Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب معامله همیشگی | تبدیل مشتری به مشترک | رابی کلمن بکستر


رابی کلمن بکستر

در این درس می‌خواهیم کتاب Forever Transaction نوشتهٔ رابی کلمن بکستر (Robbie Kellman Baxter) را معرفی کنیم.

به عنوان توضیح مقدماتی لازم است به نکته‌ای دربارهٔ عنوان کتاب اشاره کنیم. با توجه به واژه‌های معادلی که برای Transaction در فارسی وجود دارد، می‌شد عنوان کتاب را به شکل‌های مختلفی از جمله «تراکنش همیشگی» و «تراکنش ابدی» هم ترجمه کرد. اما با توجه به محتوای این کتاب و حرف‌های رابی بکستر در کتاب‌ها و سخنرانی‌های دیگر، ما عنوان معاملهٔ همیشگی را مناسب‌تر دیدیم.

اقتصاد مبتنی بر عضویت

پرداخت حق عضویت و استفاده از خدمات یا دریافت محصول، پدیدهٔ تازه‌ای نیست.

ما سال‌هاست برای خرید روزنامه و مجله، استفاده از استخر و باشگاه و نیز حضور در کتابخانه‌های عمومی، این مدل را تجربه کرده‌ایم. اما گسترش فناوری اطلاعات و شکل‌گیری بسترهای دیجیتال باعث شد این شکل از ارتباط میان کسب و کارها و مشتری به شدت رونق پیدا کند.

در حدی که رابی بکستر در سال ۲۰۱۵ کتابی با عنوان «اقتصاد عضویت» یا «Membership Economy» را نوشت و توضیح داد که بخش بزرگی از آیندهٔ اقتصاد، بر پایهٔ پرداخت حق عضویت خواهد بود.

بکستر در آن کتاب، بیش از این‌که به سراغ تک‌تک کسب و کارها برود و بخواهد آن‌ها را به استفاده از این مدل ترغیب کند، می‌کوشید در جایگاه یک مشاهده‌گر توضیح دهد که از نگاه او اقتصاد جهان به کدام سو می‌رود. به عبارت دیگر، او «رواج یافتن مدل‌های مبتنی بر عضویت» را یکی از ترندهای جاری در دنیای کسب و کار می‌دید.

حدود شش سال بعد، یعنی در سال ۲۰۲۱، بکستر کتاب معاملهٔ همیشگی را نوشت و این بار مدیران و طراحان کسب و کار را مخاطب قرار داد.

ایمان او به مدل کسب و کار اشتراکی آن‌‌قدر جدی و عمیق است که فکر می‌کند کسی نمی‌تواند بگوید «کسب و کار من نمی‌تواند از این مدل استفاده کند.»

بکستر – نقل به مضمون – بر این باور است که:

رابی کلمن باکستر - معامله همیشگی Forever Transaction

اگر بخواهیم اقتصاد مبتنی بر عضویت را از نگاه بکستر در یک جمله خلاصه کنیم می‌توانیم بگوییم: «بکستر معتقد است که در این شکل از اقتصاد، شما به جای مشتری یا Customer به دنبال عضو یا Member هستید.»

مشتری وقتی محصول شما (کالا یا خدمت) را می‌خرد، پولی پرداخت می‌کند و تراکنشی انجام می‌شود و همه چیز به پایان می‌رسد. البته که ممکن است او بعداً هم به شما مراجعه کند و محصولات دیگری بخرد، اما فرض قطعی او هنگام خرید این نیست که با شما وارد یک رابطهٔ بلندمدت شده است.

کتاب معامله همیشگی

بر طبق شیوه‌ای که معمولاً در متمم به کار می‌گیریم، قصد نداریم خلاصه کتاب معامله همیشگی را در این‌جا مطرح کنیم و بحث دربارهٔ آن را به پایان برسانیم.

ما در این بخش صرفاً کتاب را معرفی می‌کنیم و پیام کلی آن را می‌گوییم و سپس در درس‌های مختلف، بسته به موضوع و فضای بحث، از نکات و ایده‌های مطرح شده در کتاب استفاده می‌کنیم.
معامله همیشگی

عضویت به کسب و کارهای خاص و دیجیتالی محدود نیست

وقتی از عضویت و کسب و کارهای اشتراکی حرف می‌زنیم، معمولاً چند مثال خاص به ذهن همهٔ ما می‌رسد:

از همین متمم که در حال خواندن آن هستید، تا نماوا و فیلیمو و فیدیبو و طاقچه؛ و شاید چند کسب و کار سنتی‌تر مثل استخر و باشگاه بدنسازی.

نخستین نکته‌ای که بکستر در کتاب معاملهٔ همیشگی به آن می‌پردازد این است که تقریباً همهٔ کسب و کارها می‌توانند ساختار خود را بر اساس مدل عضویت طراحی کنند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۱ درس دیگر دربارهٔ مدل کسب و کار برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۴۱۹۲ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۰۵۳ تمرین در درس‌های مدل کسب و کار ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژه متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های مدل کسب و کار و ۶۴ درس دربارهٔ کارآفرینی به هزاران درس دیگر از جمله مباحث زیر دسترسی خواهید داشت:

مدیریت کسب و کار (MBA) | استارتاپ | ارزش آفرینی

  استراتژی | تفکر سیستمی | فنون مذاکره

  کوچینگ مشاوره مدیریت  | مدیریت جلسه

  آموزش فروش | سواد دیجیتال | دیجیتال مارکتینگ

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زهرا عظیمی ، محمدرضا رضائی ، امیر موسوی ، مجید حکیمی نیا ، حسن رضیئی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدل کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدل کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای کتاب معامله همیشگی | تبدیل مشتری به مشترک | رابی کلمن بکستر

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : زینب آخوندی

    بهترین مثال برای این موضوع متمم است که هر روز من را شگفت زده میکند.

    جدا از هزینه ای که برای اشتراک پرداخت کرده ام، روزانه برای متمم زمان می گذارم و این سرمایه بزرگتری نسبت به پول است.

    با این حال هیچ وقت احساس تردید نکرده ام که متمم ارزشش را دارد. چون همیشه جلوتر از من حرکت کرده است و حتی عناوینی از درس ها که گمان میکنم برای من کاربرد مستقیم ندارد، چیزهایی به من یاد داده که ذهنم را نسبت به موضوعات پیش رو روشن تر کرده است.

    متمم برای من یک فایده دیگر هم داشته و آن هم افزایش لذت کتابخوانی است. دلیل دقیق این موضوع را نمیدانم ولی از وقتی به طور مستمر متمم میخوانم کتاب خواندن هم برایم ساده تر و مفید تر و لذت بخش تر جلوه کرده است.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .