Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


پل اکمن (پاول اکمن) | هفت احساس پایه انسان


پل اکمن - چگونه به احساسات دیگران پی ببریم

در بسیاری از کتب مرجع روانشناسی، نام پل اکمن را در کنار بزرگانی مانند داروین و فروید می‌بینیم.

او بیش از شش دهه از عمر خود را صرف مطالعه درباره‌ی احساسات انسانها و به طور خاص، دروغ و فریب در گفتگوها، ارتباطات و مذاکره کرده است.

محور اصلی مطالعات پل اکمن، احساسات انسانی است؛ به طوری که معمولاً در معرفی‌ خود از عنوان Emotion Psychologist استفاده می‌کند.

اما در میان حوزه‌های مختلف احساسات و هیجان، تمرکز اصلی او بر نمایش احساسات در چهره یا Facial Expression است. بخش قابل توجهی از تحقیقات و مقالات او نیز به همین موضوع پرداخته‌اند.

چند نکته کوتاه از زندگی نامه پل اکمن

اکمن، در سال ۱۹۳۴ در واشنگتن به دنیا آمده است.

تحصیلات دکترای پل اکمن در زمینه‌ی روانشناسی بالینی بوده و مدتی هم در برگزاری جلسات روان‌درمان فعالیت می‌کرده است.

از سال ۱۹۶۳ با هزینه‌ی انستیتو ملی سلامت آمریکا (NIMH) مطالعه بر روی پیامهای غیرکلامی را آغاز کرد و باقی عمر خود را به مطالعه و تحقیق درباره زبان بدن، علائم چهره و ارتباط غیرکلامی اختصاص داد.

البته سهم مطالعه درباره بروز احساسات در چهره بیشتر از سایر موضوعاتی است که پل اکمن درباره‌ی آن‌ها تحقیق و نظریه‌پردازی کرده است.

این مطالعات نقش مهمی در افزایش شناخت انسان از هیجانات و احساسات داشته، به طوری که انجمن روانشناسی آمریکا جایگاه ۵۹ در میان صد روانشناس برتر جهان در قرن بیستم را به واسطه‌ی دستاوردهای اکمن در همین حوزه، به او اختصاص داده است.

پل اکمن و نمایش احساسات در چهره

پل اکمن پس از بازنشستگی از تدریس در دانشگاه سانفرانسیسکو، مجموعه‌ی Paul Ekman Group یا PEG را راه‌اندازی کرد که در کنار خدمات مشاوره و طراحی و تولید نرم افزار، به آموزش آنلاین مهارت درک علائم چهره می‌پردازد.

هفت احساس انسان (علت شهرت پل اکمن)

پل اکمن نخستین کسی نیست که به بروز احساسات در چهره علاقه نشان داده است.

چنین بحث‌هایی بیش از یک قرن (از دوران ویلیام جیمز) قدمت دارند.

اما کارهای پل اکمن چند ویژگی داشت که باعث شد نسبت به دیگر افرادی که در این حوزه فعالیت‌ کرده‌اند، جایگاه شاخص و متمایزی پیدا کند:

مطرح کردن بحث غریزی بودن نمایش هیجانات در چهره

بحث پل اکمن صرفاً این نبود که احساسات در چهره خود را نمایش می‌دهند.

بلکه او بر این نکته تأکید داشت که نمایش احساسات در چهره، کاملاً غریزی است و ما بدون این‌که چنین چیزی را آموخته باشیم، از بدو تولد، قادر به نمایش احساسات با استفاده از علائم چهره و ابزارهای غیرکلامی هستیم.

البته اکمن، اصرار ندارد که همه‌ی احساسات و هیجانات، نمایش منحصر‌به‌فرد و مشخصی در چهره دارند.

اما تعدادی از هیجانات را به عنوان هیجانات پایه در نظر می‌گیرید و اعلام می‌کند که این هیجانات، خود را در چهره نمایش می‌دهند:

  • ترس (Fear)
  • تعجب (Surprise)
  • خشم (Anger)
  • تحقیر (Contempt)
  • شادی (Joy)
  • غم (Sadness)
  • انزجار (Disgust)

وقتی از غریزی بودن صحبت می‌کنیم، نمایش احساسات را از بحث فرهنگ جدا می‌کنیم و ماهیت آن، به یک ویژگی فراگیر فیزیولوژیک و فرا فرهنگی تبدیل می‌شود.

[ درس مرتبط: تفاوت هیجان و احساس چیست؟ ]

درباره تجاری سازی حوزه زبان بدن و علائم چهره

ما در متمم تجاری سازی دانش علائم چهره توسط پل اکمن را نه به عنوان یک ایراد، بلکه صرفاً در قالب یک گزارش خدمت شما ارائه می‌کنیم.

چرا که اولاً اگر قرار است آموزش و ترویج و تجاری‌سازی موضوعات علمی انجام شود (که همیشه انجام می‌شود)، چه بهتر که این کار توسط بزرگترین دانشمند آن حوزه انجام گیرد.

ثانیاً حداقل پل اکمن وسواس‌های یک فرد دانشگاهی معتبر را هم دارد و در بخش‌های مختلف کتابها و مصاحبه‌های خود بر آن‌ها تأکید می‌کند.

مثلاً در توصیف Lie to Me عبارت A well exaggerated scientific drama یا یک درام علمی کاملاً بزرگنمایی شده را به کار می‌برد. یا در کتاب‌های خود با وجود بحث‌های فراوان درباره‌ی تشخیص دروغ گویی از روی علائم چهره، در نهایت تأکید می‌کند که:

تشخیص انگیزه‌ی دروغ گویی بسیار مهم‌تر از تشخیص دروغ گویی است.

چون نهایتاً با تشخیص انگیزه‌ی یک رفتار است که می‌توانیم آن را مدیریت کرده و احتمال تکرار آن را در آینده کاهش دهیم.

برخی از کتابهای پل اکمن

توضیح: اگر بخواهیم تلفظ انگلیسی نام Paul Ekman را در نظر بگیریم، لازم است در فارسی نام او را به صورت پاول اکمن بنویسیم. اما از آن‌جا که نگارش نام او به صورت پل اکمن رایج‌تر است، ما هم از همین شیوه‌ی نگارش رایج تبعیت می‌کنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌ها

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مذاکره و زبان بدن برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۹۶ عدد

  دانشجویان این درس: ۱۱۲۳۰ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۴۶ مورد

البته با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

ضمناً شاید بهتر باشد از میان درس‌ها مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مهارت ارائه و سخنرانی | فن بیان | پرسونال برندینگ

  مهارتهای ارتباطی | تحلیل رفتار متقابل

  شخصیت شناسی | خودشناسی | مدیریت تعارض

  کوچینگ | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    بهرو مرزبان ، الهام طهماسبی ، آریو بهراد ، آتبین مقصودی ، فاطمه نوروزی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۶ نظر برای پل اکمن (پاول اکمن) | هفت احساس پایه انسان

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    ملکوم گلدول هم در کتاب «بلینک» نکات جالبی در مورد تحقیقات «پل اکمن» ذکر کرده که دوست داشتم دوستان عزیزم هم بیشتر با تحقیقاتش در اینجا آشنا بشن:

    گلدول در بخشی از کتاب میگه: اکمن پس از سفر به نقاط مختلف جهان و حتی زندگی در میان قبایل بدوی (همانطور که متمم عزیز هم در متن بالا اشاره کرد) به همراه معلمش، سیلوان تامکینز،  - که او هم با بصیرت و مهارت کامل میتونست از چهره ی افراد، به اطلاعات ارزشمندی برای پی بردن به احساساتشون دست پیدا کنه - مصمم شدند از حالات صورت آدمها کتابی تهیه کنند که وضعیت چهره ها را به صورت طبقه بندی شده ارائه می دهد. به این منظور کتب پزشکی را که عضلات صورت را شرح می داد و توصیف میکرد بررسی کردند و چهل و سه حرکت را مشخص کردند که جزو خطوط اصلی چهره می شد. بعد اکمن و فریزن (همکارش) آن را «واحد حرکت» (Action Unite) نامیدند که با A.U نمایش دادند. [...] زمانی که توانستند همه واحدهای حرکت را کنترل کنند، شروع کردند به ترکیب این واحدها. هر حرکت را با حرکت دیگر ترکیب می کردند و این کار هفت سال طول کشید. بد نیست بدانید که از هر دو ماهیچه حدود سه هزار ترکیب به وجود می آید و اگر عضله سومی را وادار به حرکت کنید تعداد ترکیبها به چهار هزار میرسد و اگر پنج عضله را درگیر کنیم، بیش از ده هزار حالت قابل دیدن خواهیم داشت. البته بسیاری از این ده هزار حالت صورت بیانگر چیزی نیستن. اکمن و فریزن توانستند حدود سه هزار حالت را شناسایی کنند که به نظر می رسد معنایی دارد. تصمیم گرفتند آنها را در کاتالوگی که نشان دهنده ی حالات روانی و عاطفی صورت انسانی ات گرد آورند. [...]

    سرانجام اکمن و فریزن همه ی این ترکیبها را جمع آوری کردند و قوانین خواندن و تفسیر آنها را کشف کردند که به طور خلاصه آن را FACS یا سیستم رمزگذاری حرکت صورت، نام گذاشتند. (Facial Action Coding System) و همه ی آنها را در پانصد صفحه سند گرد آوردند. [...] در دنیا فقط پانصد نفر در استفاده از این سیستم تبحر دارند و گواهی نامه دریافت کرده اند و به عبارتی در آن استاد و خبره شده اند. این عده با نگاه به چشمان ما پیامهایی را که برای دیگران می فرستیم با بصیرت دریافت می کنند و می فهمند. [...]

    اکمن معتقد است چهره، منبع سرشاری از اطلاعات درباره ی عواطف است. حتی ادعای جسورانه تری دارد که بسیار مهم و اساسی است، می توان از طریق چهره به مکنونات قلبی افراد پی برد و حتی فهمید هم اکنون که دارید به او نگاه می کنید در ذهن و فکر او چه می گذرد. [...]
    (صفحات 236 تا 243 کتاب بلینک (قدرت تفکر بدون فکر کردن) از: ملکوم گلدول - ترجمه: فاطمه عباسی فر)

    پی نوشت:
    یه خوبی دیگه ی متممی بودن اینه که وقتی بیرون از اینجا مطلبی، کتابی رو مطالعه میکنی، به واسطه ی متمم، با نویسنده و خیلی از شخصیت های علمی که در اون کتابها احتمالا نام برده میشه،آشنایی قبلی و اولیه داری. این خیلی حس خوبیه. یکی از اونها همین "پل اکمن" بود. وقتی که کتاب بلینک رو میخوندم، حس خیلی خوبی داشتم که با خودش و تحقیقاتش از قبل در همین درس و بخش های دیگه از متمم که قبلا خونده بودم آشنایی داشتم. ( و البته همینطور با خود نویسنده یعنی گلدول و کتابش بلینک)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .