Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


توصیه سال تحصیلی جدید: با مادربزرگ خود قطع رابطه کنید


با مادربزرگ خود قطع رابطه کنید!

دن عزیز.

به نظر تو، من به عنوان یک استاد دانشگاه که سالهاست درس می‌دهم، به دانش‌جویانی که سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند، چه توصیه‌ای بکنم؟

پاسخ: به نظرم پاسخ خیلی ساده است. بگویید تمام روابط‌شان را با خانواده و به طور خاص، مادربزرگهایشان قطع کنند!

اجازه بدهید دلیلم را توضیح دهم:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

 سایر پرسش‌ و پاسخ‌های دن اریلی

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    لیلا حسنی ، سیما امام رضایی ، فرزاد پویا ، ، هدی جعفری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۰ نظر برای توصیه سال تحصیلی جدید: با مادربزرگ خود قطع رابطه کنید

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    از بین همه‌ی مطالعات دن اریلی، چیزی که برای من خیلی آموزنده بود، تحقیقات گسترده‌ و گزارش‌های ارزشمند او در کتاب The honest truth about dishonesty بود.

    متاسفانه در دوران کودکی، مطالب نادرست و غیرعلمی و بدون استناد به هرگونه تحقیق و مطالعه شنیده بودم که خلاصه‌ی آن این بود که انسان، در شرایط خنثی، تمایل به راستگویی دارد و صرفاً در شرایط خاص، به سمت دروغ گویی، سوگیری پیدا می‌کند.

    بعد از ادامه تحصیل و آشنایی با مقدمات "تحقیق و پژوهش"، هر چه تحقیقات علمی جهانی را دیدم، گزاره‌ی برعکس این فرضیه اثبات شده بود.

    باز هم تردید داشتم تا زمانی که چند تحقیق دیگر هم در این کتاب دیدم و در نهایت متوجه شدم که "باور به تمایل ذاتی انسانها به صداقت" موضوعی غیرعلمی است و از پشتوانه‌ی تجربی و مطالعاتی برخوردار نیست (حتی یک تحقیق دانشگاهی نیز بر خلاف این گزاره پیدا نکرده‌ام).

    به عبارتی، اگر چه در حقوق، باید اصل را بر برائت گذاشت (که از اصول بدیهی حقوق بشر است) اما در طراحی سیستم‌ها، باید فرض را بر این گذاشت که انسانها، اگر فرصتی برای منفعت طلبی از طریق دروغ داشته باشند، از این فرصت فروگذار نخواهند کرد. بنابراین لازم است نظام‌های کنترلی، به شکلی که آزاردهنده نباشند، از این خطا پیش گیری کرده یا آن را محدود کنند و به این شکل، مانع بزرگی برای گسترش فساد باشند.
    البته بدیهی است که انسان، با استفاده از توانمندی مغز خود در توجیه، تعارض شناختی ناشی از دروغگویی را از بین می‌برد و برای آن توجیه می‌سازد.
    اما شاید همین مسئله‌ی یارانه‌ها در ایران، لابراتواری بزرگتر از تمام آزمایشگاه‌های آمریکایی باشد که تمایل ذاتی انسان به دروغگویی حتی برای کسب منافعی جزیی را به اثبات می‌رساند.

    کشورها و فرهنگ‌های توسعه یافته نیز، با این فرض، از شفافیت استقبال می‌کنند و فرهنگ‌های آلوده به فساد، معمولاً اصرار دارند که چنین مکانیزم‌های کنترلی گذاشته نشود و یا آن را به شکلی ضعیف یا آزاردهنده یا فساد آفرین، در سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی تعبیه می‌کنند.

    اگر دروغ را ارسال پیامی خلاف واقع با هدف حفظ منفعت شخصی تعریف کنیم، حتی در میان حیوانات هم، دروغ به بقا کمک کرده است و این مسئله را از چاق کردن دروغین ماهی برای ترساندن ماهی دیگر تا تغییر رنگ آفتاب پرست می‌توان مشاهده کرد.

    در پایان، ضمن دعوت از دوستان برای مطالعه‌ی کتاب فوق و سایر تحقیقات مرتبط در این زمینه، تقاضا می‌کنم اگر کسی حتی یک مطالعه‌ی دانشگاهی و معتبر و بین المللی سراغ دارد که سوگیری انسان به سمت راستگویی را تایید می‌کند، آن را ارائه کند تا من هم بتوانم از آن بیاموزم.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .