اهدافی که تعیین کرده دست پیدا کند.

مک کللند توضیح می‌دهد که چنین افرادی، کار فردی را به کار تیمی ترجیح می‌دهند (+). چون در کار تیمی، ممکن است عملکرد ضعیف دیگران، به مانعی برای موفق‌شان تبدیل شود.

هم‌چنین می‌کوشند هدف‌هایی با سطح دشواری متوسط را انتخاب کنند. چون هدف‌های بسیار دشوار، امکان دستیابی به هدف و تجربه‌ی موفقیت را از آن‌ها می‌گیرند. دستیابی به هدف‌های بسیار ساده هم، حس موفقیت را القا نمی‌کند.

او ویژگی‌های دیگری هم برای افرادی که نیاز به موفقیت در آن‌ها قوی است بیان می‌کند. از جمله این‌که برای این افراد، بازخورد بسیار مهم است. آن‌ها باید نتیجه‌ی موفقیت‌شان را ببینند و حس کنند که دیگران موفقیت آن‌ها را به رسمیت می‌شناسند.

برای این افراد، پول به صورت مستقیم نمی‌تواند انگیزاننده باشد. مگر این‌که احساس کنند پول، خود شاخصی است که می‌تواند میزان موفقیت‌شان را نشان دهد.

مثلاً کارآفرینی که nAch او بالاست، شاید دوست داشته باشد که شرکتش، ماهانه میلیاردها تومان درآمد داشته باشد. اما این درآمد را بیش از آن‌که برای خرج کردن بخواهد، برای این می‌خواهد که مطمئن شود موفق شده است.

برای این‌که مطمئن شوید nAch را به درستی تشخیص می‌دهید، می‌توانید این تعریف مک کللند را به خاطر بسپارید:

نیاز به موفقیت در نظریه انگیزشی مک کللند به چه معناست؟

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ی رفتار سازمانی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های رفتار سازمانی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۴۳ عدد

  دانشجویان این درس: ۵۸۱۶ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۴۸۸۱ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های رفتار سازمانی به مباحث متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به رفتار سازمانی علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره | مدیریت تعارض

مهارت ارائه | فن بیان | گزارش نویسی | تصمیم گیری

مشاوره مدیریت | کوچینگ | تحلیل رفتار متقابل

مسیر شغلی | خودشناسی

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زهرا حاتمی ماسوله ، مهدی چابک ، شهرزاد ، وحید ، اشکان ارشد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی رفتار سازمانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۴ نظر برای نظریه انگیزشی مک کللند | کدام انگیزه در شما قوی‌تر است؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیرمحمد قربانی

    سال ۹۴ و ۹۵، در شرکتی مشغول به کار بودم. جایگاه من در آن شرکت، مرا سرپرست چند نفر کرده بود. هر از گاهی در هنگام گزارش‌دهی، مدیر آن‌جا ارزیابی خودش از ما را نیز می‌گفت. او که با ما رابطه‌ای دوستانه داشت، یک بار در زمان ارزیابی، نکته‌ای را به خودم گفت که برایم آگاهی‌بخش بود.

    او می‌گفت: «امیر تو برای انجام بعضی کارها Too Nice هستی. به همین خاطر الان نمی‌توانی این کار را انجام بدهی». در ادامه، حرفش را با کلماتی بسیار خودمانی و تا حدی رکیک توضیح می‌داد که فضای متمم جای نوشتن آن‌ها نیست. او پس از توضیحاتش به من، آن کار خاص را به یک نفر دیگر واگذار می‌کرد.

    اکنون که این درس را خواندم و آن را کنار فکر کردن به حرف‌های او گذاشتم، حرف‌های او را می‌توانم با ترجمه به زبان مک‌کللند این‌گونه بگویم که در من آن‌زمان nAff بسیار غالب بود.

    این ویژگی من، آسیب‌هایش را نیز وارد کرده است. خوب می‌دانیم که این کار، از جایی به بعد، استهلاک به همراه دارد. مخصوصا اگر فرد مقابل ما بخواهد بار عدم مسئولیت‌پذیری خویش را بر دوش ما اندازد و از این خصوصیت، سو استفاده کند.

    به نظرم، تقویت صراحت و جرأت‌ورزی در مبحث عزت نفس، می‌تواند در این مورد کمک‌کننده باشد.

    نیاز دوم من در میان این سه، nAch بود. من در تفویض کارها افتضاح عمل می‌کردم و کمال‌طلبی‌ام نیز به این موضوع، دامن می‌زد.

    معمولا کارها را سخت واگذار می‌کردم. این‌گونه نبود که کاری را دیر تحویل بدهم. اما تقریبا تمام کار را خودم انجام می‌دادم تا از نظرم، بی‌نقص باشد. استهلاک این‌گونه کار کردن، نیازی به توضیح ندارد و معلوم است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .