Menu
فایل صوتی آموزشی ۶۰ نکته در مذاکره

مجموعه ای از نکات کاربردی مذاکره که می‌توانند کیفیت مذاکره های ما را بهبود داده و دستاوردهای ما را افزایش دهند




کسانی که بازی می‌کنند چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟ (مدل بارتل)


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۵۹۸۹۸
از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس
  • بتوانند طبقه بندی بارتل را شرح دهند و چهار دسته اصلی بازیکن‌ها بر اساس مدل بارتل را نام ببرند.
  • هنگام شرکت در بازی‌ها و رقابت‌ها بتوانند تشخیص دهند که در هر مقطع زمانی، شبیه کدام‌یک از چهار دسته رفتار می‌کنند.
  • به خاطر بسپارند که مدل بارتل، اگر چه کارکردهای مفید بسیاری دارد و در طراحی بازی کاملاً جا افتاده است، اما ضعف‌های جدی و مهمی هم دارد.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
طبقه بندی بارتل در گیمیفیکیشن

دنیای مدیریت، طراحی و بازی سازی، سرشار از طبقه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌هاست.

دسته‌بندی‌ها مدل‌های ساده‌ای هستند که ضمن حذف بخشی از واقعیت‌ها و جزئیات دنیای اطراف، به ما کمک می‌کنند آن را بهتر بفهمیم و مدیریت کنیم.

احتمالاً تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که کسانی که بازی می‌کنند را چگونه و بر چه اساسی می‌توان طبقه بندی کرد؟

در این درس به سه پرسش می‌پردازیم:

طبقه بندی کسانی که وقت خود را به بازی می‌گذرانند چه کاربردی دارد؟

 مدل بارتل – به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های طبقه‌بندی بازیکن‌ها – چیست؟

توضیحات بارتل درباره مدل خودش

 چه نقد‌هایی به مدل بارتل وارد است؟

طبقه بندی کسانی که وقت خود را به بازی می‌گذرانند چه کاربردی دارد؟

طبقه بندی در دو وضعیت می‌تواند مفید باشد:

  • ارزیابی وضع موجود
  • طراحی وضع مطلوب

فرض کنیم شما یک بازی طراحی کرده‌اید. این بازی می‌تواند کاملاً به عنوان یک تفریح (شبیهِ منچ و مار و پله) یا بسیار هدفمند (مثلاً برای رونق‌ بخشیدن به باشگاه مشتریان‌تان) باشد.

طبیعتاً این سوالِ معقول و مهمی است که بازی شما چه کسانی را جذب کرده است؟ کسانی که الان درگیر این بازی هستند چه ویژگی‌هایی دارند؟

حالت دیگری هم قابل تصور است:

بنابراین چه با هدف تحلیل وضعیت موجود و چه طراحی وضعیت مطلوب، مدل‌های طبقه بندی بازیکن‌ها می‌تواند مفید بوده و ایده‌های ارزشمندی به ما بدهد.

مدل بارتل افراد علاقه‌مند به بازی‌ها را چگونه دسته‌بندی می‌کند؟

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث طبقه بندی بارتل در گیمیفیکیشن و بازی سازی برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان کاربردهای گیمیفیکیشن مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دیجیتال مارکتینگ

  مدیریت ارتباط با مشتری

 طراحی سیستم فروش

  مهارت فروش

  دوره MBA

چه نقد‌هایی به مدل بارتل وارد است؟

لازم است به خاطر داشته باشیم از زمانی که بارتل مدل خود را مطرح کرد، بیش از بیست سال گذشته است.

آن زمان حتی بازی‌های ویدئویی هم به شکل امروز نبود؛ شبکه های اجتماعی دیجیتال هم تقریباً معنا و مفهومی نداشتند.

بحث گیمیفیکیشن هم به شکلی که امروز مطرح است طرح نشده بود.

بنابراین از یک سو باید او را تحسین کنیم که مدلی ارائه کرده که امروز با انبوهی از اتفاقات جدید، کاملاً قابل درک و به اصطلاح Relevant است.

از سوی دیگر باید به خاطر داشته باشیم که لباس این مدل را الزاماً نمی‌توان بر تنِ هر نوع بازی که امروز می‌بینیم پوشاند.

علاوه بر این توضیح کلی، نقدهای زیر به صورت مشخص به مدل بارتل وارد است:

طبقه‌بندی بارتل صرفاً بر اساس مشاهده است و نه مطالعه‌ی روشمند علمی.

طبقه‌بندی بارتل برای همه‌ی بازی‌ها نیست و صرفاً با توجه به محدوده‌ی بسیار کوچکی از بازی‌ها طراحی و پیشنهاد شده است.

این طبقه‌بندی برای بسیاری از بازی‌ها می‌تواند ناقص باشد و همه‌ی بازی‌کننده‌ها را توصیف نمی‌کند (نقد آخر را خود بارتل بارها مطرح کرده و اخطار می‌دهد که ذهن‌مان را به روی مدل‌های تازه‌تر نبندیم).

با همه‌ی این توضیحات، زحمت بارتل و نگاه ریزبین او دستاوردی چنان ارزشمند داشته که بعید است بتوانید جایی بحثی درباره‌ی طبقه بندی بازی کننده‌ها پیدا کنید که با اشاره به کارها و دیدگاه‌های او شروع نشود.

اگر چه در ادامه معمولاً مدل‌های بسیار متنوع و کامل‌تری مطرح شده و آموزش داده می‌شوند.

تمرین ساده اما مهم

درس را مرور کنید و سعی کنید رفتارهای خود را در محیط متمم به ترتیب فهرست کنید.

فقط کافی است هر چهار عنوانِ اصلی را به ترتیبی که در مورد شما صدق می‌کند فهرست کنید و بنویسید.

  لطفاً توجه داشته باشید که ما در متمم، تعداد و ترتیب درس‌ها و تقویم محتوا را بر اساس تعداد دوستان علاقه‌مند به هر درس، انتخاب و طراحی می‌کنیم.

بنابراین لطفاً پس از مطالعه‌ی این درس و هر درس دیگر در متمم، چند ثانیه وقت بگذارید و با علامت‌گذاشتن یا علامت نگذاشتن زیر هر درس، اولویت و ترجیحات خود را به ما اعلام کنید.

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: محمدعلی سلیمانیا , طاهره خباری , محمدحسین استقلال , مژگان پیوندی , حسین

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار

قوانین کامنت گذاری/ چرا دیدگاه من منتشر نشده است؟

30 نکته برای کسانی که بازی می‌کنند چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟ (مدل بارتل)

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .