Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)

معرفی چند کتاب کوچینگ و مشاوره مدیریت

کتاب مشاوره مدیریت پیتر بلاک

کتاب مشاوره مدیریتکتاب مشاوره بی‌نقص یا Flawless Consulting نوشته پیتر بلاک از معروف ترین کتاب های مدیریت در زمینه مشاوره است. البته پیتر بلاک کتاب خود را به مشاوره مدیریت محدود نکرده و چنان‌ که در عنوان فرعی کتاب گفته، با کتابش به همهٔ کسانی که می‌خواهند تخصص خود را در قالب مشاوره در اختیار دیگران قرار دهند کمک می‌کند.

اما نوع مثال‌ها و توضیحات کتاب به گونه‌ای است که بیش از هر کس برای مشاوره مدیریت به‌ویژه مشاوره به مدیران ارشد (مانند مشاوره استراتژی) مفید است.

اگر پیچیدگی‌های انسانی در کار مشاورهٔ شما زیاد است و مقاومت جدی و عمیق را در کارفرما حس می‌کنید، احتمالاً‌ کتاب بلاک می‌تواند برایتان راهگشا باشد.

معرفی کتاب مشاوره مدیریت

درس‌های مرتبط: مشاوره مدیریت  |  عوامل موفقیت در مشاوره مدیریت

کتاب تسهیلگر ماهر

کتاب تسهیلگریتسهیلگر کسی است که خودش بخشی از تیم و گروه نیست و صرفاً قرار است کمک کند تا جلسات گروهی بهتر برگزار شوند.

فرض کنید در یک ساختمان بین همسایگان اختلاف به وجود می‌آید. یا اعضای هیئت مدیره یک شرکت می‌خواهند در مورد استراتژی سال آتی گفتگو کنند. یا این‌که قرار است جلسه‌ای با حضور مشتریان یک شرکت برگزار شود و آن‌ها نظرات خود را دربارهٔ یکی از محصولات شرکت اعلام کنند.

تسهیلگر نه جزو همسایگان است و نه استراتژیست و عضو هیئت مدیره و نه کارمند شرکت یا مشتری آن. اما اصول برگزاری جلسه و مدیریت گفتگو را می‌داند و می‌تواند کمک کند جلسه بهتر و اثربخش‌تر باشد.

کتاب تسهیلگر ماهر (یا تسهیلگر کارآزموده) راجر شوارتز یکی از بهترین کتاب های تسهیلگری برای تازه‌کاران است. این کتاب کوشیده از لحن تئوریک فاصله بگیرد و تسهیلگری را به شکل کاربردی و عملی آموزش دهد (البته اگر دنبال تمرین های تسهیلگری و بازیهای تسهیلگری باشید، این کتاب راضی‌تان نمی‌کند. چون نویسنده بیشتر بر مدل ذهنی تسهیلگر و الگوهای رفتارهای تسهیلگران متمرکز بوده است).

علاوه بر این، از آن‌جا که مشاوران مدیریت هم به تعامل با کارفرما، برگزاری جلسات و تسهیلگری نیاز دارند، این کتاب می‌تواند مقدمه‌ای بر مشاوره مدیریت باشد و به این علاقه‌مندان این حوزه نیز کمک کند.

معرفی کتاب تسهیلگری

درس‌های مرتبط: مشاوره مدیریت | کوچینگ | کار تیمی | مدیریت جلسه

کتاب اداره شرکتهای خدمات حرفه‌ای

کتاب مدیریت شرکتخدمات حرفه‌ای بخش بزرگی از اقتصاد امروز جهان را به خود اختصاص می‌دهند. پزشکان، حقوق‌دان‌ها، تعمیرکارها، مشاوران مدیریت و کوچ‌ها از جمله کسانی هستند که به ارائه خدمات حرفه ای مشغولند.

شاید به ظاهر این مشاغل شبیه هم نباشند. اما ویژگی‌های مشترکی میان همهٔ‌ آن‌ها وجود دارد:‌ پایهٔ اصلی‌شان حل مسئله است. به شدت با مشتری درگیر هستند و این درگیری بلندمدت است (در مقایسه با فروش یک کالا). به دانش علمی و تجربهٔ زیاد نیاز دارند.

وقتی کسب و کاری برای برای عرضهٔ خدمات حرفه ای بنا می‌کنید، ماجرا پیچیده‌تر هم می‌شود. باید بتوانید این خدمات را به درستی بازاریابی کنید و به شکلی مناسب به مشتری عرضه کنید. بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای، اصل کار را به خوبی بلدند و تخصص کافی دارند، اما نمی‌توانند بر پایهٔ این تخصص یک کسب و کار موفق بنا کنند.

کتاب مدیریت شرکت خدمات حرفه ای برای کسانی نوشته شده که می‌خواهند وضعیت کسب و کار خود را در این حوزه بهتر کنند.

معرفی کتاب مدیریت شرکت خدمات حرفه ای

کتاب بازی درونی (برای کوچینگ)

کتاب بازی درونیمعمولاً کتاب بازی درونی را یکی از بهترین کتاب های کوچینگ می‌دانند. حتی اگر – مثل ما – با این ارزیابی موافق نباشید، این را باید بپذیرید که کتاب بازی درونی بی‌تردید از کتابهای تاثیرگذار بر جریان کوچینگ است. تیموتی گالوی این کتاب را با الهام از تجربیات خود در بازی تنیس نوشت. اما پیام کتاب آن‌قدر مفید و تعمیم‌پذیر بود که به سرعت راه خود را به حوزه‌های دیگر هم باز کرد.

امروزه بسیاری از کوچ‌ها از مفاهیم این کتاب استفاده می‌کنند یا به مراجعان خود پیشنهاد می‌کنند کتاب بازی درونی را بخوانند و در زندگی خود به کار گیرند.

خلاصه کتاب بازی درونی در یک جمله این است که (البته شما هیچ‌وقت یک کتاب را در یک جمله خلاصه نکنید) اصل بازی تنیس یا هر بازی دیگر، نه در زمین، که در ذهن بازیکن انجام می‌شود. بازیکنی که بهتر بتواند ذهن خود را کنترل کند، زمین بازی را هم در اختیار خواهد داشت.

بسیاری از حرف‌هایی که تیموتی گالوی دربارهٔ بازی تنیس و زمین بازی گفته دربارهٔ بازی زندگی هم درست است و به کار می‌آید.

نکات مهم کتاب بازی درونی

کتاب پروژه اصطکاک (درباره اصطکاک سازمانی)

کتاب پروژه اصطکاککتاب پروژه اصطکاک به موضوع بسیار مهمی در تیم‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد: اصطکاک سازمانی. رابرت ساتن و هاگی رائو نویسندگان کتاب پروژه اصطکاک مفهوم اصطکاک سازمانی را چنین تعریف می‌کنند: هر آن‌ چیزی که باعث می‌شود کارها در سازمان، سخت‌تر، کندتر و یا با اتلاف منابع بیشتر انجام شود.

ما در متمم معتقدیم که این کتاب یک کتاب خوب در حوزهٔ مشاوره مدیریت محسوب می‌شود. به این علت که بسیاری از مشکلاتی که در کسب و کارها و سازمان‌ها وجود دارد و مدیران برای حل آن از مشاوران و کوچ‌ها راهنمایی می‌گیرند، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در اصطکاک سازمانی ریشه دارند. و اگر مشاوران با این مفهوم آشنا باشند، راحت‌تر می‌توانند به عارضه یابی سازمانی و در ادامه به رفع مشکلات سازمان کمک کنند.

معرفی و خلاصه کتاب پروژه اصطکاک

 

کتاب استعاره های سازمان (سیمای سازمان)

کتاب استعاره های سازماناگر بخواهیم یکی از بهترین کتاب های مدیریت را به سلیقهٔ متمم معرفی کنیم، کتاب استعاره های سازمان گرت مورگان از جمله گزینه‌های ما خواهد بود. این کتاب یک کتاب کلاسیک مدیریتی است که طی سه دههٔ‌ گذشته معمولاً در میان کتاب های رشته مدیریت بوده و بسیاری از دانشجویان مدیریت کسب و کار نام آن را شنیده‌اند (حتی شاید اسلایدهای خلاصه کتاب را برای پروژه آخر ترم تحویل داده باشند). با این حال، هم‌چنان جایگاهش، شایستهٔ محتوایش نیست و آن‌قدر که در جهان جریان‌ساز بوده، در ایران جدی گرفته نشده است.

گرت مورگان در کتاب استعاره های سازمان، به مخاطب می‌آموزد که چگونه با استفاده از استعاره های مختلف، سازمان‌ها و کسب و کارها را ببیند و تحلیل کند. آشنایی با این استعاره‌ها باعث می‌شود خواننده درک عمیق‌تری از سبک های مدیریت کسب و کار داشته باشد و بهتر متوجه شود که نظریه های مختلف سازمان و مدیریت، چگونه به وجود آمده‌اند و هر یک در مقایسه با دیگری، چه جایگاهی دارند.

ما کتاب مورگان را از این جهت در فهرست کتاب های مشاوره مدیریت گنجانده‌ایم که معتقدیم این کتاب به مدیران و مشاوران کمک می‌کند شناخت عمیق‌تری از مفاهیم مدیریتی به دست آورند (البته کتابی تندخوان نیست که چند روز کنار دست‌تان باشد و به سرعت خواندنش را به پایان برسانید).

 

معرفی کتاب استعاره های سازمان

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۰ نظر برای معرفی چند کتاب کوچینگ و مشاوره مدیریت

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .