Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


لنگرگاه های مسیر شغلی ادگار شاین


تست لنگرگاه های مسیر شغلی

در درس گذشته با پرسشنامه لنگرگاه های مسیر شغلی آشنا شدید. اما گفتیم که شرح و بسط مفهوم لنگرگاه های مسیر شغلی را به یک درس مستقل موکول می‌کنیم.

پیشنهاد ما این است که ترجیحاً قبل از مطالعه‌ی این درس، پرسشنامه لنگرگاه های مسیر شغلی را بررسی کرده و امتیاز خود را در لنگرگاه های مختلف استخراج کنید. چون پس از خواندن توضیحات، مفهوم پشت هر یک از سوال‌ها برایتان آشکارتر می‌شود و این مسئله ممکن است روی امتیازدهی شما تأثیر بگذارد.

چرا می‌گوییم لنگرگاه؟ مگر در مسیر شغلی لنگرگاه وجود دارد؟

قاعدتاً هیچ لنگری در دنیای بیرونی وجود ندارد که ما را در یک نقطه‌ی مشخص گیر بیندازد و نگذارد به اختیار خود حرکت کنیم.

لنگر یا لنگرگاهی که ادگار شاین از آن حرف می‌زند، یک مفهوم ذهنی است؛ چیزی که کاملاً در ذهن شما شکل می‌گیرد و ممکن است هیچ‌کس از بیرون متوجه آن نشود.

این لنگر همان چیزی است که باعث می‌شود شما احساس کنید برای شغل خاصی مناسب هستید یا اصلاً به درد شغل دیگری نمی‌خورید.

همان چیزی است که باعث می‌شود با وجود سختی‌ها، دردسرها، حقوق کم و ده‌ها مشکل دیگر، در یک شغل بمانید و یا بالعکس، با وجود امتیازها، مزیت‌ها و فرصت‌های ظاهراً ارزشمند، یک شغل را رها کنید.

مثلاً کسی که دوست دارد کار فروش یا خدمات پس از فروش را انجام دهد، ممکن است یک پیشنهاد جذاب برای پست مدیریت ارشد را رد کند و ترجیح بدهد در جایگاه مدیر دپارتمان باقی بماند.

ادگار شاین می‌گوید لنگر ذهنی چنین فردی، کار فنی و تخصصی است.

در مقابل ممکن است فرد دیگری از همان ابتدا که به واحد فروش یا خدمات پس از فروش می‌رود، سودای مدیرعاملی (یا حداکثر قائم‌مقام مدیرعامل) را در سر بپروراند و هر زمان احساس کند که چنین فرصتی برای او در این شرکت فراهم نیست، به جستجوی شغل تازه‌ای در یک سازمان تازه بپردازد.

ادگار شاین در مورد این فرد، اصطلاح لنگر مدیریت را به کار می‌برد.

در ادامه هر یک از این هشت لنگر را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که لنگرها، خوب و بد ندارند و نمی‌توان یکی را نسبت به دیگری برتری دارد. لنگرها صرفاً‌ ترجیحات افراد در انتخاب مسیر شغلی را نشان می‌دهند.

هشت لنگر اصلی در مسیر شغلی

لنگر فنی – تکنیکی (Technical/Functional Anchor)

بعضی از انسان‌ها در سال‌های نخست کار، متوجه می‌شوند که علاقه و استعداد زیادی در یک حوزه‌ی خاص و تخصصی دارند و اوج لذت و رضایت را وقتی تجربه می‌کنند که در همان حوزه مشغول به کار باشند.

مثلاً فردی حس می‌کند که در فروش موفق است و استعداد دارد، یا فرد دیگری به نتیجه می‌رسد که در حسابداری می‌تواند به فردی موفق تبدیل شود. یا این‌که یک معلم احساس می‌کند توانایی‌اش در تدریس خوب است و می‌تواند به جایگاه یک معلم بسیار حرفه‌ای دست پیدا کند.

چنین افرادی به تدریج می‌پذیرند که از گزینه‌های شغلی دیگر، مثلاً گزینه‌های مدیریتی، صرف‌نظر کنند و در حوزه‌های تخصصی دیگر هم وارد نشوند. بلکه در همان حوزه‌ی خودشان بمانند و استعداد خود را پرورش داده و تخصص‌شان را افزایش دهند.

ادگار شاین برای این افراد، لنگر TF یا Technical / Functional را به‌کار می‌برد و می‌گویند که لنگر مسیر شغلی این‌ها، لنگر تخصصی است.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

آیا این پرسشنامه واقعاً قابل‌اتکاست؟

خود ادگار شاین چنین ادعایی ندارد. با وجودی که از پرسشنامه ادگار شاین در مطالعات و تحقیقات متعددی استفاده شده، هم‌چنان خود ادگار شاین آن را یک محرک ذهنی می‌داند.

به این معنا که پرسش‌های مطرح‌شده در این پرسشنامه می‌توانند ذهن شما را درگیر کنند و باعث شوند از خودتان بپرسید: «من واقعاً از شغل خود چه می‌خواهم؟ در مسیر شغلی‌ام به دنبال چه می‌گردم؟»

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین بیات ، مهنوش رضایی ، علیرضا یادگاری ، مریم آقازاده امیری ، بهرام نطاقی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مسیر شغلی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مسیر شغلی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۰ نظر برای لنگرگاه های مسیر شغلی ادگار شاین

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مونا نجمیان

    اولین کاری که پیدا کردم به شدت منو محدود کرد و بخش بزرگی از وقتمو گرفت. طوری که گاهی تا 9 شب سرکار بودم، و حتی یک شب ساعت 11:30 به درخواست مدیرم برگشتم شرکت و یه کار فوری که برای جلسه فردا پیش اومده بود رو انجام دادم. گذشته از اینکه تو ایجاد اون محدودیت‌ها و فشار کاری عجیب، خودم چقدر تاثیر‌گذار بودم، تجربه‌ی اون شرایط به مدت 2 سال باعث شد دو تا لنگر تو ذهن من ساخته بشه که الان داره خودشو نشون میده. یکی لنگر خودمختاری و استقلال (AU) و همچنین لنگر سبک زندگی (LS). من فهمیدم که اصلا حاضر نیستم شغلی داشته باشم که همه‌ی جنبه‌های زندگیمو تحت تاثیر قرار بده. ترجیح می‌دم زمان کارم در اختیار خودم باشه و وقتی از محل کارم خارج می‌شم، همه‌ی مسائل کاری pause بشه تا روز بعد. شرایط کاری تو اون شرکت باعث استهلاک انرژی زیادی که تو شروع کار داشتم و در نهایت استعفای من شد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .