Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مقاله آلن تورینگ (تست تورینگ) | نقطه آغاز دوران مدرن هوش مصنوعی


مقاله آلن تورینگ که در آن تست تورینگ مطرح شد

اگر بخواهیم نقطهٔ آغازی برای هوش مصنوعی (با رویکرد امروزی) انتخاب کنیم، یکی از گزینه‌های قابل‌دفاع سال ۱۹۵۰ است. چون در این سال مقالهٔ معروف آلن تورینگ با عنوان «ماشین‌های محاسباتی و هوش» (Computing Machinery and Intelligence) منتشر شد.

او در این مقاله یک پرسش بنیادین را پیش رو می‌گذارد و سعی می‌کند به آن پاسخ دهد: «آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟»

پیش از تورینگ معمولاً‌ پاسخ به چنین سوالی به قلمرو حرف‌های فلسفی، انتزاعی و حتی گاه مذهبی کشیده می‌شد. اما تورینگ نگاهی کارکردگرا داشت. یعنی می‌خواست یک معیار عملی و ملموس در این بحث ارائه کند.

پیشنهاد تورینگ این بود که می‌شود یک آزمایش تعریف کرد و هوش ماشین‌ها را بر اساس توانایی‌شان در آن آزمایش سنجید. آزمایشی که امروز به عنوان «آزمون تورینگ / Turing Test» شناخته می‌شود و برای چند دهه، محور بحث‌های فلسفی، علمی و عملی دربارهٔ هوش مصنوعی بوده است.

ایدهٔ تست تورینگ را می‌شود – به شکل ساده‌شده – این‌گونه بیان کرد: به‌جای آن‌که بپرسیم آیا ماشین‌ها قادر به فکر کردن هستند، بیایید بررسی کنیم که آیا ماشین‌ها می‌توانند به گونه‌ای رفتار کنند که ما نتوانیم تفاوتی بین آن‌ها و انسان‌ها قائل شویم؟ (اصطلاح بازی تقلید یا Imitation Game‌ از همین‌ جا در آمده است).

بر اساس روش پیشنهادی تورینگ، اگر یک ماشین بتواند مکالمه‌ای با یک انسان انجام دهد که داور نتواند تشخیص دهد طرف مقابل یک انسان است یا ماشین، می‌توانیم بگوییم که آن ماشین هوشمند است.

می‌شود بگوییم ایدهٔ اصلی تورینگ این بود که بیایید ساختار داخلی و عملکرد درونی مغز را رها کنیم و آن را مانند یک جعبه سیاه ببینیم. اگر ماشینی داشتیم که خروجی‌اش شبیه خروجی این جعبه سیاه بود، ما عملاً مغز را ساخته‌ایم. مستقل از این که روش‌مان و ابزارمان چه بوده است.

 امروز که هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف پیشرفت کرده و کارایی آن به گفتگو و مدل‌های زبانی محدود نیست، ممکن است تست تورینگ ساده‌انگارانه به نظر برسد. یا این‌که بگوییم این تست همهٔ جنبه‌ها را ندیده و جدی نگرفته است. اما نباید فراموش کنیم که تورینگ یک «شاخص» برای سنجش ماشین‌ها و اندازه‌گیری میزان پیشرفت‌شان در مسیر هوش مصنوعی تعیین کرد و ما در هر حوزه‌ای، برای این که رو به جلو حرکت کنیم، لازم است شاخص‌هایی در اختیار داشته باشیم تا سرعت و جهت‌مان را تشخیص دهیم. به همین علت، تست تورینگ را باید ایده‌ای عمیق و تأثیرگذار بر مسیر توسعه هوش مصنوعی دانست.

کاملاً منطقی است که مقالهٔ تورینگ را فراتر از یک اثر علمی متعارف بدانیم. این مقاله به سنگ بنایی در فهم جدید انسان از هوش، تفکر، و ماشین تبدیل شد. تورینگ توانست محدودیت‌های فنی زمان خود را نادیده بگیرد و به مسئله‌ای بزرگ‌تر و عمیق‌تر در افقی طولانی‌تر فکر کند. همین نگاه باعث شد که نام تورینگ هنوز هم در حرف‌ها، کتابها و مقالاتی که به هوش مصنوعی می‌پردازند به چشم بخورد.

دانلود مقاله آلن تورینگ (فایل PDF)

سه نکته درباره مقاله تورینگ

ما در این‌جا قصد نداریم مقاله تورینگ را کامل بررسی کنیم و به سبک همیشگی در آرشیو مقالات متمم صرفاً به معرفی مختصر مقاله اکتفا می‌کنیم. با این حال سه نکته وجود دارد که لازم است در مورد مقاله تورینگ و تست تورینگ یادآوری کنیم:

  • مسئله جنسیت در تست تورینگ
  • پیش‌بینی و دسته‌بندی مخالفان تست تورینگ
  • پرش از روی موانع «مغز – ذهن» و «روح – جسم»
دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تورینگ با صورت‌بندی تست خود، عملاً‌ از روی این مانع پرید. یعنی بدون این که طرف یکی از دو ایده را بگیرد – مستقل از باور شخصی‌اش – معیاری را روی میز گذاشت که دو طرف می‌توانستند درباره‌اش حرف بزنند و اظهارنظر کنند. او با این کار موقتاً (در حد چند دهه!) مسیر را باز کرد. البته در سال‌های اخیر دوباره بحث «نقش بدن در کارکرد مغز و ذهن» مطرح شده و موضوعاتی مثل «ذهن بدنمند» جدی شده است.

اما امروز دیگر نوع نگاه به مسئله فرق دارد و سوال‌های متفاوتی پیش روی محققان است. مثلاً این که آیا مدل‌های زبانی بزرگ، بدون این که دسترسی مستقیم به جهان فیزیکی داشته باشند، می‌توانند مدلی قابل‌اتکا برای درک و تحلیل جهان ارائه دهند یا نه.

به هر حال، مسئله‌ی «ذهن – بدن» به شکل امروزی با مسئله‌ی آن‌ سال‌ها متفاوت است و کار تورینگ در زمان خودش بسیار ارزشمند و موثر بود (کتاب ذهن توسعه یافته موضوع ذهن-بدن و ذهنِ بدن‌مند را به شکلی بسیار ساده و ابتدایی شرح می‌دهد).

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری علم داده به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه علم داده

سوال‌های پرتکرار دربارهٔ متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.

فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟

هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه»  دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص می‌‌‌کند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری می‌توانید نقشه راه‌های مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.

هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.

هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.

آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

سرفصل‌ها  ثبت‌نام  تجربهٔ متممی‌ها

۰ نظر برای مقاله آلن تورینگ (تست تورینگ) | نقطه آغاز دوران مدرن هوش مصنوعی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .