Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دانلود فایل صوتی | انتقاد کردن و روش درست انتقاد


روش درست انتقاد کردن

چند سال پیش که سایت عصر ایران قصد داشت یک پادکست توسعه فردی راه‌اندازی کند، محمدرضا شعبانعلی مجموعه‌ای از فایل‌های کوتاه چند دقیقه‌ای دربارهٔ موضوعات مختلف با عنوان مدیریت و زندگی ضبط کرده و در آن سایت منتشر کرد.

یکی از موضوعاتی که در مجموعه صوتی مدیریت و زندگی به آن پرداخته شد روش انتقاد کردن بود. این بحث در سه اپیزود کوتاه ارائه شد که بعداً در رادیو متمم هم قرار گرفت. آن سه اپیزود را می‌توانید در این‌جا گوش داده یا از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید.

اپیزود اول | مقدمه‌ای درباره نقد و انتقاد کردن (دانلود فایل صوتی)

در این اپیزود محمدرضا شعبانعلی مفهوم انتقاد را توضیح می‌دهد. هم‌چنین شرح می‌دهد که انتقادها – اگر اصول نقد را رعایت نکنیم – اغلب به جای این که مفید و سازنده باشند، شمشیری بُرنده و آسیب‌زننده خواهند بود. هم‌چنین با اشاره به تئوری اِسناد توضیح می‌دهد که ما مشکلات خودمان را به عوامل خارج از اختیار نسبت می‌دهیم. به همین علت به سادگی نقد بر خود را نمی‌پذیریم. اما چون مشکلات و ضعف‌های دیگران را به اقدام‌ها و رفتارهای اختیاری و انتخابی‌شان نسبت می‌دهیم، آماده‌ٔ نقدشان هستیم. فرهنگ رقابتی هم انگیزهٔ‌ نقد را – به ویژه در مورد کسانی که بالاتر از خود می‌دانیم و می‌بینیم – افزایش می‌دهد.

نکتهٔ مهم دیگری که در این اپیزود بر آن تأکید می‌شود این است که همواره به خاطر داشته باشیم که نقد ما بر دیگران، بیش از هر چیز اطلاعاتی در مورد خود ما را عیان می‌کند و چه‌بسا گاهی نقدهای ما، بیش از آن‌ که ناشی از عقیده‌هایمان باشند،‌ در عقده‌های ما ریشه داشته باشند.

اپیزود دوم | فرهنگ فردگرایی و جمع گرایی و تأثیر آن بر نقد (دانلود فایل صوتی)
در فرهنگ‌های جمع‌گرا‌ انسان‌ها یاد می‌گیرند که «جمع» را بر «فرد» مقدم بدانند. بنابراین سلیقهٔ جمع هم بر فرد غالب می‌شود. گاهی نقدهایی که بر انتخاب‌ها، پوشش و سبک زندگی دیگران انجام می‌دهیم، بیش از آن‌که ریشه در منطق داشته باشد، در این باور سنتی ریشه دارد که فرد باید – بیش از آن‌چه واقعاً لازم است – به اصول و ارزش‌ها و ترجیحات جمع احترام بگذارد و خواسته‌ها و ترجیحات خود را قربانی نظر جمع کند.
پس این نکته هم در نقد مهم است که نقد ما صلاح طرف مقابل را در نظر بگیرد و به سمت نگاه والدانه و تحمیل جمع بر فرد نرود.
اپیزود سوم |  سه سطح نقد (دانلود فایل صوتی)
نقد را می‌شود در سه سطح انجام داد. ساده‌ترین سطح، نقد در لایه رفتار است. ترجیحاً باید بکوشیم نقد در این سطح باشد. سطح دوم،‌ نقد در لایه توانمندی و توانایی است. سومین و عمیق‌ترین سطح، نقد در لایهٔ نگرش است. همیشه باید مراقب باشیم که جز در مواقع ضروری – و شرایطی که از حرف و تحلیل خود اطمینان داریم – نقد‌ها را به لایه‌های عمیق‌تر نبریم.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه دوره هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

سرفصل‌ها  ثبت‌نام  تجربهٔ متممی‌ها

۸ نظر برای دانلود فایل صوتی | انتقاد کردن و روش درست انتقاد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    سلام.

    یه نکته به ذهنم رسید که گفتم شاید این‌جا اگر در کنار حرف‌های شما قرارش بدم خوب باشه تا بیشتر بتونیم در مورد این بحث فکر کنیم.

    ‌این که نقدهای ما می‌تونه افشاگر ما باشد، لزوماً بار معنای منفی نداره و ممکنه بار معنایی خنثی یا مثبت هم داشته باشه (شاید کلمهٔ دقیق‌تر، اگر می‌خواستم امروز این فایل رو ضبط کنم «آشکار کردن» بود که کاملاً خنثی است).

    مثلاً گاهی اوقات نقدها اولویت‌ها یا سلسله مراتب ارزش‌های ما رو نشون می‌ده. من ممکنه یک سیاستمدار رو ببینم و انتخاب کلماتش رو نقد کنم. فرد دیگری ممکنه پوشش اون رو نقد کنه.

    هم‌چنین ممکنه هر دو ما هر دو مورد (کلمات +‌ پوشش) رو نقد کنیم. اما وزن این دو موضوع در نقدمون یکسان نباشه. از روی میزان و وزن هر یک از این بحث‌ها می‌شه متوجه شد که مدل ذهنی من چگونه چیده شده و بر چه پایه‌هایی بنا شده.


    نکتهٔ دیگه‌ای که به نظرم این‌جا خیلی مناسبه در موردش حرف بزنیم اینه که بسیاری از «دسته‌بندی‌های الگوهای رفتاری» بیشتر به این منظور انجام می‌شن که ما رفتارهامون رو «آگاهانه» انتخاب کنیم.

    کاملاً طبیعیه که هر یک از ما وقتی نقد می‌کنیم، بر اساس یک عادت فکری یا کلامی، یک لایه رو پررنگ‌تر نقد کنیم. مثلاً به صورت پیش‌فرض، طرف مقابل رو در سطح نگرش نقد کنیم. یا در اغلب موارد طرف مقابل رو در سطح توانمندی‌ها نقد کنیم.

    این تقسیم‌بندی‌ها به ما کمک می‌کنه «الگوی رفتاری غالب» خودمون رو بشناسیم. و حواس‌مون باشه که ذهن‌مون به صورت پیش‌فرض تمایل جدی به یکی از این الگوها داره.

    بعد از این که چنین شناختی رو کسب کردیم، رفتارهامون آگاهانه‌تر میشه. یعنی دفعهٔ بعد که من دارم فردی رو در سطح نگرش نقد می‌کنم، یک بار از خودم می‌پرسم: «محمدرضا. آیا واقعاً‌ این نقد باید در همین سطح باشه؟ یا باز تو از سر عادت اومدی توی این سطح داری حرف می‌زنی؟»

    همین سوال ساده، می‌تونه انتخاب‌ها و رفتارهای ما رو آگاهانه‌تر و متوازن‌تر (نه معتادل‌تر) کنه.

    مثال‌های دیگه‌ای هم از این نوع دسته‌بندی‌های ذهنی / رفتاری هست. مثلاً وقتی از مرکز کنترل درونی و بیرونی صحبت می‌‌کنیم، واقعاً انتظار نیست که فرد، همیشه همه چیز رو به درون (یا بیرون) نسبت بده. فقط کافیه ما از خودمون بپرسیم: «الگوی فکری غالب در من کدومه؟» یعنی وقتی خیلی حواسم نیست و دقیق فکر نمی‌کنم، گزینهٔ پیش‌فرضی که مغز من سراغش میره چیه؟ عوامل بیرونی؟ عوامل درونی؟

    وقتی حواسم به این سوال جمع شد، دفعه‌های بعد که می‌خوام جایی یک اتفاق رو تحلیل کنم، آگاهانه‌تر قضاوت می‌کنم. و این باعث می‌شه که ذهنم از اون عادت‌های تحلیلی خودش دور بشه و دقیق‌تر فکر کنه.

    باز شبیهش در بحث رفتار و گفتار کودکانه و والدانه و بالغانه هم هست. می‌دونید که ساختار شخصیت به شکلی که روانشناس‌ها می‌گن، بسیار پیچیده و تخصصی و چندوجهیه. اما چیزی که در مهارتهای ارتباطی و مذاکره مطرح می‌شه اینه که سه الگوی رفتار و گفتار و فکر کردن رو بشناسیم. و حواس‌مون باشه که هر کدوم ما ممکنه یکی از این‌ها رو پررنگ‌تر داشته باشیم. بعد از اون با توجه به این نکته، رفتارها و حرف‌هامون رو آگاهانه‌تر انتخاب کنیم.


    اگر بخوام حرفم رو جمع‌بندی کنم می‌خوام بگم که اگر مثلاً من یا شما به نتیجه می‌رسیم که مثلاً ۸۰٪ نقدهای ما در سطح توانمندی هست و ۱۰٪ در سطح رفتار و ۱۰٪ نگرش. قرار نیست که ریشه‌یابی کنیم و بگردیم ببینیم چی شده که این اتفاق افتاده یا بخوایم برچسب فرافکنی روی اون بزنیم.

    اما از این به بعد هر وقت می‌خواهیم کسی رو نقد کنیم، به خودمون می‌گیم: «من اگر الان اتوماتیک بخوام حرف بزنم،‌ احتمال زیاد میرم سراغ لایه توانمندی. پس یه لحظه توقف می‌کنم. قبل از این که زنگ بزنم یا پیام بدم یا ایمیل بنویسم، دوباره فکر می‌کنم. یا حتی اگر لازمه از دوستی مشورت می‌گیرم. و مطمئن می‌شم که سطح مناسب نقد چیه.»

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .