Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


حسادت به داشته های دیگران


حسادت نسبت به دیگران و داشته هایشان

دعوت به گفتگو در متمم، فرصت و بهانه‌ای برای بحث، گفتگو، و تبادل نظر است.

معمولاً جمله‌هایی که در دعوت به گفتگو به بحث گذاشته می‌شوند، گزاره‌های علمی دقیق نیستند؛ بلکه بیشتر حرف‌هایی برخاسته از تجربه‌ی گوینده‌ هستند که ممکن است ما با آن‌ها موافق یا مخالف باشیم.

جمله‌ای که این بار انتخاب کرده‌ایم درباره‌ی حسادت است (با توجه به این‌که مفهوم مطرح‌ شده در جمله به افراد مختلفی نسبت داده شده، مناسب‌تر دیدیم آن را به فرد مشخصی منسوب نکنیم):

یکی از بدترین انواع حسادت

با وجودی که این جمله ظاهراً ساده به نظر می‌رسد، اما اغلب ما مصداق‌های این شکل از حسادت در زندگی خود و اطرافیان‌مان تجربه کرده‌ایم.

گاهی اوقات، بخشی از دستاوردها و داشته‌های دیگران (مثلاً دانش، درآمد، جایگاه اجتماعی، شهرت، نفوذ و تأثیرگذاری یا هر داشته‌ی دیگر) حس حسادت را در ما برمی‌انگیزد (یا به شکل افراطی در حدی که میل داریم او هم داشته‌اش را از دست بدهد، یا حسادت مثبت و غبطه خوردن، در همین حد که ای کاش من هم از این منظر مانند او بودم).

نکته‌ای که در این جمله به آن توجه شده این است که ما جایگاه و وضعیت کلیِ فرد را نمی‌خواهیم و حتی نمی‌پسندیم؛ بلکه صرفاً بخشی از داشته‌هایش را می‌خواهیم.

مثلاً نمی‌خواهیم کمدین شویم و برنامه‌های مفرح برای مردم اجرا کنیم، اما به این‌که یک کمدین با درآمد این کار یک ساختمان بزرگ در بهترین نقطه‌ی شهر خریده حسادت می‌کنیم.

این نوع نگاهِ دست‌چین شده نسبت به وضعیت دیگران (که گاهی Cherry-picking نامیده می‌شود) می‌تواند به یکی از عوامل ناشادی و نارضایتی ما تبدیل شود.

آیا شما هم چنین حسی را تجربه کرده‌اید؟ در اطرافیان‌تان چطور؟

با چنین حسی چه می‌توان کرد یا چه باید کرد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زهراجم ، حسن پیوسته گر ، راضیه زنده بودی ، Maryam Ansari ، مجید رضا میرقادری

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارگاه زندگی شاد به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارگاه زندگی شاد
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۳ نظر برای حسادت به داشته های دیگران

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : زهره

    امروز این احساس رو نسبت به یک نفر داشتم.والان هم دنبال مصداق های بیشتر گشتم خوشبختانه نتوانستم چیزی پیدا کنم.اگر هم بوده خوشحالم که به یادم نمانده.

    دوست داشتم قدرت نفوذ اون شخص رو داشتم ولی دوست نداشتم در جایگاهایش باشم چوناز دیدگاهم یک دلال به حساب میاد.

    حس بدی به اون فرد داشتم. بعد که کمی به خودم و احساسی که داشتم توجه کردم و از خودم پرسیدم ایا دلیل حس بد من به این شخص دلال بودنش هست؟ یا در کنار این دلیل، کمی هم به خاطر با نفوذ بودنش حس حسادت دارم؟ برای این که خودم این داشته رو ندارم تا بتونم از منافعش بهره مند بشم.

    همینطور که به خودم توجه می کردم. یاد داشته های با ارزش و منابع ریز و درشت خودم افتادم . حتی یاد  این که از بعضی از اونها به طور ناقص و حتی اصلا استفاده چندانی نداشتم.

    بعد از چند دقیقه دیگه اصلا هیچ حس بدی به اون شخص نداشتم . هم خودم رو پذیرفتم و هم اون شخص را با داشته اش. از این که اروم شدم هم خیلی خوشحال شدم و این پذیرش من رو، بیشتر هم کرد.

     
    در این دو سه سال اخیر که روی مدل ذهنی خودم برای توجه به داشته ها و منابع کار کردم و فکر میکنم توجه به داشته های خودمون یک صفت یا ویژگی ذاتی نیست بلکه یک مدل ذهنی هست و همیشه هم یاد متن  سعدی می افتم که گفته:" منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر می اید مفرح ذات.پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمت شکری واجب."

    برای من که نفس کشیدن یک نعمت و داشته محسوب میشد، ولی سعدی این رو دو نعمت (دم و بازدم) دیده و محسوب کرده .این نوع نگاه سعدی برای من اموزنده بوده.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .