Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


قدرت گزینه های پیش فرض در زندگی ما


کارگاه زندگی شاد - قدرت گزینه های پیش فرض

احتمالاً شما هم به این نکته توجه کرده‌اید که شاد بودن را نمی‌توان الزاماً با تمرکز دائمی و آگاهانه بر روی شادی و شادمانی به دست آورد. هم‌چنانکه ثروت، الزاماً با تمرکز دائمی و آگاهانه بر روی ثروت به دست نمی‌آید.

بخش بزرگی از ثروت امروز جهان، در اختیار کسانی است که به صورت جدی مشغول کار دیگری بوده‌اند و مجموعه‌ی عادت‌ها و رفتارهایشان، موفقیت و پول و ثروت را به همراه آورده است (+).

این مسئله را می‌توان درباره‌ی شادی نیز گفت.  بسیاری از افراد شاد، مستقیم و آگاهانه روی شادی متمرکز نیستند. بلکه شادی برای آن‌ها، محصول جانبی مجموعه‌ای از عادت‌ها و رفتارهاست. 

در این درس می‌خواهیم درباره‌ی گوشه‌ای از این عادت‌ها و رفتارها صحبت کنیم؛ چیزی که پاول دولان در کتاب طراحی شادمانی، آن را قدرت گزینه های پیش فرض می‌نامد.

گزینه‌های پیش‌فرض، اولین انتخاب‌هایی هستند که به ذهن ما می‌رسند یا در دسترس ما قرار می‌گیرند:

  • اولین کسی که هنگام ناراحت بودن، با او تماس می‌گیرید؛
  • اولین کسی که وقتی احساس تنهایی می‌کنید، برای او پیام می‌فرستید؛
  • اولین سایتی که هنگام باز کردن مرورگر، به آن سرمی‌زنید؛
  • اولین کتابی که وقت مطالعه، در دسترس شماست؛

گزینه‌های پیش‌فرض در زندگی ما

معمولاً چه وسایلی را کنار تخت خود قرار می‌دهید؟ این وسایل می‌توانند گزینه‌های پیش‌فرض شما هنگام بیدار شدن از خواب باشند.

به نظر ساده می‌آید. اما برای یک لحظه فکر کنید اگر به جای موبایل، یک بطری آب و یک لیوان کنار تخت قرار دهید، چه تغییراتی در زندگی شما ایجاد می‌شود.

در این حالت، هنگامی که نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید، دیگر به سراغ موبایل و اینستاگرام و خبرها نخواهید رفت و لیوانی آب خواهید خورد. عکس این وضعیت را کسانی تجربه می‌کنند که موبایل خود را دقیقاً کنار تخت‌شان شارژ می‌کنند.

می‌توانیم این مسئله را به شکلی ساده‌تر هم بیان کنیم و بگوییم این‌که شب گوشی‌تان را با کدام پریز شارژ می‌کنید، می‌تواند روی کیفیت خواب و کیفیت زندگی‌تان تأثیر بگذارد.

به شکل مشابه، می‌توان حدس زد که قرار دادن چند کتاب کنار تخت، می‌تواند روی کیفیت خواب یا کیفیت نخستین ساعات بیداری تأثیر بگذارد.

از این نوع مثال‌ها فراوان است.

پاول دولان پیشنهاد می‌کند برای درک قدرت گزینه‌های پیش‌فرض، مدتی گزینه‌ی پیش‌فرض مرورگر خود (Homepage) را تغییر دهید.

مثلاً آن را تنظیم کنید تا به جای باز شدن روی گوگل، یکی از سایت‌های خبری را باز کند.

حتی اگر آگاهانه بکوشید در برابر وسوسه‌ی خبرخوانی مقاومت کنید، باز هم خواهید دید که روزها و هفته‌ی شما،‌ سخت‌تر و تلخ‌تر می‌شود.

گزینه‌های پیش‌فرض در موبایل ما

بسیاری از ما، وقت قابل‌توجهی را به موبایل اختصاص می‌دهیم. در حدی که می‌توان گفت زندگی‌مان به دو بخشِ داخل موبایل و بیرون موبایل تقسیم می‌شود.

بنابراین،‌ وقتی از گزینه‌های پیش‌فرض حرف می‌زنیم، شاید بهتر باشد موبایل را به صورت ویژه و جداگانه بررسی کنیم.

مثلاً شاید جابجا کردن آیکون شبکه‌های اجتماعی از صفحه‌ی اول به صفحه‌ی دوم، روی گزینه‌ی پیش‌فرض ما هنگام استفاده از موبایل تأثیر بگذارد.

اگر هم چنین نشد، شاید بتوانیم اینستاگرام و تلگرام و توییتر و برنامه‌هایی مانند این‌ها را در یک زیرگروه با عنوان Social Media یا شبکه‌های اجتماعی قرار دهیم.

همین تغییر ساده، ما را وادار می‌کند که به جای یک بار لمس صفحه، برای دسترسی به این برنامه‌ها مجبور شویم دو بار صفحه را لمس کنیم و راه طولانی‌تری برویم.

شاید هم تصمیم بگیریم پس از هر بار استفاده از اینستاگرام، Logout کنیم و هنگام استفاده، دوباره Login کنیم.

از جمله تغییرات دیگر، می‌تواند pin کردن چند نفر در نرم‌افزار WhatsApp باشد. کاری ساده که ممکن است باعث شود الگوی ارسال و دریافت پیام ما تغییر کند.

قدرت گزینه های پیش‌فرض، بحثی ساده اما بسیار مهم است. ما در زندگی خود، بسیاری از انتخاب‌ها را آگاهانه انجام نمی‌دهیم. کوچک‌ترین تغییر در گزینه‌های پیش‌فرض، می‌تواند کیفیت زندگی و میزان شادمانی ما را تغییر دهد.

تمرین و مشارکت در بحث

علت‌های ناشادی ما یا کم شاد بودن ما، همیشه پنهان و نامشخص نیستند. ما رفتارها، عادتها و گزینه‌های پیش‌فرض زیادی داریم که می‌دانیم به ناشاد شدن ما کمک کرده‌اند:

  • تناسب اندام ما را کاهش داده‌اند؛
  • فرصت یادگیری ما را کم کرده‌اند؛
  • ارتباط ما با دیگران را بیش از حد کاهش داده یا بیش از حد افزایش داده‌اند؛
  • لحظاتی برای خلوت کردن و فکر کردن را از ما گرفته‌اند؛

و خلاصه، ما را از برخی رفتارهای مطلوبمان دور می‌کنند.

در میان گزینه‌های پیش فرض خود، چه تغییراتی می‌توانید ایجاد کنید که به شما در تغییر این عادتها و ایجاد شادی و خوشحالیِ بیشتر کمک کند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علیرضالطیف ، تسنیم ، امیر همتیان ، مریم مسرور ، فاطمه ترکی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه زندگی شاد به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه زندگی شاد
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۳۳ نظر برای قدرت گزینه های پیش فرض در زندگی ما

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    سه ماه پیش، گزینه پیش فرض من موقع بیدار شدن به این صورت بود که لپتاپ رو روشن میکردم و سایت متمم یا پیام اختصاصی رو چک میکردم(به صورت خاکستری!)

    اما از 60 روز قبل سعی کردم عادتم رو عوض کنم و با ادبیات این درس، گزینه پیش فرض دیگری ایجاد کنم:

    الان 60 روز است که 1.5 ساعت برنامه صبحگاهی متفاوتی دارم: به محض بیدار شدن نیم لیتر آب میخورم (دلیل خاصی داره، برای سلامتی خیلی مفیده)، بعد 10-15 دقیقه ورزش با موزیک ملایم، دوش متناوب آب سرد و گرم، صبحانه با پروتئین زیاد، مسواک، یه ربع مدیتیشن، نیم ساعت مطالعه . کل این برنامه 1.35 تا 1.45 دقیقه طول میکشه. یعنی حدودا تا ساعت 5 . بعدش کارهای روزمو شروع میکنم.
    ( طبق برنامه یه دوره ویدئویی : Google: wake up productive)
    تمام اینکارهارو بدون فکر و مذاکره‌ذهنی با خودم انجام میدم. در واقع الان اگه بخوام هرکدوم از اینکارو انجام ندم باید کلی به خودم فشار بیارم که این بار نمیتونم. مثل امروز که بعد از 2 ماه به خاطر حال بد جسمی ورزش و مدیتیش و مطالعه رو انجام ندادم.

    در مورد کارهای دیگه م تا حدی سعی میکنم گزینه پیش فرض ایجاد کنم. مثلا اگه قراره بعد از بیدار شدن آب بخورم، شب قبلش لیوان آبم رو میگذارم کنار دستم. اگر اینکار رو نکنم پیش فرضم انجام ندادن اینکار خواهد بود مگه اینکه همت کنم و تصمیم بگیرم که برم آب بیارم که خودش کلی اصطکاک ذهنی و مانع درست میکنه.

    یه سری پیش فرض ذهنی هم میشه ایجاد کرد. مثلا در 1-2 سال گذشته، از محمدرضا شعبانعلی یاد گرفتم که موقع تردید بین دو گزینه زیاد بحث نکنم با خودم. اگه واقعاً میخام تصمیم بهتر رو بگیرم، سخت تره رو انجام میدم. آدم خیلی خیلی راحت خودشو گول میزنه که تصمیم آسونتره بهتره. برای هک کردن خودم بهتره کار سخت تر رو بدون بحث الکی انجام بدم. احتمال خطا داره؟ 100% ولی صد برابر کمتر از اینکه گزینه پیش فرضم "گزینه آسونتر" یا "تصمیم گیری" باشه.

    روی گوشیم بازی و برنامه شبکه اجتماعی ندارم. بعضی وقتها که مجبورم سر بزنم، سریع نصب میکنم، کارمو میکنم و پاکش میکنم.

    یه افزونه واسه کروم هست به اسم "News Feed Eradicator for Facebook"، کارش اینه که به جای نمایش فیدهای دیوار فیسبوک، یه جمله الهام بخش در مورد زمان و تمرکز و...  رو نشون میده فقط. مثلا الان این رو واسه من نوشته:

    “Never leave that till tomorrow which you can do today.”  ~ Benjamin Franklin

    یه سایتی بود برای انجام یه کاری توش ثبت نام میکردی، یه پولی ازت میگرفتن، اگه اون کار رو انجام نمیدادیف اون پول رو میدادن به موسسه خیریه ای که خوشت نمیاد (مثلا موسسه خیریه جورج بوش)؛ یه اپ موبایل هم بود که مثلا اگه یه جلسه باشگاه رو miss میکردی شهریه دوستت که امروز رفته باشگاه رو از تو میگرفتن! (ضمانت اجرایی همه اینهارو هم وقتی عقلمون سر جاشه و شروع به استفاده از این برنامه ها میکنیم، ازمون میگیرن)

    یه جمله از دکتر شیری هم هست که همیشه یادمه. اشاره داشتن به خانمی که در یک دیدار عاطفی! آگاهانه برنامه‌ ای برای انجام کار خاصی نداره اما لباس‌های زیر خاصی میپوشه :)) ، در حالیکه باید خودشو با یه لباس زشت بیمه کنه.
    برای اینکه کامنتم خیلی خیلی طولانی نشه، به همین مواردی که دم دستم بود بسنده می‌کنم و در آخر یه باور عمیقم رو می‌گم که ما ده برابر بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم برده‌ی پیش‌فرض‌های ذهنی و محیطی‌مون و عادت‌هامون هستیم. پیش‌فرض‌هایی که مثل هوا همه جا هستند اما دیده نمی‌شوند. پیش فرض‌هایی که شادمون نمی‌کنن. اگر کمی هوشمند باشیم و همت کنیم میتونیم از همین مکانیزم قوی برای شادتر‌شدن استفاده کنیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .