Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب پیشگام | جملات و سخنان جف بزوس


جلد کتاب First Mover یا پیشگام - جمله هایی از Jeff Bezos

هر سال کتابها و مقاله‌های متعددی درباره شرکت آمازون و جف بزوس منتشر می‌شوند.

ظاهراً خانم هلنا هانت توانست در سال ۲۰۱۸ نخستین کتاب از این نوع کتابها درباره‌ی آمازون و جف بزوس را منتشر و عرضه کند (این کتاب در تاریخ ۱۳ فوریه منتشر شد).

هلنا هانت عنوان First Mover یا پیشگام را برای کتاب خود انتخاب کرده و در این کتاب سعی کرده جمله‌ها و حرف‌ها و اظهارنظرهای جف بزوس را درباره موضوعات مرتبط با مدیریت، زندگی و کسب و کار، انتخاب و دسته‌بندی کند.

معمولاً از این نوع کتاب‌ها – که به گردآوری جمله‌ها و اظهار نظر بزرگان می‌پردازند – نباید انتظار شگفت‌انگیزی داشته باشیم. چون می‌توان حدس زد که انگیزه‌های تجاری در انتشار چنین کتاب‌هایی کمرنگ نیست. بنابراین طبیعتاً جنسِ این کتاب و محتوای آن را نباید با کتابهای مدیریتی و بیوگرافی‌های منتشر شده درباره‌ی مدیران و کسب و کارها (مثلاً با کتاب فروشگاهی برای همه چیز) مقایسه کرد.

برای ارزیابی درباره کتابهایی که به گردآوری جمله‌های بزرگان می‌پردازند، حداکثر می‌توانیم به الگو و سیاست گردآوری و انتخاب جمله‌ها توجه کنیم و بگوییم که انتخاب‌ها در چه زمینه‌ای راهگشا بوده‌اند.

به نظر می‌رسد کتاب First Mover برای کسی که به استراتژی‌های جف بزوس یا فرایند‌ها و ساختار و عملکرد آمازون یا زندگینامه جف بزوس علاقه‌مند است، چندان مفید نباشد. اما اگر به دنبال شناخت بخش‌هایی از مدل ذهنی جف بزوس باشید، سخنان جف بزوس در این کتاب می‌تواند به عنوان یکی از منابع، مورد استفاده قرار گیرد.

در تصویر زیر می‌توانید شیوه‌ی خانم هانت در دسته‌بندی مطالب و نقل قول‌ها را ببینید: تجارت الکترونیک، کارآفرینی، اصول کسب و کار، خدمات مشتریان، فرهنگ سازمانی، اختراع و نوآوری،‌ تکنولوژی و ابزارهای آن، کتاب و کیندل (کتابخوان الکترونیکی آمازون)، فضا و شرکت Blue Origin، سرمایه‌گذاری‌ها و کارهای انسان‌دوستانه و درس‌های زندگی، عنوان‌هایی هستند که برای بخش‌های مختلف این کتاب انتخاب شده‌اند.

First Mover - Table of Contents

تنها بخشی که از کتاب جف بزوس که در آن حضور هلنا هانت را حس می‌کنیم، مقدمه‌ی پنج صفحه‌ای ابتدای کتاب است.

البته در بخش پایانی کتاب هم، سیر زمانی اتفاقات زندگی جف بزوس و آمازون از سال ۱۹۶۴ تا ۲۰۱۷ ارائه شده که شکل خلاصه و نکته‌وار آن زیبا و جذاب است و می‌تواند برای خواننده آموزنده و مفید باشد.

نکاتی از مقدمه کتاب سخنان جف بزوس

حس مثبت گردآورنده نسبت به جف بزوس در مقدمه‌ی کتاب به وضوح مشخص است.

او هم – مانند همه‌ی علاقه‌مندان آمازون و بزوس – نمی‌تواند برخی از نقد‌هایی را که در مورد آمازون وجود دارد نفی یا انکار کند.

محیط کاریِ سردِ آمازون، تلاش برای ایجاد و حفظ انحصار در فضای خرده فروشی، رابطه‌ی که با ناشران دارد [و معمولاً ناشران از منفعت‌طلبی آمازون گله‌مند هستند]، از جمله نکاتی است که هلنا هانت به آنها اشاره می‌کند.

او البته توضیح می‌دهد که به هر حال، ۶۵ میلیون نفر که اشتراک ویژه‌ی خدمات آمازون (Amazon Prime) را دارند، چندان به این نقدها توجه ندارند. مشتریان آمازون به علت قیمت‌های پایین‌تر که توسط آمازون پیشنهاد داده می‌شود، مشتری مداری این شرکت و نیز تلاش تعهد آمازون به ارائه‌ی خدمات و محصولات جدید – که گاهی هنوز مشتریان نیاز به این محصولات را حس نکرده‌اند – از این شرکت استقبال می‌کنند و به آن وفادار هستند.

گردآورنده‌ی کتاب در پایانِ مقدمه‌ی خود، به شرکت فضاییِ Blue Origin اشاره می‌کند.

شرکتی که از سال ۲۰۰۰ تا کنون با سرمایه‌گذاری شخصی جف بزوس اداره می‌شود و اکنون حدود ۱۰۰۰ کارمند دارد و تجربه‌های فضایی موفقی نیز داشته و می‌کوشد سفر به فضا را با نرخی اقتصادی برای عموم انسان‌ها فراگیر کند.

هلنا هانت به نوعی قصد دارد به این نکته اشاره کند که جف بزوس که در دهه‌ی ۹۰ میلادی به منتقدانش گوش نمی‌داد و کار آمازون را – که آن موقع آینده‌ی درخشانی برایش پیش‌بینی نمی‌شد – جلو می‌برد، هنوز همان جف بزوس است.

او اکنون نیز برای هدف دیگر خود که سفر از زمین (مبداء آبی رنگ = زمین = ‌Blue Origin) به فضاست تلاش می‌کند و این بار هم، برای قانع کردن مردم، منتقدان و رسانه‌ها – جز به صورت فعالیت عملی و اجرایی – وقت نمی‌گذارد.

First Mover - Helena Hunt- Back cover

ما بخش‌هایی از جملات جف بزوس را در متمم در قالب درس‌های جداگانه مرور کرده‌ایم:

پیشنهاد مطالعه

بسیاری از کسانی که می‌خواهند با جف بیزوس آشنا شوند، به دنبال کتاب جف بزوس می‌گردند و می‌خواهند ببینند آیا او کتابی نوشته است یا نه.

اما هر چه درباره‌ی زندگی نامه جف بزوس یا دیدگاه‌های او نوشته شده، مصاحبه‌ها و بررسی‌ها و گردآوری‌های دیگران است.

بنابراین بهترین شیوه‌ی آشنایی با جف بزوس، بررسی و پیگیری رفتارها و استراتژی او در‌ شرکت آمازون است.

به این منظور می‌توانید به مطلب زیر مراجعه کنید:

شرکت آمازون (فروشگاه اینترنتی آمازون)

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم سمیعی ، حمیدرضا حق پرست ، علیرضا مختاری ، بهمن محمدی ، محمود آگاه

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شرکت آمازون به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شرکت آمازون
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴ نظر برای کتاب پیشگام | جملات و سخنان جف بزوس

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .