Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


طراحی خودرو | چگونه خودروهای جدید را از چشم مشتریان کنجکاو پنهان کنیم؟


طراحی خودرو

برای علاقه‌مندان خودرو، عرضهٔ هر مدل تازه‌ای از خودرو یک اتفاق بزرگ است. درست همان‌طور که علاقه‌مندان موبایل، هر سال منتظرند تا پرچمداران جدید معرفی شوند و آن‌ها بتوانند تفاوت‌های نسل تازه با نسل پیشین را بررسی کنند.

حتی برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم و از حق خرید و فرصت تجربهٔ رانندگی با بسیاری از خودروهای روز جهان محرومیم، این علاقه هم‌چنان وجود دارد و می‌بینید که عاشقان خودرو در جلسات، نمایشگاه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، از ویژگی‌های مدل‌های جدید خودروهای روز دنیا حرف می‌زنند.

اما آیا طراحان و تولیدکنندگان خودرو هم علاقه دارند که مردم در سراسر جهان، ویژگی‌های نسل‌های تازهٔ محصولات‌شان را پیگیری کنند؟ تا پیش از رونمایی عمومی، خیر!

نباید قبل از رونمایی محصول ما را ببینید!

شاید بیشتر خودروسازها حاضر نباشند به همین سادگی و صراحت، حرف‌ دل‌شان را بزنند. اما می‌دانیم که تقریباً همهٔ آن‌ها ترجیح می‌دهند مردم خودروهای تازه‌شان را پیش از رونمایی نبینند.

مدیر ارشد طراحی در شرکت مزدا می‌گوید (+): «خودرو جدید، مثل عروس است و بهتر است تا لحظه‌ای که قدم زدن در میان جمع را آغاز نکرده، کسی او را نبیند.»

حاصل این نگاه طراحان، خودروهایی است که به شدت استتار شده‌اند و تشخیص جزئیات آن‌ها چندان ساده نیست (+):

طراحی خودرو - استتار خودرو

این تشبیه، کمی شاعرانه است و انگیزه‌هایی اصلی از پنهان کردن خودرو را بیان نمی‌کند. انگیزه‌هایی که حدس زدن آن‌ها چندان دشوار نیست:

نشت تدریجی اطلاعات و عکس‌های خودرو، هیجان رونمایی را از بین می‌برد. اگر هیچ‌کس هیچ اطلاعاتی از خودرو نداشته باشد، رونمایی می‌تواند مثل یک بمب خبری عمل کند و اطلاعات و اخبار و عکس‌های محصول جدید، مانند یک محتوای ویروسی پخش شود و به دست افراد بسیاری برسد.

نشت اطلاعات خودروهای جدید می‌تواند روی فروش مدل‌های موجود تأثیر منفی بگذارد. بالاخره هر وقت که یک خودرو می‌خرید، هم‌زمان نسل جدید همان خودرو در حال طراحی است. بی‌اطلاعی از جزئیات، باعث می‌شود که خودرو مد نظرتان را از میان مدل‌های موجود در بازار انتخاب کرده و بخرید. اما اگر ویژگی‌های مدل آتی را بدانید، بازی انتخاب پیچیده‌تر می‌شود. چون به این فکر می‌کنید که «شاید بهتر باشد صبر کنم و مدل بعدی را بخرم.» پس از این منظر هم، انتشار عکس‌های مدل‌های در دست ساخت، اتفاق خوبی نیست.

از سوی دیگر، خودروهای جدید، پیش از عرضهٔ عمومی باید هزاران کیلومتر در خیابان‌ها و جاده‌ها حرکت کنند. حتی تست پنهانی خودرو در پیست اختصاصی هم کار ساده‌ای نیست. خبرنگاران خودرو – خصوصاً اگر هر روز درگیر گران یا ارزان شدن قیمت‌ها و ممنوع یا آزاد شدن واردات نباشند – خوراکی بهتر از تصاویر نسل بعدی خودروها ندارند و همیشه در کمین‌اند تا عکس‌ این محصولات تازه را ثبت کرده و در اختیار مخاطبان‌شان قرار دهند.

پس سازنده چاره‌ای ندارد جز این که خودرو خود را استتار کرده و به خیابان بیاورد (+):

طراحی خودرو - استتار خودرو

البته روش‌های استتار، از یک خودروساز به خودروساز دیگر فرق می‌کند. ضمن این که در مراحل مختلف طراحی هم، شیوه‌های متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. در ادامه برخی از این شیوه‌ها را مرور می‌کنیم.

انواع روش‌های استتار خودرو

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

  لطفاً توجه کنید که ما در متمم، تعداد و ترتیب درس‌ها و اولویت به‌روزرسانی آن‌ها را بر اساس تعداد دوستان علاقه‌مند به هر درس، انتخاب و طراحی می‌کنیم.

بنابراین لطفاً اگر به این درس (یا هر درس دیگری در متمم) علاقه‌مند هستید، حتماً زیر درس کنار عبارت «این درس در حوزهٔ علاقهٔ من قرار دارد» علامت بزنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    آدریان بدل‌توانا ، حامد ، محمد مهدی امیری ، مونا محمدی ، کیوان بشاش

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه طراحی محصول جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه طراحی محصول جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵ نظر برای طراحی خودرو | چگونه خودروهای جدید را از چشم مشتریان کنجکاو پنهان کنیم؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .