Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کلمات انگلیسی پرکاربرد در کتاب‌های مختلف


کلمات پرکاربرد انگلیسی در کتابها

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که کدام کلمه در آثار #ویل دورانت بیشتر از سایر کلمات تکرار شده است؟

آیا برایتان سوال بوده که پرکاربردترین کلمات برای نویسندگان حوزهٔ استراتژی، یعنی کسانی مثل پورتر و مینتزبرگ، چیست؟

آیا به این فکر کرده‌اید که بیست یا پنجاه کلمهٔ پرکاربرد در مدیریت منابع انسانی چیست؟

اجازه بدهید سوال مهم‌تری بپرسیم: آیا مهم است که به کلمات پرتکرار در کتاب‌های مختلف توجه کنیم‌؟ این نوع بررسی‌های آماری چه فوایدی می‌توانند داشته باشند؟

بررسی آماری کلمات یک ایدهٔ تازه و اتفاق جدید نیست

ممکن است با خود فکر کنید شمردن کلمات و بررسی تعداد دفعات تکرار هر یک از آن‌ها، یک نوع سرگرمی است؛ کاری از سر کنجکاوی که نتیجه و دستاورد خاصی ندارد.

اما واقعیت این است که چنین کاری حداقل چند دهه قدمت دارد و حتی نمونه‌های پراکندهٔ آن را در قرن‌های پیش هم می‌توان پیدا کرد.

به بررسی آماری کلمات Corpus Analysis یا تحلیل پیکرهٔ متن می‌گویند. اصطلاح کمی عمومی‌تری هم برای این کار وجود دارد و آن Distant Reading است؛ خواندن از راه دور.

به این معنا که شما متن را نمی‌خوانید. بلکه آن‌قدر از متن فاصله می‌گیرید که صرفاً توزیع کلمات آن به چشم می‌آید.

تحلیل پیکرهٔ متن می‌تواند به شکل گسترده یا محدود انجام شود. مثلاً به این چند نمونه دقت کنید:

فرض کنید کل کتاب‌های فارسی منتشر شده طی سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ را جمع کنیم. در این حالت می‌توان گفت ما پیکرهٔ ادبیات مکتوب یک قرن را جمع کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم بررسی‌های آماری روی آن انجام دهیم.

فرض کنید کل روزنامه‌های منتشر شده از سال ۱۳۵۷ تا کنون را کنار هم قرار دهیم و کلمه‌های پرتکرار آن‌ها را بیابیم. این مجموعه بسیار کوچک‌تر از کل آثار مکتوب یک قرن است. اما بررسی آن هم‌چنان می‌تواند آموزنده و جذاب باشد.

می‌توانیم تمام آثار یک نویسنده را کنار هم بگذاریم و پیکره‌ای از زبان و نگارش و کلمات او به دست آوریم. در این‌جا باز هم گسترهٔ مطالعه را کوچک‌تر کرده‌ایم. اما دستاوردها هم‌چنان می‌توانند مفید باشند.

می‌شود یک کتاب مرجع را در یک حوزه، مثلاً مدیریت منابع انسانی یا بازاریابی، انتخاب کنیم و کلمات آن را بررسی کنیم. پیکرهٔ مورد بررسی در این‌جا بسیار کوچک شده است. اما هنوز هم با بررسی همین پیکرهٔ کوچک می‌توان نتایج مفید و جالب توجهی به دست آورد. قدیمی‌ترین نمونهٔ این نوع تحلیل‌های پیکره در مورد کتابهای دینی انجام شده است. مثلاً محققان بسیاری به شمارش کلمات قرآن پرداخته و گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند.

البته Corpus Analysis به شمارش کلمات محدود نیست و می‌تواند کارهای دیگری را هم شامل شود؛ مثلاً بررسی ساختار جملات و یا این‌که معمولاً چه کلماتی در کنار هم به کار می‌روند. اما ویژگی مشترک همهٔ پروژه‌ها و فعالیت‌های تحلیل پیکرهٔ متن این است که نهایتاً با تکیه بر روش‌های آمار انجام می‌شوند.

برخی از کاربردهای امروزی تحلیل آماری متن

پیش از فراگیر شدن کامپیوترها و محاسبه‌گرهای مدرن، بررسی آماری متون آن‌قدر دشوار بود که چنین کاری فقط برای محققان مذهبی و زبان‌شناسان توجیه داشت.

اما در دهه‌های اخیر این کار بسیار ساده‌تر شده و هزینهٔ کمتری دارد. به همین علت نمونه‌های بررسی آماری را در کاربردهای روزمره هم می‌بینیم.

مثلاً گاهی می‌بینیم یک محقق، کلمات مورد استفادهٔ یک جناح سیاسی را با جناح رقیبش مقایسه می‌کند. یا کلمات پرکاربرد یک رئیس‌جمهور در نخستین سال زمامداری‌اش با کلمات پرکاربرد او در آخرین سال مسئولیت مقایسه می‌شود.

یا موسساتی که به آموزش زبان می‌پردازند، فهرست کلمات پرکاربرد در موضوعات مختلف را منتشر می‌کنند.

حتی گاهی اوقات برای بررسی سیاست‌های شرکت‌ها هم به سراغ تحلیل متن می‌روند. مثلاً گزارش‌های سال‌های مختلف یک شرکت یا سخنرانی‌های مدیران آن یا بیانیه‌های روابط عمومی یک شرکت را طی چند سال کنار هم قرار می‌دهند و پیکرهٔ پیام‌ها را تحلیل می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت با ارزان‌تر شدن تحلیل آماری کلمات، کاربردهای عمومی‌تری هم برای این فعالیت به وجود آمده است.

بررسی کلمات پرکاربرد کتابهای انگلیسی در متمم

ما هم در متمم تصمیم گرفته‌ایم کلمات پرکاربرد کتابهای انگلیسی را بررسی کنیم. این کار تا کنون روی چند کتاب انجام شده و در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

این فهرست‌ها می‌توانند برای شما کاربردهای متنوعی داشته باشند که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌آوریم:

آشنایی با کلمات کلیدی در یک حوزه

وقتی کلمات پرتکرار در یک کتاب مدیریت بازاریابی را بررسی می‌کنید، طبیعتاً با کلیدی‌ترین کلمات و مفاهیم مدیریت بازاریابی آشنا می‌شوید. به شکل مشابه، با بررسی کتابی که در زمینهٔ عزت نفس یا هوش هیجانی نوشته شده، می‌توانید تصویری کلی – و البته مبهم – از فضای عزت نفس یا هوش هیجانی به دست آورید و متوجه شوید که هر یک از این موضوعات بیشتر روی چه مفاهیمی متمرکز می‌شوند.

افزایش اعتماد به نفس برای مراجعه به کتابهای انگلیسی

خواندن کتاب‌های انگلیسی برای کسانی که زبان انگلیسی‌شان قوی نیست، سخت و خسته‌کننده است. این نکته بدیهی است و همه آن را می‌دانیم.

اما ماجرا این‌جاست که این کار علاوه بر سخت و خسته‌کننده بودن، برای بعضی از ما «ترسناک» هم شده است. به شکلی که حتی جرئت نمی‌کنیم نیم‌نگاهی به داخل این کتاب‌ها بیندازیم.

دیدن چند صد کلمهٔ پرکاربرد این کتاب‌ها می‌تواند نقطهٔ شروع خوبی باشد.

اگر معنی کلمه‌ها را بدانید، ترس‌تان کمتر می‌شود و اگر ندانید، کمی وقت گذاشتن برای آشنایی با این کلمات و مأنوس بودن با آن‌ها می‌تواند نقطهٔ شروع خوبی برای ورود به جهان آن کتاب باشد.

افزایش دامنه لغات انگلیسی

حتی اگر به خواندن کتاب‌های انگلیسی عادت دارید، هم‌چنان ممکن است بعضی از واژه‌های پرکاربرد یک کتاب برایتان ناآشنا باشد.

پس می‌توانید با مرور فهرست کلمات، دو یا سه یا پنج کلمهٔ تازه و ناآشنا را پیدا کرده و معنای آن‌ها را جستجو کنید و کمی درباره‌شان بخوانید.

آشنایی با دغدغه‌ها و نوع نگرش نویسندگان

فرض کنید دو نویسنده در حوزهٔ بازاریابی محتوایی را با هم مقایسه می‌کنید و می‌بینید که در صدر فهرست کلمات پرکاربرد یکی از آن‌ها واژه‌های Audience و Educate و Message قرار دارد.

نویسندهٔ دیگر هم از این کلمات استفاده کرده است. اما چون تعداد استفاده کمتر بوده، در بخش بالایی فهرست کلمات با واژه‌هایی مانند Like و Comment و Share روبه‌رو می‌شوید.

احتمالاً می‌توانید در همین مرحله، حدس اولیه‌ای در مورد تفاوت نگرش دو نویسنده داشته باشید.

یکی از ده کلمهٔ پرکاربرد پورتر، Competition است. در حالی که این کلمه در صد کلمهٔ پرکاربرد میتزبرگ هم حضور ندارد.

به شکل مشابه، کلمه‌های Society و Organ در صدر فهرست کلمات پیتر دراکر قرار دارند. در حالی که Negotiation را به سختی می‌توانید در نوشته‌های او بیابید.

این نوع بررسی‌ها به شکل کور ممکن است گمراه‌کننده باشند. اما اگر آشنایی اولیه‌ای با یک نویسنده داشته باشید و بخش‌هایی از آثار او را خوانده باشید، چنین فهرست‌هایی می‌توانند نطفهٔ ایده‌های تازه‌ای باشند و به شفاف‌تر شدن تصویر آن نویسنده در ذهن شما کمک کنند.

تشخیص شبکه ارتباطی یک نویسنده و افراد تأثیرگذار بر او 

وقتی در بررسی یک کتاب می‌بینید اسم چند نفر بسیار زیاد تکرار شده و در ردیف کلمات پرتکرار قرار گرفته است،‌ می‌توانید نتیجه بگیرید که آن افراد می‌توانند سرنخ مناسبی برای مطالعهٔ بیشتر باشند.

اسامی پرتکرار افراد می‌تواند شبکهٔ دوستی یک نویسنده را آشکار کند. یا می‌تواند نشان دهد که از مقالات و کتاب‌ها و حرف‌های چه کسانی بیشتر الهام گرفته و استفاده کرده است.

حتی اگر نویسنده‌ای به خاطر نقد فردی دیگر، بارها و بارها به نام او اشاره کند، می‌توان نتیجه گرفت که برای درک بهتر حرف‌ها و نقدهای این نویسنده، باید به سراغ آثارِ طرفِ نقد او هم بروید.

پس در هر صورت، فراوانی تکرار اسامی خاص، فرصتی برای بررسی‌های بیشتر و مطالعهٔ عمیق‌تر است.

تشخیص سلسله مراتب اولویت‌های یک نویسنده

دنیل گلمن در کتاب هوش هیجانی خود، کلمهٔ کودک و کودکان را تقریباً بیش از هر کلمهٔ دیگری به کار برده است. جالب این‌جاست که واژه‌هایی مثل همسر و همکار، کاربرد بسیار کمتری در کتاب او داشته‌اند. پس می‌توان نتیجه گرفت که دغدغهٔ گلمن در این کتاب، چندان روی محیط کار و روابط همسران متمرکز نبوده است. چنان‌که دیده‌ایم بعداً این موضوعات را در قالب کتاب‌ها و مقالات دیگری بررسی کرده است.

Research یکی از بیست کلمهٔ پرکابرد کاتلر است؛ حتی بیشتر از Management و Strategy. از همین نکتهٔ ساده می‌توان نتیجه گرفت که کاتلر ترجیح می‌دهد به جای بنا نهادن بازاریابی بر قضاوت‌های،  این دانش را روی پایه‌ای از تحقیقات و مطالعات رسمی دانشگاهی قرار دهد.

رابینز در کتاب رفتار سازمانی خود، کلمهٔ Women را بسیار بیشتر از Men به کار برده است. فاصلهٔ این دو کلمه آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان آن را به تصادف نسبت داد.

بنابراین می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های رابینز در مدیریت رفتار سازمانی، وضعیت زنان و چالش‌های آن‌ها در محیط کار است.

کاربرد «فهرست کلمات پرتکرار» بسیار بیشتر از چیزی است که در این‌جا آمد. این چند مورد را صرفاً به عنوان نمونه و مقدمهٔ بحث مطرح کردیم تا به مرور زمان هنگام مطالعهٔ فهرست‌ها، خودتان کاربردها و فواید دیگر را کشف کنید و بیابید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علیرضا حقگو ، عاطفه اکبری ، مهشید محمدی ، علیرضا یادگاری ، امیرعباس نیکنامی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کلمات پرکاربرد کتابها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کلمات پرکاربرد کتابها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴ نظر برای کلمات انگلیسی پرکاربرد در کتاب‌های مختلف

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .